La marraskuu 2016

Mulla on tuossa jo valmiina silkki-villaliinat pestynä tyttöä varten. Molemmat semmoisia 200-300€ kudottuja kantoliinoja, toinen on käsinkudottu. Vielä metsästän tytölle jonkun todella lämpöisen merinoliinan. Kantosuoja on jo kotona ja kumjan löysin facesta käytettynä. Paksumman kumjan siis.

Eikö manduca sitten ole käytännöllinen vastasyntyneellä?
Manduca on ihan hyvä :) . Liinassa on toki puolensa. Vauva saa liinasta kohtumaisen tunteen. Ja Manducan vauvantukeen joutuu vauvan eka erikseen asettelemaan. Mulla on ekat kuukaudet yötä lukuunottamatta koko ajan liina päällä. Mutta tosiaan se, mistä kantovälineestä tykkää riippuu paljon ihmisestä. Manduca on parhaiten säädettävä reppu ja ergonominen sekä kantajalle että kannettavalle. Mun tarvis opettaa meillä isi käyttämään ergoa ja Manducaa vielä kun aikaa on :D .

Mä en millään enää malttais odottaa, että saan oman pienen esikoiseni syliini ja antaa rakkautta hänelle! :Heartpink Kateellisena katselen kaupassa muita joilla pieni vauva kaukalossa. :grin Vielä kuitenkin tavallaan niin pitkä aika siihen, että saan prinsessani syliin! :Heartpink

Rv 26+3

Onko teillä kellään kokemusta raskausmyrkytyksestä tai jo hiipinyt sellaisia oireita?

Minä aloin aamulla ihmetellä yhtäkkiä turvonneita sormia, ja verenpainekin näyttäisi kohonneen. Kun viime päiviin on mahtunut myös päänsärkyä, alkoi pieni pelko hiipiä. Googlettelulla löydän itsestäni nyt tietenkin nuo kaikki raskausmyrkytykseen sopivat oireet, minkä vuoksi ajattelin kysellä teiltä fiksummilta! :)

Onko teillä kellään kokemusta raskausmyrkytyksestä tai jo hiipinyt sellaisia oireita?

Minä aloin aamulla ihmetellä yhtäkkiä turvonneita sormia, ja verenpainekin näyttäisi kohonneen. Kun viime päiviin on mahtunut myös päänsärkyä, alkoi pieni pelko hiipiä. Googlettelulla löydän itsestäni nyt tietenkin nuo kaikki raskausmyrkytykseen sopivat oireet, minkä vuoksi ajattelin kysellä teiltä fiksummilta! :)
Mä tiedän muutamia, jotka on saaneet raskausmyrkytyksen aikaisin. Se on aika rankkaa äidille. Nyt äkkiä kofeiini pois, paljon lepoa, magnesium lisä ja keinotekoista suolaa vähemmälle. Ja huomenna soitto neuvolaan.

Mymmelintytär, toivotaan että saat korjattua tilannetta. Kannattaa tosiaan neuvolaan soitella.
Seurailen kotona paineita, tuntuu ettei niissä oo mitään logiikkaa (välillä tosi alhaalla, välillä normaali). Syke on itselle koholla, 68 seutuvilla riippumatta paineista. Kotimittauksissa ennen raskautta noin 55-58. Raskausmyrkytyksellä muakin klinikalla peloteltiin, mutta onneksi tuo istukka tuntuu vielä hyvin toimivan ja pieni kasvaa hyvin.
Mäkin haluaisin jo nähdä meidän yllätysvauvan! Aina silloin tällöin maalaillaan, että minkähänlainen hän on. Koska en ole biologinen äiti, voi vauva muistuttaa mitä/ketä tahansa :)
Toki toivotaan, että viihtyy yksiössään hyville viikoille ja syntyis vahvana, että sen suhteen emme kiirehdi. Katjusha rv. 28+3

Varpahat: Manduca on kyllä siihenkin hyvä, mutta tykästyin pitkässä kantoliinassa siihen, että vauva voi olla eriasennoissa mikä vastaa käsivarsilla köllöttelyä. :) Lisäksi talvivauvalle kantoliina tuntui jotenkin lämpöisemmältä "kapalolta" kuin manduca. :happy:

Mymmelintytär: toivottavasti oireet ovat ohimeneviä. Tsemppiä seurailuun.

Täälläkin kovin odotan, että pieni saataisiin pian (kuitenkin ajallaan) maailmaan. Hassua mitä kaikkea siihen liittyykään.. odotan että pääsen ns. toipumaa synnytyksestä ja sitä että kaikki tämä lapsenteko/odotus/raskaus olisi ohi eli voisin vain keskittyä perhe-elämän elämiseen ja siitä selviämiseen. :grin

Jotenkin ollut vähän tylsää, että monet äidit puolihuumorilla osaanottaa tulevaani kun lapsia onkin kaksi ja "vain" 2v ikäerolla..kertovat miten kauheaa sumua ja rankkaa tulevat vuodet ovat.. :sorry::confused: En tiedä onko heille pikkulapsi-aika ollut totaaliyllätys sitten vai miksi haluavat ns. varoittaa tulevaa äitiä siitä. Minä henk.koht olen valmistautunut todella loppuunpalaneisiin ja hermoromahdushetkiinkin, mutta minusta ne vähän kuin kuuluvat asiaan. :grin Päivä kerrallaan sitä eletään ja loppujen lopuksi se pikkulapsiaika on niin kovin lyhyt..

Kertokaapa te joilla on jo useampi lapsi.:grin:rolleyes:

Toinen mikä jonkin verran minun kohdallani äitiyden riittämättömyyden tuskissa pehmentää on se, että ne tuskahetket ovat kuitenkin niin paljon toivotumpia ja "luonnollisempia" kuin kipuilutuskani lapsettomuusvuosina. Se antaa sopivasti perspektiiviä elämän eri murheille. :rolleyes:

olisipa jo marraskuu.. :love017
26+4

Aika kultaa muistot...ainakin mun kohdalla :grin Lapset ovat nyt siis 4,5v ja 2,5v ja olin tosiaan nuoremman ollessa noin 8kk-1v4kk viikot lasten kanssa kaksistaan kun mies oli viikot muualla töissä. Nyt tuntuu olevan helppoa tämä arki ja kaikki nukkuu yönsä jne niin en osaa edes käsittää enää kuinka rankkaa tai vaativaa oli silloin aikoinaan. Aina mä oon vauvavuotena ollut väsynyt, musta se vauvavuosi on vaan rankin. Ja kyllä mä odotan, että tämän kolmosen kohdallakin väsyttää vaikka jotenkin ihan erilaisella innolla ja rennommalla otteella odotan tulevaa. Ja tavallaan haluan tästä raskaudesta eroon, jotta päästään elämään elämää kolmen lapsen perheenä ja varsinkin kun tämä tulee olemaan meidän viimeinen lapsi niin aion treenata itseni elämäni kuntoon (niin vissiin...saa kai sitä haaveilla). Mua ei kukaan ole ennakkoon pelotellut millään pikkulapsiarjella mutta kun kerron lapsistani niin kommentit on sellaisia "no onhan siinä työtä" tms. Mulla sekä miehellä on tässä vaiheessa sellainen mentaliteetti, että nyt vaan lapset menee kaiken edelle ja eletään sen mukaan. Lapset hiljalleen kuitenkin itsenäistyy ja jossain vaiheessa päästään miehen kanssa vaikka kaksin lenkille ja lapset voi jättää keskenään kotiin, mutta sen aika ei ole nyt vielä, nyt vielä lapset on niin pieniä että niiden kuuluu olla kiinni vanhemmissaan ja tarvitsevat huomioita, apua asioissa ja syliä ihan eri tavalla kuin vaikka 15-vuotias. Jotenkin tähän pikkulapsiaikaan haluan panostaa, koska koen että se antaa paremman pohjan tulevaisuudelle erityisesti lapsille.

Varpahat: Manduca on kyllä siihenkin hyvä, mutta tykästyin pitkässä kantoliinassa siihen, että vauva voi olla eriasennoissa mikä vastaa käsivarsilla köllöttelyä. :) Lisäksi talvivauvalle kantoliina tuntui jotenkin lämpöisemmältä "kapalolta" kuin manduca. :happy:

Sen verran muuten tarvii tähän todeta, että kehtoasennossa kantamista ei enää suositella sen takia, kun se asento puristaa lonkkia toispuoleisesti, epäergonomisesti yhteen. Ja se saattaa sisältää myös vauvan tukehtumis-riskin. Vastasyntynytkin suositellaan sitomaan pystyyn :) . Mutta jalat vaan mykkyrälle liinan sisälle.

Laalaa82 sanoi:
Jotenkin ollut vähän tylsää, että monet äidit puolihuumorilla osaanottaa tulevaani kun lapsia onkin kaksi ja "vain" 2v ikäerolla..kertovat miten kauheaa sumua ja rankkaa tulevat vuodet ovat.. :sorry::confused: En tiedä onko heille pikkulapsi-aika ollut totaaliyllätys sitten vai miksi haluavat ns. varoittaa tulevaa äitiä siitä. Minä henk.koht olen valmistautunut todella loppuunpalaneisiin ja hermoromahdushetkiinkin, mutta minusta ne vähän kuin kuuluvat asiaan. :grin Päivä kerrallaan sitä eletään ja loppujen lopuksi se pikkulapsiaika on niin kovin lyhyt..

Kertokaapa te joilla on jo useampi lapsi.:grin:rolleyes:
Mulla on ollut vajaa 4v ikäero, 2v ikäero ja nyt taas tulee reilu 4v ikäero. 2v ikäero oli rankka, kun syntyi yliherkkä, suuritarpeinen vauva, jolla koliikki. Siinä vielä kahden isomman lapsen tarpeet. Kotityöt tehtiin usein yöllä, elin kahvilla, en juuri nukkunut. Ja se 2v, kun oli vasta 2v, tarvitsi mua paljon. Vaikka olikin ns helppo lapsi ja on sitä edelleen. Tämä on vain mun kokemus. Mutta sattui kerralla aika mahdottomat kortit käteen. Ex oli narsistisuutensa lisäksi työnarkomani, olin 13-15h yksin lasten kanssa.

Uusperheellinen: Ooh,hyvä tarkennus, en tarkoittanut kehtoasentoa vaan ns. kylkiasentoa. :) Minulla vauva oli aina ns. kasvot rintaani kohden vaikka oli vaaka- , viisto- tai pystyasennossa. :love017

Laalaa, minulle ensimmäisten lasten ikäero oli 1 v 10 kk. Ei ollut erityisen rankkaa. Esikoinen söi ja puki itse, oli kuiva ja osasi puhua. Nukkui yönsä hyvin ja pienet päiväunet. Vauva tykkäsi seurata siskon leikkejä ja nukkui hyvin, vaikka söikin öisin aika taajaan. Ei siis mitään valittamista. Murrosikä onkin sitten toinen tarina.

Varmasti riippuu paljon lapsista ja vauvasta, että onko rankkaa. Mun ekalla ja tokalla oli ikäeroa melkein 8 vuotta, mutta kun toka nukahti vauvana aina aamuöisin vasta klo 4-6 maissa ja ekaa piti herätä kouluun valmistelemaan aikaisin aamuisin niin kyllä se oli tosi rankkaa mulle. Ja kun sen tokan päikkäritkin olivat 5-30 min pitkiä kerrallaan, niin mun väsymys oli jotain sanoinkuvaamatonta.

Nyt kun tokan ja kolmannen ikäero tulee olemaan 2 vuotta, en saa nukkua päikkäreitä aina kun vauva nukkuu, jos siis 2 vee ei nuku. Että olen valmistautunut vauva-ajan rankkuuteen ja väsymykseen, jos tulee taas huonouninen vauva.

Mulle on taivasteltu ja kauhisteltu, että kuinka jaksan kolmannen. On kysytty, että koska aion aloittaa oman elämäni. :shifty: Mutta on myös ollut joku, joka on lapsensa jo kasvattanut aikuisiksi ja sanonut, että vaikka se pikkulapsiaika oli rankkaa, niin hänestä se oli elämän parasta aikaa. :) Olenkin ajatellut, että vaikka rankkaa tulee olemaan, niin tottahan siellä arjessa tulee olemaan myös niitä maailman ihanimpiakin hetkiä. :love2

Minun esikoinen täytti juuri kuusi vuotta ja meille nyt tulossa viides lapsi,että aika pienillä ikäeroilla mennääb. Vasta pari viikkoa sitten minut pysäytti kadulla eräs vanhempi rouva ja kysyi ovatko kaikki lapset minun omiani. Hän kertoi olevansa entinen päiväkotityöntekijä ja ihmetteli,kuinka jaksan ja toivotti voimia tulevaan. En ole kokenut pieniä ikäeroja kovinkaan rankoiksi. Olemme miehen kans asennoituneet niin,että kun nyt lapset ovat pieniä,omaa aikaa ei juuri ole ja keskitymme siihen,että saamme kasvatettua lapset hyvin. Ruoka tehdään itse,monta kertaa päivässä ulkoilemme lasten kanssa mm pyöräilyä,hiihtoa,luistelua,marjastusta,kalastusta ja kaikkea mahdollista. Lapset ovat kaikkialla mukanamme ja osaavat olla kaupassa ja ns tärkeillä asioilla kunnolla. Voisin sanoa,että silloin on vähän raskasta kun kaikki sairastaa yhtäaikaa,nukkymisesta ei tule itsellä silloin mitään kun jokainen tarvitsee hoivaa ja on kipeä. Sillon järjestän olohuoneeseen ns parantolan,jolloin kaikki nukkuvat sohvatyynyihin tuettuina pystyasennossa ja itse silittelen ja teen lämmintä mehua yms. Mies on ollut myös parikertaa reissutyössä tänä aikana ja hyvin olen yksin viikot pärjännyt. Moni kauhistelee minulle lasteni ikäeroa ja määrää,ihan tuntemattomatkin esim kaupassa pysäyttää ja tulee kyselemään kaikenlaista. Päivääkään en ole katunut,eikä jaksaminen huoleta kun tämä viides syntyy. Se otetaan vastaan mitä tulee ja miehen kanssa yhdessä kyllä selvitään :)

Belle, kylläpäs särähti korvaan tuo "koska aikoo aloittaa oman elämän". Mitäs jos just tää vauva ja lapsi arki on sitä omaa Elämää <3 Kyllä mullekin sanottiin että miten taas jaksat alusta kaiken ku just oot saanu isommaksi lapset ja ei oo niin rankkaa kun pari vuotta oli ja blaa blaa.
Mullahan on mun mielestä ihana tilanne. Pojat osaa itsenäisesti hommia, on koulussa ja eskarissa. Äiti kotona kun tulevat.
Auttavat arjen pikku jutuissa. Ja ennen kaikkea, tää vauva on erityisesti nykyisen miehen toive ja haave ja olihan meillä vaikeaa, kelläpä ei välillä...niin tiedän että hän auttaa ja osallistuu ja tekee kun kotona on. Eipä töidensä lisäksi paljon poissa ole kotoa. Auttaa mua paljon nyt mun lasten kanssa pyytämättä. Tokihan olin uupunut kun kaksi pojista oli vauva ja 1v, selvisin käytännössä kaikesta yksin. Nyt opettelen nauttimaan miehen eli isin osallistumisesta.
Porukka luuli kaiketi et lapsiluku on täynnä ja mun "oma elämä" eli työ ja joku, mikä? olis nyt. Mutta kyllä tää kotiarki ja muksut on mun juttu.
Sitäpaitsi, pääsen mä yksin kauppaan, lenkille, salille jos haluan. Ja kahdenkeskinen aikuisten aikakin hoituu.
Mie voisin olla kotiäiti monta vuotta nyt.
Ei aina oo näin ollu ajatukset. Esikoisen sain nuorena ja silloin palasin pian töihin.
Sitten sain kaksi poikaa pienellä ikäerolla. Oli pakko mennä taloudellisista syistä töihin kun pojat oli 1v ja 2v. Se oli rankkaa.
Tämä kuljettu tie lienee nyt antanut vähän uusia ajatuksia :)

Muokattu viimeksi:
Mä nimenomaan koen, että tämä nykyinen tilanne on sitä "mun omaa elämää" :) Eihän me oltais hankittu alunperin ollenkaan lapsia, jos olisin/oltaisiin haluttu elämältä jotain muuta. Käsittämättömän tyhjältä elämä tuntuisi, jos noita lapsia ei olisi...

Niinpä, kun minulta sitä kysyttiin, en osannut kuin ihmetellä kysymystä. Kun tämä on sitä omaa elämääni, jota eläessäni olen onnellinen. Ihanaa saada vielä 1 rakas kultakimpale tähän elämääni mukaan! :Heartred

Minultakin on kyselty,että missä välissä ehdin ottamaan omaa aikaa ja tekemään omia juttujani tai että voivotellaan kun ei päästä miehen kanssa minnekään lomareissuille. Meistä ei kumpikaan kyllä ole mitään lomareissuja kaipallut,enkä ole osannut edes ajatella että jäisin muka jostain paitsi,kun ei "päästä" näkemään maailmaa. Meidän elämään kuuluu lapset ja jos jonnekin lähdetään niin tietysti lapset tulee mukaan. Sekin on vain yksi hujaus kun lapset kasvaa ja heillä alkaa olla omat menot ja harrastukset,niin eivät he sitten ole välttämättä enää niin halukkaita lähtemäänkään kaikkeen mukaan ja "pyörimään" äidin helmoissa :) minä kyllä nautin kun yhdessä lähetään marjastamaan tai vaikka syömään välipalat eväsretkelle lähimetsään ja kaikki ovat innoissaan mukana :)

Toinen puoli on sitte se, ku ei oo muuta ku omaa aikaa. Jos jää perheettömäksi, aika täytetään "jollakin" itseä kiinnostavalla. Itse tein liikaa töitä, urheilin ja hankin koiria. Onneksi minulle ei olla nyt tultu taivastelemaan miten "kaikki muuttuu", mutta mieheni on tuskastumiseen saakka nyt kuunnellut, miten tästä eteenpäin aikaa ei ole "mihinkään"...

Onko muut muuten panneet merkille,että nyt lyhyen ajan sisään on netissä näiden iltapäivälehtien sivuilla ollut hirvästi juttuja miten kamala synnytys on ollut tai miten raskasta on ollut vauvan syntymän jälkeen. Uskon,että tällaisia tapauksia on paljon,mutta olisi mukava jos näissä jutuissa olisi myös mukana positiivisia kokemuksia mukana. Jotenkin näiden lehti juttujen perusteella tulee hirveän negatiivinen kuva lasten saamisesta ja sen jälkeisestä arjesta..

Takaisin