La marraskuu 2016

Kovasti jaksamista ja tsemppiä mmmarialle sinne! Kamala stressi tuosta varmasti on, toivotaan että kaikki menee hyvin. <3

mmmarialle tsempit ja jaksamista! Toivotaan, että kaksosten matka masussa jatkuu turvallisesti hyville viikoille!! (kuulostaa hurjalta koko juttu, itse olen kaksonen, ja mitähän meidän aikana olisi 70-luvulla tehty... odotettu ihmettä oikeasti)
Onko teillä ollut jotain suosikkihankintapaikkaa Weledan tuotteille? Mulla osui silmään tuommoinen Ecco Verde -verkkokauppa. Kiinnostavia tuotteita ovat nuo raskausajan ihonhoitoöljy sekä välilihaöljy (kuulostaapa romanttiselta :)
Katjusha rv. 21+6

Mä otan aamuisin ensin tyhjään vatsaan kilpirauhaslääkkeet ja sitten aamupalan jälkeen paniikkihäiriölääkkeen ja vitamiinin. En tiedä miten oikeasti pitäisi toimia..

Rv 21+3

Varpahat, en muista mikä aikaraja siinä piti olla sen rautaa sisältävän raskausvitamiinin ja thyroxinin välillä, ehkä kaksi tuntia vähintään, siksi olen vähän ylivarovainen. Mulla on onneksi pe 15.7. taas kontrolliverikoe, katsotaan mitä sanoo. Olen kuullut, että viimeisellä kolmanneksella lähtee T4V laskuun, ja sitähän se ei saisi tehdä (TK-lääkärin mielestä ei varmaan mtn väliä). Pidetään peukkuja, että ollaan hyvällä linjalla.

Mmmarialle paljon tsemppiä, sekä pienille että koko perheelle.

Katjusha, weledan tuotteet olen ostanut yleensä sieltä mistä halvin tai sitten olen tilauttanut ko tuotteet paikalliseen luontaistuotekauppaan. Nytkin menee hankintaan loppupuolella tuo raskausarpia ehkäisevä öljy, välilihan öljy, että myös imetystee. Frantsilalta otan nokkostipat mukaan (korjaa nopeimmin hemoglobiinin synnytyksen jälkeen) ja myös jotain homeopaattisia tulee kassiin tens laitteen ja akukynän lisäksi.

Vitamiineista vielä, jos niitä ottaa aamulla tyhjään mahaan, niin se voi aiheuttaa pahoinvointia. Itse otan rautaa sisältävät tuotteet päivällä tuoremehun kanssa jos tarvis niille. Illalla kalsium, magnesium ja sinkki. Aamulla b-ryhmän vitamiinit. Joskus tosin otan illalla b-12vitamiinin, joka on samassa kuin foolihappo.

Tänään oli sokerirasitustesti. Yllättävän nopeasti se aika kului terveysasemalla. Oletteko muut olleet ja missä vaiheessa? Mulla nyt 23+4. Tuloksia sit vaan odottelemaan.
Niin ja Kelasta tuli kirje että äitiyspakkaus tulee kahden viikon sisällä lähimpään Matkahuoltoon

Ellipsi, mä ilmoittauduin vapaaehtoiseksi jo kesäkuulle ja nyt niitä arvoja sit mittaillaan! Pidän peukkuja sulle hyvien tulosten puolesta!
Uusperheellinen, hintavertailu ei taida ollakaan ihan helppoa ummikolle, jos puhutaan nettikauppamaailmasta (tai onhan se helppoa jos jaksaa surffailla..!).

Minäkin kävin eilen sokerirasituksessa ja ei kyllä ollut niin paha mitä olin kuvitellut. Minut passitettiin sinne, koska äidilläni on ollut raskausajan diabetes. Itse olin kyllä varma että arvoissa ei mitään häikkää ole ja oikeassa olin, mutta onpahan käyty sekin.
Pikkumyy 23+5

Mie oon ottanu vitamiinit iltapalan yhteydessä, en muista montaa kertaa päivän aikana ottaa vitamiineja ni magnesiumin takia valikoitunu ilta. Oon kuullu et voi aiheuttaa pahoinvointia jos ottaa tyhjään mahaan ni sen takia vitamiinit ruoan kanssa. Raudan otan yöllä vessakäynnin yhteydessä ni tulee tyhjään mahaan otettua, ei oo maitotuotteita häiritsemässä imeytymistä. Tuota rautaa oon kyllä miettiny et onko raudoissa eroja, koska tuossa miun purkissa lukee et ruoan kanssa saa ottaa, ei mitään mainintaa maitotuotteista. Mutta siis tyhjään mahaan otan koska en usko että sais tuotakaan maitotuotteiden kanssa ottaa ja melkein joka aterialla jotain maitoa sisältävää on vaikka en maitoa sellaisenaan juo.

Mulla on sitä nestemäistä rauta/vitamiini"juomaa" (Floravital tms), ja siinä on ohjeena 30 min ennen ruokailua. Ei se kyllä sillä lailla aina osu, mutta olen yrittänyt aterioiden välissä hörppästä.

Kunnon aamumäryt saatu, kun mmmarian viesti oli tänään viestiketjun kärjessä.. Valtavasti tsemppiä sinne koko perheelle! :Heartred
Minua täälä kuulkaa askarruttaa niinkin turhanpäiväinen juttu, ko tämä mahan kasvu :eek: Kun kilojen kerääminen on nyt tasaantunut -luojan kiitos! :hilarious: ja turvotuskin loppui siinä rv 16 tietämillä, niin mitenkä tämä kupu voi kasvaa näin jäätävää vauhtia? :wideyed: Ei se bebekään sielä sentään nuin vauhilla kasva :grin
Toki on sanottu, että toinen raskaus näkyy aiemmin ja selvemmin kuin se eka, ja voihan tämä kasvu olla osittain minun korvien välissäkin.. mene ja tiedä sitten :rolleyes: Mutta jostakin olin vastikään lukevinani, että istukan paikka vaikuttaisi mahan kasvuun..? o_O Muistaakseni edessä oleva istukka saisi mahan pyöristymään herkemmin. Liekkö tämäkin odottavien äitien legendaa, vai voiko joku tämän allekirjoittaa? :)

Rv 21+2

UnNa, käypä tsiigaa masukuvia (olet varmaan käynytkin), kyllä siellä on aika erikokoisia palleroita marraskuisissa :) Itsellä on istukka edessä, ja pötsi on urheilullisuudesta huolimatta iso, ja odotan ensimmäistä :) Olen kuullut, että taaksepäin kallistunut kohtu peittää raskauden pidempään..

Oot ollut paljon mielessä mmmaria! Kiva kuulla että leikkaus onnistui ja pikkuiset vielä mukana :)
Tsemppiä ja voimia odotukseen!

Huh mmmaria mitä olette joutuneet käymään läpi! Voimia ja tsemppiä hurjasti jatkoon! Täälläkin kaikki peukut pystyssä, että kaikki menisi hyvin! :Heartred:Heartred:Heartred

Vitamiineista. Mä olen ottanut ihan aamulla aamupalan lomassa. Tällä hetkellä siis raskaus-ja imetysajan monivitamiini, foolihappo, kalsium+D, C-vitamiini, omegat ja maitohappobakteerit. Tota kalsium+D:tä en syö ihan joka päivä. Nyt luin jostain tutkimuksesta, et raskausajan vitamiinilisät on silkkaa rahastusta ja ainoa mitä tarvii on foolihappo ja D-vitamiini. Ja toki jos on jotain esim. raudan puutetta ni sitten sitä. Tiedäpä sitten. Ite kyllä otan vitamiinini kiltisti.

Mahasta vielä. Mulla on kyllä aivan valtava maha jo, vaikka on taaksepäin kallistunut kohtu ja pitkä selkä. Ekassa raskaudessa se jossain näkyikin, eli siis maha alkoi kasvamaan vasta suht myöhään, mut tää pullahti jo aikaa sitten. Ja ei siis johdu ainakaan paljoa syömisestä, koska syön mielestäni melko samoin kuin ennenkin. Alussa pahoinvointien ja väsymysten jyllätessä tuli kyllä puputettua vähän väliä jotain ja oli enemmän kaikkia himoja. Nyt ne tasaantuneet. Lähinnä puurot himotuttaneet enää välillä. Mut maha, huh, millainen se tuleekaan syksymmällä olemaan?

Höh en oo tiennyt mitään noiden lääkkeiden ottamisen suosituksista.. Eikä mulla ole otettu edes hemoglobiinia niin en tiedä miten matalalla se on (jos esim kilpparilääkkeet estää raudan imeytymisen). Voi rähmä :(

Thyroxinia syövät! Mulle on aina painotettu, että mitään toista lääkettä tai vitamiinia ei saisi ottaa neljään tuntiin thyroxinin ottamisesta. Sitten se ei kuulemma imeydy kunnolla. En tiedä onko näissä säännöissä/lääkäreissä eroja, mutta näin mulle on aina sanottu. Ja magnesium kannattaa ottaa illalla koska se rentouttaa ja saattaa parantaa nukahtamista ja unenlaatua. :)

Varpahat, voi hitsi! Meillä on neljästi neuvolassa mitattu hb, verenpaine ja paino. Joo, kyllä tieto lisääntyy asteittain. Ei mullekaan aluksi paljon selitetty tosta kilpparista, vuosikymmen meni ennenku lähin ottamaan "oikein".
Orchid, vai 4 tuntia? No onneksi viime aikoina on käynyt tälleen...!

Ja ainiin, meillä oli eilen se rakenneultra. :) Kaikki oli oikein mallikkaasti, pikkujäbä kasvaa tasan päivien mukaan ja liikkui aktiivisesti. Hengaili kohdussa pää alaspäin ja olenkin miehelle jutellut että tuntuu ihan siltä kuin se nyrkkeilisi tuossa navan alapuolella ja niin taitaakin ihan oikeasti olla. :D Kätilö oli todella mukava ja ihana, katsoi kaiken tarkkaan ja meidän ihastukseksi ultrasi vielä vähän enemmänkin meidän iloksi vaikka kaikki mitat oli jo otettukin. Ja piti huolta, että saadaan oikein ihania kuvia kotiinkin. Meidän pikkujäbä painaa jo 424g, melkein puoli kiloa! <3 Aika huikeeta! Kahden viikon päästä olis sitten se kelaneuvola ja sitten saadaan hakea äitiyspakkausta, jipii!

21+2

Miten useasti teillä katotaan neuvolassa esim hb? Multa ei ole mitattu kertaakaan! Tai siis silloin viimeksi kun otettiin niitä seulontaverikokeita rv 10. Olen valittanut huimausta ja kaikkea muutakin ja neuvolasta sanottiin että saattaa johtua siitä kun mun verenpaine on alkanut laskemaan tai sitten johtuu alhaisesta hemoglobiinista. Mutta silti mitään ei testattu! :/ Pitääköhän alkaa ottaa rautaa ominpäin pikkuisen..

Elämä on kyllä ihmeellistä!

Alkuun olin tän raskauden kanssa epäuskoinen ja ihan rehellisesti paniikissa. Nyt olen rauhallinen ja olen onnellinen. Onnea on erityisesti lisännyt viime aikoina se, että mun paras ystävä on myös raskaana. Aivan joulukuun alkupuolella hällä laskettu aika. Oltiin viimeksikin mahankasvatuskavereita, 10 viikkoa oli eroa lasketuissa ajoissa, lopulta meidän pojille tuli 14 viikkoa ikäeroa.

Myös elämä muutenkin on tuonut mukanaan uusia kivoja haasteita ja semmosta ammatillista odotusta, kun muutama iso projekti nytkähti sopimusosastolla eteenpäin.

Olen nyt semmoisessa hyvässä flow-tilassa, jossa en juurikaan jaksa stressaantua tai hermostua.

Takaisin