La marraskuu 2016

Ne jotka tietää, niin miltä harjoitussupistukset tuntuvat? Miten niitä voisi parhaiten kuvailla?

Rv 19+1

Vatsa kovettuu, tuntuu kireältä, ehkä paineen tuntua. Eivät ole varsinaisesti kipeitä mutta eivät mitään kivan tuntuisiakaan. Siis tämä vaan oma kokemukseni harkkasuppareista.

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Joo ja siis meillä vauva nukkuu myös meidän makkarissa. Myöhemmin ovat sitten kukin ajallaan muuttaneet omaan huoneeseen. Pinnis on ollut meidän sängyssä kiinni ja tarpeen mukaan vauvan saa meidänkin sänkyyn. En jaksaisi öisin ravata toiseen huoneeseen imettämään tai vaihtamaan vaippaa. Ja lisäksi musta on kätevämpää, että lapsi nukkuu makkarissa eikä missään olohuoneessa tms koska jos itse iltaisin vauvan nukkuessa esim käy suihkussa, syö iltapalaa tai vaikka hurjana katsoo telkkaria niin on vauvalla rauha nukkua makkarissa ja itsellä rauha toimia ns yleisissä tiloissa.

Tänään rv21+0! Poks vaan! :)

Samaan makkariin muuttaa meilläkin vauva ja vauvasta riippuen nukkuu joko vieressä, tai omassa sängyssään. Mä en lähde imettämään, tai hyssyttämään toiseen huoneeseen yöllä ja kun ollaan lähekkäin, ei usein ehdi edes alkaa itku, kun vauvan levottomuuteen jo reagoi. Meillä on onneksi ylimääräistä nukkumistilaa kellarissa (ainakin toistaiseksi), niin mies saa halutessaan hakeutua muualle nukkumaan.

Kylläpä on taas juttua tullut :grin
Meillä vauva tulee viereen nukkumaan ja esikoinen jatkaa nukkumista samassa huoneessa. Mies kuorsaa niin kovin, että pakko nukkua erillään ihan omankin jaksamisen takia (on käynyt kuorsausleikkauksessakin, mikä auttoi puoli vuotta). Ei siinä saa unen päästä kiinni yösyöttöjen jälkeen, kun toinen jyrisee täysiä vieressä! Asumme omakotitalossa ja kun muutimme tähän, tämä oli meillä ihan liian iso! Tällä hetkellä isäni asuu meillä, koska hoidan hänen asioitaan (on hyvin sairas. Ikävä sanoa, mutta ei varmasti elä enää kun tämä lapsi syntyy). Niin siis asumme kolmessa kerroksessa ja meillä on kolme makuuhuonetta. Tämä meidän huone on niin iso, että tarvittaessa tämän saa jaettua kahdelle lapselle huoneeksi. Meillä on lisäksi aitta tuossa pihalla, mihin on hyvä karata nukkumaan joskus kesällä. Ja asumme ihan hevonkuusessa. Lähin kauppa on 20 km:n päässä, eikä mihinkään ole lyhyt matka, paitsi marjametsään :grin On tämä kuitenkin unelmieni asuinpaikka ja koiran kanssa helppo asua täällä peltojen ja metsien keskellä.

Ihailen heitä, ketkä jaksavat kestovaippailua. Minulla ei vaan energia riitä aiheeseen perehtymiseen. Mutta ruuat olen esikoiselle tehnyt alusta asti itse ja varmasti on terveellistä! Aion jatkaa toisenkin kohdalla näin. Itsekin teemme ruokamme itse ja mahdollisimman paljon omalta maalta. Isäntä käy kalassa, joten kalaa tulee syötyä paljon. Marjoja ihan päivittäin. Minuun iskee kesäisin joku ihme marjahulluus, niitä on pakko kerätä mielellään liikaa kuin liian vähän. Kaikki kolme pakastinta tursuaa syksyisin :grin

Ostimmepa tuossa ennen juhannusta mökinkin :wideyed: Ihan tuosta läheltä. Ei voinut ohittaa tarjousta, kun siinä on oma rantakin. Mökki on vaatimaton, mutta ihanasti siellä on juhannus mennyt. Ei meillä mitään ylimääräistä rahaa ole, mutta eiköhän me pärjätä.
Sori, hirveä romaani :oops: Ja vähän asian vierestäkin :grin

Rv 18+2

Minäkin meinaan ruveta itse tekemään ruoat lapselle, enemmän itsetehtyä sosetta ym kuin kaupan purkkisoseita. Nekin kyllä ihan käteviä esim. reissussa, mut pääasiassa itse aion väsätä.
Mies epäilee tätä, mut saa kyllä huomata epäilynsä vääriksi :p

Muruliini, just tänään totesin että talon ympäriltä löytyy kypsää mustikkaa. Ja miten kehnoksi mansikkasato saattaakaan jäädä, syöntimarjaa on tullut mutta tuskin pakkaseen saan. No, hyvä jos on mustikat ajoissa, niin pystyy vielä ite keräämään :)

Mä oon osakestoillut molempien tyttöjen kanssa, öisin kerttisvaippa, koska en todellakaan halua öisin vaihdella vaippaa, enkä saanut millään kombinaatiolla pitämään koko yötä. Reissuilla tuli myös käytettyä enemmän kerttiksiä ja joskus, jos oli ollut paljon fuskaamista esim. vaippakokojen välillä, kului enemmän kerttiksiä. Kakat huuhtelin aina pois bidee-suihkulla suoraan pönttöön. Ei noista(kaan) kannata ottaa mitään stressiä, mutta rohkaisen kokeilemaan, jos yhtään kiinnostaa! Nyt olen jo hankkinut ihania kuviollisia pojalle sopivia vaippoja kirppiksiltä. Vanhat ehdin jo myydä/antaa eteenpäin. Itse suosin taskullisia vaippoja, koska imujen määrää voi säädellä ja itse vaippa kuivuu supernopeasti.
Meillä on vauva nukkunut paljon vieressä, oma sänky on ollut kyllä siinä meidän sängyn vieressä, mutta koska heräilyjä on ollut tiheästi, en ole todellakaan jaksanut siirrellä, vaan puoliunessa tyrkännyt tissin vauvan suuhun ja nukahdettu molemmat. Sitten myöhemmin ollaan yritetty rauhoitella öisin sinne omaan sänkyyn silittelemällä jne. vaihtelevalla menestyksellä. Varsinkin kuopus heräsi omasta sängystään 6kk-2v ikäisenä n.20 krt yössä ja vieressä nukkuessa kerran, joten kyllä siinä sit aika nopeasti oma unen tarve voitti ja vaikka lapsi nukutettiin omaan sänkyynsä, pääsi ekasta heräämisestä yleensä viereen, jos oltiin jo nukkumassa. Jos vauva nukkuisi erityisen hyvin, voisin mielelläni pitää häntä pinnasängyssä samassa huoneessa meidän kanssa. Meillä ei kans tule olemaan pitkään aikaan edes tilaa vauvan omalle huoneelle ja tottapuhuen mua ahdistaa aika paljon se, mihin ylipäätään vauvan tavarat sijoitetaan. Onneksi on vielä aikaa! Meillä tytöt ovat jo yhteisessä huoneessa, joten ei pysty silläkään enää tilannetta ratkaisemaan. Muutto on varmaan ainoa ratkaisu...

Mä olen myös tehnyt soseet itse ja antanut myös sormiruokaa syötäväksi. Pakastimen kanssa ruokien teko itse on ihan älyttömän helppoa. Höyrytysosalla kasvikset kypsäksi ja sauvasekoittimeen. Lihat taas olen keittänyt ja sauvasekoittimen minileikkurilla hienontanut. Lihat ja kasvikset olen pakastanut erillisiin jääkuutioihin ja jäätyneet kuutiot olen siirtänyt pakastepusseihin. Lihoihin riittänyt ehkä kaksi iltaa kuussa ja kasviksia joutunut tekemään lisää ehkä kertaan viikossa.

Tääläkin ollaan juhannuksesta selvitty! Oltiin miehen kanssa minun serkun (tuleva kummisetä) ja hänen naisensa kanssa neljästään mökkeilemässä. Niin ja molempien meidän koirat oli mukana. Oli oikein mukavaa vaikka muut ottivatkin alkoa, mutta kukaan ei ollut häiritsevästi humalassa :) Huomenna on heti aamulla rakenneultra ja jännitys on sanoinkuvaamaton! Tuntuu että pumppu hakkaa tuhatta ja voisin melkein oksentaa. En ymmärrä mistä näin kova jännitys yhtäkkiä tuli! Hui, ei taija paljo nukuttaa tänä yönä :o

Pikkumyy 21+2

Täälläkin juhannus juhlittu,syöty ja juotu hyvin :) perheen kans kotona,ihanaa yhdessä oloa. Meilläkin vauva tulee meidän makuuhuoneeseen nukkumaan. Yöllä imetin vieressä aikaisempia lapsia,toivottavasti myös tätä. Vauvat ovat nukkuneet huomattavadti paremmin vieressä. Jos 9kk ensin kasvaa masussa niin ihan ymmärrettävää että äidin lähellä nukkuu paremmin. Esikoisen aikaan ajattelin että vauva nukkuu omassa huoneessa,mutta ei se onnistunut. Viereen kun pääsi,niin johan loppui yö kätinät. Kantapään kautta siis sain oppia :)

Mie en uskalla ottaa vauvaa miun ja miehen väliin, mies kun näkee unta ni on kova mm huitomaan ja joskus potkimaan. Ja se ei oo pikku hipasu jos se niin joskus tekee. Nimimerkillä: muutaman kerran mustelmilla..
Ja mies myös kuorsaa superkovaa ja nukunkin korvatulppien kanssa. Olkkarissa en tarvia tulppia mut makkarissa on oltava jos ite meinas nukkuu.

varpahat harjotussupistukset ei tunnu miltään :grin Tää miun kokemus. Harjotussupistuksia kuulemma oli, näin sanoivat neuvolassa kohtua kokeillessa, mut mie en niitä huomannu. Joskus kai maha vähän normaalia kovempi mut ei siihen kiinnittäny huomioo.

Meillä tyttö (1v7kk) nukkuu vieläkin vieressä. Alkuun hän nukkui pinnasängyssä meidän sängyn vieressä mutta niiden yöheräämisten takia oli huomattavasti helpompaa ottaa viereen. Vaikka yösyötöt loppui melko aikasin, oli kuitenkin muita syitä miksi tarvi paljon rauhoittelua, hampaiden tuleminen, liikkumaan oppiminen yms. En olisi mitenkään jaksanut aina nousta ylös. Nyt pitää kuitenkin hänet opettaa omaan sänkyyn ja ehkä omaan huoneeseenkin ennenkö vauva syntyy. Uusi tulokas nukkuu luultavasti pinnasängyssä, joka on sivuvaununa meidän sängylle. Uskon ainakin sen olevan yhtä helppoa kuin nukkuisi vieressä :)

Meillä on tulevat nukkumisjärjestelyt vähän auki vielä. Kaksi makuuhuonetta, esikoinen 1,5v nukkuu omassa huoneessa. Alkuun esikoinen oli samassa huoneessa meiän kanssa, pinnasänky oli samalla korkeudella sivuvaununa niin ei tarvinnu kaukaa hakee yöimetyksiä varten. Siirtyi omaan huoneeseen ehkä 7-8kk iässä kun piti yöhulinoita saada rauhotettua. Yöimetykset loppui vasta pari kuukautta sitten... Usein kävi noiden imetysten kaa niin että vauva jäi viereen nukkumaan kun äiti oli niin väsyny et unet jatku samantien kun tissi oli lapsen suussa :) Hyvin selvittiin vaikka mitään en oikeen muista koko viime vuodesta :grin Nyt siis täytyy miettiä missä kukakin nukkuu että kaikki saisi mahdollisimman hyvät unet.

Eli harjoitussuppareita tulee ja menee eikä niistä tarvitse huolestua? Varsinkin siis vielä näin alussa.

Mua masentaa. Aamupaino oli 78kg (160cm) ja se on vaan liikaa :( yhyy.

Rv 19+2

Hyvää myöhäistä Juhannusta myös täältä kaikille. Juhannus meni meillä rauhassa rempatessa ja grillaillessa. Perjantaina käytiin mun vanhempien ja siskon perheen kanssa meidän mökillä, lauantaina tuli mun kaveri käymään ja jäi loppujen lopuksi yöksikin.

Mies otti joo kaljaa, mutta puhuttiin sitten tästä asiasta sunnuntaina ihan rauhassa. Varmasti tajusi nyt hänkin miksi mua pelottaa se hänen juomisensa. En halua joutua ikinä siihen tilanteeseen mikä miehen äidillä oli kun mies oli pieni. Mutta joo, nyt on parempi mieli.

Me ostettiin aikas iso talo tuossa pari vuotta sitten, jota ollaan remontoitu tosi mittavasti. Asutaan pienessä osassa taloa ja toista osaa siis korjaillaan. Nyt kun sitten tultiinkin raskaaksi yllättävän nopeasti, tulikin pieni paniikki tuon rempan aikataulun kanssa. Olisi tosi kiva, että edes perusjutut, esim. keittiö, vessa jne., olisivat valmiina kun tulokas syntyy. Mutta en halua stressata tuon asian kanssa, koska se nyt ei auta ollenkaan.

Mä oon yrittänyt löytää meiltä päin tekemistä/harrastamisjuttuja vauva-ajalle, mutta aika laihoin tuloksin. Mitä te muut olette pienillä paikkakunnilla vauvan kanssa tehneet?

T Kaisukkene 18+0

Voikukka, meillä onnistui nukkuminen siten, että vanhempien kanssa nukkui sekä vauva että taapero. Pari ekaa yötä lapsi havahtui kitinään. Mutta tottui nopeaa. Ja tietysti omakin aistimus kehittyi kun oma synnytysväsymys oli ohi ja reagoi jo levottomuuteen ja hamuiluun.

Mä olen kuukausia nukkunut huonosti, kun ollut stressiä. Ja myönnettäköön, että välillä heräillyt tuohon koiranpentuunkin. Öisin meillä on pennulla pissipaperit ja ne pisupaperit siivotaan vasta aamulla. Mutta jos aamuyöstä on tullut kakka, niin jos herään, on pakko se siivota.

Nyt lomalla olen nukkunut, nukkunut ja nukkunut.

Eilen tein ekan treenin. Osaan siis tehdä itse treeniohjelmat. Mutta kun on kyse musta itsestäni, niin niistä tuppaa tulemaan vähän turhan perfektionisti ja vaatimaan iteltä liikaa. Ajattelin mennä siis Kaisa Jaakkolan kirjojen treeniohjelmilla ja niitä tarvittaessa muokata. Supistusherkän kohdun kanssa en uskalla "repiä täysillä" treenissä.

Olo ollut koko ajan parempi. Viikonlopun turvotuskin alkaa vähentyä nyt, kun ei ole enää mätetty hiilaria menemään älyttömiä määriä. Olen raskauden ajatellut syklittää liikunnan mukaan hiilaria ja syödä välillä salaatti+korkearasvainen proteiini lounaita. Yhdellä aterialla aina kuitenkin tärkkelyshiilaria kuten riisiä tai perunaa. Pastaa edelleen välttelen kun se vehnä tuntuu olevan pahin.

Pikkutyttönen masussa myllää yleensä aamuisin ja sitten illalla. Vaan muutaman kerran päivällä. Päivisin se nukkuu kiltisti. Viikonloppuna oliskos ollut perjantai, kun olin syönyt paljon hiilaria ja olin ihan solmussa itsekkin. Tytön kuperkeikat oikeasti sattu :D . Ja pienellä itelläkään ei vissiin ollut kovin mukava olo, kun äiskä oli syönyt karvan verran liikaa. Nyt ollaan normaalissa rutiinissa kiinni onneksi taas :D . Kohta puoliväli raskaudessa.

Uusperheellinen 19+5

Terve vaan kaikki! Juhannus sujui täälläkin mukavissa merkeissä grillatessa ja touhutessa sukulaisten kanssa. Miesväki nautti muutaman huurteisen, mutta kukaan ei missään nimessä örveltänyt ja aina aamuseiskalta oli jo kahvipannu porisemassa.

Minulla ei ole huonoja kokemuksia alkoholin käytön näkemisestä lapsuudessa. Toki olen humalaisia joskus nähnyt, mutta kotona osattiin ottaa sivistyneesti ja useimmiten vasta silloin, kun me lapset olimme nukkumassa. Krapulaisia ihmisiä en muista nähneeni pienenä. En ole kokenut perheeni tai lähisukuni alkoholin käyttöä ongelmana, vaikka tietysti meidänkin suvussa löytyy näitä alkoholiongelmaisia valitettavasti ja joskus sukujuhlissa näkee satunnaisia yliluontejä lähisuvullakin o_O Isoisäni on ollut alkoholisti ja siksipä vanhempani ovat pitäneet huolta, etteivät lapset todista ryyppäämistä tai tappeluita :sour:

Nyt aikuisiällä tykätään vanhempieni kanssa istua iltaa oluen tai viinin äärellä, mutta ei sekään miksikään tinaamiseksi mene, vaan useimmiten liittyy saunomiseen, lautapelailuun, leffojen katsomiseen ja kuulumisten vaihtamiseen. Itse olen opiskeluaikana "lätrännyt" eli siis viikollakin saattanut käydä opiskelijabileissä pitkään kaavan mukaan, mutta vuosiin en ole baareissa viihtynyt, enkä humalatilasta tykännyt. Jos pitäisi jotenkin luonnehtia alkoholin käyttöä, niin se lienee keskieurooppalaista tyyliä, eli viinilasi silloin tällöin varsinkin ruoan kanssa ja olutta joskus. Rakastan hyvää viiniä ja ruokaa :happy7 Huomaan, että toleranssikin on kummasti pienentynyt ja saatan olla pienestäkin määrästä jo sellaisessa hiprakassa, ettei tee mieli jatkaa juomista yhtään enempää!

Noista nukkumisjärjestelyistä sen verran, että me ollaan nykyisin vannoutuneita perhepetiläisiä. Ennen esikoisen syntymää ei oltu juurikaan mietitty asiaa, mutta vauvan kehto oli itsestään selvyytenä meidän makuuhuoneessa. Kehto jäi kylläkin käyttämättä, sillä vauva oli tissitakiainen ja itsekin sain nukuttua ihan hyvin, kun vauva oli rinnalla koko yön. Nyt mennään varmaan samalla kaavalla ja ekstrana tosiaan se, että myös esikoinen nukkuu samassa läjässä tai ainakin samassa huoneessa. Tehdään varmaan joku jättisänkyratkaisu, niin kaikki mahtuu hyvin nukkumaan. Meilläkin mies kuorsaa, mutta ollaan kaikki totuttu siihen eli ei aiheuta toimenpiteitä :)

Mullakin välillä supistelee, siis niitä harjoitussupistuksia. Alamaha kovettuu ja tulee "tukala" olo, muttei kuitenkaan kivulias. Menee yleensä suhteellisen nopeasti ohi.

Meillä nukkuu 1v10kk vieläkin mun vieressä samassa sängyssä makkarissa ja mies eri sängyssä olkkarissa. :grin On vähän jäänyt tämä järjestely päälle kun tyttö on ollut huono nukkuja. Meilläkin jäi yöimetykset pois vasta tytön ollessa n. 1,5 v. Heräilee vieläkin yleensä öisin, mutta nukahtaa nopeasti uudelleen. Pitäisi piakkoin saada tyttö nukkumaan omassa sängyssään, aion nimittäin imettää tulevaa vauvaa sängyssäni niin, että itsekin voin siinä samalla nukahtaa. Vauva ja tyttö tulevat siis nukkumaan mun kanssa samassa huoneessa. Esikoinen (9v) nukkuu omassa huoneessaan. Hän sai oman huoneen vasta lähes 8-vuotiaana kun muutimme kaksiosta kolmioon. Miehestä en tiedä, ehkä hän haluaa nukkua yksin, ettei tarvitse heräillä öisin kun töihinkin on mentävä. Hän herää tosi helposti vauvan ääniin. Oli nukkumisjärjestely mikä tahansa, niin pääasia että kaikki perheenjäsenet saavat nukuttua. :)

Varpahat muakin on alkanut stressata painonnousu, kohta painan enemmän kuin ikinä ennen! :confused: Ei kiva... Yritän vain ajatella, että pystyn kyllä laihduttamaan sitten kun sen aika on.

Mullakin on harjoitussupistuksia ollut välillä nyt n. viikon ajan. Ei kivuliaita, mutta painetta tuntuu, alavatsa kovettuu ja tulee tukala olo.

Rv 20+4

Miekin mietin et onkohan nää harjotussuppareita mitä eilen tuli saunassa, kun alavatsa kovettui ja pikkuisen nipistää vasemmalle puolelle. Sama tänään töihin kävellessä, ei maha tykännyt siitä sitten yhtään vaan koko matkan oli tosi outo olo alavatsalla ja pikkuisen nipistää.. vai onkohan vaan kasvukipua..

Mileim rv 21+0

Takaisin