La marraskuu 2016

Vihaan jo valmiiks tätä juhannusta :smiley-angry002 Oltiin äsken kaupassa, mies tuli iloisena kaljalaatikon kans ostoskärryjen luo, vedin välittömästi herneen nenään eikä puhettakaan että ne kaljat ois päässy kärryyn asti. Joutu nöyränä viemään takas, en voi sietää tissuttelua jos pitää vierestä kattoo. Ei ois haitannu jos ois vaikka sixpäkin kans tullu, mutta laatikollinen oli liikaa. Suuttu tietenki siitä vähän ja tiiän että hakee kaljansa erikseen, ja se on vielä pahempi juttu mulle. Nyt hävettää ja harmittaa, ehkä se ei välttämättä ois niitä kaikkia kerralla juonu..

17+4

..Hyvin on menny, ihan turhaan vihasin etukäteen. :shy: Eilen mies joi hillitysti olutta, käytiin juhannusajelulla ja -kävelyllä, otti mut huomioon ja käyttäyty erinomaisesti, ei siis moitteita. :love017 Tänään käytiin mun vanhemmilla, missä oli sisaruksia kauempaakin juhannusvierailulla. Veljen vaimo synnyttää esikoisensa parin kuukauden päästä, niin riitti puheenaiheita, siskoilla on myös pieniä lapsia. Oli tosi mukava päivä. :) -paitsi että oon syöny liikaa herkkuja ja nyt yököttää.

17+6, huomenna 18!

Me käytiin miehen ja hänen kaverinsa kanssa katselemassa sitä kokkoa pienessä naapurikylässä, minä kuskina. Mies lähti sit kotikulmille tullessa vielä kaverinsa kanssa terassille ja baariin, kun minä suuntasin koirien kanssa iltalenkille ja nukkumaan.
Pyysin, että ei samanlaisia överikännejä kuin viimeksi, ettei saanut edes kotiovea auki. Ja toinen pyyntö oli, ettei tule römyämään klo 5 sinne ovelle vaan aiemmin. Sen sain, mies kotiutui 02.50 ja itse pääsi ovesta sisälle :hilarious:
Ei voi olla kun tyytyväinen.
Tänään ollaan vielä grillattu ja käyty ajelemassa moottoripyörällä.

P.S kolme yötä rakenneultraan!! :nailbiting:

Mileim rv 20+5

Hyvät juhannukset kaikille meille kesäkössin omistajille!

Mulla on yövuorot meneillää, tänään menossa 3/4 yö. Saapi ainakin hyvät rahat, vaikka olisihan se ollut mukava myöskin käydä kokkoa katsomassa ja vaikka mökillä saunomassa.

Olen tehnyt nyt jo pari kuukautta pelkkää yövuoroa ja ai että miten se on auttanut jaksamiseeni! Meillä yövuorot kestää arkena 20-07.15 ja viikonloppuna sekä arkipyhinä 20-08. Teen työtä mielenterveyskuntoutujien kanssa avoyksikössä. Laskin, että mulla on enää n. 35 yövuoroa kaikenkaikkiaan edessä ennen 1.10. alkavaa äitiyslomaa! Mahtavaa :happy:

Ainiin ja mitä tuohon alkoholin käyttöön tulee, niin oltiin ennen raskautumista mieheni kanssa noin kaksi tai kolme iltaa kuukaudessa viiniä lipittämässä ravintoloissa. Mutta heti kun plussasin niin miehenikin totesi, että hän aikoo olla mun koko odotusajan juomatta. Vaikka en siis ikinä sanonut etteikö hän saisi juoda. :joyful:

Aurinkoista keskikesää! :happy:

Täällä mennyt juhannus oikein rauhallisesti pojan ja mun vanhempien seurassa mökillä helteistä nauttien. Mies ja sen poika meni omien sukulaistensa mökille, missä mekin ollaan poikani kanssa pari edeltävää jussia oltu. Halusin viettää tän jussin rauhassa ni tultiin sitten "omalle" mökille eli siis vanhempieni mökille. Ei tuolla miehen enonkaan mökillä mitään örvellystouhua ole, mut kuitenkin viiniä juodaan ja kukutaan aamuviiteen ja nyt en jaksanut olleskaan sitä. Poikani on onneissaan täällä, kun mun vanhemmat jaksaa sen kanssa touhuta. Etenkin mofan kanssa kalastavat ja nikkaroivat vaikka mitä. Itse taas olen viettänyt täällä kesiä ihan syntymästäni lähtien, niin tästä paikasta koostuu kauneimmat mielen maisemat. Järvi, joutsenet ja kurjet. :Heartred

Meille tuli miehen kanssa kamala riita just iltaa ennen meidän tänne lähtöä. :sad001 Ei ehitty sopia mitään ja ei olla oltu yhteyksissä ke illan jälkeen. Harmittaa kamalasti ja samalla kiukuttaa. Olen yrittänyt ottaa puheeksi tulevan vauvan huonejärjestelyitä. Tällä hetkellä meiän kämpässä ei ole ylimääräistä huonetta, eli jotain pitäs tehdä. Miehelle mikään ei tunnu käyvän ja keskustelu kääntyy aina sen asuntolainasta itkemiseen. Mua ärsyttää kun asiasta ei voi normaalisti puhua ja suunnitella yhdessä. Sanoin kai vähän pahasti sitten ärsyyntyneenä ja miehestä olen marttyyri, joka ei arvosta sitä yhtään. No musta taas se on marttyyri ja keskustelukyvytön tärkeissä asioissa. Mies sit lopulta sanoi, et tee äläkä valita. No mä nyt olen täällä mökillä suunnitellut vauvan tulevan huoneen ja kotiin päästyäni alan tyhjentämään kaappeja ja vaatehuonetta remppaa varten. Miehellä ei ole asiaan sanomista, kun itse sanoi, että tee. Asiasta puhuminen kun on ilmeisesti valittamista. Nyt puhkun intoa ja energiaa, kun töitä ei ole ja voin hyvin ni päätin, et tää tehdään nyt, ennen loppuraskautta. Tää remppa ois kaikista vaihtoehdoista halvin ja pienitöisin ja kaikilla tavoin järkevin. Ja miehellä ei tosiaan ole asiaan nokan koputtamista. Koko rempan maksan ja hoidan minä ja tietty remppamies. Et tällasta täällä. :mad::sour::confused:

Mä olen nyt muuton saanut pulkattua loppusiivousta vaille. Uus koti on vielä pahvilaatikkojen peitossa mutta laitetaan kuosiin loman jälkeen.

Ihana juhannus miehen, miehen vanhempien ja melkeen kaikkien sisarusten kanssa. Oma mies tais juoda kaljan tai pari illalla. Mä join alkoholitonta siideriä yhden pullon. Niin ja tein kakun. Kevät ollut aika täynnä stressiä, niin tämä on nyt aivan ihanaa, kun moni stressi on hiukan vähentynyt.

Ultran jälkeen olen ollut ihan seitsemännessä taivaassa. Vaikka ulra nipisti yli 200€ kuukausi-budjetista, niin kyllä se oli sen arvoista. Sekä minä että mies oltiin niin onnessamme kun nähtiin pieni konkreettisesti. Tyttö liikkuu selvästi mahassa, osa liikkeistä tuntuu mahan ulkopuolelle. Pahoinvointeja on välillä. Ja supisteluita myös. Mutta kaksi kuppia vadelmanlehtiteetä on niitä tasoittanut. Aijon nauttia kesästä niin paljon kun pystyn.

Uusperheellinen 19+4

Marras16, voi hitsi, yhdessähän noi hommat pitäis tehdä ja maksaa. Meillä on sama tilanne, ja taloa ei ole vara vaihtaa. Meillä on koiratarha ja kaikkea, että tällä kombinaatiolla pitää pärjätä.
Mun mies on itkenyt, ettei halua ottaa remonttilainaa autotallin päädyn liiterin eristämiseen. Toki nyt asialla alkaa olla siis jo hoppu, meidän tavarat ei kaikki sisälle mahdu. Voimia ei vaan näytä löytyvän, aina on joku syy miksi ei jaksa. Pieni saa tilat meidän ainoasta makkarista. Toinen nukkumapaikka on laitettava tupaan, koska ei ole järkeä ettei kukaan nuku (jos yritettäis yhdessä pariskuntana nukkua pienen kanssa - ei onnistu). No, pikkuhiljaa asia etenee (ehkä). Onhan mullakin kaikki projektit ollut nyt jäissä, mutta olen varannut yhden kesälomaviikon syyskuulle, jos silloin vähän pesää rakentaisi.
Katjusha rv. 18+3

Me kyllä ajateltiin nukkua samassa makuuhuoneessa, siis minä, mies ja vauva. Näin olen menetellyt edellistenkin lasten kanssa ja on toiminut hyvin.

Me nukuttiin myös esikoisen kanssa, tai esikoinen nyt nukkuu vieläkin meidän kanssa - syksyllä joutuu siirtymään omaan huoneeseen, tilaa ei ole :( tehdään hyvissä ajoin ennen vauvaa jottei tunne itseään syrjäytetyksi, vähän jännittää mutta toivottavasti menee hyvin. Ikää esikolla nyt 1v 2kk. Meillä toimi tosi hyvin, että kaikki nukku samassa huoneessa. Poika on ollut syntymästään asti hyvä nukkumaan, 4-5tunnin pätkiä pitkin yötä, ja kaikki sai hyvin nukuttua. Nykyään koko yö menee jo omassa sängyssä.

Toki jos tämä seuraava päättää olla vaikea ja äänekäs, on varmaan jossain vaiheessa hyvä että mies saa ennen töitään unta, mutta samalla kaavalla ainakin aloitetaan :)

Juhannuksen työt taputeltu ja edessä ihana vapaapäivä! Hyvin jaksoin eilisen 14hn työpäivän, illalla vaan alkoi maha kipuilemaan ja jalkoja särkemään, mutta nyt kaikki vaikuttaa olevan hyvin. Varmaan oitäis käydä ostamassa toiset työkengät, niin jalatkin jaksaisi sitten vähän paremmin tuota ainaista seisomista.. ja niitä tukisukkia.. :bored:

Tänään mä meinaan vähän siivoilla ja pestä pyykkiä, siinä sivussa jos laittais jotain herkkuruokaa ja hakis kaupasta herkkuja illalle ja katsois sitten vaikka jonkun leffan tms. ja koittais vaan rentoutua ennen huomista rakenneultraa. :rolleyes:

Mehän muutettiin just tähän tän hetkiseen kaksioon ja meinattiin kyllä asua tässä muutama vuosi (siis sikäli mikäli vuokraisännälle se käy) vaikka lapsen nukkumapaikka tuleekin olemaan meidän kanssa samassa makuuhuoneessa. Tää on kuitenkin niin kiva asunto ja hyvällä paikalla, etten yhden huoneen takia ihan helposti lähde muuttamaan.

Tilaa kuitenkin on ihan kivasti - olkkarissakin on vielä ison sohvan ja kirjahyllyn muodostaman "olohuoneen" jälkeen toisessa päädyssä useamman neliön kokoinen tyhjä tila, johon saa mahtumaan Munaselle heittämällä oman "leikkihuoneen" sitten tulevaisuudessa. Eka mä suunnittelin, että tähän tilaan tulisi iso ruokapöytä, mutta päätin ettei sellaiselle ole todellisuudessa tarvetta - kyllä ne vieraat voi istua sohvalla särpimässä kahvia tilaisuuden niin vaatiessa.

Vielä tästä asunnon sijainnista: meillä molemmilla on alta kilometri työpaikoillemme, lähin kauppa, kampaamo, kosmetologi, kukkakauppa ja leipomo on lkaikki tuossa kolmensadan metrin säteellä, neuvolaan ja hammaslääkäriin on matkaa saman verran, leikkipuisto löytyy kulman takaa ja päiväkotiin (kyseessä vielä vuoropäiväkoti!) taitaa olla nelisensataa metriä - eli sijainti ei tästä oikeasti voi enää parantua!

Ja tykkään myös siitä, että tässä asunnossa on reilun kokoinen lasitettu parveke, jossa voi vaikka vauvaa nukuttaa päikkäreillä ja iso pyykkitupa kellarissa, jossa voi pestä tarpeenvaatiessa isompia mällejä pyykkiä kerralla. Ja lakanat saa mankeloitua. :Heartred

Suoritin myös tässä alkuviikosta vähän nettishoppailua.. :oops: Tilasin munaselle kotiutumishaalarin (eli siis pienen ja vähän kevyemmän kuin tuleva äitiyspakkauksen version), kun oli niin hyvät alennukset, että hintaa jäi alle 20e ja samalla sitten ostoskoriin kertyi kaikenmaailman sisustuskamaa (no, kyllä mä nyt tarviin jonkun viltin sängyn jalkopäähän, mihin voin kietoutua jos/kun imetän ja totta kai partsilla pitää olla paljon ihania kynttilöitä hämärtyvinä syysiltoina jne.) - osa vähän tarpeellisempia kuin toiset.. oli siellä joukossa lakanoita ja pyyhkeitä ka servettejä ja pöytäliinoja ja ja..

Ja kun kerta halvalla sain, niin mukaan tarttui myös munanmuotoinen (hihihi..) VAALEA villakangastakki ja siihen sointuvat matalapohjaiset talvikengät mulle, jotta on sitten edes joku lämpimämpi takki, joka mahtuu päälle ja jäällä lipsumattomilla ja lämpimillä (sekä koon verran normaalia isommilla..) kengillä on sit turvallista työnnellä vaunuja pitkin lumisia (joopa joo.. Suomen talvet..) kaduilla. Molemmat oli kyllä hankintalistalla, kun edellisestä villakangastakin ostosta on reilut 10 vuotta ja viisi vuotta sitten ostetut nahkaiset talvinilkkurit alkaa väkisinkin tulemaan tiensä päätökseen, mutta ehkä noiden hankinnan olisi voinut vielä siirtää hamaan tulevaisuuteen.. tau ehkä on vaan hyväkin olla ajoissa liikenteessä, tiedä sitten miten haluton sitä on lähtemään joulukuussa kiertelemään kauppoja.

Mutta niin.. jospa mä sit alkaisin touhuamaan niitä tän päiväisiä hommia, niin saisi jotain tehtyäkin. Kivaa sunnuntaita teille kaikille!

Muokattu viimeksi:
  • Tykkään
Reaktiot: Eea
Meillä on sellainen tilanne, että minä olen liian äänekäs, eli hengitän tai vaihdan asentoa, eli jo nyt toinen nukkuu olohuoneessa lattialla. Yritetään vuorotella, tasapuolisuuden nimissä.

Me tullaan nukkumaan samassa sängyssä vauvan kanssa. Esikoista odottaessa ajattelin, että ehdottomasti vauva nukkuu omassa sängyssä koko yön. Mutta syntyi suuritarpeinen vauva, joka ei vaan nukkunut omassa sängyssä. Ja totesin myös oman pään vaativan unta. En edes lähtenyt taistelemaan vastaan, vaan annoin suoraan periksi. Kaikki kolme on nukkunut vieressä ja tämäkin nukkuu. Pystyn itse nukkumaan myös imettäessä ja imettäessä herään usein ennen kuin vauva edes huutaa. Sum summarum, koko sakki nukkuu paremmin kun vauva nukkuu ruoka-automaatin vieressä :D .

Muutenkin olen riman alittaja äiti. Meillä kestoillaan, kun kestojen kanssa ei tule hajuhaittoja, ei tarvi olla koko ajan roudaamassa haisuliroskiksia, eikä tarvi muistaa tuoda vaippoja kaupasta. Olen täysimettänyt 6kk jokaista lasta, koska se on ollut mulle helpointa. Ja mulla on ekan vuoden joku liina käsien ulottuvilla melkeen 24/7, kun haluan elää elämää omilla ehdoilla enkä lapsen syöttämisen ja nukkumisten mukaan. Noh, tykkään mä kuitenkin puuhailla. Liikkua, treenata, ommella, neuloa, leipoa, askarralla, siivota, sisustaa, että en mä ehkä niin patalaiska ole kuin kirjoituksen perusteella voi kuvitella. Pidän superäiteinä niitä, jotka jaksaa pulloruokinnan öisinkin, itse olisin seinähullu parin yön pulloruokinnan jälkeen.

Uusperheellinen, minuakin kiinnostaa kestoilu, mutta vielä en ole tarkemmin perehtynyt aiheeseen (kuuluu sarjassamme "odotetaan nyt, että on melko varmaa, että perheeseen syntyy vauva"). Voi olla, että jää vähän niinku mun omaksi projektiksi. Puolisoni on kova auto- ja teknisissä töissä, mutta ei mitään intressiä kotitalouteen liittyviin yksityiskohtiin :) Voin hyvin kuvitella, että on laitettu kertakäyttövaippa hänen vuorollaan (voisin kuvitella, että niitä voi joitain käytännön syistä mennä/olla tarvetta, vaikka kestoilisi vakituiseen)

Meillä vauva tulee aluksi samaan huoneeseen, mutta halusin muuttaa kolmioon että myöhemmin saadaan siirtää sitte omaanhuoneeseen :)
Huomenna alkais työt, saa nähdä kuinka tulee jaksamaan ku on raskas kuntoutusosasto missä oon töissä ja nyt jo välillä särkee kävely jne ruokakassien kantelu selkään ja vihloo vatsaa.. sairaslomalle en mielelläni kuitenkaan jäis ku oon tippunu jo kelan päivärahalle ku alkuvuodesta loukkasin käden ja olin pitkällä saikulla siitä. Nyt kaikki vielä vaikuttaa äityysrahaan.. :/ :) no kaikii selviää aikanaan :)

Hassua kun mä taas ajattelen että oon niin laiska että en todellakaan jaksaisi sitä kakkavaippojen pesua, ripustamista ja muuta puuhaa joka hiton päivä.. Meillä ainakin poika kakkasi alkuun valehtelematta 20 kertaa päivässä. kestovaippailu ei ole kyllä itselle se asia johon jaksaisin alkaa... Nostan hattua niille jotka jaksaa sitä puuhaa!

Mulle kestoilu on ollut helppoa, kun ei ne vaipat tarvi pestä kuin 2krt viikossa jos niitä hankkii vaan riittävästi :) . Vaihtoväli on sama kuin kertiksillä. Vaihtotoimenpide on sama kuin kertiksillä. Kertikset haisee niin pahalle jo yhden pissan jälkeen, että joudun vaihtamaan tai en pysty pitämään muksua liinassa. En voi sietää mitään muovin/kemikaalien katkua, kun se voi huonona päivänä aiheuttaa migreenin.

Meillä vauva nukkuu olohuoneen puolella ja sitä mukaa varmaan nukutaan vuoronperään olkkarissa itsekin, kummalle "yövuoro" sattuu :grin meilläkin tosiaan 59m2 kaksio ja vasta vuosi sitten muutettiin, tässä voitas asuu niin kauan ennenkun saadaan ihan oma isompi asunto. Keväästä syksyyn parveke menee yhdestä huoneesta kun on iso ja lasitettu.
Mies lähinnä ei halua vauvaa makuuhuoneeseen nukkumaan, että siellä saisi sitten rauhassa nukkua se kumman vuoro onkaan nukkua. Tosin, tuskin tässä talossa saa kukaan unta mukaan lukien seinäntakaiset naapurit ja alakerta, jos on hirmu yökiukkunen baby. Toivoa sopii, että on iskän unenlahjat - sänkyyn selälleen, minuutin päästä unessa ja ei herää edes pommiin :hilarious: (no okei ehkä pommiin...)

Itekin oon kyllä sen verran laiska, että en lähtis kestoiluhommaan. Päiväkodissa kun olin vuoden verran töissä, oli siellä yksi pieni tyttö kestovaipalla ja se vaippa haisi aina ihan superpahalta. En yöki pienistä eritteiden hajuista mutta ne vaipat oli aina ihan karseita.. en tiedä eikö niitä pesty oikein tai ollenkaan... mut totesin jo sillon, että ehei.

Kaksi yötä ultraan!!! Jänskättää. Mieskin vähän jännittää, nään sen vaikka ei juuri mitään sanokaan.

Mileim rv 20+6

Muokattu viimeksi:
Harvakseltaan kerkeen kirjottelemaan mut luen kyllä aktiivisesti mitä täällä tapahtuu :)

Kerrotaampa äkkiä omat kuulumiset.. Tänään on esikoisen 1wee synttärit, muutosta johtuen juhlitaan vasta viikon päästä :) Uus kämppä alkaa olemaan jo ihan ok kunnossa, mut vanha pitäis käydä siivoomassa :grumpy:
Vajaan viikon tyttö nukkunut omassa huoneessa ja nukkuu paljon paremmin ku meidän kanssa, onneks :grin

Huomenna pitäis käydä ultrassa mittauttamassa kohdunkaulan pituus. Viime raskaudessa alko lyhentämään jo 25 viikon tietämillä :confused: nyt onneks seurataan jo hyvissä ajoin.. Ja keskiviikkona ois sit rakenneultra!!! :grin

Juhannus menikin kotona muuttolaatikoita purkaen.. Juopotteluun liittyen meillä mies oli kyllä hieman humalassa mut oon sanonu et senkus ottaa kuhan tyttö on nukkumassa ja eikä sit hoida humalassa :) Mikä tahansa juhlapyhä niin saa ottaa "enemmän" kuhan tyttö nukkuu mut kyl ruuan kanssa saa vapailla 1-2 ottaa. Kännissä täällä lapsen eessä ei hilluta.

MarSka 19+6

Isommalla lapsella voi ammoniakin hajua olla yksilöllisesti vaipassa. Vauvalla ei haise kuin vähän yövaippa. Jos on kova ammoniakin haju, niin epäilen, että lapsi juo liian vähän tai voi olla allergiaa. Myös tietyt pesuaineet on ns haisulipesuaineita, jotka meni meiltä vaihtoon. Tai vaippa voi olla myös liian täynnä. Kestohan ei saisi olla niin märkä että imumateriaalit on lits läts, vaan eteen tai taakse riippuen vauvan pissityylistä pitäisi jäädä kuivaa :) .

Tein muuten äsken tämän raskauden ekan punttitreenin. Teki uskomattoman hyvää. Kaisa Jaakkolan kirjassa oli siitä, että vauvankin syke nousee ihan pikkuisen kun äiti treenaa. Eli tavallaan vauva treenaa mukana <3 . Tykkään siitä, että vauva saa terveen alun. Lisäravinteita olen myös muokannut siten, että ne vastaisi myös raskausajan tarpeita. On tämä oma elämä muutenkin sellaista, että vaikka en muuttaisi mitään, niin vauvan olisi hyvä olla.

Marras16, voi hitsi, yhdessähän noi hommat pitäis tehdä ja maksaa. Meillä on sama tilanne, ja taloa ei ole vara vaihtaa. Meillä on koiratarha ja kaikkea, että tällä kombinaatiolla pitää pärjätä.
Mun mies on itkenyt, ettei halua ottaa remonttilainaa autotallin päädyn liiterin eristämiseen. Toki nyt asialla alkaa olla siis jo hoppu, meidän tavarat ei kaikki sisälle mahdu. Voimia ei vaan näytä löytyvän, aina on joku syy miksi ei jaksa. Pieni saa tilat meidän ainoasta makkarista. Toinen nukkumapaikka on laitettava tupaan, koska ei ole järkeä ettei kukaan nuku (jos yritettäis yhdessä pariskuntana nukkua pienen kanssa - ei onnistu). No, pikkuhiljaa asia etenee (ehkä). Onhan mullakin kaikki projektit ollut nyt jäissä, mutta olen varannut yhden kesälomaviikon syyskuulle, jos silloin vähän pesää rakentaisi.
Katjusha rv. 18+3

Maksan kyllä ihan mieluusti, se on kuitenkin miehen talo mihin muutettiin ja mies maksaa tosiaan sitä asuntolainaa ja kaikki asumiseen liittyvät kulut. Harmittaa vaan toi passiivisuus ja kyvyttömyys suunnitella asioita yhdessä.:shifty:

Me nukutaan miehen kans takkahuoneessa ja meillä on kapea sänky, huone niin pieni, ettei sinne vauvan sänkyä mahdu. Alkuun vauva saa nukkua äitiyspakkauksen laatikossa takkahuoneen viereisessä pukuhuoneessa, sit kun yöheräilyt alkaa helpottaa niin omaan pinnikseen omaan huoneeseen. Meillä ei esikoisen kanssa toiminut samassa sängyssä nukkuminen ollenkaan ja nyt vielä kapeampi sänky kun silloin niin se ei ole vaihtoehto.

Toivottavasti saatas nyt riita jotenkin järkevästi sovittua. To lähdetään viikon matkalle Gotlantiin koko uusperheen voimin ni ei kiva jos siellä sit jatkuu jäätävä tunnelma. Huomenna kotiudutaan ni ois siinä pari päivää aikaa hieroa sovintoa. :rolleyes:

Ne jotka tietää, niin miltä harjoitussupistukset tuntuvat? Miten niitä voisi parhaiten kuvailla?

Rv 19+1

Takaisin