Terve vaan kaikki! Juhannus sujui täälläkin mukavissa merkeissä grillatessa ja touhutessa sukulaisten kanssa. Miesväki nautti muutaman huurteisen, mutta kukaan ei missään nimessä örveltänyt ja aina aamuseiskalta oli jo kahvipannu porisemassa.
Minulla ei ole huonoja kokemuksia alkoholin käytön näkemisestä lapsuudessa. Toki olen humalaisia joskus nähnyt, mutta kotona osattiin ottaa sivistyneesti ja useimmiten vasta silloin, kun me lapset olimme nukkumassa. Krapulaisia ihmisiä en muista nähneeni pienenä. En ole kokenut perheeni tai lähisukuni alkoholin käyttöä ongelmana, vaikka tietysti meidänkin suvussa löytyy näitä alkoholiongelmaisia valitettavasti ja joskus sukujuhlissa näkee satunnaisia yliluontejä lähisuvullakin

Isoisäni on ollut alkoholisti ja siksipä vanhempani ovat pitäneet huolta, etteivät lapset todista ryyppäämistä tai tappeluita
Nyt aikuisiällä tykätään vanhempieni kanssa istua iltaa oluen tai viinin äärellä, mutta ei sekään miksikään tinaamiseksi mene, vaan useimmiten liittyy saunomiseen, lautapelailuun, leffojen katsomiseen ja kuulumisten vaihtamiseen. Itse olen opiskeluaikana "lätrännyt" eli siis viikollakin saattanut käydä opiskelijabileissä pitkään kaavan mukaan, mutta vuosiin en ole baareissa viihtynyt, enkä humalatilasta tykännyt. Jos pitäisi jotenkin luonnehtia alkoholin käyttöä, niin se lienee keskieurooppalaista tyyliä, eli viinilasi silloin tällöin varsinkin ruoan kanssa ja olutta joskus. Rakastan hyvää viiniä ja ruokaa

Huomaan, että toleranssikin on kummasti pienentynyt ja saatan olla pienestäkin määrästä jo sellaisessa hiprakassa, ettei tee mieli jatkaa juomista yhtään enempää!
Noista nukkumisjärjestelyistä sen verran, että me ollaan nykyisin vannoutuneita perhepetiläisiä. Ennen esikoisen syntymää ei oltu juurikaan mietitty asiaa, mutta vauvan kehto oli itsestään selvyytenä meidän makuuhuoneessa. Kehto jäi kylläkin käyttämättä, sillä vauva oli tissitakiainen ja itsekin sain nukuttua ihan hyvin, kun vauva oli rinnalla koko yön. Nyt mennään varmaan samalla kaavalla ja ekstrana tosiaan se, että myös esikoinen nukkuu samassa läjässä tai ainakin samassa huoneessa. Tehdään varmaan joku jättisänkyratkaisu, niin kaikki mahtuu hyvin nukkumaan. Meilläkin mies kuorsaa, mutta ollaan kaikki totuttu siihen eli ei aiheuta toimenpiteitä :)
Mullakin välillä supistelee, siis niitä harjoitussupistuksia. Alamaha kovettuu ja tulee "tukala" olo, muttei kuitenkaan kivulias. Menee yleensä suhteellisen nopeasti ohi.