La marraskuu 2016

Siis onneksi ei isoja vuotoja tullut kotona ennen sektiota oli tarkoitus kirjoittaa. Monta asiaa yhtäaikaa kun tekee niin ajatus völillä karkaa :)

Yölento, voit uskoa että mun radi-ruokavaliossa pitäisi olla PALJON perunaa :) (omasta mielestäni en tarvitsisi perunaa ollenkaan, enkä sitä juuri käytä)
Joo, noita suosittelemiasi menee paljon (vaikka marjatkin pitäisi laskea). Olen gluteenittomalla autoimmuunisairauden vuoksi ja pitkälti sokerittomalla radin vuoksi :) Käyttämäni viljat ovat kaura ja tattari.
Mutta kokeillaan ja tiivistetään !

Katjusha, kai sille perunalle joku vaihtoehto on? (minusta se ei edes ole ruokaa vaan tyhjää energiaa ja unilääke). Minulle ei sovi tattari, tulee vatsavaivoja siitäkin. Riisi myös kovettaa ja leivät, joissa on riisi-tai perunajauhoja. Löysin hiljattain gluteenitttoman norjalaisen siemennäkkileivän, joka aika varmasti on hyvä ummetuksen hoitaja.

Yölento, karppaajan tyyliin kasviksilla :) Ennen raskautta mun suolisto toimi mitä parhaimmin tällä ruokavaliolla. Nyt suoli vain ei liiku ja se lienee aika tavallista siunatussa tilassa. Itsellä ero entiseen on vaan niin huomattava.

Lueskelin eilen vähän netistä,tuosta kaksisuonisests napanuorasta. Pääasiallisesti ihmisten kokemukset olivat hyviä,vauvat kasvaneet loppuun saakka hyvin ja olleet terveitä. Sitten satuin lukemaan jonkun artikkelin,jossa oli isoja prosentteja tälläisten vauvojen kohtukuolemista ja synnytyksen jälkeen kuolleiduudesta ja kehityshäiriöistä yms. Heti huoli kasvoi,pitäisi osata olla lukematta noita juttuja ja luottaa lääkärin sanaan,mutta minkäs sitä itselleen voi. Aika vähän löytyi tietoa ko. aiheesta. Jos jollain on omakohtaista tai lähipiirissä kokemuksia kaksi suonisesta napanuorasta kolmen suonen sijaan niin mukava olisi kuulla miten kaikki on mennyt loppuun saakka. Koitan nyt vähän hellittää ja keskittyä nauttimaan hyvin tod.näk viimeisestä raskaudestani :)

Vimpa, meidän esikoisella oli vain kaksi suonta. Ei ollut mitään ongelmia vauvan kasvun suhteen ja tuloksena on terve tyttö! Tämä lohdutuksena sulle siis omasta kokemuksesta.

Mä en ole ostanut tulokkaalle vielä mitään. Olen jotenkin niin skeptinen, että onko se edes kunnossa. Odotan sitä rakenneultraa. Vatsa on jo iso, vaikea piilottaa, mutta haluaisin vielä pitää omana asianani. Ärsyttää toisten uteliaisuus. Viime aikoina olen vasta kertonut useammalle kaverille, mutta eilenkin jätin yhdelle kertomatta, kun ei vaan ollut se olo. Liikkeet tuntuu useampia kertoja joka päivä, tai ainakaan en ole niistä ollut mitenkään huolissani. Jonkinlaisia liitoskipujakin tunnen, ja luontevasti olen ruvennut ottamaan asioita hiukan rennommin. Liikkeissä näkyy hiukan sellaista taaperrusta ja muutenkin varon vatsaani.

En oo minäkään kertonut juuri kenellekkään. Yhdelle kaveri, pari arvas ja omalle äidille, siskolle ja mummulle ja yksi sukulainen huomas mahan :joyful: kerron sitten rakenneultran jälkeen rytinällä kaikille! Nyt menossa 19+2 ja ru on 20+5 eli ensi viikon perjantaina, aika menee liian hitaasti sitä odotellessa!

Minä kävin tänään hakemassa kätkythälytimen. Aika harvinaisia vissiin nuo kätkytkuolemat, mutta oon niin hermoheikko että eipä paljo tulis nukuttua ku olisin pinnasängyn reunalla koko ajan seuraamassa hengitystä! Onkos muilla kokemuksia nuista hälytyimistä? Alle viikko rakenneultraan, menis äkkiä aika :)

Pikkumyy 20+4

Minäkin oon hälytintä miettinyt, mut panikoinko sit sitä et toimiikohan se hälytin varmasti oikein.. :D
Täällä tasan viikko ru:an.. JÄNNITTÄÄ.. miten maltan pysyy nahoissani..
Minun äiti, tuleva mummi, lähtee vielä siskonsa kanssa Tukholmaan ensi viikolla alkuviikoksi kesälomareissulle, pitää sinne sit heille keksiä joku ylläriultrakuva tai joku, jos saan sukupuolen tietää. Kun kumpikin siellä sitä odottaa, että kerron, jos on sukupuolen näyttänyt. :P

Olin äsken lukemassa tytön kanssa hänen huoneen lattialla kirjoja, makasin selälteni ja yhtäkkiä hän olikin kiipeämässä päälleni. Tytön käsi painui vähän navan alapuolelle niin että se tuntui. Voikohan tuosta seurata jotain? :sad001 Tunsin kyllä liikkeitä lähes heti tuon jälkeen eli taisi ainakin isosisko herättää tulevan sisaruksensa.. Ennen tätä olen pystynyt estämään vastaavat tilanteet. Nyt vähän huolettaa.

Olin äsken lukemassa tytön kanssa hänen huoneen lattialla kirjoja, makasin selälteni ja yhtäkkiä hän olikin kiipeämässä päälleni. Tytön käsi painui vähän navan alapuolelle niin että se tuntui. Voikohan tuosta seurata jotain? :sad001 Tunsin kyllä liikkeitä lähes heti tuon jälkeen eli taisi ainakin isosisko herättää tulevan sisaruksensa.. Ennen tätä olen pystynyt estämään vastaavat tilanteet. Nyt vähän huolettaa.

En usko, että mitään hätää. Jollei suhun sattunut, ei ole mitään kipuja nyt, tai vuotoja jne. Yllättävän hyvässä suojassa se pieni siellä kuitenkin on.

Madeline,ompa hyvä kuulla,että sinulla vastaavasta tilanteesta hyvä kokemus ja kaikki mennyt hyvin. Päätin olla nyt lukematta netistä mitään asiaan liittyviä juttuja,eipä se asia siitä murehtimalla kummene :). Voikukka9, minulla on myös joskus isommat lapset päässeet yllättämään ja loikanneet aika ronskisti syliin vatsan päälle. Uskon että vielä vauva on hyvin turvassa vatsan sisällä. Viimeisillään ollessani olen kyllä isompia lapsia käskenyt enemmän varomaan isoa vatsaa. Ole siis ihan huoletta :)

Mulla oli tänään ylimääräinen käynti äitipolilla verenpaineen heittelyn takia.. Lääkäri meidän yllätykseksi päätti tehdä rakenneultran samalla joka olisi pitänyt olla viikon päästä ! Kaikki on kunnossa ja todella hienosti vaikka pelkäsin miten pärjää kun mun oma elimistö ollut niin kovilla.. Pieni kokoinen on, viikon viikkoja jäljessä mutta saattaisi johtua myös siitä kun rakenne tehtiin jo 19+0 näin sanoi lääkäri. Mutta olen itsekkin suhteellisen pienikokoinen etten toivokkaan kovin isoa synnytettäväksi..
Sukupuolta ei haluttu saada selville eikä lääkäri kyllä edes kysynyt onko tiedon saaminen toiveissa.. miten te ootte sasnut tietää noista istukan paikoista ja muista kun mulle ei kukaan ole edes kertonut missä istukka sijaitsis tai onko jotenkin hankalasti.. Napanuoraa oli paljon kuulemma kun tyyppi jopa leikki painonnostajaa sillä.. :) Oltiin niin täpinöissään miehen kanssa ultran jälkeen että käytiin hankintamatkalla vaunukaupoilla ! :)

Eli siis rv 19+0. :)

Tässä on muuttoa ja muuta härdelliä ympärillä, niin en ole tänne oikein ehtinyt. Terkkuja Bruno Cacciatoren luota. Istukka etuseinämässä, mutta ei ole kohdunsuun päällä. Upeita kasvokuvia oli. Pieni nätti tyttö sieltä on tulossa, kuten arveltiinkin. Ukkovalta saa kyytiä :D . Oma olo voisi olla toki parempi, vieläkin välillä yrjöttää. Josko stressin väheneminen tasoittaisi supistelua.

Uusperheellinen 18+6

Vähä viimeisimpiä kuulumisia lueskelemassa. Tänään kotiuduttu melkoiselta roadtripiltä eli autolla pohjoiseen (Muonion nla tuli tsekattua matkalla pienen vuodon takia, oli hyvin liikkeitä ja sykettä dopplerin mukaan), Norjan Tromssaan, sieltä vuorten keskeltä rannikkoa alas, Ruotsin läpi Uumajaan ja lätäkön yli kotiin. N. 2200km auton mittariin ilman lossi- ja laivamatkoja. Kyllä sillä reissulla on tullut itkettyä, kiukuteltua ja kerran yökättyä stressistä ja väsymyksestä.

Meillä tänään ru ja tervettä tyttöä povas lääkäri. Perussairauden takia jouduin lääkärin ultraan ja olipa taas.... nyt se löysi minun maksasta jotai hämminkiä ja nyt siis sairaalaan lähetteellä ylämahan ultraääni ja röntgeniin. Sanoinkin lääkärille että en tykkää käydä lääkäreillä ku ne aina jotain tutkittavaa löytää minusta :angry4 nyt odotellaan sitte lähetettä ja aikaa.

Mutta neitillä oli masusa kaikki kunnossa. Oli vilkas tapaus, maiskutteli kovasti ja huito ja heilu menemään. Ihmetteli lääkäriki että miten en tunne liikkeitä ku neiti niin myllää :grin rakenteet kunnossa ja kasvukäyrissä keskellä menees. La pysy tismalleen samanaisten eli edelleen mennään rv 21+1.

Huomasin tänään, että mulle oli ilmestynyt mahaan tumma viiva eli linea negra! Ei auta yhtään tähän mun haluun saada tietää, onko tyttö vai poika :laughing002 vanhan kansan mukaan se nimittäin tarkoittaisi poikaa?! jännä nähä pitääkö paikkaansa!

Mulla oli edellisessä raskaudessa linea negra napaan asti ja tyttö tuli. :D Tosin se viiva näkyi vasta synnytyksen jälkeen! :D Ekassa raskaudessa ei mitään viivoja ollu missään vaiheessa ja poika tuli. Jännä nähdä et ilmestyykö viiva tällä kertaa. :)

Takaisin