La marraskuu 2016

Vimpa, peukut että menee kaikki hienosti tuosta tilanteesta huolimatta.
Joo, kokeilin ummetukseen neuvolan suosittelemaan LaxoSoftia, joka on periaatteessa tarkoitettu pehmittämään hitaan suolen sisältöä. Otin sitä lauantaiaamuna klo 03:00, kun siinä sanottiin, että otettava aamuisin. Olin kärvistellyt kohtuuttomissa vatsavaivoissa koko illan ja yön. No, helpotusta oli koettavissa eilen illalla klo 21:00. Voisin sanoa, että aika "tehokasta" oli tämä aine, ei mennyt kun 66 tuntia, että tuli tuloksia. Purkissa luki, että otetaan pienin määrä, mikä tuntuu auttavan (otin la 20 ml, su 30 ml ja ma 30 ml - vaikea tietää näin kauan odotettuaan, että mikä se määrä kannatti olla). Syön joka päivä luumuja, puuroa ja juon vettä ja kahvia. Keuhkoputkentulehduksen takia en voi liikkua pitkiä matkoja, mutta töissä käyn, joten tulee askelia.
Onko muilla jotain kikka-kakkosia, millä muilla konstein tätä voisi auttaa?
Katjusha rv. 18+5

Ihania ultrakuulumisia teillä, onpa niitä mukava lueskella! :) <3

Täällä neuvola takana. Vauveli on kasvanut hyvin ja sykekin oli mainio. Minulla sen sijaan todettiin VTI, jota aloin eilen epäillä. :( Kohta uusiin virtsatesteihin ja antibioottikuurille. Hieman masuasukin vuoksi hirvittää alkaa syödä moista kuuria, mutta eiköhän tulehduksen hoitaminen ole kuitenkin lastakin ajatellen tärkeintä ja ehdotontakin!

Mymmelintytär, voi että VTI. Todellakin antibiootit on otettava.
Olen kuullut juttuja, että on loppunut vauva-arki lyhyeen, kun ei raskausaikana ole hoidettu tulehduksia asianmukaisesti pois. Pikaista paranemista!!

Onnea ihanista ultrakuulumisista! :) Todella hurjaa, kun just tosiaan jännäiltiin vasta nt-ultraa ja nyt jo rakenneultrat menossa. Mulla vasta 15.7., mutta onhan tässä välissä juhannus ja viikon loma Gotlantiin, et ei kerkeä vaan kalenteria tuijotella päiviä laskien. :grin

Mulla ruvennut liikkeet tuntumaan nyt selkeesti päivittäin. :joyful: Etenkin lltasin ja aamuisin, kun makoilee sängyssä, mutta myös ihan istualleenkin välillä.

Mua hirvittää tää ajan kulku. Kohta mennään heinäkuuta, silloin ultra, sitten elokuun 11. päivä alkaa taas koulut ja sitten ollaankin jo syksyssä. Tavallaan haluaisin et aika menisi nopsaan, mutta haluisin myös ehtiä kunnolla nauttia kesästä. Etenkin silloin toukokuun helteillä en pystynyt nauttimaan oikein ollenkaan, kun viihdyin vaan pimeässä ja viileässä makkarissa kaikki vapaa-ajat. Kuitenkin normaalisti tykkään lämpimästä ja kesästä. Noh, ens kesänä nautiskellaan sit vauvan kanssa senkin edestä. :Heartred

Muokattu viimeksi:
Mulla jyllää ilmeisesti jatkuva hiivatulehdus tai joku muu alapääjuttu, joka ei meinaa antibiooteilla talttua. Ärsyttävää ja todella kiusallista! :banghead: Tietenkään nämä lämpimät kelit ei auta parantumista, kun alapää hautuu päivät pitkät hiostavissa pöksyissä, eikä töissä oikein viitsisi "ilmakylvytellä" :nailbiting::meh:

Mä oon ajatellut laitattaa lasketun ajan tienoilla ripsenpidennykset. Aiempaa kokemusta sellaisista ei ole, mutta näyttävät kivoilta! Houkuttaa ajatus olla edustava lapsen syntyessä. Joo, olen vähän turhamainen, mutta kun en enää värjää hiuksia, enkä lakkaa kynsiä, niin tuo helpottaisi kummasti laittautumista, koska todennäköisesti en jaksa, enkä varmaan edes halua laittautua sairaalassa tai synnytyksen jälkeen muutenkaan.
Mitä jos niitä pidennyksiä ei huolla, eli jäisi kertajutuksi, niin tippuuko ne pidennykset itsestään vai miten se homma menee? Vai pitääkö ne repiä pois? Ja paljon sellainen räpsyttimet edes maksaa? Täytyy varmaan alkaa säästämään jo nyt :laughing002

Ihan mielenkiinnosta haluaisin teiltä IVF-ihmisiltä kysyä, että mitä tuollainen koeputkihedelmöitysprosessi maksaa? Tarjoaako klinikka (?) mitään rahoitusratkaisuja siihen? Toivottavasti en loukkaa uteluillani, olen vaan täysin tietämätön tuollaisista asioista :smiley-ashamed004

Kiva lukea teidän ultrakuulumisia! :dummy1::dummy: Kyllä se odotus kummasti konkretisoituu, kun näkee vauvan ruudulla ja vieläpä saa tietää, kumpaa sukupuolta hän edustaa!

MC_Natunen, hinnat klinikoittain vaihtelevat, mutta jos kaikki perustutkimukset tehty yms ja kevyet on hoidot on aloiteltu jo julkisilla, ja on pohjatiedot kasassa, niin esim. Helsingin Väestöliitolla oli meidän aikana IVF omilla sukusoluilla noin 3.500-4.000€/kierros ja lahjamunasoluilla budjetiksi kannattaa varata noin 7.000€ yhtä kierrosta kohti. IVF-prosessilla on joku hinta ja sitten myöhemmillä pakastealkionsiiroilla on joku hinta (n.1.000-1.300€ per alkionsiirto) sen mukaan mitä tarvitaan. Hinnanero on noin suuri, koska Kela ei tue luovuttajan lääkkeitä eikä mitään hoitoja millään prosentilla. Itse sain omista ultrista yms käynneistä 300€ kela-korvauksen. Meillä, kun ollaan oltu viime vuodet lahjamunasoluilla, munasolujonoineen ehtii yhden kierroksen tehdä vuodessa nippa nappa. Eikä normaalilla ihmisellä toki enempään olisi varaakaan, ilman lottovoittoa/bonuksia. Emme kysyneet rahoitusratkaisuista klinikalta, vaan ratkaisimme asian luotollisella pankkitilillä.

Mun mielestä on todella surullista, miten niin monilta viedään mahdollisuus onneen ja vanhemmuuteen vain siksi että suurin syy on raha. Tuohon kyllä pitäisi tulla jokin muutos, tottakai se ei ole halpaa hommaa mutta eikö siihen voisi saada enemmän korvauksia? Minäkään en tiedä näistä asioista mitään mutta nuo luvut kuulostavat vain niin suurilta, varsinkin jos joutuu yrittämään monta kertaa.

Varpahat, olisimme jääneet lapsettomiksi, koska tähän pysyvään plussaan tarvittiin 6 ivf-kierrosta ja lukematon määrä alkionsiirtoja. En voi edes kuvitella, miten sydämeni itkisi lopun ikää, jos meillä ei olisi ollut mahdollisuutta edes yrittää.
(adoptio tai sijaisvanhemmuus ei ollut meille vaihtoehto, jos tätä halutaan tarjota hyväksi vaihtoehdoksi)

Rakenneultrassa tänään käyty ja kaikki rakenteet normaalit :) kovasti oli liikkuvainen tapaus ja mittauksia vaikea tehdä, mutta onnistui lopulta :) pientä poikaa odotetaan ja tuntuu kyllä ihan uskomattomalta :Heartblue:Heartblue esikoinen on tyttö ja nyt tuntuu jotenkin kun ois taas eka raskaus ja uutta kaikki ja pitää jotenkin rakentaa taas identiteetti uusiks kun musta nyt tuleekin pojan äiti :D

Frida^ 20+4

Tuollaista on niin käsittämätöntä ymmärtää, jos ei ole itse joutunut kokemaan sitä. Mutta nyt ainakin ymmärrän, että IKINÄ ei saisi ottaa itsestäänselvyytenä sitä, että lapsia "vain tehdään". Se ei todellakaan ole niin yksinkertaista. Mä ainakin toivon sydämestäni että teillä menisi loppuunasti hyvin (tietysti kaikilla muillakin) :Heartred Voin vain kuvitella sen tunteen mikä on tullut plussatestin jälkeen, saati maagisen 12 viikon ylittämisen. Toki vielä on pitkä matka edessä mutta uskon että pikkuinen kasvaa mukana :)

Frida, onnea poikalupauksesta. Täällä sama juttu, että poikaa ootellaan tytön jälkeen ja kyllähän se pistää mieltä myllertää.. Tosi jännää! Ei voi käsittää, että mahassa on poika <3

Kiitos Eea :) sinulle myös onnea! juu, jännää on! me salaa vähän poikaa toivottiin, mut ei sit kuitenkaan uskottu et vois poika olla :) miehelläkin ihan silmät kostu, kun saa oman pienen pojan, vaikka tietysti aivan yhtä onnellisia oltais tytöstäkin oltu :Heartred Kunhan nyytin syliin saisi :)

Mä oon taustaillut vaan viime viikot, mutta nyt on pakko hakea vertaistukea. Mulla nyt rv 19 ja tuntuu ettei niitä vähäisiäkään liikkeen poikasia enää tunnu vaikka luulis että ne voimistuisi vaan. Missasin tänään neuvolan soittoajan, pyydän päästÄ sydänäänet kuulemaan tällä viikolla. Esikoista odotan ja istukka etuseinässä joten nämä tekijät vaikuttaa myös.

Mä oon taustaillut vaan viime viikot, mutta nyt on pakko hakea vertaistukea. Mulla nyt rv 19 ja tuntuu ettei niitä vähäisiäkään liikkeen poikasia enää tunnu vaikka luulis että ne voimistuisi vaan. Missasin tänään neuvolan soittoajan, pyydän päästÄ sydänäänet kuulemaan tällä viikolla. Esikoista odotan ja istukka etuseinässä joten nämä tekijät vaikuttaa myös.

Istukka etuseinässä on kyllä iso vaimennin. Mulla on toisesta lapsesta ollut ja olin kyllä ihan hermoraunio välillä, kun en liikkeitä tuntenut. Käytiin äippäpolillakin lopussa pari kertaa, kun en tuntenut liikkeitä. Mulla oli silloin vielä todella iso istukka (selvisi synnytyksessä) joten sekin varmasti vaikutti siihen, että eipä pojan heiluminen tuntunut.

Mulla vaihtelee liikkeiden määrä kokoajan, välillä tuntuu koko päivän kovaa liikettä ja välillä taas hentoista ja paljon vähemmän. Yks päivä tunsin selvästi selkäpuolelle jotain muksimista nin varmaan kääntyilee aika paljon tuolla masussa. Istukasta ei oo mulla tietoa et missä on, kun ei sanottu ultrassa sitä. Mitä enemmän niihin liikkeisiin keskittyy niin sitä harvemmin ne mun mielestä tuntuu. Kannattaa toki soittaa neuvolaan jos on yhtään huolissaan, saa ainakin mielenrauhan sitten :happy:

Rakenneultrassa kätilö kertoi, että minulla on istukka matalalla kohdunsuulla. Antoi kontrolli ajan 8vko päähän, ja silloin hoitaja katsoo onko istukka noussut. Jos ei ole niin. Sitten taas lähemmäs synnytystä kontrolli. Jos jää kohdunsuulle niin sektio on sit edessä.
Missähän vaiheessa sen istukan normaalisti pitäisi nousta? Nyt on menossa rv 21+5. Kätilö sanoi, että voin ihan normaalisti olla ja mennä,netissä taas luki että mitään fyysistä ei sais oikein tehdä tms. Noh netti on aina netti.

Mc_natunen, toinen alapäävaivainen ilmoittautuu... Olen syönyt yhden antibioottikuurin, laittanut jotain antibiootti suppoja, ihan tavan canestenia ja lacto jotain geeliä... tarkoitus tasapainottaa siis siellä jylläävää bakteerikantaa. Nämä lactot canestenin jälkeen pitäneet alapään "kondiksessa". Laitan välillä kun alkaa tuntua pikkuisenkin inhalta yöksi tuollaisen lacton, ja on pysynyt poissa. Lääkäri myös ehdotti että kerran kuussa laittaa sitä canestenia ennaltaehkäisevästi ja tarvittaessa niitä lactogeelejä yöksi .

Aivan karmea vaiva, mulla tuli ihan verta limakalvoilta ja pitkään meni että alkoi helpottamaan. :( ei ollut tällaista vaivaa kyllä edellisessä raskaudessa :|

Katjusha, tuohon ummetukseen voi kokeilla runsaan veden juomisen lisäksi pähkinöitä, mantelia, siemeniä ja marjoja. Sen sijaan väittäisin banaania, perunaa, sokeria ja valkoista vehnää.

Heitar,mulla oli edellisessä raskaudessa istukka kohdunsuun päällä. Rv 28 oli kontrolli ja rv 32 oi seuraava ja silloin lääkäri sanoi että tuskin enää nousee. Rv 34 oli sit viimeinen käynti ja varattiin sektio aika 36+3. Sain verenvuotoa rv 25+ jolloin sain kortisonit kypsyttää vauvan keukoja kypsyttämään. Istukka oli mulla takaseinässä,niin lääkäri sanoi että takaseinän istukka siirtyy huonommin pois siitä kohdunsuulta. Kaikkea tein normaalisti,lumityöt,kotityöt ja kantelin isompia lapsia. Seksiä vältettiin verenvuodon jälkeen melkein loppuun saakka. Tosi stressaava raskaus,kun sai pelätä jos alkaa vuodot. Silloin kiire sairaalaan. Sektiossa istukan kohdalta vuoto ei meinannut loppua ja menetin 3000ml verta. Onneksi ei isoja vuotoja tullut ja terve poika tuli. Toivotaan että sinun istukkasi siirtyy,voin kuvitella mitä mielessäsi käyt läpi,itsellä niin tuoreessa muistissa. Ja netissä oli kyllä tosi hurjia juttuja,itsekin muistan lukeneeni :)

Takaisin