La marraskuu 2016

Voithan olla työttömänä äitiysloman alkuun asti. Silloin tuskin määrätään töihin, mutta kun äitiysloma loppuu, voi kutsu käydä.

Mulle tää tulo juttu on helpotus sillä vuoden 2014 olin päiväkodissa , ennen kun aloitin opiskelun 2015. :)

Voi siis hakea asumistukea? Mut ei varmaan jos on miehen omistusasunto? Tuskin ne siitä mitään antaa.. tai olis outoa jos antaa :)

Sitä halusin tulla kertomaan ( kun huolestuttaa .. ) , että viime yönä hermostuin / suutuin ja siitä seurasi kiva alavatsa kramppi.. maha oli ihan jännittynyt ja tuli sellasia kipeitä kramppeja aaltona.. Sen jälkeen alkoi oksennus refleksi ja sitten kamala itku kohtaus :'(

Nyt pelottaa onko kaikki hyvin ..
Muilla ollut samaa ?

Sitä halusin tulla kertomaan ( kun huolestuttaa .. ) , että viime yönä hermostuin / suutuin ja siitä seurasi kiva alavatsa kramppi.. maha oli ihan jännittynyt ja tuli sellasia kipeitä kramppeja aaltona.. Sen jälkeen alkoi oksennus refleksi ja sitten kamala itku kohtaus.

Kuullostaa ihan harjoitussupistukselta - tai siis sun kuvaus vastää täysin mun neuvolantädin kuvausta, kun kyseli, joko mulle on tullut niitä. Eli siinä tapauksessa on ihan normaalia, eivät vaan saisi olla hirveän pitkäkestoisia.

Mä olin 2014 vielä tuntipalkalla eli tulot oli jonkinverran paremmat kuin mitä ne tänä vuonna tulisivat olemaan nyt kuukausipalkkalaisena - saan siis suurinpiirtein saman verran äitiysrahaa kuin nyt saan palkkaa eli ei harmita yhtään.. tai siis näin mä olen laskeskellut tän asian päässäni. :rolleyes:

Munhan olisi tarkoitus jäädä äitiyslomalle jo syyskuun alussa - epäilivät töissä, pystynkö olemaan edes sinne saakka suorittavassa vuorossa. Työ on kuitenkin hyvin fyysistä, seisomista ilman taukoja kuumassa (n. 45c), ahtaissa tiloissa. Lisäksi kun tähän yhdistää portaissa ravaamisen suunnilleen parikymmentä kertaa päivässä, painavien lastien kantamista noita samoja (liukkaita) portaita pitkin ja kuorman purkamisen (paljon kumartelua ja kyykkimistä), niin voi olla, että jos maha kasvaa elokuuksi jo hirmuiseksi palloksi, niin joudun lopettamaan jo aikaisemmin. Kaiken kruunaa vielä se, että meillä on töissä melkein jatkuvasti kiire eikä esim. vessaan ehdi kuin välttämättä kerran tai pari työvuorossa - oleppa siinä sitten vauvan painaessa rakkoa kusi housussa. :shy:

Mutta musta on hyvä, että ovat töissä olleet ymmärtäväisiä ja tajuavat etten ihan kaikkea vältttämättä sitten pysty tekemään - toistaiseksihan ei ole ollut mitään hätää, jos ei selkäsärkyä oteta huomioon. Pitääkin ostaa se tukivyö ja varmaan käydä ostamassa jostain jotkut työhousut, jotka mahtuu myös päälle.. :joyful:

Kuullostaa ihan harjoitussupistukselta - tai siis sun kuvaus vastää täysin mun neuvolantädin kuvausta, kun kyseli, joko mulle on tullut niitä. Eli siinä tapauksessa on ihan normaalia, eivät vaan saisi olla hirveän pitkäkestoisia.

Oi kiitos vastauksesta! Eli jos ne olis harjoitus supistuksia ne olis lapselle turvallisia ja kaikki edelleen pitäis olla hyvin ? ♡

Mulla viikkoja vasta 13+ 2 , laskettu silloin 31.11 eli tän ryhmän viimeisiä. Voiko näin ajoissa tulla noita harjoitus supistuksia?

Onko teillä muilla himoja juuri kiellettyjä syömisiä kohtaan? Mä en kestä Lakritsi-rakas tuota sun nimimerkkiä! :)
Olen yrittänyt olla karkeista erossa, että en kasvata mahassani sokerihirviötä, jolle ei normaali ruoka kelpaa. Nyt on illaksi ainoa lohtu Pappagallo-mangosorbetti, jota mieheni juuri toi Prismasta.
Katjusha rv. 15+2

Onko teillä muilla himoja juuri kiellettyjä syömisiä kohtaan? Mä en kestä Lakritsi-rakas tuota sun nimimerkkiä! :)
Olen yrittänyt olla karkeista erossa, että en kasvata mahassani sokerihirviötä, jolle ei normaali ruoka kelpaa. Nyt on illaksi ainoa lohtu Pappagallo-mangosorbetti, jota mieheni juuri toi Prismasta.
Katjusha rv. 15+2

Salmiakki.... sanoinkin jossain aiemmin, että ostan itselleni joululahjaksi 10 pussia merkkareita :grin Koska salmiakki :Heartred
Tykkään myös aurajuustosta ja viinirypäleistä, mut en oo nyt viitsinyt aurajuustoa ostaa ja paljaaltaan popsia.. Jouluna sit, kun meillä perinteisesti pikkuinen juustopöytä jouluisin on. :P

Lakritsi ja salmiakki, mutta en ole niistä totaalisesti kieltäytynyt.

Rv 15+0

Oi kiitos vastauksesta! Eli jos ne olis harjoitus supistuksia ne olis lapselle turvallisia ja kaikki edelleen pitäis olla hyvin ? ♡

Mulla viikkoja vasta 13+ 2 , laskettu silloin 31.11 eli tän ryhmän viimeisiä. Voiko näin ajoissa tulla noita harjoitus supistuksia?

Kyllä niitä voi tulla jo noilla viikoilla. Mulla tosiaan neuvolalääkärissä tsekattiin että onko tulehdusta, koska sekin voi noita supistuksia aiheuttaa mutta ei ollut mitään. Kolmas raskaus mulla ja aina ennen rv20 on alkanut harkkasupparit. Erityisestihän niitä rasituksessa voi tulla mutta mulla tulee yleensä aina levossa :)

Lakritsi asumistukea voi hakea jos on pieni äitiysraha, määrään vaikuttaa myös puolison tulot. Jos asuu puolison omistamassa asunnossa niin nopeen googlauksen perusteella asmistukea saa jos yhteiset tulot on tarpeeks pienet. Vähän kyllä jäi mietityttämään jos ei ite omista osuutta, mut kun asumistuki maksetaan ruokakunnan omistamaan asuntoon niin oletan et riittää jos toinen omistaa. Tää tuli miulle uutena tietona et omistusasuntoon sais kans asumistukea. Tuo siun kokema kramppi kuulostais oikeelta supistukselta jos on ollu kivulias... Tuntuko yhtään samalta kun kuukautiskivut? Harjotussupistukset on kivuttomia, niitäkin voi olla jo pienillä viikoilla.

Katjusha, salmiakkia ja lakritsia välillä tekee mieli, vaikka yleensä en niitä syö. Muuten on aika sopivia mielitekoja.

Mä oon kanssa ihan pihalla noista raha asioista mut eiköhän ne selviä kun on aikaa ja aika niitä selvittää.. Toivon siis niin :D
Mutta tavallaan helpottaa tietää etten oo yksin miettimässä miten ne raha asiat menee. Eilen meinaan tuskailin ja tulin jo siihen tulokseen et oon ihan dorka ku en tajuu :D

Mulle just hyvä et menee 2014 vuoden mukaan kun sillon oon ollu kk palkkalaisena ja 2015 alotin opiskelun eli tienasin jonkin verran vähemmän.

Voiko äityslomalle jäädä siis olikose nyt 50päivää ennen laskettua jos haluaa? Vai millon saa jäädä?
Mä oon kyllä miettinyt et kesän jälkeen irtisanoisin itteni, kun en oikeen tota duunia voi tehä sitten kun vauva on pieni (työaikojen takia) ja nyt jo selkä tulee kipeeksi, niin varmaan pahenee kun masu kasvaa, ja meillä varmaan vaihtuu työnantajakin ensi keväänä.
Oon vaan miettiny et onko sillä vaikutusta asiaan jos irtisanon itseni vai et jään äippälomalle sieltä?

Mymmelisti 15+3

Ottakaa asumistuessa huomioon, että siinä katsotaan koko perheen tulot. Vaikka olisi avopari niin tulot katsotaan etuuksissa yhteisesti. Kelan sivuilla on kyllä laskuri asumistukea varten niin antaa se ainakin suuntaa antavan vastauksen :)

Miksi sä Mymmelisti irtisanoisit itsesi? Äitiyslomalle voi jäädä 30-50 päivää ennen laskettua aikaa ja jos ei pysty olemaan syystä tai toisesta äitiysloman alkuun saakka töissä niin sitten jää saikulle. Ja kotonahan voi olla vanhempainvapailla sen noin 9kk ja sen jälkeen hoitovapaalla eli saa kotihoidontukea siihen saakka kunnes lapsi täyttää 3v. Harva varmaan on töissä silloin kun vauva on pieni... Jos irtisanot itsesi niin käytännössähän oot tuloitta äitiysloman alkuun koska kyllähän ne työkkäristä iskee karenssin jos itse irtisanoutuu ja silloin ei saa työttömyysetuutta.

Mymmelisti, olen samaa mieltä Ellukkaisen kanssa. Ei kyllä kannata irtisanoutua. Minäkään en missään nimessä pärjää töissäni äitiyslomaan asti, vaan jään viimeistään heinäkuun lopulla jo sairaslomalle...
Neuvolantäti jo lupasikin hoitaa mulle saikkua heti kun vähänkin tuntuu siltä. Käskikin ottaa sit mielummin etupainotteisesti, ettei vauvalle vaan tuu haittaa mun liiasta sitkeydestä.

Suosittelen ottamaan äitiysloman mahdollisimman myöhään. Saikkua saa suhteellisen helposti loppuraskaudesta, mutta jos valitsee jäädä äitiyslomalle heti kun pystyy, vauva on loman loppuessa noin 8kk. Jos taas jää silloin kun viimestään on pakko, vauva on loman loppuessa 9kk. Saattaa vaikuttaa pieneltä erolta, mutta jos ei aio jäädä hoitovapaalle, niin 8kk on kauhean pieni vietäväksi hoitoon. Toki 9kk on myös pieni, mutta kehitys on tuossa vaiheessa nopeaa eli vauva oppii sen kuukauden aikana paljon asioita.

Minä ajattelin olla kotona noin kolme vuotta. Haluan olla itse seuraamassa lapsen kehitystä. Kaikille se ei ole mahdollista. Mutta alle vuoden ikäinen on kyllä pieni mihin tahansa päivähoitoon vietäväksi.

Mulla on tosiaan tuo että kun olen opiskelija ja sain vaan pariksi kuukaudeksi kesätöitä niin kun työt loppuu en saa mistään rahaa ellen ala jo äitiyspäivärahaa nostamaan. Opintotukeakaan ei voi alkaa nostamaan kun kela vaatii että täytyy saada 20op jos nostaa opintotukea lukukauden aikana vaikka nostais vaan kuukaudelta ja kuukaudessa ei minulta ainakaan sellanen onnistu.
Opinnot kun on kesken niin kotona ei ehkä ole järkeä olla 3 vuotta, mutta vuoden ehdottomasti, tuntuis tosiaan aika pieneltä viedä 8-9kk ikästä hoitoon ainakipäiväkotiin kun reppana tuskin osais vielä kävelläkkään. Kyllä se vuoden ikänenkin on aika pieni, no täytyy sitten katsella miltä tuntuu kun sen aika on..

Onko kenelläkään muulla pahoinvointi vaihtunu sellaseksi, että yhtäkkiä tulee vaan huono olo ja sitten onkin jo kiire vessaan? Siis että semmosta yleistä pahaa oloa ei ole, mut koska tahansa voi tulla tarve juosta halaamaan pyttyä.. Todella rasittavaa! Varsinkin töissä..

En itekkään meinannut lähteä ihan heti töihin, alta vuodenikäistä pientä en haluaisi hoitoon laittaa. Ideaalitilannehan olisi se, että pystyttäis isän kanssa olemaan vuoroviikoin töissä, jolloin toinen olisi aina kotona hoitamassa lasta. Tiedä sitten, miten tämä on tukien kannalta järkevää..

Mullahan on meidän perheessä paremmat tulot, niin kumman meistä olisi rahallisesti "kannattavampaa" jäädä kotiin? Molemmilla siis työpaikat, mutta mulla melkein tuplasti paremmat (lue myös varmemmat) tulot.

Ja onhan sitä isyyslomaakin n. 9 vkoa eli jos äiti on siihen asti kotona, että lapsi on n. kahdeksan kuukauden ikäinen, niin isä voi olla sitten vielä jonkun aikaa lapsen kanssa kotona. Me kyllä meinattiin, että ehkä on molempien syytä olla alkuun kotona, esikoinen kuitenkin kyseessä eli molemmat ollaan varmasti pihalla kuin lumiukot ja opeteltavaa/ihmeteltävää on enemmän kuin parin viikon edestä. :happy:

Muoks. Löysinkin noista Kelan lappusista jo tiedon, että voi tehdä töitä alle 30h/vko, niin on oikeutettu joustavaan hoitorahaan, joka on n. 250e/kk. Ja sitä voidaan maksaa molemmille, mutta pitää olla eri päivinä töissä. Ehkä tätä saa jotenkin sovellettua vuoro viikkoina tehtyyn työhön..?

Ilyana, te voitte saada ihan normi kotihoidontukeakin jos lapsi vaan on kotona hoidossa eikä kunnallisessa tai yksityisessä päivähoidossa. Ja kyllä töissä saa käydä vaikka olisi kotihoidontuella eikä tarvitse laskea että tuleeko työskenneltyä se max 30h/vko kuten joustavassa hoitorahassa :) Mä saan tällä hetkellä joustavaa hoitorahaa, koska mun työtunnit on alle ton 30h/vko. Mutta lapset ei ole täysin kotihoidossa vaan max 10pv/kk perhepäivähoidossa. Kotihoidontuella ollessa tein viikonloppuja töissä ja silloin lapset olivat tietysti isänsä kanssa kotona, koska mun miehen työ on perus ma-pe klo 8-16.

Ja ainahan kannattaa muistaa, että myös isä voi jäädä hoitovapaalle ja äiti mennä täyspäiväisesti töihin. Meillä mies oli esikoisen aikaan hetken aikaa kotona kun mä olin töissä :)

Takaisin