La marraskuu 2016

Mango, ihan hyvä muistutus, vaikka olenkin itse kokkaillut tai syönyt ruokalassa. Itse ensisijaisesti ajattelin, että syy on kohtuuton suolan määrä niissä!
Huoh, mulla PITI olla lääkärineuvola 16.6., mikä tietää matkoineen 3 tunnin poissaoloa töistä (ensin aja aamuksi töihin yli 1h, aja yli 1h neuvolaan, yli 1h takas töihin)... Toivon, että saan sen siirrettyä sellaiseen päivään, että en joudu olemaan juuri tuiki tärkeänä päivänä poissa. Vauva on tietenkin tärkein, mutta aika ärsyttävää, että meidän teveyskeskus tarjoaa mahdollisuuksia vain torstaisin keskellä päivää ...!
Katjusha rv. 15+1

Kääk, mä en tuota valmisruoka-asiaa ole tullut ajatelleeksi ollenkaan. Kyllä minä välillä töissä ostan lounaaksi jonkun eineksen, jos en jaksa mennä lounasravintolaan. Voi kurjuus :confused:

Minäkin oon syönyt juurikin kaikkea mitä ei saisi syödä..

Rv 14+6

Töissä eväänä minäkin sortunut valmisaterioihin... :sorry: En tommoista kohtaa kieltolistalta edes muistanut. :wideyed:
Onneksi voi lohduttautua sillä, et ruoat on lämmitetty ja listerian saaminen lienee aika pieni riski suomessa kuitenkin...

Mitähän olennaista siellä lääkärineuvolassa mahdetaan tehdä? Mä en usko, että meillä on mitään ultrajuttuja, en ole meidän pienkylän neuvolassa nähnyt mitään laitteita, paitsi dopplerin. Minulle tarjottiin mahdollisuutta siirtää aika torstaille 7.7.2016, eli heti sitten monta viikkoa eteenpäin, rakenneultran 5.7. jälkeen. Voihan nenä, että on ärsyttävää.

Miulla ei Katjusha ainakaa lääkärineuvolat ollu yhtään sen erilaisempia kun th neuvolat esikoisen odotusaikana. Kun ei ollu vaivoja tai ongelmia ni ei tarvinnu tarkemmin tutkia, johonkii kirjotin aikasemmin siitäkii et housuja ei tarvinnu kertaakaan ottaa raskauden aikana pois ennen synnytyssaliin menoa, eli ei sisätutkimuksia. Sanoisin että ei haittaa vaikka aika siirtyy viikkoja jos itelläs ei oo kiire mennä neuvolassa käymään esim. sydänäänten kuuntelun takia tai muuta.

Huomatkaa nyt että valmisruokia ei ole kielletty! Käsketään kuumentamaan ja ainakin itse syön ruuan (jos ei ole salaattia tms) joka tapauksessa kuumennettuna ;) Esimerkiksi alkoholin kohdalla listassa lukee että vältetään kokonaan eli se on kielletty.

Mulla lääkärineuvolassa kyseli voinnit, teki sisätutkimuksen ja otti jonkun näytteen, koska harkkasuppareita tulee jo nyt (kuten on tullut aiemmissakin), että voidaan poissulkea ettei niitä aiheuta tulehdus ja ihan yleisesti raskaudesta juteltiin ja mm. työssä jaksamisesta sekä tietysti kuunneltiin ne vauvan sydänäänet. Ja koska edelleen väsyttää niin laittoi labraan lähetteen mm. kilppariarvojen tsekkaukseen. Meillä on siis todella ihana ja välittävä lääkäri, ei aiemmin oo lääkärit ole olleet noin paneutuneita.

Kiitti, IceQueen ja Ellukainen! Niin mä vähän ajattelin, että en tästä tule mitään lisäarvoa saamaan. Mulla on kilpparikontrollit jo aloitettu 4-6 viikon välein, joten krooniset sairaudet on valvonnassa. Meillä on tavisneuvolassa mahdollisuus käydä vaikka joka viikko kuuntelemassa sydänääniä (klo 08:15 ennen työpäivää), koska niillä on vähän ylikapasiteettiä, joten kyllä minua kuunnellaan ja vointiani seurataan sekä vauvaa masusta etsiskellään hyvin. Olenkohan jo tähän mennessä käynyt jo 4 kertaa neuvolassa (terkka tietää, että IVF-mami oli aluksi hiukan huolissaan kaikesta), vaikka nythän meillä on se kotidopplerikin. Sokerirasitus on ensi viikon perjantaina 3.6., mutta eiköhän siitäkin konsultoida lääkäriä joka tapauksessa, jos lukemat on huonot?

Muoks: terkkari laittoi tällaisen viestin:
"Lääkärineuvola on pääasiassa rutiinitarkastus, se kuuluu lakisääteisenä osana raskauden seurantaan (eli on ”pakko” tehdä jossain vaiheessa raskautta, tarkkaa viikkomäärää ei ole laissa määrätty). Siinä tehdään samat perustutkimukset kuin teen yleensäkin, eli verenpaine, hemoglobiini, virtsan sokeri ja proteiini, paino. Lääkäri tutkii kohdun vatsan päältä tunnustellen ja arvioi kohdun kasvua, supistusherkkyyttä ja sikiön asentoa sekä kuuntelee sydänäänet samalla laitteella kuin minäkin. Ultraa meillä ei valitettavasti ole. Lisäksi lääkäri tutkii emättimen kautta kohdunsuun eli arvioi, onko se kuten siinä vaiheessa raskautta pitääkin vai onko merkkejä uhkaavasta ennenaikaisesta synnytyksestä –tarvitaanko lisäseurantaa. Perussairaudet ja niiden seuranta käydään keskustellen läpi, niiden mahdollista vaikutusta raskauden etenemiseen ja seurantaan sekä synnytykseen ja synnytystapaan. Sokerirasituksen tulokset myös. Lisäksi lääkäri arvioi kokonaiskuvan huomioiden, onko jotain syytä, miksi raskautta tulisi seurata neuvolan lisäksi erikoissairaanhoidossa eli äitiyspoliklinikalla. Palataan asiaan, kun tiedät, miten haluat tehdä. Molemmat ajat kyllä sopivat tilanteesi puolesta ihan hyvin eli viikko 17 ei ole ehdoton, kun olet muutenkin aika tarkassa syynissä, kuten itsekin totesit!"
Katjusha rv. 15+1

Juuri näin Katjusha, sie oot tarkassa tarkkailussa muutenkii ni ei sillä lääkärikäynnillä ole kiirettä :)

Miulla ei Katjusha ainakaa lääkärineuvolat ollu yhtään sen erilaisempia kun th neuvolat esikoisen odotusaikana. Kun ei ollu vaivoja tai ongelmia ni ei tarvinnu tarkemmin tutkia, johonkii kirjotin aikasemmin siitäkii et housuja ei tarvinnu kertaakaan ottaa raskauden aikana pois ennen synnytyssaliin menoa, eli ei sisätutkimuksia. Sanoisin että ei haittaa vaikka aika siirtyy viikkoja jos itelläs ei oo kiire mennä neuvolassa käymään esim. sydänäänten kuuntelun takia tai muuta.

Ja mähän en edes ole saanut mitään lääkärinaikaa vielä, seuraava neuvola viikolla 22, jolloin neuvolantäti kirjoittaa raskaustodistuksen. Ehkä sit sen jälkeen saan ajan lääkärille.. tai joskus myöhemmin - onhan ne sokerirasituksetkin vielä edessä ja se rh- seuranta, joten kai mä jossain vaiheessa tulen jonkun lääkärin näkemään. :wacky:

Toisaalta, en varsinaisesti pidä lääkereistä ja suorastaan vihaan sairaaloita, joten mitä vähemmän, niin sitä parempi. :) Oon joutunut joskus viettämään ihan liikaa aikaa sairaaloissa, niin on jäänyt joku kammo - toivottavasti eivät makuuta pitkään synnytyksen yhtysessä laitoksella, saan varmasti hermoromahduksen siellä. :bored:

Heips naiset!

Joko te heräilette öisin vessaan?
Oon nyt reilun viikon ajan huomannut, että joka ikinen yö on pakko nousta noin 1-1,5h ennen kun kello soisi. En siis mitenkään pärjää yötä käymättä vessassa - rakkoa painaa tuossakin vaiheessa tosi paljon.

Ja tosi helposti tulee vessahätä vaikka oikeasti ei edes ole. Esim tänään kävin aamulla 5:30 vessassa ja kun heräsin 6:45 oli mukamas pissahätä, mutta kun menin vessaan ei tullutkaan mitään :woot:

17+0:Heartblue

Mulla on toinen neuvolakäynti 1.6. Samana päivänä alkaa työt pitkästä aikaa. Vähän jännittää, että mitä siitäkin tulee!

Lääkärikäynti mulla on 7.6 ja mietinkin et mitä se pitää sisällään, mut nyt selvis sekin :)

7.7 sitten rakenneultra. Jännää! Menispä aika nopeesti :)

13+4

Mango16: Meillä lääkärikäynnillä kuunneltiin sydänäänet, katsottiin ultralla miten kohdussa menee ja sitten vielä sisätutkimus :)

17+0

Heips naiset!

Joko te heräilette öisin vessaan?
Oon nyt reilun viikon ajan huomannut, että joka ikinen yö on pakko nousta noin 1-1,5h ennen kun kello soisi. En siis mitenkään pärjää yötä käymättä vessassa - rakkoa painaa tuossakin vaiheessa tosi paljon.

Ja tosi helposti tulee vessahätä vaikka oikeasti ei edes ole. Esim tänään kävin aamulla 5:30 vessassa ja kun heräsin 6:45 oli mukamas pissahätä, mutta kun menin vessaan ei tullutkaan mitään :woot:

17+0:Heartblue

Täälä sama homma, yleensä jopa kaks kertaa yössä joudun nousemaan vessaan ja päivällä kans tuntuu että vähän väliä saa laukata vessassa :D toisaalta mulla on aina ollut nopea aineenvaihdunta ja normaalistikkin nousen kerran yössä vessaan, mutta nyt sitte vielä tuplaantunut pissalla juoksu! Ollaan muuten Liinutiinu näköjään samoilla rv :D

Pikkumyy 17+0

Meillä eka lääkärikäynti oli ennen ekaa neuvolaa, jo rv 8. Siellä tehtiin sisätutkimus ja katsottiin ultralla, et kohdussa on joku. :Heartred
Seuraava lääkäriaika onkin sitten vasta vikalla kolmanneksella, muistaakseni... :)

Mä oon alkuraskaudesta asti joutunut yöllä herään vessaan, sillon se oli toki hormonaalista... Nyt välillä pärjään koko yön ilman vessaa. Odotettavissa lienee, et kohta rakkoni on erään vinkulelu ja taas saa rampata... :wink

15+6

Mie oon esikoisen raskausajasta asti käyny kerran yössä vessassa, sillon se alko jo ekalla kolmanneksella. Oli siis alkuun raskausvaiva ettei yötä selviä käymättä pissalla, mutta kerran yössä riitti. Synnytyksen jälkeen lantionpohjan lihakset on ollu huonossa kunnossa niin viimeset 1v4kk on joutunu käymään sen takia kerran yössä vessassa. Oon vuosia jo ollu kova juomaan vettä, 3-5 litraa menee päivässä, silti aikasemmin ei tarvinnu yöllä vessassa juosta mut nyt tuo vesimäärä tulee läpi yölläkii huonojen lihasten takia. Tässä raskaudessa on viime aikoina tarvinnu muutamana yönä käyä jo kaks kertaa vessassa kun hätä tulee helpommin kohdun painaessa rakkoa, päivällä tää ei ole ongelma mut makuuasennossa huomaa et ei ees tarvii täys rakko olla kun joutuu pissalle juoksee. Nyt rv 15+1, toivottavasti ei enää tuosta kahesta kerrasta lisäänny vessassa juokseminen kun mie tarviin unta!! :grin

Täälä sama homma, yleensä jopa kaks kertaa yössä joudun nousemaan vessaan ja päivällä kans tuntuu että vähän väliä saa laukata vessassa :D toisaalta mulla on aina ollut nopea aineenvaihdunta ja normaalistikkin nousen kerran yössä vessaan, mutta nyt sitte vielä tuplaantunut pissalla juoksu! Ollaan muuten Liinutiinu näköjään samoilla rv :D

Pikkumyy 17+0

Ihanaa Pikkumyy93! :) Eli sama la? (4.11)

Tunnetko vielä mitään liikehdintää? Onko esikoinen?

Ja vielä, ootko syntynyt -93? (ilmeisesti, mutta minäkin olen:) )

Kauheesti kysymyksiä :D

17+0

Ennen raskautta saatoin nukkua yön putkeen ilman vessareissuja. Nykyään tuntuu että alkuyöstä saa rampata koko ajan vessassa =( olen kyllä hurjasti kasvattanut veden juontia, johtuisikohan siitä. Mutta illalla en juo enää niin paljoaa juuri sen takia ettei vessassa tarviisi käydä van kappas vaan ku käynpä siltikin..

auringonkukka rv 14+6

Mulla on kans välillä päiviä jolloin tuntuu että pitää koko ajan olla vessassa vaikkei tuliskaan paljon mitään. Ei oo kuitenkaan virtsikseen viittaavaa kipua ja välillä on ns. normaalejakin päiviä. Aamuyöstä on yleensä myös mentävä. 15+5

Takaisin