La marraskuu 2016

Voi itkuherkkyys!! Aloin just parkumaan mediataitokoulun tv-mainoksen takia. Eilen itkin, koska omenapuu näyttää niin kauniilta... Ihan urpoa!

Täälä myös on itketty monen vuoden itkut ja todellakaan en yleensä oo mikään itku herkkä. Viimeisin itku tuli ku iltalehden sivuilla oli Leijonien hävitessä kuva Patrik Laineesta istumassa yksin kentällä maansa myyneenä, se oli niiin surullisen näköinen :D

Pikkumyy 16+5

Mullekin neuvolassa puhuttiin sokerirasituksesta että se on vasta viikoilla 24-28vko. Vaikka painoindeksi 27 :grumpy: mutta ilmesesti nk. matalankynnyksen riskiryhmään kuuluvat testaillaan vasta myöhemmillä viikoilla. En oikeen usko että se on mikään hyvä hommeli :shifty:

Miks sokerirasitusta ei vois hoitaa vaan niin että ite mittailis ja pitäis kirjaa paasto ym. sokereista? Miks se pitää tehä noin ällösti :(

14+4

Ajattelin jo tänään, että pahoinvointi taitaa olla viimein ohi. Lähdettiin Prismaan. Kaikki meni hyvin siihen asti, kunnes kassalla pari asiakasta meidän edellä oli mies, joka haisi niin jumalattoman kovaa hieltä, että oli ihan oikeesti todella seitin ohuesta kiinni, etten oksentanut ostoskärryyn! Jouduin ryntäämään ulos ja jättämään miehen hoitelemaan ostoshommat loppuun.

Paastosokerin raja on 5,3 ja jos on jo tuo raja-arvo niin radi-merkintä tulee. :woot:

Esikoisesta menin syömään viimeiseksi illalla kakun palan ja menin nukkumaan. Tästä syystä paastoarvo oli tuo 5,3 vaikka normaalisti on aina alle 5,0:cool:
Kuulun iän ja valtavan sukurasitteen vuoksi riskiryhmään.. nyt kyllä mietin josko jätän menemättä tässä alkupuolella koska se sokeriliemi on minusta niin oksettavan kamalaa:wtf: ja mittailen paastoarvoja muutenkin kotona.o_O

13+0

Minäkin siihen sokerirasitukseen joudun ainoastaan siitä syystä että BMI 26.. ja tosiaan vasta silloin puolivälin jälkeen joskus. Aiemmissa raskauksissa BMI ollut pienempi enkä oo näihin joutunut niin kyllä vähän jännittää semmosiin mennä =/

Auringonkukka rv 14+5

Alakuloinen stressipallero täällä hei, taas...
Minua kun on tuo ikävä iskias vaivannut jo jonkun aikaa, mutta töissä olen silti ollut.
Hoitajana, melko fyysistä ja liikkuvaa työtä.
Aiemmin kerroinkin täällä että sijaisena saan vaan max. viikon sopimuksen kerrallaan. Vaikkakin työvuorolistalla on mulle vuorot jo monta viikkoa (heinäkuulle) suunniteltuna.
Pidän työstä. Mutta, iskiaskipu ja muut fyysiset tekijät alkaa tuntumaan.
Sairasloman mahdollisuus stressaa siinä mielessä että mistä saan saikun ajalta mitään rahaa? Ja jotenkin sijaisena tuntuu nololta edes sitten mahdollisesti jäädä saikulle.
Ensimmäisellä neuvolakäynnillä kyllä jo th otti puheeksi työssä jaksamisen jne... en silloin osannut ajatella koko asiaa juurikaan.
Ja harmittaa kun mielialakin on mitä on, siitä jo aiemmin kerroinkin.
Mulla on siis ollut elämäni aikana muutama masennus "jakso" ja viime keväänä paniikkihäiriöstäkin kärsin. Rankkojen elämäntapahtumien ym. vuoksi. Kävin vuos sitten juttelemassa muutaman kerran asioista mutta se ei tuntunut juurikaan miltään.
Ajan kanssa helpotti. Nyt pelottaa ja mietin että mihin on mieli menossa ja miksi vai mietinkö vaan liikaa.... Ei oikeen kellekään tutulle viitsi näitä jutella niin tännepä aattelin nyt uskaltaa :/

Ajattelin jo tänään, että pahoinvointi taitaa olla viimein ohi. Lähdettiin Prismaan. Kaikki meni hyvin siihen asti, kunnes kassalla pari asiakasta meidän edellä oli mies, joka haisi niin jumalattoman kovaa hieltä, että oli ihan oikeesti todella seitin ohuesta kiinni, etten oksentanut ostoskärryyn! Jouduin ryntäämään ulos ja jättämään miehen hoitelemaan ostoshommat loppuun.

Minäkin jo luulin, että alkaa oksentelu olla takana. Viikkoja jo 16+3. Mutta eilen aamulla ennen töihin lähtöä koirien aamukävelyllä yhtäkkiä vaan alkoi laatta lentää. :sick006 En kerennyt edes penkkaan, vaan keskelle tietä pamahti. Onneksi asutaan aika syrjässä, niin ei ollut todistajia. Esikoinen huuteli rattaista koiralle, että odota äitillä on huono olo. laughing7

Mulla on nyt se 14+0 kasassa ja kun oikein muistelen, niin esikoisesta (tyttö) voin pahoin ja oksentelin (satunnaisen säännöllisesti) rv16 asti. Seuraavat kaksi raskautta (poikia) voin todella pahoin (oksentanut en kummastakaan) rv12 asti. Nyt siis olen taas oksennellut ja tosiaan edelleen voin pahoin. Tuskin tuo mitään tarkoittaa kuitenkaan.

Esikoista odottaessa mulla oli suorastaan loistava olo, ehkä pientä pahoinvointia parin viikon aikana (tyttö tuli). Nyt on vatsatautimainen olo päällä jo kolmatta kuukautta, mutta onneksi jo helpottamaan päin. Saas nähdä onko tyttö vai poika tällä kertaa.

Mulla ei oo onneks ollu tota pahoinvointia
enää, mutta ihmeellisiä vatsakipuja/vihlontaa on. Piti tiistaina käydä avoneuvolassa kuuntelemassa sydänäänet ku oli jo kova huoli pikkuisesta. Onneks sydänäänet kuului hyvin. Nyt vaan seurataan noita kipuja ettei vaa olis mitään tulehdusta...

Juu, täälläkin laatta lentelee edelleen. Aamu vietetty pönttöä halaillen. Voisi jo loppua! Naama on täynnä pieniä verenpurkaumia oksentelun takia :wtf:

Mä aloin leikkelemään lihaklöntistä kalvoja pois, se haju ja koostumus oli niin etovaa että yököttämäänhän se alkoi. Iyyh.

Vajaan parin tunnin päästä ensimmäinen ihan perus neuvolakäynti, enkä ymmärrä miks mua jännittää ihan kamalasti. Ehkä siks kun tää kaikki on niin uutta mulle. Jotenkin jo pelkään niitä kaikkia labralähetteitä ja sokerirasitusta.

Rv 14+5

Mulla ei oo onneks ollu tota pahoinvointia
enää, mutta ihmeellisiä vatsakipuja/vihlontaa on. Piti tiistaina käydä avoneuvolassa kuuntelemassa sydänäänet ku oli jo kova huoli pikkuisesta. Onneks sydänäänet kuului hyvin. Nyt vaan seurataan noita kipuja ettei vaa olis mitään tulehdusta...

En muuten muistanutkaan, että esikoisen kohdalla oli noita vatsakipuja. Vatsaa kiristi ja puristi, tunne saattoi kestää sen 10-30 minuuttia kerrallaan ja pari kertaa päättyi yökkäykseen. Mitenhän olin tuon jo unohtanut, aika vissiin kultaa muistot. Taisi loppua ensimmäisen kolmanneksen jälkeen.

Varpahat, hyvin se menee. Ja pienen parastahan tässä vaan ajatellaan - muistuttakaa mua pliis siitä, kun lähenee se oma sokerirasitusaika. :shy:

Mä oon huomannut, että se pahoinvointi on suoraan verrannollinen siihen, miten hyvin on tullut edeltävänä päivänä syötyä. Eilen oltiin taas koko päivä kaupungilla menossa, niin mun oli illalla pakko lähteä kesken kaiken syömään pari mäkkärin hampurilaista, kun tuli paha olo ja tajusin, että edellisestä ruokailusta oli yli 7h. Sitten oli vielä parin tunnin päästä kotiin tullessa pakko syödä iltapalaa (vaikkei siis edes ollut nälkä) ettei nyt aamulla olis paha olo ja huomaan, että kyllä se kannatti. :p

Kiva, kun tuli tällainen sadepäivä näiden aurinkoisten kelien väliin, niin voin hyvällä omalla tunnolla tehdä sisällä kotihommia - hyvillä keleillä kun ei malttais haaskata päivää sisätiloissa, niin väkisin jää pyykinpesu yms. vähemmälle. Pääsen myös istuttelemaan partsille "kukkasia" tänään - mun kukkaset sattuu nyt vaan kaikki olemaan erilaisia vihanneksia. On niin pirun paahteinen tuo meidän parveke, niin ajattelin suosiolla vaan askarrella hyötypuutarhan, kun kaikki kukkapoloiset vaan palaisi ja nuupahtaisi tonne. Ja miten kiva sit onkaan napsia salaattiin ja leivänpäälle omasta puskasta tomaattia jne. :joyful:

Ellami, vaikka itse olen ravintola-alalla ja siellä tuppaa nuo käytännöt ja työehtosopimukset sun muut olemaan monesti ihan perseestä, niin et voi edes uskoa, miten sun tilanne alkaa suoraan sanottuna v*tuttamaan! :mad: Eikö missään ole mitään pykälää noista pätkäsoppareista, että jos niitä on tarpeeksi pitkä pätkä, niin sulla oikeudet paranis edes jotenkin? Tai pystyisitkö sä liitosta hakemaan sit jotain saikkurahoja yms.? Äläkä pode huonoa omaatuntoa, se ei varmasti ole sun oma sairaala/laitos, joten sä et ole se, joka siellä on vastuussa asioista saatika sitten se, jonka tehtävänä on kärsiä päättäjien (monesti mielivaltaisista) päätöksistä. Sä olet työntekijä ja täysin korvattavissa - ikävä kyllä, siksi sun tehtävä on ajatella sua ja tulevaa lasta, koska ei ne pomot/esimiehet sitä tee, niin surulliselta kuin se kuullostaakin. Voimia kuitenkin, toivotaan, että saat jonkun tolkun tuohon asiaan.

Mulla taitaa alkaa pahoinvointi hiipua, onneksi vihdoin. Edelleen aamusin oksettaa kyllä mut nyt oksennuksen jaa jo pysymään pois kuhan syö mahdollisimman nopeasti jotain, tänäänki aamupala yökötti mut moneen päivään ei oo tullu ulos asti. Mutta tilalle on tullu närästys joka päivä yleensä iltapäivällä se alkaa, ihan sama onko syöny ja mitä vai onko ruokailusta pitkä aika nii sieltä se tulee. Kauhee ylävatsakipu ja nyt on alkanu tulemaan takasi ylöspäin vatsasta tavaraa,mut ei siis oksennus kuitenkaan tule..
Kyllä tää raskaus on sitten ihanaa aikaa:depressed: :laughing002 Toivottavasti aika kultaa muistot tai en lähe yrittämään enää toista kertaa raskaaksi tuloa :grin

Tässä vielä selailin äitiyskorttia niin mulla tosiaan laitettiin nt ultrassa tämmönen korttiin:
5487575333df6bf393cf5254c9e46ae9

Mikä tuo pappa juttu on?

Mä tässä muuten mietin, että voisko täällä meillä päin olla sellainen käytäntö, etteivät kerro niitä riskilukuja, mikäli ne on ns. normaalin rajoissa? Kun mä meinasin kysyä niitä neuvolassa, mutta en sit kuitenkaan kysynyt, koska ajattelin alkavani stressata turhaan, jos ne olisikin olleet "matalat".

Kun juhannuksen jälkeen on se toinen ultra, jossa selviää kaikki tarkemmin, niin siellähän sit voi tarvittaessa kysäistä niistä, jos siellä ilmenee jotain muutakin, joka saattais vaikuttaa tulevaisuuteen.

Mä tässä muuten mietin, että voisko täällä meillä päin olla sellainen käytäntö, etteivät kerro niitä riskilukuja, mikäli ne on ns. normaalin rajoissa? Kun mä meinasin kysyä niitä neuvolassa, mutta en sit kuitenkaan kysynyt, koska ajattelin alkavani stressata turhaan, jos ne olisikin olleet "matalat".

Kun juhannuksen jälkeen on se toinen ultra, jossa selviää kaikki tarkemmin, niin siellähän sit voi tarvittaessa kysäistä niistä, jos siellä ilmenee jotain muutakin, joka saattais vaikuttaa tulevaisuuteen.

Meillä ei ainakaan niitä lukuja missään lue, tsekkasin sieltä Kanta-palvelustakin. Paperissa luki vain, että ei aiheuta jatkotoimenpiteitä ja riskilvut siis normaalirajoissa. Tämä siis Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella.

Takaisin