La marraskuu 2016

Kyllä jyllää salmiakinhimo täälläkin! En voi syödä edes sitä yhtä koska sitten söisin koko pussillisen.

Löysin tämän keksustelupalstan vasta eli liityn tänne mukaan vasta nyt. LA on 6.11 :)

Eilen kävin toisella neuvolakäynnillä ja kuulin ensimmäistä kertaa sydämen sykkeet. Harmitti vain jälkeenpäin kun en tajunnut siinä kysyä noita lukemia siltä neuvolatädiltä..
Paha olo väistynyt, mutta hieman väsyttää vielä ja välillä pää vähän kipeä.

Kiva päästä lukemaan muidenkin juttuja ja ajatuksia :)
Mulla ainakin on tuo neuvolakortti mihin merkkaa kaikki lukemat yms....mitä käynnillä otetaan...

Täälä kans aivan hirviä salmiakki himo, erityisesti turkin pippuri! Oon aina ollut niiden suurkuluttaja ja kyllä nyt on vaikiaa. Poltin myös säännöllisen epäsäännöllisesti tupakkaa ennen raskautta, ajattelin että siihen tulee himo mutta ei oo tehny yhtään mieli! Oon nähny jopa unta niistä dracula karkeista :D

Pikkumyy 15+5

Ja nyt tarttis taas konkareiden neuvoa! Ku oon jo alkanut vähä nuita vaunuja katella sillä silmällä ja oon törmännyt tuommosiin 3in1 malleihin, jotka on siis yhdistelmät ja lisäksi runkoon saa kiinni myös sen turvakaukalon. Niin tuota nuin, oon tässä pohtinut että vaikuttaa kauheen kätsyltä mutta onko ne oikeasti käytännölliset tai minkälaisissa tilanteissa semmonen toiminto on tarpeellinen? Mulla tulee mieleen lähinnä joku shoppailureissu, mutta jos ihan perus ruokakauppaan lähtee niin se kaukalohan yleensä nostetaan tyyliin ostoskärryyn eikä sinne vaunujen kans mennä. Että oisko kuitenkin kannattavampaa ostaa vaan ihan yhdistelmä rattaat ja erikseen telakallinen turvakaukalo? Ja mitä muuta kannattaa ottaa huomioon vaunuja ostaessa? Tuntuu että niitäkin on vaikka mitä cruisereita ja hyvä ettei moottorilla olevia nelivetoja :D auttakaa tietämätöntä!

Pikkumyy 15+5

Ultra onnellisesti takana. Sieltä löytyi poseeraava ja liikkuvainen vauveli. :Heartred Mieskin oli sitä mieltä, että kyllä meille taitaa nyt vauva olla tulossa. :) Niskaturvotus 1,07 ja down-riskiluku 1:31000. Saatiin iso pino kuvia mukaan ja nyt myös 4D-kuvia. Kävin ostamassa ensimmäisen vauvan vaatteen. :) Kesäkuussa neuvolalääkäri ja heinäkuun puolessa välissä rakenneultra.

Niinkin pöljiä taas mietin että käykö salmiakkipurkka?? Vai onko sekin paha?
Ja mulla myös varmasti vain koska se on kielletty, pyörii päässä ja pakko saada. Tai mietin et minkä aineen puutoksesta kroppa yrittää kertoa? En minä oo mikää salmiakkifani normaalisti.

Mä oon kyllä noita Dracula-pastilleja imeskellyt ihan hyvällä omalla tunnolla silloin tällöin (helpottaa huonoon oloon). Tuskinpa salmiakkipurkka vaarallista on :shy:

Oon kyllä syönyt myös maksamakkaraa (liekö joku raudan puutos, koska himoitsen toisinaan myös pinaattikeittoa) ja pehmeitä juustoja enemmän tai vähemmän kuumennettuna (en pästoroimattomia kuitenkaan). Pari kertaa vahingossa syönyt myös vakuumipakattua lohta. Jotenkin nuo ruokarajoitukset on välillä vähän hätävarjelun liiottelua. Tietenkin esim. alkoholia on oikeasti syytä välttää, mutta en minä mitään rucolan lehviä ala salaatista närppimään pois. Ihan vaan, koska vaarallinen määrä rucolaa on jotain puoli kiloa päivässä joka päivä, joten parilla grammalla tuskin saa mitään hirvittävää aikaiseksi. :think005 Pidän itseäni kuitenkin ihan maalaisjärkisenä ihmisenä. Ja siis raaka kala ym. missä on oikeasti riski saada listeria, on asia erikseen! Mutta pitäisi kai olla varovaisempi... :pale

Meillä oli 3in1 rattaat ja ollaan kyllä miehen kanssa tykätty. Mikä kenellekin sopii :) matkoilla tai jos nyt muuten vaan lähdin jonnekin pojan kanssa, oli kätevää soittaa mies hakemaan kun oli valmiiksi kaukalolla matkassa :D

Oho, mä en ollut kuullutkaan tuosta uudesta suosituksesta koskien lakritsin ja salmiakin käyttöä raskauden aikana. Neuvolastakin sain edelleen ohjeistuksen, että alle 50g päivässä. Tarkistin nyt netistä kun ihmettelin, että mitä te puhutte. Mutta noissa uusissakin suosituksissa mainitaan, että esim. lakritsijäätelö tai pari palaa silloin tällöin ei haittaa. Siellä puhuttiin purukumistakin, että siinäkin tosiaan voi olla. Itse olen jokaisen kolmen raskauden aikana syönyt salmiakkia ja lakritsia silloin tällöin. Samalla linjalla meinaan jatkaa.

Ja nyt tarttis taas konkareiden neuvoa! Ku oon jo alkanut vähä nuita vaunuja katella sillä silmällä ja oon törmännyt tuommosiin 3in1 malleihin, jotka on siis yhdistelmät ja lisäksi runkoon saa kiinni myös sen turvakaukalon. Niin tuota nuin, oon tässä pohtinut että vaikuttaa kauheen kätsyltä mutta onko ne oikeasti käytännölliset tai minkälaisissa tilanteissa semmonen toiminto on tarpeellinen? Mulla tulee mieleen lähinnä joku shoppailureissu, mutta jos ihan perus ruokakauppaan lähtee niin se kaukalohan yleensä nostetaan tyyliin ostoskärryyn eikä sinne vaunujen kans mennä. Että oisko kuitenkin kannattavampaa ostaa vaan ihan yhdistelmä rattaat ja erikseen telakallinen turvakaukalo? Ja mitä muuta kannattaa ottaa huomioon vaunuja ostaessa? Tuntuu että niitäkin on vaikka mitä cruisereita ja hyvä ettei moottorilla olevia nelivetoja :D auttakaa tietämätöntä!

Pikkumyy 15+5

Meillä on Brio Smile -yhdistelmät, joihin saa Brio Primon kiinni ilman erillistä adapteria. Aivan huiput olleet! Ja siis hinta-laatu-suhteeltaan mielettömän hyvät verrattuna esimerkiksi joihinkin Emmaljungin maantiejyriin laughing4

Se on vähän makuasia, miten haluaa toimia. Kyllä me alussa käytiin kaupassa niin, että vauva oli turvakaukalossa ja rattaan runko oli mukana. Mutta äkkiäkös vauva on jo sen ikäinen, että istuu jo ostoskärryissäkin. Nykyään on myös ostoskärryissä sellaisia pidikkeitä, mihin saa minkä tahansa turvakaukalon.

Ja ainahan voi ostaa vaikka käytettynä ja jos ei natsaa, niin myy eteenpäin ja vaihtaa mieluisiin.

Pikkumyy 15+5

Kannattaa tosiaan miettiä omia tarpeitaan ja millaisissa maastoissa liikkuu. Meillä vielä tälle kolmoselle menee jotkut Brion vaunut, jotka on olleet kahdella ekallakin sekä heidän serkuillaan. En tiedä mallia, mutta ihan hyvät perusvaunut, yhdistelmät siis ja helppo laittaa kasaan mutta en mä yhdistelmiä halua liikutella autossa paikasta toiseen jos ei ole pakko. Mutta en kuitenkaan noita nykyisiä valitsisi, jos nyt ostaisin vaunut uutena. Kuitenkin me tarvitaan hyvät vaunut ja isoilla pyörillä, koska käytännössä asutaan maalla ja talvella voi olla paljon lunta tai keväällä loskaa ja kun kun on koira niin päivittäin on päästävä liikkeelle eikä tässä ole mitään kävelyteitä. Toisaalta meillä ei kumpikaan lapsi ole siellä vaunukopassa viihtynyt; esikoiselta piti ottaa se pois käytöstä 3kk ikäisenä ja kuopus olisi aina mieluummin matkannut sylissä kuin missään vaunuissa tai rattaissa.

Ruokakauppaan tosiaan en ole mennyt vaunuilla kuin silloin kun asuttiin pk-seudulla ja oltiin autottomia eli silloin julkisilla kuljettiin kauppareissut niin lapsi toki oli vaunuissa. Autollisen elämän jälkeen lapsi on tullut kauppaan kaukalossa kärryihin tai olen ottanut ne "vauvakärryt" ja laittanut vauvan siihen kaukaloon. Tosin mä olen käynyt paljon kauppareissuja yksin vauvan/lasten kanssa niin silloin on pakko olla vaan yksi työnnettävä eli mielellään ne kärryt, että mahtuu viikon ruokaostokset :grin Erikseen meillä oli/on matkarattaat joihin sai kaukalon kiinni mutta ehkä pari kertaa tuli käytettyä sitä ominaisuutta. Riippuu, jos kovasti autolla kulkee esim. ostoskeskuksiin ja shoppailee niin sitten varmaan ihan kätevä.

Ja nopeasti yhdistelmistä ollaan siirrytty Emmaljungan Scootereihin (nekin neljällä isolla pyörällä ilman kääntyviä pyöriä) ja ne on olleet kyllä ihan parhaat; kestävät ja hyvä työntää, saa lapsen makuuasentoon niin onnistuu päikkäritkin ja on kunnon kuomu.

Mutta jos siis haluaa vain yhdet vaunut ostaa niin silloin varmaan nuo 3in1 tyyppiset on parhaat ja sinällään pitkäikäisimmät.

Mä oon kyllä noita Dracula-pastilleja imeskellyt ihan hyvällä omalla tunnolla silloin tällöin (helpottaa huonoon oloon). Tuskinpa salmiakkipurkka vaarallista on :shy:

Oon kyllä syönyt myös maksamakkaraa (liekö joku raudan puutos, koska himoitsen toisinaan myös pinaattikeittoa) ja pehmeitä juustoja enemmän tai vähemmän kuumennettuna (en pästoroimattomia kuitenkaan). Pari kertaa vahingossa syönyt myös vakuumipakattua lohta. Jotenkin nuo ruokarajoitukset on välillä vähän hätävarjelun liiottelua. Tietenkin esim. alkoholia on oikeasti syytä välttää, mutta en minä mitään rucolan lehviä ala salaatista närppimään pois. Ihan vaan, koska vaarallinen määrä rucolaa on jotain puoli kiloa päivässä joka päivä, joten parilla grammalla tuskin saa mitään hirvittävää aikaiseksi. :think005 Pidän itseäni kuitenkin ihan maalaisjärkisenä ihmisenä. Ja siis raaka kala ym. missä on oikeasti riski saada listeria, on asia erikseen! Mutta pitäisi kai olla varovaisempi... :pale

Mäkin kyllä olen syönyt aika rauhallisin mielin melkein kaikkea - kokki kun olen, on pikkuinen pakko maistaa asiakkaille meneviä ruokia.

Maksamakkaraa olen natustanut jonkin verran (nyt viime aikoina tosin jättänyt sen suosiolla kaupan hyllylle) ja juustoja syönyt sen minkä ällötykseltäni (jostain syystä kaikki muut juustot ällöttää paitsi aamupala-viipaleet ja cheddar :happy:) olen kyennyt, graavi-/kylmäsavustettuja-/raakoja kaloja en syö oikein muutenkaan, mutta en myöskään ole kotimaista pihvilihaa lähtenyt kypsäksi saakka paistamaan, jos sitä on pitänyt pala tai kaksi maistaa.

Kahvia juon sen pari kuppia päivässä, mutta siihen ne paheet ovatkin jääneet. :joyful: Rajoituksiahan on jos vaikka minkälaisia, mutta uskon, että sillä kuuluisalla maalaisjärjellä pääsee varsin pitkälle.

Ei ota hellittääkseen tämä ehtoisa emäntä-vaihe alkuunkaan: pullataikina oli laitettava kohoamaan, vaikka edellisestä kerrasta onkin varmaan ainakin pari vuotta aikaa. :smug: Tekisi myös mieli maalata kämpän seinät uuteen uskoon..

Mulla on ollu muuten nuo brion smilet (taino se uudempi britax smile 2) ollu vaunuvaihtoehto ykkösenä, mutta nuo aika pienen näköset eturenkaat pelottaa, pääseekö niillä sohjossa mihinkään? Meillä ei ole autoa ja lapissa kun asutaan niin julkiset yhteydet on niin surkeet etten oo opetellu ees käyttämään, joten jos neuvola aamuna on lunta satanu 20senttiä nii eteenpäin on päästävä reilu 2km..Kannattaako ees harkita :D en oo livenä nähny ja kokemuksia vaan perus 4 teenpäin kulkevaa rengasta vaunuista sekä matkarattaista, niin vaikea arvioida..Kääntyvät eturenkaat on kuitenki näillä kokemuksilla ihan ehdottomat.

Minäkin kävin nt-ultrassa yksin, en edes kysynyt miestä mukaan. Rakenneultraan sitten tulee. :)
Täällä olin alussa ihan varma, että tyttö tulee. Täälläkin leuka ja otsa kukkii ku kukkapelto, otsassa pientä söheröfinniä ja leukaan tulee yks iso, kipee ja syvällä oleva finni kokoajan, aina edellisen jälkeen uuteen kohtaan. Toisaalta nyt on pyörinyt päässä vaan poika-ajatukset. Meidän äidillä on vain kaksi tyttöä, ja kummassakaan raskaudessa ei mitään finnejä tms. (Kun sanontahan kuuluu että tyttö vie äidin kauneuden, poika terveyden :grin)

Ja salmiakista ei voi edes puhua... MERKKARIT :Heartred

Mileim rv 15+2

Muokattu viimeksi:
Moniko muistaa treenailla päivittäin lantionpohjanlihaksia? Itsellä jo 4 raskautta takana ja kyllä huomaa,että pitäisi treenata päivittäin. Jos tulee pitkä tauko ettei ole harjoituksia tehnyt,niin aivastaessa lirahtaa housuun. Ikävä kun lenkilläkin pitää pysähtyä ja laittaa jalat ristiin ennen kuin aivastaa ja silti tulee liraus housuun. En ole koskaan kokeillut mitään harjoituskuulia tms. Olisikohan niistä apua tai olisiko harjoittelu tehokkaampaa sellaisten kanssa.

Mulla se riskiluku oli 1:13000 (toinen 1:100000) ja niskaturvotusta oli 1,1mm. Oon kehitelly itelleni hirveen kriisin siitä että miks toi lukema on noin "pieni", kun muilla se tuntuu olevan just jotain 100000. Hermoheikko täällä terve!

13+4

Mulla riskiluku 1:6000 (toista en muista) ja ikää se 20v :) niskaturvotus oli 0,9mm. Enkä kyllä jaksa stressata kun tuokin niin olematon. Siinä lapussakin oli että riskiluvun pitäisi olla alle 1:250 että tutkittaisi edes tarkemmin! Eli ole rauhassa :)

Jeanney 15+5

Mulla oli riskiluku 1:2608 ja niskaturvotus 0,7mm. Mulla on ikää kuitenkin 39 vuotta ja ylipaino kuulemma vaikuttaa myös joihinkin veriarvoihin.

Joka tapauksessa ultraava kätilö sanoi, että kaikki näyttää enemmän kuin hyvältä. Selitti mulle myös, että katsovat ultratessa löytyykö vauvalta nenänvarsi ja mielellään vielä semmonen "tippi" sieltä nenän kärjestä, että aivoissa on kaksi puoliskoa, jotka on yhtä suuret, näkyykö aivoissa kystia ja taisi sanoa myös, että tarkastavat että löytyy jalkaterät. Nämä kaikki on kuulemma juttuja jotka myös paljastaa mahdollisen trisomian. Down-lapsilla ei esimerkiksi usein nt-ultrassa löydy lainkaan nenänvartta.

Mulle ei ole koskaan tehty mitään seulontoja aikasemmin, ei edes niskaturvotusta sanottu, kun en ole halunnut tietää. Nyt tahdoin, kun ikä lisää riskiä niin paljon. Ja kerroin myös ultraajalle, että mua pelottaa asia ja haluan tietää mitä muuta nt-ultra kertoo vauvan terveydestä.

Mahtava oli tämä ultraaja ja tosiaan selitti ja näytti kaiken mahdollisen.

Vaunuja en oo katelluķkaa vielä.

Mut salmiakkia on ny pakko saada... kiitos naiset! :hilarious: (Näin heikko mä oon :laughing001)

Mutta niistä oloista että poika ois mun mielestä tulossa ja en tiiä miks. Ootteko tietoisia että jokku oireet tai oireiden puuttuminen viittais tyttöön /poikaan? Esim että ei oo paljon pahoinvointia ollu, vaan vähä just finnejä tullu, kuuluva stke on nopeeta jne. Oispa kiva kuulla näitä arvuutteluja.

Mulla riskiluku 1:6000 (toista en muista) ja ikää se 20v :) niskaturvotus oli 0,9mm. Enkä kyllä jaksa stressata kun tuokin niin olematon. Siinä lapussakin oli että riskiluvun pitäisi olla alle 1:250 että tutkittaisi edes tarkemmin! Eli ole rauhassa :)

Jeanney 15+5

Kiitos tsempeistä <3 ehkä mä hermoilen liikaa..

Takaisin