La marraskuu 2016

Minkähän takia dopplerilla kuunneltaessa sydämenlyönnit ei kuulukkaan niin selkeästi kuin ennen? Saa melko kauan etsiä niitä, ja kun ne löytyy niin kuuluvat tosi "kaukaa".

Rv 13+0

Voi apua mikä yö takana. Ei tuntiakaan unta vaan kärvistelyä sietämättömässä hammassäryssä. Meinasin jo yöllä lähteä päivystykseen mutta sinnittelin aamuun ja heti aamusta oli suunnistettava viereiseen kaupunkiin hammaslääkäripäivystykseen. Sielläpä sitten ensin sanottiin että aloitetaan juurihoito ja minähän olin jo ihan paniikissa mutta sitten kävikin ilmi että se kamala kipu johtuikin viisaudenhampaasta missä oli vielä lisäksi reikä. Puoli naamaa edelleen puuduksissa ja toivon todella että se kipu ei palaa enää.

Pari päivää on ollut outo olo raskauden suhteen. Ihan tuntuu kun ei raskaana olisikaan. Kovasti olen koittanut kuulostella tuntuisiko jo liikkeitä kun kuulemma toisesta niitä voisi jo näin aikaisin tuntua ja eikös täällä jo joillain tunnukin? Mutta hyvällä tahdollakaan en tunne mitään :( maanantaina on onneksi neuvola ja toivon että siellä kuunneltaisiin sykkeitä.

TTiitu rv 14+2

Mä oon vähä hönö vissiin ja en taas sit oikein a) osaa ressata ja b) vielä vähemmän pelätä. Mut mulla käyki usein nii et elämä saattaa nakata asioita ns yllättäen päin näköä o_O :banghead: mutta toisaalta eipä mee yöunet tai muuta sellaista ennakkoon.

On: onko kellää ollu viel tulehduksia kuten pissatulehdusta nyt raskauden aikana? Mietkn vaan et voi varmaa odotella maanantaihin jos pientä kirvelyä pissatessa ln alkanu eilen tai tämää vähä enemmän...

Rv 15+5

Sadetuuli, juo karpalomehua siihen asti kun pääset lääkäriin. Olen muutaman kerran saanut alkavan pissatulehduksen hoidettua pelkällä karpalolla.

Varpahat, en tiiä mistä tarkalleen ottaen johtuu. Veikkaisin et siitä et vauva liikkuu niin paljon ja/tai on syvällä kohdussa.. Mulla siis samaa ongelmaa ja en saa pysymään sykkeitä kauaa, ku kuuluu vaan liikehdinnän ääniä ja sit taas vauva menee eri paikkaan.

Älä huoli, on varmasti tuuripeliä miten kuuluu ja löytyy. Varsinki ku liikkuvat niin kovasti :)

Mulla myös kovat pelot että jotain sattuu pienokaisille. :nailbiting: Edellinen keskenmeno on sen verran tuoreessa muistissa. Pelkoa lisää myös se että näitä on se kaksi. Suurin pelko kai on että syntyvät liian aikasin eivätkä selviä.

Mulla lapset ovat syntyneet nopeasti. Pojasta kerkesin just ambulanssilla sairaalaan ja samantien synnyttämään. Tyttö tuli todellakin vauhdilla maailmaan. Syntyi nimittäin makkarin sänkyyn ja mies toimi kätilönä. Kaikki meni onneksi hyvin ja ambulanssi tuli 5-10 min. sen jälkeen kun tyttö syntyi. Meinasivat nyt tästä raskaudesta käynnistää vk 38 elleivät sitten kerkiä syntyä ennen sitä.

15+1

Älkää vaan ihmeessä juoko älyttömiä määriä karpalomehua raskaana ollessa. Karpalon tarkkoja turvarajoja en osaa sanoa, mutta se on suurissa määrin abortoiva kuten persiljakin.

Mulla oli virtsatietulehdus raskausviikolla 9, sain samana päivänä antibiootin kun neuvolaan soitin. :)

Tänään on vihlonu mahaa sohvalta noustessa, aivastaessa vihlas oikein kunnolla mahasta ja välillä tuolta ihan alavatsasta. Kai siellä jotain tapahtuu :o

Liikkeitä en mäkään tunne, vaikka etenkin ennen nukkumaan menoa yritän tunnustella. Joku aika sitten olin pari kertaa tuntevinank jotain, mutta en enää. Sykkeet kuuluu kyllä dopplerilla.

Vaikka synnytystä en ole suuremmin miettinyt niin välillä pieni pelko hiipii mieleen. Viime kerralla otin epiduraalin ja ilokaasua. Just piti laittaa toinen epiduraali kun ensimmäisen vaikutus alko jo loppumaan. Lääkäri tuli tarkistamaan ja sitten olikin jo myöhästä laittaa. Eli synnytys meni oikeestaan kokonaan ilman kipulääkkeitä ja oikeesti luulin, etten selviä siitä hengissä. Eniten pelottaa, jos kävis taas samallalailla..

11+5

Kerroin nyt vihdoin kehityskeskustelussa esimiehelle raskaudesta. Olin kauhean huolissani koska olen vastuullisessa projektityössä parin vuoden sopparilla mutta onneksi hän otti aivan ihanasti asian, sanoi olevansa onnellinen puolestamme ja totesi, että työ on vaan työtä, ja kyllä me sijaisjärjestelyt keksitään :) suuri kivi putosi sydämeltä.

Mua ahdistaa nyt sen sijaan oma perheeni, joka on osoittanut vanhanaikaisuutensa ja on vahvasti sitä mieltä, että meidän pitäisi olla naimisissa, kun vauva syntyy. Me ollaan siis ihan avopari, oltu 4 vuotta yhdessä, eikä otettu stressiä avioliiton suhteen. Ja suoraan sanottuna en uskonut että meitä onnistaisi näin pian... nyt tuntuu kuitenkin, ettei ole voimavaroja järjestää mitään häitä ja eipähän ole mies saanut kosituksikaan. Jotenkin olisi kiva ajatus, että hän esittäisi kysymyksen sitten, kun hänestä tuntuu siltä eikä näistä olosuhteiden pakosta ja mun kotiväen painostuksesta.

Eilen kävin läpi vaatekaappiani ja kauhukseni huomasin, että suuri osa vaatteista on liian pieniä jo. Siis sellaisetkin housut, jotka on olleet mulla töissä päällä ihan muutamia viikkoja sitten, eivät mahdu päälle. Siis vauvamahasta ei ole kyse, vaan kaikki on tullut reisiin, takapuoleen ja käsivarsiin. Sitä yrittää miettiä, että pääasia että pikkuinen elää ja voi hyvin, mutta masentaa....

Taisi olla hiukan alavireinen päivitys tänään :) toivottavasti muiden viikonloppu on mennyt paremmilla fiiliksillä :) ja ihanaa, kun olette aktiivisesti kirjoitelleet kuulumisia tänne, ne ovat oikea henkireikä!

Fasu 15+0

Älkää vaan ihmeessä juoko älyttömiä määriä karpalomehua raskaana ollessa. Karpalon tarkkoja turvarajoja en osaa sanoa, mutta se on suurissa määrin abortoiva kuten persiljakin.
Karpaloa voi käyttää turvallisesti raskausaikana. Ei ole olemassa tutkimuksia, joissa olisi raportoitu keskenmenoista karpalon vuoksi. Aika harva pystyy edes syömään tai juomaan karpaloa suuria määriä. Eiköhän neuvolassakin varoitettaisi, jos tällaisesta tavallisesta suomalaisesta marjasta olisi vaaraa.

Minä sain ostettua tänään niitä äitiysvaatteita sillä synttärilahjaksi saamallani lahjakortilla. Sain kaksi ihanaa mekkoa (mitkä sopii myös ei raskaana olevalle), kaksi toppia, parit sukkikset, neuletakin. Ai kun olen tyytyväinen :)

Mutta joo, maha on nyt ihan oikeasti tullut esiin kunnolla. Mieskin siitä jo huomautti :wideyed: Mutta en vaan jotenkin saa kerrottua ihmisille raskaudestani.. Isäni on hyvin sairas ja asuukin tässä meillä. Minun tekisi mieli kertoa, mutta ei se vaan tule ulos.. Ihme ettei hän ole vielä ihmetellyt miten nyt ykskaks maha alkanut kasvamaan. Samoin miehen vanhemmat ei tiedä. Itse en edes keksi, miten tämä nyt tälläisiä hankaluuksia tuottaa :eek:

Rv 12+1

Karpaloa voi käyttää turvallisesti raskausaikana. Ei ole olemassa tutkimuksia, joissa olisi raportoitu keskenmenoista karpalon vuoksi. Aika harva pystyy edes syömään tai juomaan karpaloa suuria määriä. Eiköhän neuvolassakin varoitettaisi, jos tällaisesta tavallisesta suomalaisesta marjasta olisi vaaraa.
Karpalokapseleissa ainakin on totaalikielto keskenmenovaaran takia. Samoten aivan älyttömät annokset puhdasta askorbiinihappoa altistaa keskenmenoille. Eli ei kannata litra-tolkulla juoda.

Karpalokapseleissa ainakin on totaalikielto keskenmenovaaran takia. Samoten aivan älyttömät annokset puhdasta askorbiinihappoa altistaa keskenmenoille. Eli ei kannata litra-tolkulla juoda.

Karpalokapseli on teollisesti tuotettu ravintolisä, mun mielestä jo ihan eri asia kuin karpalo. Mun tiedossakin on, että karpaloa voi syödä ihan normaalisti raskaana.

Ja askorbiinihappo eli C-vitamiini ja sitähän on paljon enemmän muissa kasviksissa ja hedelmissä kuin nyt mainitussa karpalossa. Tuskin meistä kukaan apteekista hakee askorbiinihappoa pussissa ja syö suoraan siitä...

Mango, mulla alkoi samat vaivat, kahden puolen alavatsassa saattaa tuikata tiukasti. Kuulema normaalia eli siunattuja oireita :)
Fasu, hyvä että töissä kertominen meni kivasti. Mua kans jännitti. Esimiehelle kerroin mutta toimarille vielä en. Eka onnitteli, toka voi sanoa jotain ikävääkin. Ei voi tietää. Vai että naimisiin :) En kyllä tiiä mitä ite ajattelisin, jos nyt pitäis häitä suunnitella. Tuntuu ihan epäolennaiselta ... Meillä meni niin päin että halusin olla ensin naimisissa, ja sitten kesti 10 vuotta tulla raskaaksi :)
Katjusha rv. 13+3

Muokattu viimeksi:
Luontaistuotteiden käytössä raskauden aikana tuleekin olla varovainen. Tavallinen ruoka, marjat, hedelmät ja vihannekset ovat varsin suositeltavia. Jos askorbiinihappo eli c-vitamiini olisi vaarallista, pitäisi välttää myös kaikkia niitä. Sama kuin varoitettaisiin, että appelsiini aiheuttaa keskenmenoja.

Ite olen myös kärsiny aikoinaan noista pissatulehduksista enemmänkin, eikä ainakaan karpalomehusta ollut mulle minkäänlaista hyötyä.
Mutta sain yhdeltä vanhalta asiakkaaltani erittäin toimivan "drinkkireseptin", mikä toimi ainakin mulla, et ei AINA tarvinnu ravata terveyskeskuksessa hakemassa antibioottikuuria.
Join siis päivittäin heti kun vähänkin alko tuntumaan (ja edelleen joskus muulloinkin, etenkin silloin ku närästää)
- 0,5l vettä
- 1tl ruokasoodaa
- sitruunasta puristettua mehua

Ko. juoma muuttaa mm. pissan ph:ta enemmän semmoseksi missä tulehuspöpöt ei niin viihdy.
Ja sanotaan, että pelkästään sitruunavesikin auttaa ja olis noin muutenkin hyväksi kun on raskaana.
Tässä vielä yks linkki minkä löysin:

http://www.kuudesaisti.net/meilta-ja-maailmalta/20-syyta-juoda-aamuisin-sitruunavetta

Kannattaa ainakin kokeilla! :happy:

Mulla on kyllä kans karpalomehu toiminut hätäensiapuna.

Arvatkaas mitä? Viimeöisen ensinäytöksen perusteella meille taitaakin tulla sirkuslainen tai vapaaottelija - yökyöpeli nyt jokatapauksessa ainakin! Oli nimittäin sellaiset bileet mahassa, että pois alta risut ja männynkävyt..pitkään arvoin, että oliko ne nyt oikeasti ekat liikkeet, mutta oli ne! Ei niistä voinut erehtyä. :smug: Ihmeellisiä muljahduksia ja tökkimistä varmaan puolen tunnin ajan, kun makoilin selälläni ja söin suklaata. Ehkä munanenkin tykkää suklaasta.. tai sitten se oli vihje, ettei mamman varmaankaan kannattais syödä enempää. :)

RV15

Muoks. Viikot

Muokattu viimeksi:
Mulla on kyllä kans karpalomehu toiminut hätäensiapuna.

Arvatkaas mitä? Viimeöisen ensinäytöksen perusteella meille taitaakin tulla sirkuslainen tai vapaaottelija - yökyöpeli nyt jokatapauksessa ainakin! Oli nimittäin sellaiset bileet mahassa, että pois alta risut ja männynkävyt..pitkään arvoin, että oliko ne nyt oikeasti ekat liikkeet, mutta oli ne! Ei niistä voinut erehtyä. :smug: Ihmeellisiä muljahduksia ja tökkimistä varmaan puolen tunnin ajan, kun makoilin selälläni ja söin suklaata. Ehkä munanenkin tykkää suklaasta.. tai sitten se oli vihje, ettei mamman varmaankaan kannattais syödä enempää. :)

Paljonko sulla on viikkoja kasassa? :)

Takaisin