La marraskuu 2016

Joku täällä jutteli liian vilkkaasta vatsan toiminnasta, olikohan se varpahat..? Mulla siis sitä ongelmaa myös, en ole kylläkään koskaan lääkärissä asian tiimoilta käynyt. Välillä vatsa toimii ihan hyvin, välillä se heittää totaalista kuperkeikkaa milloin mistäkin.. Jännityksestä ehkä eniten. Ja joskus vaikka kahvi tai jokin ruoka aiheuttaa vatsan löystymisen ja joskus taas vatsa sietää täysin sitä ruokaa. Eli en usko että on ruuasta johtuvaa, taitaa olla vaan jännitys ja stressi.. Tätä ongelmaa mulla ei ole kylläkään aina ollut, näin aikuisiällä siitä on vasta koitunut ongelma. :/ Välillä saa aina miettiä kun jonnekin vieraaseen paikkaan menee, että missäköhän olisi vessa. Turhauttavaa välillä.

Mulla on muuten nyt ollut pari viimeistä päivää alavatsa melkoisen arka, oikein sellainen ettei sietäisi edes kovasti koskea/painaa. Voikohan johtua ihan vaan kohdun kasvusta..? Liikkeitä ei vielä tunnu, tai en ole ihan varma onko nuo oudot kuplinnat sitä tai jotain muuta, jään innolla odottamaan lisää tuntemuksia. <3 Sokerirasituksenkin vihdoin varasin, se olisi reilun viikon päästä.

Ja huomenna alkaa jo 14. viikko, jee. <3

Jep, niin turhauttavaa kun aina pitää miettiä missä on lähin vessa :/ stressi on kyllä mikä vaikuttaa heti suolistoon.. Tuli vaan mieleen että onko Uusperheellinen-84 sulla mitään vinkkejä stressivatsaan? Oon ymmärtänyt että sulla on vähän kokemusta kaikesta terveysjutuista? :D

Onpa iso heitto hemoglobiinissa jos sormenpää ja käsivarsi näytteestä noin iso ero. Mikäköhän miulla sit on oikee lukema kun tuo melkein 150 on otettu muiden verikokeiden yhteydessä eli ei sormenpäänäyte, neuvolassa sit sormenpäästä ja oli sen parikymmentä vähemmän (tosin mittausten väli pari kuukautta). Eihän noihin neuvolassa otettuihin lukemiin voi luottaa kun aina vaan sormenpäästä mittaavat. Hyvä tietty jos ois oikeesti parempi kun mitä mittaukset näyttää.

Mulla ei ekassa neuvolassa edes mitattu hemoglobiinia ja vähän ihmettelin että miksi ei. Myöskään pissa näytettä ei otettu. Huomenna olis seuraava neuvola ja siellä ainakin pissa näyte otetaan ja täytyy mainita että ottaa tuon hemoglobiininkin :)

TTiitu rv14+3

Harmittaa hirveästi kun tänään ollut niin huono päivä :inpain:. Aamu alkoi suhteellisen hyvin ja olin mielestäni "normaalissa" kunnossa ja pirteä, ns. oma itseni. Sitten kun vähän käytiin kaupoilla ja lapset vähän ylienergisinä riehuivat kotiin palatessa, niin olinkin jo melkein kuollut :dead:. Alkoi taas armoton väsymys ja ihan väkisin sain ruokaa väännettyä ja sitten sohvalle kahden peiton alle palelemaan. Ilta onkin sitten mennyt puoliunessa, palellessa, kiukutellessa ja oksennus kurkussa:arghh:.

Harmittaa jo ihan miehen ja lasten puolesta, kun en tunnu pääsevän ollenkaan normaali olotilaan vaikka ollaan jo auvoisassa keskiraskaudessa ja oireiden pitäisi viimeistään nyt alkaa helpottamaan. Eihän se aina niin mene, mutta aikaisemmilla kerroilla on mennyt ja ehkäpä nyt olenkin luottanut siihen liikaa. Nyt alkaa ahdistamaan myös ajatus siitä, että jospa koko kesä menee näissä olotiloissa niin ei tule kyllä mistään mitään. Olo on samanmoinen, kuin kuumeisena. Ei yksinkertaisesti jaksaisi tehdä yhtään mitään :depressed:...

No, ainakin pääsin tänne purnaamaan teille, eli kiitos siitä! Kummasti jo tuntuu aavistuksen paremmalta :signs001

Charm 14+3

Minulla hb taisi olla viime neuvolakäynnillä 130 luokkaa. Ekassa raskaudessa oli 120-140 reilusti yli puolenvälin raskautta. Sitten ihan yhtäkkiä humpsahti alle 100. Sen kyllä sitten tunsi jo olossakin. Obsidania söin loppuraskauden, vaikka en voi sanoa että se olisi sattunut vatsalleni. Otinkin sen aina yöllä vessareissun yhteydessä, niin se ei aiheuttanut ripulia niin paljoa.
Tänään tuli jotenkin kauhean tyyni ja rauhallinen olotila. Yhtäkkiä ei edes rahahuolet tunnu painavan :wideyed:
Ja raparperikeitto, NAM!!! Yhtään ei tee mieli mitään makeaa, suolaista eikä rasvaista. Lähinnä kaikki terveellinen maistuu ja kaikki kirpeä.. Voi kun nopeasti kypsyisivät musta- ja punaherukat :wacky:

Rv 12+2

Muokattu viimeksi:
Täällä hb oli viime verikokeissa (eli yli 5viikkoa sitten!) 137, seuraavat kokeet on kai 26.5. kun mulla on lääkäriultra. Ilmeisesti myös loppuraskaudesta on tulossa ylimääräisiä verikokeita veriryhmän rhesus negatiivisuuden vuoksi. Onko muilla jokin miinus merkkinen veriryhmä? Täällä yksi O-. :anyone

Harmittaa hirveästi kun tänään ollut niin huono päivä :inpain:. Aamu alkoi suhteellisen hyvin ja olin mielestäni "normaalissa" kunnossa ja pirteä, ns. oma itseni. Sitten kun vähän käytiin kaupoilla ja lapset vähän ylienergisinä riehuivat kotiin palatessa, niin olinkin jo melkein kuollut :dead:. Alkoi taas armoton väsymys ja ihan väkisin sain ruokaa väännettyä ja sitten sohvalle kahden peiton alle palelemaan. Ilta onkin sitten mennyt puoliunessa, palellessa, kiukutellessa ja oksennus kurkussa:arghh:.

Harmittaa jo ihan miehen ja lasten puolesta, kun en tunnu pääsevän ollenkaan normaali olotilaan vaikka ollaan jo auvoisassa keskiraskaudessa ja oireiden pitäisi viimeistään nyt alkaa helpottamaan. Eihän se aina niin mene, mutta aikaisemmilla kerroilla on mennyt ja ehkäpä nyt olenkin luottanut siihen liikaa. Nyt alkaa ahdistamaan myös ajatus siitä, että jospa koko kesä menee näissä olotiloissa niin ei tule kyllä mistään mitään. Olo on samanmoinen, kuin kuumeisena. Ei yksinkertaisesti jaksaisi tehdä yhtään mitään :depressed:...

No, ainakin pääsin tänne purnaamaan teille, eli kiitos siitä! Kummasti jo tuntuu aavistuksen paremmalta :signs001

Charm 14+3
Täällä myös väsymys painaa, otan taaperon kanssa yhdet päikyt päivässä. Muuten ei varmaan jaksaisi puuhata! Hb oli itselläni ekassa neuvolassa 140, eli ei ainakaan siitä johdu väsymys!

Winnie 10+6

Hetkinen, mikäs tuo veriryhmän negatiivisuus juttu on? Miks en oo asiasta kuullu vaikka yhen lapsen oon jo synnyttäny :grin Jotai ylimääräsiä verikokeita? Mie siis AB- ja tämänkii kuulin ekaa kertaa vasta tässä raskaudessa, en oo aikasemmin veriryhmääni tienny...

Tuosta hemoglobiinista, että mulla oli sormenpäästä 118 ja oikeasta verinäytteestä 134, että aika iso heitto ...

No tää mua just murehduttaa kun mua on väsyttäny ihan sikana ja tykyttelee että mahtaakohan tuo toissapäivänen 118 pitää paikkaansa... Otti ekasta pisarasta vaikka pitäis aina pyyhkiä vähintään kerran ja esim. Verenluovutuksessa taitaa pyyhkiä kolmesti :/ (ärsyttää olla hoitsu ku tietää liikaa ;D ) mulla kans korkeimmillaan hb 125 ollut ikinä, alimmillaa menkkojen alkaessa 13veenä oli 100. Sen jälkeen joutunu syödä rautalisää sillontällön kun muuten laskee.

Jeanney 15+2

Mulla on nyt ihan superhemoglobiini, siis itselleni. 128. Joskus teininä oli sellainenkin kuin 75, silloin "vähän" väsytti. Mä olen myös rheesusnegatiivinen, eli saan pistoksen vasta-ainetta (?) jollain myöhemmällä raskausviikolla. Muistaakseni vauvan veri myös tutkitaan että saadaan tietää onko hän plus vai miinus. Entisaikaan miinusäitien vauvoista ovat selvinneet vain miinusvauvat, joten ihan tärkeä asia on.

Täällä hb oli 140 jokunen viikko sitten.. Enpä muista millo ois ollu noin hyvä aikuisena :grin

Täällä A- ! Viime raskaudessa tyttö oli A+ nii sain sen anti-D piikin :)

Täällä myös veriryhmä A-! Tammikuun lopussa kun oli se tuulimuna niin sain juurikin tuon pistoksen vähän niin kuin varmuuden vuoksi. Ja nyt verikokeissa saattoi olla sen takia jotain häikkää.. Menen siis uusiin verikokeisiin muutaman viikon päästä. Oma kannassa luki jotain heikosta punasoluvasta-aineesta anti D. Tiedä yhtään mitä se tarkoittaa..

Joo tosiaan verikokeilla selvitetään jo raskausaikana vauvan veriryhmä onko plussa vai miinus. Jos miinus niin se ei aiheuta mitään ylimääräistä mutta jos hän on plussa niin sitten saa sen immunoglobuliinipistoksen. :)

MUOKS. tässä hyvä linkki meille rheesusnegoille https://www.veripalvelu.fi/terveydenhuollon-ammattilaiset/neuvoloille/seulontaohjelma

Joskus olen kuullu tähän myös et välttämättä ei ensimmäisen raskauden kohdalla sitä imm.glob.pistosta laiteta vaan se tilanne kehittyy jotenki sit sen raskauden aikana ja jos toisella sikiöllä ois sit kans plussa nii sitte sais pistoksen. Mut siis vain kuulin jostain. Itselläni on plussa joten en joudu tähän syyniin onneksi :wideyed:

Onkos täällä muilla paino noussut raskauden myötä? Tulin just neuvolasta ja paino oli pudonnut kilon, 49kg ja hemppa laskenut 135 --> 115. Pahoinvointi tekee tehtävänsä, jäinkin nyt saikulle ainakin pariksi päiväksi.

Pikkumyy 15+3

Joskus olen kuullu tähän myös et välttämättä ei ensimmäisen raskauden kohdalla sitä imm.glob.pistosta laiteta vaan se tilanne kehittyy jotenki sit sen raskauden aikana ja jos toisella sikiöllä ois sit kans plussa nii sitte sais pistoksen. Mut siis vain kuulin jostain. Itselläni on plussa joten en joudu tähän syyniin onneksi :wideyed:

Joo juuri noin. :) Siksi on ylimääräisiä verikokeita jotta nähdään ja varmistetaan ettei ole päässyt muodostumaan veriryhmävasta-aineita. Yleensä eka raskaus menee ongelmitta. :)

Pikkumyy, mulla on noussut paino kilon 64->65 kg (176cm). Aika vähän. Paino riippuu siitä toimiiko maha vai ei :) Luulen, että mun paino ei nouse, koska lihakset katoaa treenin vähyydestä. Olen kävellyt juoksemisen sijaan ja käynyt jumpissa 1-2 krt viikossa.
Katjusha rv. 13+4

Tänään käyty ensimmäisessä neuvolalääkärissä.

Ensiksi terveydenhoitaja otti painon ja muut perusjutut, jonka jälkeen pääsin lääkärin vastaanotolle.

Siellä käytiin ensiksi kanssa perusasioita läpi, jonka jälkeen katsottiin vatsan päältä ultralla, miten pikkuinen voi :Heartbigred:Heartbigred:Heartbigred

Siellä hän ilmeisesti nukkui ja vähän heilutteli käsiään <3 Voi pieni.

Sen jälkeen pääsin ekaa kertaa kuulemaan sydänäänet :love7 Aivan mielentön fiilis! Harmi kun mies ei ollut mukana kuulemassa tuota uskomatonta Idän pikajunaa.

Sitten kurkattiin vielä, että missä kohti kohtu on (melkein navan kohdalla) ja onko alhaalla muuten kaikki hyvin.

Kaikki siis oli mallikkaasti :)

Reilu neljä viikkoa vielä rakenneultraan. Sekin jännittää niin paljon. Onhan pienellä varmasti kaikki hyvin. :mumum

Ihanaa (sateista) viikonalkua kaikille <3

15+3

Takaisin