La marraskuu 2016

Minäkin oon Mango16 saanut alkuraskauden olla ihan kotosalla ja rauhassa, nyt ensi maanantaina alkaa työt! Elokuun loppuun nekin. Nyt on selkeästi väsymystä havaittavissa, päiväunet tullut otettua joka päivä.. toivottavasti suoriudun töistä kunnialla. Kauhea määrä vaan otettava eväitä mukaan, kun tuntuu että nälkä on koko ajan ja yhdellä lounaalla en kyllä selviä elossa 8 tuntia :D

Muokattu viimeksi:
Sitä piti vielä kysyä, että onko täällä muita joilla vatsa on vielä täysin entisen kokoinen? Mulla ei ole mitään merkkiäkään vatsan kasvusta vielä. Ajoittain on kova turvotus, mutta sen nyt erottaa vauvavatsasta selvästi :)

Rv 11+1

Täällä yksi, jolla ei vielä oo vatsassa havaittavissa minkäälaista muutosta =)
Verikokeissa käyty! Onneks samalla kertaa saatiin otettua kaikki mahollinen, alkuraskauden kokeet, seulonta-verikokeet, parvorokko-kokeet, kilpparikokeet.. siinäköhän ne oli.

Auringonkukka rv 10+3

Mä lasken päiviä, et työt loppuisi. Ens viikon ke olisi vika päivä. Varmaan jotain jatkoakin olisi luvassa jossain vaiheessa, mut en ollenkaan pistäs pahitteeksi vaikka joutusin olemaan kuukauden pari työttömänä. Sais nukkua milloin haluaisi ja ehtisi kenties alkaa jo hiukan suunnittelemaan tulevaa. Nyt kun töissä ja jatkuva kamala väsymys ja etovaa oloa koko ajan ni ei jotenkin paljoa jaksa fiilistellä. Ois jo kiva miettiä kaikkea hankintoja mitä pitää hommata jne. Toki tietty hyvä odotella tää eka kolmannes, ennen kun tosissaan alkaa hankintoja miettiä, mut kuitenkin.

Väsymys ja pahoinvointi edelleen vieraana. Niin kyllästyttää ja potuttaa jo tää. Ehkä lievästi parempi, mut sen verran lievästi, etten tiedä onko vaan tottumista. Valkovuotoa tulee kans ihan kamalasti. Ällöä. Sit on sellanen olo jatkuvasti, et tarttis enemmän happea. Ulkona tuntuu ihanalta kun on niin happirikasta ilma. Kohdunkasvukipuja on päivittäin ja välillä vatsassa nippaa oikein kovastikin, kun jotenkin sattuu liikahtamaan tai vaikka aivastamaan.

Mä sain neuvolasta edelleen sellaset ohjeet, et salmiakkia voi syödä max. 50g kerralla silloin tällöin. Eilen ostinkin sellasen pikkuaskin 40g ja popsin hyvillä mielin. Mä pyrin syömään noiden ohjeiden ja suositusten mukaan, mutta en nyt hysteeriseksikään viitsi alkaa. Kyllähän ne Kiinassa vetää takuulla raskaanakin inkivääriä ja Japanissa merilevävalmisteita jne. Ekaa odottaessa oli aivan järkky salmiakkihimo jossain vaiheessa raskautta ja vedin varmasti enemmän kuin ton 50g kerralla ja ei tullut mitään ja poika on välkky kuin mikä, että kun noiden suositusten mukaan mennään ja vaikka välillä tulisikin syötyä jotain 10g enemmän tai maistettua homejuustoa niin se ei ole kuolemaksi. Pahempaa on stressata hulluna, et mitä voi syödä. Mut siis edelleen, toki ohjeita on hyvä pyrkiä noudattamaan varmuuden vuoksi.

Täällä taas ripsii jotain valkoista taivaalta. Voihan kevät! :yuck:

Niin samaa mieltä sun kanssas!

äh, täällä oksentelu jatkui sit parin päivän tauon jälkeen. Makeisia en itse ole syönyt oikiastaan koko raskauden aikana enkä ennen sitä, ei vaan oo mun juttu, eikä kahvikaan :D Mikään "kielletty" ei siis oo mulle tuottanut ongelmia.. Painosta sen verran et mulla on nyt tän raskauden aikana noussut paino vain 500g, voi tieten johtua tuosta kovasta oksentelustaki..

Mammahousuja en oo ees katellu ku ei mulla maha missään näy ja omat housut onneks menee vielä.. toisinaan on kunnon turvotuspäiviä, neki vaan sillain et tiukat housut ahistaa ja ne mennään kollareilla..

nää taffelin perus suolasipsit on nyt kuitenki maistunu, pysyy sisällä ja ei tuu huono olo ku niissä on suolaaki..

tonttu92 rv 11+5

Mä olen syönyt aika paljon salmiakkia, kun on ollut kauheat salmiakkihimot. Ehkä pitäis lopettaa tai ainakin vähentää syöntiä. Jostain lukasin että 50g sais korkeintaan kerralla syödä. Aura, feta ja mozzarella juustoja olen syönyt. Pakkauksissa lukee että ne on tehty pastöroituun maitoon.
Kissojen hiekkalaatikkoa tyhjensin viikolle 8 asti ja nyt pelottaa kun tyhjensin niinkin pitkälle asti. Ootteko te muut tyhjentäneet kissan hiekkalaatikkoa raskauden aikana?

12+4

Mä edelleenkin tyhjentelen toisinaan kissojen laatikoita...Päävastuu on miehellä mutta jos siellä kakat on niin en kyllä todellakaan jätä haisemaan ja odottamaan miehen kotiintuloa. Ja siivouspäivinä monesti tyhjennän laatikot kokonaan. Mies sitten muuten tyhjentelee niitä. Nykyään jopa pidän hanskoja kädessä.

Ja noita juustojakin olen syönyt mutta tosiaan pastöroitujahan ne on :)

Pakkohan ne kissanlaatikot on tyhjentää. Ei se mies aina kotona ole ja tuo yksivuotias on aika liikkuvaista sorttia, enkä halua että hänkään niitä "tyhjentää" :grin Hyvä käsihygienia, niin vaaraa ei pitäisi olla. Siivosin ekassa raskaudessakin. Olen syönyt silloin tällöin lakuakin, kuitenkin aika vähän..

Meillä on siirtynyt kissojen hiekkalaatikon pesu kokonaan miehelle.

Onko teillä muilla hengenahdistusta? Kun vetää henkeä niin tuntuu kuin keuhkot ei millään täyttyisi?

10+3

Missä kunnossa on muilla odottajilla hampaat? Hammaslääkäriinhän sitä pitäisi mennä,kun raskaaksi tulee,tarkistuttamaan hampaat. Mutta kärsin ihan järkyttävästä hammaslääkäri kammosta. On jo aikaa,kun viimeksi käynyt. Tiedän että nyt pitäisi varata aika,mutta en uskalla. Ja ei takuulla ole ihan parhaimmasa kunnossa hampaat..

Miulla on Vimpa alkanu hampaita vihloo nyt kun oon ollu melko mehupitoisella ruokavaliolla, tuoremehuja juon kun se helpottaa yökötykseen mut hampaat kärsii. Vihlomisongelmaa on ollu ennenkii mut nyt selkeesti pahentunu. Esikoista odottaessa n. 1,5 vuotta sitten kävin viimeks suuhygienistillä, sillon tehtiin hampaiden puhdistusta joka jäi vähän kesken kun minttu yökötti niin hirveesti, käskivät varaamaan uuden ajan synnytyksen jälkeen mut se sit jäi... Just äsken sit varasin viimesellä ajan, kiitos muistutuksesta :grin Sain jo muuten torstaille ajan hygienistille kun oli peruutus siellä, en ois uskonu et noin nopeesti pääsee, seuraavatkii ajat ois ollu jo muutaman viikon päästä. Mie oon lykänny tuota hammaslääkärin ajanvarausta jo sen 1,5 vuotta kun oon ajatellu et ne ajat menee jonnekkii puolen vuoden päähän, nyt tietty sai varmaa senkii takia nopeemmin ajan kun mainitsi että on odottava äiti.

Heippa.
Täällä kärsitään ihan jatkuvasta nälästä :eek: Koko ajan pitäisi syödä...mun huono-olo jatkuu myös ja yritän sitä helpottaa syömällä..se ei kyllä auta :mad::grin
En oksenna, mutta kuvottaa ja nälättää!! Kraaah!
Paniikilla neuvolaan ensiviikolla kun siellä on uusi terkkari...ihan varmaan puhuu painosta..sitä on ennestään liikaa ja nyt varmaan noussut kun koko ajan on pakko puputtaa jotain.. huoho_O

Myös jatkuva väsymys piinaa...vetämätön olo..siihen kuvotus ja "ähky"..niin kylläpä sitä tuntee itsensä elinvoimaisen kukoistavaksi :meh:

Sain kotidopplerilla sykkeet näkyviin kun huvikseni kokeilin..

Tää on kyllä nyt niin erilainen raskaus mitä esikoisesta 2 vuotta sitten.. o_O

Tsemppiä kaikille!!

8+6

Pitäis hammastarkastuksessa käydä :nailbiting: Viimeeksi reilu vuos sitte raskaana ollessa ja sitä enne tosi kauan aikaa sitte. Ei ollu ku hammaskivee ja sen ne poisti hellävaraisesti ultraäänellä. Ei sattunu, mutta kantsii käydä ajoissa. Olin aika viimeisilläni kun kävin ja luulin oikeasti kuolevani. Aivan järkyttävän kamala huimaus, hikoilu, oksetus, maha sekasin, taju lähtee-olo ku joutu selällään olee hammalääkärin tuolissa.. :dead: Pakko oli nousta välillä..

Mulla kans Vimpa kauhea hammaslääkäri pelko. Mulla on alahammas johon on kolme kertaa aloitettu juurihoito, mutta olen aina jättänyt kesken. Nyt neuvolassa 6+5 kerroin ja varattiin mulle yhdessä hammaslääkäri. Olinkin siellä 9+3. Oli kyllä kauhee kokemus. Avasi sen hampaan ilman puudutusta ja sattui aivan sairaasti. Oli vieläpä ihan turha reissu sillä se mun hamas pitää poistaa, mutta sen voi kuullemma tehdä vasta raskauden jälkeen.

Vielä piäisi varata aika suuhygienistille. Tuntuu, että kaikki ikenet on tulehtuneet ja paria hammasta vihloo kun syön. Mutta saa nähdä miten uskallan sen ajan varata....:P

kaisu 12 +2

Mä olen syönyt aika paljon salmiakkia, kun on ollut kauheat salmiakkihimot. Ehkä pitäis lopettaa tai ainakin vähentää syöntiä. Jostain lukasin että 50g sais korkeintaan kerralla syödä.

12+4
Salmiakki ja lakritsi on kokonaan kielletty uusissa suosituksissa, tuo 50mg/päivä on vanhaa infoa.

Mutta olen mäkin välillä jonkun palasen syönyt.

Kiva,että löytyy kohtalotovereita :) mulla on välillä niin huono omatunto,kun vaan lykkään ja lykkään hammaslääkäriin menoa. Pitää koittaa nyt vaan saada varattua se aika ja kertoo hammaslääkärille että hirvee pelko.

Mulla on kans nälkä koko ajan. Jos ei syö, tulee kaikki ylös. Suklaa houkuttaa ihan hulluna ja banaani. Salmiakki ois ihanaa. Oon kyllä miehen pussista noita salmiakkeja sillon tällön napsinut.

Alkuraskaudesta vedin metwurstia suoraan paketista kun en tiennyt senkin olevan kielletty. Nykyään metwursti menee vaan lämpimissä ruuissa.

Maksalaatikko, poronkäristys ja sweet&sour houkuttaa. En pysty syömään hirveesti kanafilettä enkä ollenkaan jauhelihaa enkä pastaa. Pasta tulee heti ylös. Lidlin wanna be snickersit on mun hätätilanteiden pelastus. Aamulla menee raakakaakao-proteiinijauhe-banaani-smoothie. Hedelmät uppoaa myös hyvin, mutta niitten kanssa saa olla varovainen. Liika nopean hiilarin syönti pahentaa mun oloa.

Pelottaa kyllä ihan sikana, että jos saan taas koliikkivauvan. Meijän pojilla on niin samanlainen temperamentti, että niillä on aina sukset ristissä keskenään. Vanhin esitti tänään toiveen, että jos tää ois vaikka tyttö, kun se ei jaksais taas tapella. Samaa toivon kyllä minäkin, kun en jaksais taas koliikkia. Meijän suvussa pojilla koliikki ja kova temperamentti poikkeuksetta. Nyt on niin paljon tekemistä noiden vanhempien lasten kanssa, että ollaan aika lirissä jos saadaan koliikkilapsi. Mies ei pysty oikeen viemään isompia hoitoon, tyttö alottaa syksyllä eskarin. Ja jos itellä jää unet pitkään liian lyhyeksi, pamahtaa mulla kilpirauhanen huonoon kuntoon. Ja sitten on soppa valmis.

Tietysti mun raskaana oleva mieli pahentaa näitä pelkoja. Mutta tuon kolmannen lapsen vauva-aikana kävin aikamoisen jakson läpi, kun oli koliikkivauva ja eskarilainen. Eskarit kun pääsee eskarista niin aikaisin, ettei välissä paljoa nukuta.

Vaikuttaako muuten jollain muulla keli pahoinvointiin? Mulla on ihan selkeästi harmaat päivät huonompia ja aurinkoisina olen täynnä energiaa.

Rv 10+6

Kärsin myös hammaslääkäripelosta ja iiks sinne pitäisi mennä.Makea ja kylmä alkaneet hieman vihloa etuhampaita. Kissanhiekkalaatikkoa olen siivonnut kumihanskat kädessä kuten aina aiemminkin.Minun kissat.Pidän vain huolta hygieniasts.

Takaisin