La marraskuu 2016

Mulla ainoa mieliteko herkkuihin liittyen on ollu just salmiakkiin/lakritsiin. Päivällä meni lakritsipastilliaski tosta noin vaan ja heti sen jälkeen aloin selaamaan noita neuvolasta saamiani lappuja. Ja siellähän siitä lakritsista luki, että saattaa aiheuttaa keskenmenoja
:( Tulipa vähän huono omatunto!

Sinänsä jännä miksi se nyt on kielletty kun -09 esikoista odottaessa mulle sitä suositeltii alhaisen verenpaineen takia

Ja mun mielestä viime vuoden puolella raskaana olleet "sai" syödä 50 gr. En oo varma mistä tuon kuulin mut näin oli asia jääny mieleen. En ehkä siksi oo nii huonoo omaatuntoa potenu jos oon jotai vähän tai vähän enemmän syöny kunhan pidän rodin siin et ei joka päivä aina vaan.

Eviran sivulta löytyy semmonen taulukko, missä ohjeet raskaana olevien ruokavalioon ja siinä lukee että salmiakkia ja lakritsia ei suositella ollenkaan. Olen itse jättänyt syömättä ne sit tässä raskaudessa. Ja tokihan niitä tekee mieli nyt, varsinkin ku ei saa syyä ;)

Täällä menny tää päivä eilisestä toipuessa ja oon ihan omissa maailmoissani. Onneks kohta nukutan tytön ja taidan hetken ite kasailla itseäni vielä sen jälkeen.

Kuuntelin äsken sykkeitä ja vissiin hetkeksi sain kuulumaan..

Rv 10+3

Onkohan täällä kellään kokemusta hammaslääkärikäynneistä raskausaikana? Mulla on torstaina hammaslääkäri (9+5) koska mulla on osittain puhjennut viisaudenhammas jota on alkanut kovastikin särkeä. Voikohan tollasta hampaan poistoa leikkauksella tehdä raskaana? Voiko hammasröntgeniä ottaa?

Onkohan täällä kellään kokemusta hammaslääkärikäynneistä raskausaikana? Mulla on torstaina hammaslääkäri (9+5) koska mulla on osittain puhjennut viisaudenhammas jota on alkanut kovastikin särkeä. Voikohan tollasta hampaan poistoa leikkauksella tehdä raskaana? Voiko hammasröntgeniä ottaa?

Ei oo varsinaisesti kokemusta mutta ymmärtääkseni röntgeneitä ja toimenpiteitä voidaan tehdä jos katsotaan ettei ne voi odottaa. mulla on sellanen käsitys että röntgenkuvia ei niinkään oteta mutta magneettikuvia voidaan ottaa kun on turvallisempi vaihtoehto. Kyllähän umpilisäkekin joiltain joudutaan leikkaamaan raskaudesta huolimatta niin miksei hammaskin :)

Pikaista paranemista sairastaville :) Toivottavasti ei tarvii kenenkää enää uudestaan kipeenä olla raskauden aikana. Miulle kävi esikoista odottaessa niin että säästyin kaikilta kiertäviltä taudeilta melkein loppuun asti, ehkä raskaudella oli jotain osaa tässä, mutta viikoa ennen laskettua aikaa iski hirvee flunssa ni siinä sit pääs jonkun 1,5 viikon sairastamisen jälkeen voimattomana synnyttämään...

Mango osasitko siis aavistaa ennen ultraa olevasi raskaana? Jostain muusta syystä siellä kävit? Ja tervetuloa mukaan :)

varpahat lauantaipussin autokarkithan ei niin salmiakkisia ole vaikka salmiakkia ovatkin, ehkä niitä saa jonkun verran syödä :wink Ja niitä saa prisman irtonamuista ainakii meillä :) On miun lemppareita mut nyt ei erityisemmin karkit maistu, tää on hyvä oire sokerihiirellä :grin

Salmiakkihan on nykysin kielletty muusta syystä kun verenpaine, en muista tarkkaan miks, onneks ei montaa karkkia kerralla oo maistunu tän raskauden aikana ni oon pysyny suositusten sisällä ja vaan tosiaan pari salmiakkia kerralla syöny. Tää ohjeistus raskauden ruokavalioon tuli vasta tänä vuonna. Esikoista odottaessa maistu salmiakki vähän liian hyvin mut sillon olikii kielletty vaan verenpaineen vuoks kun ei ollu tota uutta tutkimustietoa...

STUK:n sivuilla lukee, että voi ottaa. Säteilyannos niin pieni, ettei ole haittaa sikiölle.
Minulla oli tänään eka neuvola, mutta eihän näillä viikoilla mitään sydänääniä lähdetty kuuntelemaan. Lähete ultraan laitettiin, pitänee huomenna soittaa aika. Samat liput ja laput kuin esikoiseltakin. Onneksi th tiesi kertoa että keskussairaalan laitteet uudistunut ja ultra tehdään vatsan päältä nykyisin. Esikoiselta tehtiin alakautta.
Ja tosiaan vielä viime vuonna sai syödä lakua.. olisiko ollut 40 g? No nyt kun suositukset uudistunut, niin ihan törkeän paljon tekisi mieli sekä lakua, että salmiakkia! :meh:
Maito, ruisleipä ja miniluumutomaatit, mitä sitä ihminen muuta tarvitsee? Ja marjasoppa :hungry:

Rv 9+3

unajama hampaan poistoon ei mitään esteitä ole, puuduttaa voi mut sitten leikkauksen jälkeen ei voi panadolia kummempaa särkylääkettä syödä niin saattaa toipuminen tehdä kipeää... Röntgenkuvia otetaan tarvittaessa, raskaus tietenkin mainittava hammaslääkäriin mennessä niin hoito tehdään se huomioon ottaen.

Mango osasitko siis aavistaa ennen ultraa olevasi raskaana? Jostain muusta syystä siellä kävit? Ja tervetuloa mukaan :)

Kävin alavatsakipujen takia lääkärissä, joka sitten halus ultralla tarkistaa munasarjat yms. Paljastukin sitten jotain positiivisempaa! :) Pieni aavistus oli, mutta testejä en uskaltanu tehdä. Niin monta pettymystä takana.

Toivotaan, että kaikki menee hyvin! Tuli nyt niin huono omatunto noista lakritsipastilleista, että se kummittelee nyt mielessä ja mukamas mahakin kipuilee :/

Mango16, tervetuloa mukaan :)

Noi on inhottavia tilanteita ku syö jotakin, mitä ei olis pitäny tai mikä jää itteä vaivaamaan. Sitä niin yrittää kaikkensa tehä oikein. Me ihmiset ollaan kuitenkin epätäydellisiä kaikessa ja siksi raskausaikanakin tulee tehtyä virheitä tietämättömyyttään tai epähuomiossa. Koita siis olla hyvillä mielin, et olisi niitä syönyt, jos olisit tiennyt.

Kaikkea hyvää odotusaikaasi :)

[QUOTE="Orchid87, post: 1911250 Ja hei, onko täällä muita ylipainoisia odottajia? Miten teidät on otettu neuvolassa vastaan? Ja mistä ihmeestä löydätte äitiysvaatteita?! Omat housut ei enää mahdu, tai mahtuvat mutta kiristävät aika paljon. Kaikki tähän mennessä löydetyt mammahousut on todella kapeita malleja ja alkaa paniikki iskemään kun en tiedä mistä löytäisin itselleni housuja! Töissäkin pitäisi olla musta vaatetus, mutta ainoat mustat housut ovat menossa rikki. Turhauttavaa. :/ Olemme menossa myös kuukauden päästä ristiäisiin ja sinnekin pitäisi löytää jokin mekko, voi huokaus..

10+0[/QUOTE]

Täällä nolosti vilkuttelee yksi ylipainoinen odottaja. :D Ekassa neuvolassa rv7+3 olin 172cm/91,7kg ja nyt olen rv12+1 ja painoin aamulla 89,5kg. Ensi viikolla olisi seuraava neuvola ja toivottavasti saisin painon pysyvän tässä tai ei haittaa tietysti jos saisi muutaman sata grammaa tiputettuakin. ;) Neuvolassa suhtauduttiin painooni hyvin, ei kommentoitu mitenkään ja itse asiassa terkkari käski uudestaan vaa'alle kun hän ei meinannut uskoa, että tosiaan painan näin paljon. En kuulemma näytä lainkaan tämän painoiselta, joka oli tietysti kiva kuulla. :)

En ole itse ostanut äitiyshousuja, ajatuksena kyllä olisi käydä viikonloppuna sovittelemassa H&M:ssa. Nyt olen vapaa-aikana mennyt legginseillä ja tunikoilla. Töissä saa pitää omia vaatteita, ja olen yksin yövuorossa joten vaatteina toimii joustavat collegehousut ja iso villaneule. :)

Mulle sanottiin että painosta ei tarvii stressata :) mitat oli 160cm/77kg. Laihduttaa ei saanut rueta ja kuulemma kyllä ne imetyksen aikana lähtee osittain :D oli ihan huojentavaa kuulla. Mä käytän collegehousuja ja tilasin kesäksi h&m:ltä ohuet äitiyspökät :)

Mulla neuvolassa mitat oli nyt 165/57kg esikoisesta mulla nousi paino raskauden aikana 24kg mutta ne tippu kyllä tosi nopeeta kun laitokselta kotiin tulin siksi en kauheasti tressaa tulee mitä tulee kuntoilemalla ne sit lähtee :)

Mä lasken päiviä, et työt loppuisi. Ens viikon ke olisi vika päivä. Varmaan jotain jatkoakin olisi luvassa jossain vaiheessa, mut en ollenkaan pistäs pahitteeksi vaikka joutusin olemaan kuukauden pari työttömänä. Sais nukkua milloin haluaisi ja ehtisi kenties alkaa jo hiukan suunnittelemaan tulevaa. Nyt kun töissä ja jatkuva kamala väsymys ja etovaa oloa koko ajan ni ei jotenkin paljoa jaksa fiilistellä. Ois jo kiva miettiä kaikkea hankintoja mitä pitää hommata jne. Toki tietty hyvä odotella tää eka kolmannes, ennen kun tosissaan alkaa hankintoja miettiä, mut kuitenkin.

Väsymys ja pahoinvointi edelleen vieraana. Niin kyllästyttää ja potuttaa jo tää. Ehkä lievästi parempi, mut sen verran lievästi, etten tiedä onko vaan tottumista. Valkovuotoa tulee kans ihan kamalasti. Ällöä. Sit on sellanen olo jatkuvasti, et tarttis enemmän happea. Ulkona tuntuu ihanalta kun on niin happirikasta ilma. Kohdunkasvukipuja on päivittäin ja välillä vatsassa nippaa oikein kovastikin, kun jotenkin sattuu liikahtamaan tai vaikka aivastamaan.

Mä sain neuvolasta edelleen sellaset ohjeet, et salmiakkia voi syödä max. 50g kerralla silloin tällöin. Eilen ostinkin sellasen pikkuaskin 40g ja popsin hyvillä mielin. Mä pyrin syömään noiden ohjeiden ja suositusten mukaan, mutta en nyt hysteeriseksikään viitsi alkaa. Kyllähän ne Kiinassa vetää takuulla raskaanakin inkivääriä ja Japanissa merilevävalmisteita jne. Ekaa odottaessa oli aivan järkky salmiakkihimo jossain vaiheessa raskautta ja vedin varmasti enemmän kuin ton 50g kerralla ja ei tullut mitään ja poika on välkky kuin mikä, että kun noiden suositusten mukaan mennään ja vaikka välillä tulisikin syötyä jotain 10g enemmän tai maistettua homejuustoa niin se ei ole kuolemaksi. Pahempaa on stressata hulluna, et mitä voi syödä. Mut siis edelleen, toki ohjeita on hyvä pyrkiä noudattamaan varmuuden vuoksi.

Täällä taas ripsii jotain valkoista taivaalta. Voihan kevät! :yuck:

Toi salmiakki -kielto on tosiaan tullut suosituksiin sen glykyrritsiini-aineen vuoksi jota se sisältää. Epäillään, että siitä voi olla myöhemminkin jonkinlaista haittaa lapsen kongnitiiviselle kehitykselle. Kyseessä siis vasta epäily ja varmuuden vuoksi kielletty kokonaan. Itse en hirveän hysteerinen jaksa olla jos käyttö jää
Sen vanhan 50g/pvä tasolle :)

Mä olen tuskaillut pari viikkoa kestäneen oireettomuuden vuoksi. Eilen rv 11 kunniaksi tulikin sitten kunnon päänsärky oksentelu päivä. Yövuorokin jäi välistä. On se kyllä mahdotonta saa mitään menemään alas tuossa tilanteessa. Ennen nukkumaan menoa sain syötyä banaanin ja mehua, mutta päivällinen kaikkineen tuli ulos välittömästi.

Rv 11+1

Kyllä minä tuota aurajuustoakin olen pikkumääriä syönyt, esim. Muutaman kerran pitsan päällä. Eiks se noissa juustoissa ollut, että jos on tehty pastöroidusta maidosta niin saa syödä huoletta? Ja suomessa melkeinpä kaikki on siitä tehty, ainakin miun tietääkseni noi aurat jotka ihan täällä valmistetaan :O en usko että pikkuset määrät haittaa, oli auraa tai salmiakkia, hyvällä omatunnolla ainakin toistaseks oon vähäsen sillon tällön syönyt. :)

Mileim rv 12+1

Toivottavasti Mango pystyt sit vaikka nt ultran jälkeen rentoutumaan ja nauttimaan raskaudesta :) Monen pettymyksen jälkeen ymmärrän jos ei osaa iloita ja alku pelottaa, se kun on vaikeeta näin "helpolla" raskautuneellakin kun koskaan ei tiedä mitä tapahtuu... Onnellista odotusta sinne :) Ja ne mahakivut kuuluu raskauteen kun se pieni vauvan alku tekee tilaa itelleen :wink

Raskauden ajan ruoka kiellot on suosituksia, noudattaa ken haluaa. Ite mieluummin olen ottamatta riskiä jos on pieni mahdollisuus että jotai pahaa siitä seuraisi. Vaikka joku olisi miten syönyt raakaa kalaa, salmiakkia ja kissan p*skaa koko raskauden ja nyt on terve lapsi, ei se sitä tarkoita että kaikkien muidenkin lapset pysyisi terveenä samalla kieltojen noudattamatta jättämisellä... Maalaisjärjellä tietenkin mutta jokainen kielto on listalla syystä :)

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Juu mä olen myös syönyt auraa lämpimissä ruuissa. Kuumentaminen tuhoaa listeria-bakteerin. Ja niin kuin sanoit, ei suomessa oo oikeen saatavilla pästöroimattomasta maidosta tehtyjä tuotteita.

Kissan p*skaa hahahahhaa :hilarious:
Toivotaan, että sitä ei meistä kukaan kokeile.

Kieltämättä odotan sitä, että voi ottaa rennosti ja nauttia. Tällä hetkellä vaan jännittää tosi paljon se torstain ultra. Nyt on oireetkin kadoksissa, väsymystä lukuunottamatta! Tuntuu, että vois nukkua vaan koko ajan.

Mulla on taas toisinpäin.. Nyt oon kotona 'lomailemassa' ja kolmen viikon päästä alotan työt mitkä kestää elokuun loppuun. Vähän jännittää, että mitä siitä tulee ja miten kaikki ottaa asian kun se jossain vaiheessa selviää.

Itse oon päättäny kertoa tästä vasta viikon 13 jälkeen läheisille enkä välttämättä vielä sillonkaan, jos pystyy vielä salassa pitämään :)

Takaisin