La marraskuu 2016

Kohta ensimmäinen neuvola ja voi että kun jännittää.... :/ huono olo on ollut viikon niin mahdotonta,että paino on laskenut 3 kiloa :( toivoisin niin että yritettäisiin kuunnella sydänääniä,omien laskujen mukaan on nyt 9+3 <3

Onea ean ❤️ ihania uutisia tunteet niin pinnalla niin tippa tuli itselläkin ailmään ilosta, toivotaan nyt meille muillekkin yhtä ihania ultra käyntejä <3
Asiasta toiseen just kävin apteekista ostaan folihappo tapletit ja ekan jo nielaisin sit syön d ja c vitamiiinia lisäksi pitäs vitamiinit nyt riittää ku ekan kans en syönyt mitään paitsi loopu raskaudessa rautatapketteja :)

Ei vitsit, mikä väsymys ja kiukutus täälläkin!!! Nukuin max. kaksi tuntia yöllä, kiitos elämäni miesten. Esikoinen heräsi varmaan kymmenen kertaa ja tietysti minäkin. Sen lisäksi heräsin miehen kuorsaukseen varmaan toiset kymmenen kertaa. Tämä kuorsaus on meillä ihan oikea ongelma. Mieheni on hoikka ja urheilullinen, mutta kuorsaa niiiiiiiin kovaa. Ikävä sanoa, mutta parempi olisi nukkua jatkuvasti erillään, koska lapsi nukkuu silloin paremmin, sekä minä. Ja itseasiassa jopa mies. Hän on käynyt kuorsausleikkauksessakin, mutta siitä ei ollut apua kuin puoleksi vuodeksi. Tämä asia rassaa parisuhdetta, vaikkei tahallista olekaan. Minulla myös tässä lisäksi kaksi koiraa, mutta asutaan maalla ja saavat olla vapaana pihalla kun mekin olemme. Toki käymme kolme kertaa päivässä ihan oikealla lenkilläkin. Nyt vaan odotellaan sitä keskiraskautta, että jaksaa tehdä pitkiä lenkkejä :) Siis näin oli aiemmassa raskaudessa ja toivottavasti myös nyt..

^ mä niin tiedän tunteen... Millon hiillyn omalle murkkuikäiselle koiralle, millon hiljaa mielessä sadattelen toisille koirille omistajineen. Vaikka tuo oma koira on oikeesti kiltti keskenkasvuiseksi tuon rodun edustajaksi. Mutta ne murkkuilut ja rajojen testaamiset saa kyllä ihan eri tavalla mut nyt hiiltymään. Koira-parka.

Kauheesti tullu tekstiä taas :wideyed:

Mulla ihan jäätävä matkapahoinvointi! Autossa ihan kuolemaa olla pari tuntia. Ja väsymys ihan hirvee. Nipistelee välillä todella kipeästi vatsasta. Ja vaikka on kauhea nälkä, niin nälän tunne lähtee tosi nopeesti. Eintartte syyä montaa haarukallista kun tulee kylläinen olo. Ja mies patistaa syödä kahen edestä :confused: viikon päästä eks neuvola. Jännittåå!

8+3

Jännä ero noissa vitamiinisuosituksissa, mulle sanottiin että vaan ja ainoastaan saa syödä yhden tabletin mammoille tarkoitettuja vitamiineja päivässä. Ei mitään muuta lisäksi

Mä varmistaisin kaikki lääkkeisiin tai vastaaviin liittyvät asiat suoraan neuvolasta, ettei satu mitään yllättäviä väärinkäsityksiä :/

Te joilla on ollut alkuraskaudessa niitä kipuja ja vihlomisia - onko muilla käynyt niin että kivut ovat olleet esim. viikon poissa ja sitten ovat jatkuneet taas kovina? Miten fyysinen rasitus on vaikuttanut? Tämän vajaan viikon pahoinvoinnin jälkeen olin tänään töissä (fyysinen ja raskas työ), nippailuja tuntui jo töissä ollessa mutta nyt kotiin päästyä kivut ovat tosi kovat.. Pitääköhän huolestua? Karma varmaan kostaa mulle sen kun kirjoitin siitä miten en tuntenut sen kummempia ensimmäisessä ultrassa.. :/

Te joilla on ollut alkuraskaudessa niitä kipuja ja vihlomisia - onko muilla käynyt niin että kivut ovat olleet esim. viikon poissa ja sitten ovat jatkuneet taas kovina? Miten fyysinen rasitus on vaikuttanut? Tämän vajaan viikon pahoinvoinnin jälkeen olin tänään töissä (fyysinen ja raskas työ), nippailuja tuntui jo töissä ollessa mutta nyt kotiin päästyä kivut ovat tosi kovat.. Pitääköhän huolestua? Karma varmaan kostaa mulle sen kun kirjoitin siitä miten en tuntenut sen kummempia ensimmäisessä ultrassa.. :/
Mulla on vihlomisia ja kipuja ihan päivästä riippuen ja jos stressaan, niin kipuja saattaa olla enemmän sellaisena päivänä, kuin sellaisena, jolloin on parempi fiilis. Mä en mennyt eilen joogaamaan, koska oli niin ällö olo ja illalla sitten oksensinkin. Luulin oksentelun jääneen Pääsiäiseen, jolloin la, su ja ma meni ilman pahoinvointeja, mutta nyt sit taas näköjään mennään.

Mun hyvä ystävä sanoi (2 lasta), että alkuraskaudessa saattaa tulla koviakin kipuja, mutta niin kauan, kun ei vuoda verta ja paljon, niin ei ole syytä huoleen. Kipu on merkki ehkä siitä, että pitäisi kuitenkin ottaa rauhallisemmin. :)

Kävin tänään ensimmäisessä ultrassa eivätkä uutiset olleet ihan sitä mitä toivoin... :'( kohtu on lähtenyt pyöristymään mutta lääkäri ei löytänyt alkiota. Sanoivat, että mulla kohtu jotenkin sellaisen muotoinen ettei päässyt laitteilla kokonaan tarkastamaan ja laitteet sen verran vanhoja että lääkärillä oli hankaluuksia tulkita ruudulla näkyvää kuvaa. Sain lähetteen kiireellisenä asiaan erikoistuneelle lääkärille sairaalaan jossa vielä tsekkaavat tilanteen mutta olo on lohduton ja kamala. :'( tuulimunasta ja kaikesta puhuivat mutta eivät siis sulkeneet täysin vielä raskautta pois. Tuntuu niin pahalta. :'(

HannaMi, älä menetä vielä toivoasi, mulla oli just samanlainen tilanne.. Kohtu on niin paljon taaksepäin kallistunut että kyllä sai väännellä ja käännellä ennenkuin mitään löytyi. Ja sekin mitä löytyi oli siis toooodella pieni piste..

Onko teillä mitään pelkotiloja odotukseen tai sen jälkeen liittyen? Mulla paniikkihäiriö saa ahdistumaan tosi monesta asiasta. Matkaa päivystykseen on 100km, joten jos jotain sattuisi niin matka sairaalaan on uuvuttavan pitkä.. Siksi pelkään esim öitä. Toinen juttu on se, että olen jo hieman ahdistunut ajatuksesta etten saisikaan luotua tunnesidettä lapseeni. Esikoinen siis kyseessä. Onko nämä ensiodottajan tyypillisiä oireita vai miksi mietin noin järjettömiä?

Kyllä itellä ainakin on paljon pelkoja, meneekö kaikki hyvin, onko lapsi terve, osaanko hoitaa sitä lasta sitten ja miten jaksan ne yöherätykset... Paljon tulee mietittyä, mutta toisaalta kai se on ihan turhaa.

Tietääkö kukaan että voiko melatoniini käyttää raskauden aikana?

Mulla tuli ennen plussausta aivan järkyttävä rytmihäiriö/tykyttelykohtaus melatoniinin jälkeen ja en nukkunut puoleen yöhön että en voi suositella :/ ennen olin toki käyttänyt mutta reagoi silloin jo mammahormoonien kanssa.. Musta luin kans ton jälkeen että ei sais käyttää raskauden aikana ja lopetin varmuudeksi.

Ja varpahat: mulla on ainakin ollut satunnaisia kovia alavatsakipuja, välillä päiviä välissä ettei oo mitään ja yhtäkkiä koko alavatsa tulessa ja vihloo ja menee ohi yhtä nopeasti kuin alkaakin, yleensä just rasituksen yhteydessä. Että lienee hyvin normaalia :) neuvolastakin mulle sanoivat että niin kauan kun ei vuoda niin kaikki hyvin :) ja kyllä tää jännittää kun eka raskaus, että onhan kaikki ok ja pärjääkö.. Onneks oon kahta pienintä sisarusta hoitanut paljon kun asuin vielä kotona, on jo vähän kokemusta vauvanhoidosta :)

Muokattu viimeksi:
Kävin tänään ensimmäisessä ultrassa eivätkä uutiset olleet ihan sitä mitä toivoin... :'( kohtu on lähtenyt pyöristymään mutta lääkäri ei löytänyt alkiota. Sanoivat, että mulla kohtu jotenkin sellaisen muotoinen ettei päässyt laitteilla kokonaan tarkastamaan ja laitteet sen verran vanhoja että lääkärillä oli hankaluuksia tulkita ruudulla näkyvää kuvaa. Sain lähetteen kiireellisenä asiaan erikoistuneelle lääkärille sairaalaan jossa vielä tsekkaavat tilanteen mutta olo on lohduton ja kamala. :'( tuulimunasta ja kaikesta puhuivat mutta eivät siis sulkeneet täysin vielä raskautta pois. Tuntuu niin pahalta. :'(
Voi ei ihan kauheeta mutta älä vielä luovuta se voi olla et sieltä löytyy vielä se pikkunen pidetään peukkuja ❤️ monennella viikolla olet nyt oliko täm siis varhais ultra vai se ensimmäinen tavallinen ultra?

Hei varpahat, minä kävin silloin esikoisen odotusaikana psyk.sh:n juttusilla ja varhaisen vuorovaikutuksen yksikössä ahdistuksen ja masennuksen vuoksi. Halusin sitä itse. Minulle sanottiin monesti niissä, että tällaiset vaikeatkin ajatuksen ja pelot kuuluu äidiksi kasvamiseen ja se että miettii onko tarpeeksi hyvä äiti lapselleen, on hyvä asia ja kertoo vastuullisuudesta ja halusta olla hyvä äiti :Heartred Nyt minua ei pelota, koska tosiaan poikani synnyttyä koin niin suurta rakkautta, ettei edes voi kuvitella ja rakkaus senkun kasvaa vaan :Heartred

Muokattu viimeksi:
HannaMi : ajatuksissa olet, toivottavasti pikkunen ois oikeessa paikassa<3

varpahat : luonnollista että käy kaikenlaisia ajatuksia, mulla oli paljonkin erilaisia tuntemuksia ja pelkoja ekan kanssa vaikka rennosti otin ja luotin et kaikki menee omalla painollaan. Kannattaa puhua miltä tuntuu se helpottaa, ja hyvä käydä läpi joitaki mitä etee tulee nyt, ettei kaikki asiat jää sisälle. sit joskus kaik läsähtäs kerralla. On toisenki kanssa nyt ajatuksia, mut luottaa just et kaikki järjestyy ja tulee se side. Eikä se välttämättä oo semmone pilvilinna ku se vauva syntyy, ei ainakaa mulla ollu. omalta se tuntu heti kyllä.

Takaisin