La marraskuu 2016

Meillä vauva seurustelee mielellään sukulaisten kanssa. Ollaan suvun kesken varsin läheisiä ja nähdään muutenkin usein. Voiko olla niin, että vauva vaistoaa, ettei äiti ole tyytyväinen tilanteeseen ja siksi hermostuu?
Tuo voi hyvinkin olla. Itse ainakin huomaan ottavani nyt paljon rennommin kuin esikoinen kohdalla sekä olen paljon itsevarmempi. Eikä nyt ole minkäänlaista oireiluakaan.

Siis en tarkoita, ettette te muut osaisi rennosti ottaa tai olisi itsevarmoja, vaan lähinnä sitä että äidin mielialat kyllä voi jotenkin heijastua/heijastuu lapseen.

Muokattu viimeksi:
Meilläkin tämä vauveli tuntuu viihtyvän seurassa oikein hyvin. Jouluaattonakin oli pitkän pätkän hereillä tyytyväisenä ja yöllä uni maittoi todella hyvin. Mutta tuo on kyllä totta, että mun mielialat vaikuttaa ainakin vauvaan.

Mutta tietenkin kaikkien vieraiden täytyy kunnioittaa vanhempien tahtoa eikä tunkea itseään kylään eikä ole mitään syytä loukkaantua jos kielletään tulemasta kylään. Kivahan se on, jos suku on innoissaan ja kiinnostunut mutta joku roti sentään siinäkin hommassa. Ja vaikka meilläkin vauvaa tykkää seurustella ja viihtyy isommassakin porukassa niin aina en itse jaksa vieraita.

Meillä vauva seurustelee mielellään sukulaisten kanssa. Ollaan suvun kesken varsin läheisiä ja nähdään muutenkin usein. Voiko olla niin, että vauva vaistoaa, ettei äiti ole tyytyväinen tilanteeseen ja siksi hermostuu?

Voihan se olla että mun mieliala vaikuttaa vaikka ihan kiva kun väkeä käynyt , mutta se tuomitsemisen määrä ja kun ei uskota jos jotain sanoo nostaa kyllä stressi tasoa.. ja tosiaan kun niin voimakkaita mielipiteitä kaikilla , että vaikea olla mieliksi. Mutta nyt tosiaan ajattelen vauvaa ja itseäni ja vähennän vieraita.

Olemme myös miettineet jos meillä olisi vaikka isovanhempien torstai jatkossa , niin että joka viikon torstaina tulisi yksi isovanhempi seuralaisensa kanssa , niin pääsisi jokainen isovanhempi sen kerran kuussa lasta katsomaan / me heidän luokse jos varaamme aina tietyn torstain kuusta jokaiselle.. ja ei tarvitse tapella ym. Onko muilla tälläistä käytössä ?

Toki meille se tarkoittaa vieraita joka torstai.. mutta onhan se vieras aina eri joka viikolla ja voidaan järjestää arki muuten omien menojen mukaan. Minusta kerran kuussa saisi nyt riittää per mummo / per pappa kun noita isovanhempia niin paljon nyt on..

Olenkin yrittänyt välillä kirjoitella tänne puhelimella mutta puhelimen sovellus ei suostu lähettämään viestejä. Joulupukki toi meille tietokoneen niin nyt pystyn myös kommentoida tänne ja osallistumaan keskusteluun. Todella ikävää Lakritsi. Muistat vain olla itsekäs unohdat muiden mieliksi olemisen. Itse joudun myös taistelemaan miehen sukulaisten kanssa vauvan kasvatuksesta kun he tuntuvat tietävän miten kaikki pitäisi tehdä. Tuntuu niin ilkeältä sanoa pahasti heille.Mutta pakko välillä. Mites teillä muilla nukutaan öisin? Olen hämilläni että vauva nukkuu yöllä 5-7tuntia? Olen antanut nukkua koska vauva syö ja jaksaa myös seurustella. Mutta tuntuu silti käsittämättömältä että melkein koko yö nukutaan todella hyvin.

Maalainen, kuulostaa pitkältä unipätkältä :) Mikäli paino nousee normaalisti, niin eipä kai pitkistä unista mitään haittaa ole. Meillä herätään 2-3 tunnin välein yöllä, joskus nukkuu 4 tuntia putkeen. Mulla nukahtaa tissille, eikä jaksa vaivautua tankkaamaan enää toisesta. Luulisin, että saisin nukkumaan pidempiä pätkiä isommalla maitoannoksella.
Tyttö 4,5 viikkoa

Meillä tyttö 8vk nukkuu useimpina öinä 5-7 tuntia putkeen, sitten herää syömään ja nukkuu vielä 2-3 tuntia lisää. Syntymämitat oli 3320g/47cm ja edellisessä 6vk neuvolassa oli 4750g/55cm eli kasvaa kyllä hyvin vaikka nukkuukin pitkiä pätkiä kerralla :) päivällä tykkää seurustella paljon ja hengailee välillä itsekseenkin, katselee esim tauluja ja viihtyy kun hänelle laulaa ja näyttää leluja :) päivällä nukkuu yhdet pitkät päikkärit (n. 3 tuntia) ja muutamat 30min-1h torkut.

Meillä alkaa myös vaatteita jäädä pieneksi, 50cm vaatteet on pakattu pois jo 4 viikkoa sitten ja 56 koostakin on käytössä enää vain 2 reilumman mallista yökkäriä, muuten käytetään pääosin kokoa 62. Vähän tuntuu haikealta kun tyttö kasvaa niin nopeasti, mutta samalla taas odotan kokoajan innolla miten hän oppii kaikkea uutta ja kehittyy.

Mullahan olis myös toinen lapsi toiveissa mahdollisimman pian ja en itse haluais mitään ehkäisyä ottaa käyttöön, mutta mies ei halua toista lasta vielä joten joudun odottelemaan. Mulle myös synnärillä yksi kätilö totesi että vuoteen en sais tulla uudestaan raskaaksi kun mulla oli niin pitkä ponnistusvaihe (1h 40min josta 55min aivan kaikin voimin ponnistusta), onko muille annettu tämmöstä "raskautumiskieltoa"?

Maalainen, mulla ei tabletti anna julkaista kommenttia jos oon avannut sovelluksen klikkaamalla sitä ilmoitusta joka tulee uusista kommenteista, mutta kun avaan sovelluksen kuvakkeesta niin antaa kommentoida. Ehkä tää on sullakin näin? :)

Meillä nukutaan yleensä yks pidempi pätkä eli 3-4h ja sen jälkeen 1-2h unia, plus päivällä parit 2-3h päikkärit ja useita torkkuja. Illalla mennään nukkumaan puolilta öin ja herätään aamulla siinä 9-10 maissa.

Meilläkin tyttö nukkuu pääsääntöisesti tosi hyvin, jopa 6-7h putkeen yössä. Tämän jälkeen herää kyllä 1-2h välein.

Yleensä nukahtaa viereen ja en aamulla enää osaa sanoa heräsikö monelta ensimmäisen kerran, mutta kahdesti on siirretty omaan sänkyyn ja sieltä pois nostamisajan muistaa sitten kyllä. Olen itsekin vähän hämmentynyt noista pitkistä pätkistä. Esikoinen nukkui 4-5h pätkissä koko yön vauvana, mutta 7h tuntuu minustakin tosi pitkältä ajalta.. mutta tänään oli 1kk lääkäri ja paino käyräkin "nousussa" niin ei voi ainakaan olla ravinnotta jäänyt!

Kyllä ne kasvaa niiin nopsaan! Huomaan että neidille ei oikein enää 56cm kokokaan mahdu :( harmittelen yhtä mekkoa, jonka ostin ja taitaa olla ettei tule edes käyttöön :| meillä muutenkin mekko päällä ollut 2kertaa, ovat jotenkin epäkäytännöllisiä eikä tule arkena laitettua päälle.

Mulle sanottiin kans tuo vuoden raskautumiskielto synnytyksen jälkeen koska mulle tehtiin hätäsektio. Se oli se syy.

Meillä neljä ja puoli kuukautinen vauva menee yöunille kolmen aikaan ja viime yönä vasta viideltä. Pystyyköhän sitä rytmiä vaihtamaan kun ikää noin vähän vai täytyykö vain tyytyä siihen? Yhdeksänvuotias kysyi miksi vauva saa vielä valvoa kun isommat lapset passitettiin nukkumaan :happy: Päivisin torkkuu ja ottaa yhdet parin tunnin päiväunet.

Heh, miksi vauva SAA valvoa :grin voi kunpa ei valvois.
Meillä oli ihan peestä koko yö. Nukuttiin ehkä 30min pätkiä ja ähellettiin, öhellettiin ja paukuteltiin. Sit nukahti klo 4 kunnolla ja eikös koira ruvennut ravaamaan pitkin kämppää, yritti päästä viereen, istui vieressä vaan toljottamassa (on muuten kaameeta herätä siihen ku koira on istunu vieressä toljottamassa vaikka kuin kauan ja et oo kuullu ku se on siihen hiippaillu, ja oot ihan tuhannen väsyny). Piti miun vielä viideltä sen koiran kanssa taistella kuka nukkuu ja missä..:arghh:
Seiskalta tyssi nouskin sit ylös. Et saihan sitä muutaman hassun tunnin nukkuu.

Siis nukkuuko kaikkien muiden vauvat päivisin 2-3 tunnin päikkärit? Meillä se on hyyyyyyvin harvinaista. Viimeksi jouluaattona nukkui meidän vauva parin tunnin päikkärit (kylässä).

Viime yönä vauva nukahti vasta klo 04 aikaan. En yhtään tykkää tästä, että yöunille nukahtaminen venyy koko ajan lähemmäs aamua! Mulla on paha fiilis, että tästä tulee samanlaista kuin edellisenkin vauvan kanssa: yöunille pääsee vasta aamusta klo 04-06 aikaan. Silti vauva ei nuku päivisin pitkiä päikkäreitä. Toki esim. viime "yönä" kun vihdoin nukahti niin nukkui 5h ja sen jälkeen 2h, ja sitten vielä 2h. Kello oli 13.00 kun heräsi yöuniltaan. Itsekin sain nyt nukkua klo 11 asti kun mies on kotona onneksi tämän viikon. Helppohan tuohon vauvan rytmiin olisi minun mukautua, jos ei olisi muita lapsia. Mä vähän luulen kiki80, että näin pienen rytmiä ei saa muutettua... Edellinen vauvani alkoi varmaan 3 kk:n ikäisenä pikkuhiljaa nukahtamaan aiemmin yöunille. Pitkiä päiväunia hän alkoi nukkumaan kuin taikaiskusta 5 kk:n ikäisenä.

Voi ei Mileim mikä yö teilläkin ollut! :sad001

Olen kyllä niin väsynyt... Tänään lähdettiin päivällä ulos lenkille perheen kanssa. En jaksanut jutella yhtään mitään, en jaksanut maisemiakaan katsella, vain edessäni olevaa tietä tuijotin kun silmät on vaan niin väsyneet. Vauvakin toki heräsi n. 15 minuutin jälkeen vaunuissa itkeskelemään. Ei muuta kuin äkkiä takas kotiin ja kotona oli jo suoraa huutoa. Että niin hyvin meillä tosiaan viihdytään vaunuissa... Kylmä eikä hiki vauvalla ollut.

Meillä on vaatteissa koko 62 käytössä tällä hetkellä.

Belle ja tyttö 5vk5pv

Kovasti tsemppiä teille,joiden yö unet ja vauvan unirytmin sekaisin..
Meillä on kaikki vauvat oppineet nopeasti rytmiin,jossa päivällä valvotaan ja yöt nukutaan. Sen kummemmin en ole "opettanut" vauvaa nukkumaan,mutta luulen että meillä asiaan on positiivisesti vaikuttanut se,että meillä on selkeä rytmi päivässä. Aamulla herätään samaan aikaan,syödään,ulkoillaan,syödään,nelosen päikkärit,välipala,ulos,ruokailu ja seurustelua sisällä iltapuuro,pesut ja nukkumaan. Vauva syö aika lailla samaan aikaan kun muu perhe,toki aina annan rintaa kun on vailla. Illalla yöpuku päälle ja valoja himmeeksi ja tissiä ja nukahtaa viereen melkein aina klo 22 ja nukkuu 03-04 saakka,syödään ja nukkuu n.06-07 ja herätäänkin jo aamuhommiin. Huomasin kun aattona ja pyhinä oli eri rytmi päivisin niin vauvakin kukkui yöllä ja kitisi. Nyt taas pari yötä mennyt normaalisti. Eli voisi kokeilla tuota rutiinia arkeen,jos siitä olisi apua. Toivotaan muillekin parempia öitä ja unia!

Meillä on silleen, että koska vauva ei ole itsenäisesti nukkuvaa sorttia, niin menen hänen kanssaan yöpuulle noin klo 21 viimeistään. Valoja aletaan himmentelemään ja iltapesuja suorittelemaan klo 20 maissa. Illat ei oo meillä parhaimman tuulen aikaa, melko taukoamatonta tissille torkkumista. jos ei olis kaasuvaivoja - siitä se yöuni, toki pätkittäinen, alkais. Nyt on ollut vähän levottomampaa, saattaa mennä 1-1,5 tuntia paukutellessa jossain kohti yötä. Eli pitää pyöritellä ja hyssytellä... 3-4 heräämisen taktiikalla olis valmis aloittamaan päivän 08:30-09:00.
Miehen kanssa meillä tietenkään ole siis yhtään yhteistä aikaa, mutta eläkkeellä sitten :) Vielä ei ole kiinnostusta alkaa kouluttaa pientä "itsenäiseksi", koska yöheräämisten vuoksi tarvitsen itsekin saman kellonympäryksen unelle, koska siihen tulee lukuisia heräämisiä.

Mäkin koen että tuosta säännöllisestä rytmistä on iso hyöty pienen yöunien kanssa. Meillä aletaan iltatoimet tekemään just siinä 20 aikaa, syötän hämärässä sohvannurkassa siihen lähemmäs 21, sitten yleensä nukahtaa siihen syliin. Nyt on vaihtelevasti herännyt hetken päästä sänkyyn laitosta itkemään kamalasti ja itkee lähemmäs 23 aina vähän väliä, noin 10-20min kerralla. Ja sitten nukahtaa viimein sängyssä tissille vähän jälkeen 23. Sen jälkeen syötöt on 2-3 aikaa, 5-7 aikaa ja 9-10 aikaan kunnes 11 noustaan ylös.
Ja eilen siis pitkästä aikaan nukahti suoraan ilman sitä 21-23 huutoa. Olisikohan syynä vähän aikaa sitten aloitetut maitohappobakteerit (vatsanväänteisiin) vai se että olin siinä vieressä jo ennen kun heräsi huutamaan. Tiedä häntä :D

Mekin kyllä vaihdetaan vauvalle yöpuku aina viimeistään klo 22 ja sen jälkeen yritän vauvaa nukuttaa pimeässä makkarissa viereeni. Ennen vauva on nukahtanutkin klo 24-01, mutta nyt meni ensin klo 02.30 asti ja viime yönä tosiaan 04 asti. Se on pitkä aika yrittää vauvaa unten maille. :sad001 Viime yönä ei edes tullut kakkaa, kun aina muina öinä nukahtaminen on ollut siitä kakasta kiinni. On tavannut viimeisen kakan ja vaipan vaihtamisen jälkeen nukahtaa heti tissille.

Meilläkin iltapuuhat klo 20-21 ja sit miun kanssa sänkyyn unta yrittämään. Syö ja torkkuu, mut herää aina 15-20min päästä kun tissi on suusta irronnut.. ja nyt siis koskenut toista mahaankin yöt kaiken hyvän lisäks.. ilman masuvääntöä tää taintuu yöllä hyvin syötön jälkeen takas unille, mut heti kohta asennonvaihdon jälkeen kurahtaa mahassa ja tyttö hereillä..

Voi että on hankalaa maistraatin kanssa :D tai sit mä olen ite vaa nii saakutin yksinkertanen.. meille tuli siis maistraatista se kirje millä ilmotetaan lapsen nimi.. ollaan miehen kaa vaa kihloissa,joten paperissa lukee et avioliiton ulkopuolella syntynyt.. eikä siinä oo isän tietoja(eikä niitä saa ees ite täyttää).. no,sit ku se paperi piti allekirjottaa ni aattelin et ku "lapsella ei oo isää" ni mun allekirjotus riittää.. no eipä riittäny vaa se paperi tuli bumerangina takasi"isän allekirjotus puuttuu"... miten ne vaatii allekirjotusta isältä vaikkei se vielä ees oo virallisesti isä..

Takaisin