La marraskuu 2016

Mä kans hikoilen iha kamalasti. Varsinkin öisin! Ja miten hyvä yhdistelmä on se et mä hikoon ja miehen mielestä meillä on KYLMÄ! Mähä oon kotona usein tyylii alusvaatteisillani just siks ku on kuuma ja yks vaa kääntää patteria kovemmalle.. meile on nyt tän syksyn aikana ilmestyny 4 lämmityslaitetta!!! Viime yönä en saanu nukuttua ku oli iha sika kuuma.. ja mies valitti aamulla et hän yöllä paleli..

Ihana imetys ja hormonit kun saa hikoilemaan :grin Miulla ei oo tänäkään talvena varpaat palellu kun normaalisti on aina villasukat jalassa :) Yöllä on vuorotellen hiki ja kylmä ni ei oikee tiiä missä varustuksessa pitäs nukkua, pakko käyä aina aamuisin suihkussa kun oon yön hikoillu. Mie käytän hajusteetonta deodoranttia ni jotenkii ajattelen että se ei oo niin paha vauvalle vaikka vauva paljon kainalossa on (ei toki koske kainalon ihoon), en pystyis ilman deodoranttia olemaan ollenkaan kun on niin ällöttävää jos hiki haisee ja kainalot kastuu.

Onkohan ihan normaalia kun nyt 3 viikkoa synnytyksestä ja vuoto vähentyny jo melkein olemattomiin, mutta nyt alko tulemaa taas ihan punasta verta? :(
Mullakin kävi noin. Oli pari päivää ettei vuotanut ollenkaan ja lenkillä lorisi veri kunnolla housuun. Mutta vuoto ei kestänyt kovana kuin ehkä puolipäivää ja loppui ja taas parin päivän päästä sama. Nyt 6vkoa synnytyksestä ja pari viikkoa ollut vuodotonta,välillä voi tulla vaaleanpunaista limaa ihan pikku liraus housuun. Sidettä en oo kahteen viikkoon pitänyt ja seksiä harrastettu kerran kaks viikkoon ja ei ole vuoto sen jälkeen yltynyt

Meillä vauva nukahtaa heti turvakaukaloon ja nukkuu kaikki kauppareissut.

Täällä on kanssa joku ihme kausi kun vauva ei suostu menemään yöunille omaan sänkyyn. Nukahtaa tissille ja kun lasken omaan sänkyyn niin herää heti. Viime yön nukkuikin meidän välissä. Meillä vauva nukahtaa joskus kolmen aikaan yöllä. Mutta nukkuukin usein pitkään. Tänään herättiin vasta yhdeltätoista. Onneksi nyt on joululoma niin ei ole mitään menoja heti aamusta.

Muokattu viimeksi:
Meillä tyttö nukahtaa kans kaukaloon ja nukkuu heti ku auto lähtee liikkeelle. Meil on kans joku juttu et sylii jos nukahtaa ni tytön ku laskee esim sitteriin niin valveutuu ja sit alkaa hetken päästä kitinä. Öisin syönnin päälle jos nukahtaa ni sänkyy ku siirtää ni saattaa herätä mut yleensä nukahtaa iteksee uudellee. Päivisin vaa toi sylistä siirtämine ei aina onnistu.. Joskus nukkuu ja joskus ei. Ei vaa jaksas sylis koko aja pitää ku tulee kuuma ja paikat menee jumi :sad001

Meillä huomasin että tytön moro refleksi on niin voimakas, että vaikka saisi nukahdettua siirrettyä sitteriin ni säpsyää n. 10 min päästä hereille viimeistään. Ainoa keino on nukuttaa masullaan, vaikka tiedän riskit, niin pakko nukuttaa noin ku muuten typy on niin väsynyt että sitten jo sekin kiukuttaa ja koskee..

Ja kapalossa sain ekat päivät nukutettua, nyt hälle tulee kuuma vaikka olisi vain body ja harsokapalo.. aikamoinen kuumakalle..

Meilläkin esikoinen nukkui aina mahallaan, koska muuten ei vaan olisi nukkunut. Masuvaivatkin olivat niin voimakkaat, ettei selällään olosta tullut mitään. Kyllä sitä tulikin vahdittua ja herättyä monen monta kertaa yössä tarkistamaan että kaikki ok. Tämä vauva nyt nukkuu selällään, eikä paljon vaivoja valittele. Itseasiassa olen miettinyt, että onko edes normaalia että nukkuu noin paljon. Hän on tasan 4vk tänään. Syö ja nukkuu. Ei kovin paljoa edes itkeskele. Vai voiko vaan olla niin paljon helpompi kuin esikoinen :wideyed:

Kyllä tuli lapsille lahjoja, huh huh! Ihanaa joulua vietetty. Tänään oli äitini ja kaksi veljeäni meillä. Kyllä pääsi helpolla lapsenhoidollisesti :grin

Muokattu viimeksi:
Meillä jouluruoka aiheutti yölliset masuitkut. :( heräs 2.22 itkemään ja joskus 4.30 jälkeen vielä tissittelin, että tyttö vierellä ja olin kyljellän vieressä. No eikös molemmat siihen nukahdettu. Tyttö ähis välillä ja törkkäsin tissin takas kitusiin. Joskus klo 7 havahduin et nukuttiin silleen ja vaihdoin vähän asentoa.
Edellinen yökin oli ihan pökäle.

Mileim, meillä oli aatosta ihan sama homma, valvottiin 22-02, sitten herätin miehen että nyt otat kyllä tunniksi hoitoon (olohuoneeseen). Kovasti oli maha pörissyt, mutta rauhoittu nukkumaan turvakaukaloon lopulta. Mies toi sitten vauvan mulle syömään kun oli sen aika.
Meillä on menny eka kuukausi suhteellisen mukavasti öiden suhteen, ja onneksi viime yökin meni normaalisti. Vaikka oltiin oltu ukin luona kylässä ja vaikka mitä jännää. Pieni herää kolmesti ja yksi näistä kerroista voi olla sellainen pidempi valvominen ja paukuttelupätkä, mutta kaiken kaikkiaan en voi valittaa ...
tyttö 1 kk.

Meillä vauva on kasvanut niin paljon,että pienimmät vaatekoot eivät mene päälle,joten niistä vauvan vaatteista olisi aika luopua. Mutta jostain syystä en halua,mua itkettää ajatus heittää kaikki vauvan vaatteet yms pois. Kaipaan niin raskaana oloa ja mielessä piilee ajatus,josko vielä kerran saisin kokea raskauden ja synnytyksen. Mies on sanonut että lapset on nyt tässä,mutta rivien välistä voi lukea ettei hänkään ole asiasta täysin varma. Sanoo että voihan osan vaatteista vielä säilyttää tai että saattaahan meille käydä vahinko ja tulla raskaaksi..
Mutta anyway,jotenkin tuntuu niin surulliselta. Onko muilla ollut vastaavia fiiliksiä kun lapsiluku täynnä. Meneeköhän ohi kun aikaa kuluu ja vauvakin kasvaa..

Mun oli tarkoitus laittaa nyt joulunpyhinä koot 50-56cm pois ja eteenpäin mutta en vaan jaksanut. Yleensä luon tunnesiteitä vähän kaikkeen mahdolliseen mutta nyt tuntui, että vauvanvaatteet olisi helppo pistää eteenpäin. Aiemminhan vaatteet on menneet säilöön mutta nyt lapsiluku on täysi ja olen vain yhä varmempi asiasta. Haikeaa toki kun pikkuinenkin kasvaa niin nopsaa mutta ihanaa myös kasvattaa tuota kolmikkoa isoiksi ja odotan, että pienimmäinenkin pääsee mukaan isoveljien leikkeihin :) Ja onneksi siskoni on väläytellyt, että haluaisivat avomiehensä kanssa tulevaisuudessa lapsia :wink Enemmän odotan, että pääsisin tädiksi! Toki tökerö äitini joulun kunniaksi möläytti siskolleni, että "älkää nyt vielä hankkiko"...

Meillä mahtuu vielä 50 päälle, on just hyvän kokoisia. Myös 56 kokoa käytetään. On jännä kyllä miten eri vaatemerkkien samat koot eroaa toisistaan. Äp:n 50-56 koko tuntuu lähinnä koolta 62-68 kun pyörii päällä, mut HM, KappAhl ym. sit just sopivia, vaikka on noita pienimpiä kokoja.

Mileim ja tyty 7vk 4pv

Meillä kans sais ton 50 koon laittaa kokonaan pois ja kohta 56:senkin.

No niin..
Mä olen ihan loppu noihin keskenään ja meijän kanssa tappeleviin sukulaisiin , mummoihin ym.. ollaan jouduttu sanoo tosi pahasti ja silti tilanne ei helpota. jokainen haluaa tulla ja olla lapsen kanssa ja jokainen tietää olevinaan parhaiten kenet meijän pitää ottaa kylään ja koska. Ja se perk.. syylliistäminen että "isomummot kuolee vielä ku te ette heti ota niitä " ja meilläkin kun ero perheistä ollaan on mummoja ja pappoja jo 7 lapselle ja isomummuja ja isopappoja 5 ja kaikille tää on eka lapsenlapsi ja lapsenlapsen lapsi.. päälle sisarukset ja kummit ym..

No ollaan tässä kolmen viikon aikana yritetty ottaa kaikki ja varata jokaiselle hyvä aika olla lapsen kanssa ( tiheän imun aikaan en pystyny ottaa ketään ), mut muuten ei montaa päivää oo ettei olis joku käyny.. kummit itse kutsuttiin koska se oli meille tärkeää että he pääsevät lapsen näkemään. Ja silti tää jatkuu ja pitää päästä useammin kun kerran ja osa käynytkin..

No ei tässä kaikki, MUSTA TUNTUU ET VAUVA REAGOI TÄHÄN.. :'( oon alkanut kiinnittää huomiota että se lamaantuu täysin kun meillä ihmisiä ja eri ääniä.. se nukkuu, ei herää ja on ihan veltto ( alkuun toki ajattelin että sillä vaan päiksyt ) , mut nyt oon seurannut et se tekee ton aina kun vieraita ja se heräilee ja kurkkii ja suu saattaa napsata mut niin kauan kun vieraat on se ei herää.. heti ku lähtee ja rauha tulee sille tulee kamala hätä syömään ym. Ja illat menee huutaessa ja ei suostu nukkumaan vaikka olis tosi väsynyt. Ja nyt on kyseessä alle kuukauden ikäinen lapsi.

Ja vieraat toki haluaa sitä syliin ja herätellä ym vaikka kuinka sanon et antakaa nukkua. Sanotaan vaan että , sehän on nukkunu jo ihan tarpeeksi kauan ja on jo aika herätä ja halutaan nähdä silmät ym.. mua itkettää tää touhu. Haluaisin itse olla ihan rauhassa ja mennä lapsen tahtiin , mutten vaan jaksa tapella kaikkien kanssa koko ajan. Se syyllistäminen on aika jäätävää nyt ollu.. pidetään jo ovi lukossa ja ovikellokin irroitettiin kun ei voida ymmärtää sitä että meillä ehkä lapsi nukkuu päivällä ja ei ole ok vaan tulla tai soitella kelloa.. kun näistä asioista sanoo meille suututaan. Lyödään luurit korvaan , suututaan ja tässä taas ollaan.. ja näitä suuttumisia on jo enemmän kun yhden ihmisen kanssa..

Anteeksi avautuminen. Tää touhu vaan itkettää mua jotenki tosi paljon ku huomaan että oon asettanu ton lapsen kurjaan tilanteeseen ja halusin viettää sen kanssa rauhassa aikaa kotona. Miehenkin isyysvapaat kohta käytetty muiden kanssa.. ja huono mieli tästä koko aikaisesta muiden kanssa tappelusta , vaikka tiedän että meidän koti , meidän lapsi ja meidän aikataulut. Tiedän että nyt mun pitää rauhoittaa tilanne ja tänne ei tulla, koska toi lapsi reagoi ja tarviin itse lepoa. Silti tää tilanne on kurja..

Ihan hirveetä Lakritsi! Teette ihan oikein kun sanotte asiasta! Te olette sen lapsen vanhemmat ja ootte vastuussa siitä että vauva voi hyvin. Mikäli joku sukulainen ei sitä ymmärrä, että he eivät mene vauvan hyvinvoinnin edelle (vauvan hyvinvointiin lasketaan myös vanhempien jaksaminen), niin se on sitten sukulaisten ongelma. Toki se on ikävää, että he osoittavat mieltänsä, mutta vauva on se tärkein.. Meillä onneksi sukulaiset asuvat kauempana, etteivät pääse ihan helposti ovikelloa pimputtelemaan (munkin puolella ensimmäinen lapsenlapsenlapsi).

Lakritsi,tosi kurja tilanne :( esikoisen aikaan muistan,että meillä kans oli kaikki tulossa yhtä aikaa vauvaa katsomaan ja ristiäisten vieraslista,kummit ja vauvan toinen/toiset nimet oli puolesta päätetty ja jokaisella oma mielipide. Jouduin sanomaan tiukasti,että nyt minä sanon miten toimitaan. Vauvan kastajaiset oli pieni tilaisuus,josta moni pahoitti mielensä. Vauvalla kaksi kummia,taas oli osalla paha mieli siitä ketä oli kummeina ja miksi osa ei "saanut" olla kummi yms. Myös sanoin,että illalla aletaan vauvan kans tiettyyn aikaan iltapuuhiin,että vierailut päivällä kiitos. Nyt kaikki kyllä kysyy etukäteen voiko tulla kylään yms että kantani asioihin on tiedossa. Mutta voin kuvitella miltä susta tuntuu. Nyt pitää vaan olla itsekäs ja ajatella omaa ja vauvan parasta,joku takuulla loukkaantuu mutta ei sinun pidä kaikkia miellyttää. Helpommin sanottu kuin tehty,tiedän.. Tsemppiä!

Todella ajattelematonta sukulaisilta jos suuttuvat kun sanotte että nyt pitää rauhottua ja olla ihan vaan kotona. Meillä vasta ensimmäinen, mutta mun oma äiti on kertonut vauvojen reagoineen ihan samalla tavalla, että vieraiden kansa näytetään ainakin nukkivan ja kotona illalla sitten huudetaan eikä mikään käy. Ja ehtinyt siis meilläkin 3vk aikana olla noita päiviä jo pari vaikka tutut ymmärtääkin antaa omaa aikaa.

Samaa on meillä havaittu, että tuollaiset hulinapäivät kun on ihmisiä ja vieraita sylejä, niin jää vauvalle mielen päälle. Vaikuttaa suoraan iltaan ja yöhön, vauva ei meinaa rauhoittua yöunille ollenkaan vaan on koko ajan hereillä. Vieraiden aikaan hän nukkuu suurimman osan ajasta. Minustakin sukulaisesi Lakritsi toimivat todella väärin jos suuttuvat tai syyllistävät siitä, että haluatte rauhoittua. Voisitko vedota johonkin auktoriteettiin, että esim. nla tai lääkäri olisi kieltänyt vierailut ja vaatinut teitä rauhoittamaan tilanne, kun sillä on noin dramaattinen vaikutus vauvaan? Meilläkin tyttö on paljon virkeämpi päivisin, jos ollaan oltu vain kotona. Aina jos ollaan liikkeellä tai on paljon vieraita, niin tyttö nukkuu seuraavankin päivän mutta ei yöllä. Vaikuttaa siis todella paljon rytmiin.

Meillä en ole huomannut tämän vauvan reagoivan millään tavalla vieraisiin ja kyläilyhommiin, mutta esikoiselle ne oli tosi rankkoja tilanteita. Ristiäisten jälkeenkin meni monta tuntia huutaessa pää punaisena sekä ihan joka kerta kun olimme kylässä tai meillä oli kyläilijöitä. Aloin ihan tietoisesti vältellä niitä tilanteita, kun eihän nyt tuollainen voi olla lapselle hyväksi..
Mikähän siinä onkin, että väkisin pitää kylään tunkea kun vauva on ihan pieni, niinkuin tuota ei kerkiäisi myöhemminkin näkemään.
Me asutaan itse niin korvessa, että harvoinpa tänne kukaan eksyy. Esikoisen kohdalla vielä viitsivät ajella tänne :grin

Meillä vauva seurustelee mielellään sukulaisten kanssa. Ollaan suvun kesken varsin läheisiä ja nähdään muutenkin usein. Voiko olla niin, että vauva vaistoaa, ettei äiti ole tyytyväinen tilanteeseen ja siksi hermostuu?

Takaisin