La marraskuu 2016

Minä sain isännöitsijän kautta vuokra-asuntooni mittaukset, jonka myötä asunnossa todettiin mittavat vauriot ja asunto kelvottomaksi asua. Irtisanoin heti samana päivänä vuokrasopimuksen kuultuani mittaustuloksista.

Mä oon nyt tyhmä ja laiska enkä osaa just nyt googletella mutta onko niillä jotkut mittarit vai mitä häh? Vai ottaako ne eri pinnoista näytteitä? Mä kyllä taidan marssia huomenna kunnantalolle, oon niin äkänen nykyään että uskallan mennä räyhäämään :D raskaana olevaa naista ei kannata suututtaa!

Suosittelen ottamaan vuokranantajaan yhteyttä jos siis olette vuokralla? Tai isännöitsijään! Sieltä kautta asia lähtee eteenpäin. Huoltomies tulee tekemään perusmittaukset ja jos niissä on aihetta epäillä enemmän, tehdään mahdollisia isompia mittauksia.

Onnea pienokaisen jo saaneille! <3 :) itse kävin tänään kasvukontrolliultrassa ja oli eri lääkäri kuin viimeksi, ei ainakaan tällä kertaa tarvinnut lähteä naama nurinpäin sieltä, lähinnä taidettiin olla miehen kanssa silmät pyöreinä :D Vaavi oli hivenen kasvanut, lisäystä parin viikon takaiseen oli hieman reilu 200g eli ilmeisesti ei aivan riittävästi. Lääkärin ilme toisaalta oli näkemisen arvoinen, kun kysyi minkäkokoinen itse olin ollut (43 cm ja reilu 2,6 kg) ja etenkin kun en siis ollut etuaikaan syntynyt vaan 5 päiv yli lasketun :D sanoin kyllä äitinikin käyneen minun takiani kasvukontrolleissa loppuajasta viikoittain ja lääkäri totesikin vauvan siis tulleen äitiinsä. Sydänkäyrääkin otettiin vauvasta, hyvältä näytti ja kaikki muutoin ok, mutta on vain pieni. Lääkäri kommentoi istukasta, että alkaa jonkin verran olla kypsymisen merkkejä
Ensi viikolle taas uusi kontrolli maanantaille ja sanoi, että katsotaan mikä tilanne silloin, mutta totesi myös, että joka tapauksessa yliajalle ei lasketa, eli viimeistään lasketun ajan tienoilla (6.11.) käynnistellään jos ei muuten jo tule itsekseen! Tämä sai minut ja mieheni kummankin ihan ymmyrkäisiksi kyllä, ei oltu tiedetty että pienikokoisuuden takia käynnisteltäisiin :D mutta sitten epäiltiin todennäköisen syyn olevan kuitenkin istukassa, että jos ei kerran enää kasva reilusti vauva ja istukka alkaa olla taas ehkä enteilemässä mahdollisesti irtoamista niin tietysti ennemmin käynnistys kuin yhtään riskiä siitä, että istukka irtoaisi ennen aikojaan. Lääkäri ei kyllä mitään sen suuntaista sanonut, mutta kehotti tarkkailemaan liikkeitä ja olemaan herkästi yhteydessä jos tapahtuu vaimenemista, joten miehen kansss sitten keskenään pääteltiin syitä tuohon käynnistämiseen. Voi olla ettei pidä paikkaansa, mutta eihän sitä tiedä :)

Mutta sellaista, ainakin tiedetään nyt että enää maks 2 viikkoa! :)

Jenskis 38+1

Asutaan tosiaan kunnan vuokrarivarissa "joissa ei tietenkään ole mitään vikaa" joten mitään remppoja on turha edes pyytää. Talkkaritkin on kaivettu jostakin tynnyristä.. Mä niin toivon että joku ihme tapahtuu ja me päästäisiin tästä kämpästä äkkiä pois. Ei edes stressaisi jos nyt viimeisillä viikoilla pitäisi alkaa muuttamaan, enemmän mua ahistaa ajatus siitä että me asutaan tässä ja hengitellään ties mit p*skaa. Nimimerkillä taas flunssassa.

Jos muutatte pois niin tilaa otsonointi joltain siivousfirmalta teidän tavaroihin. Se on laite joka laitetaan suljettuun tilaan esim teillä yhteen huoneeseen ja sinne kaikki otsonoitavat/puhdistettavat tavarat ja se vapauttaa huoneilmaan otsonia. Otsoni on toki hengitettynä myrkyllistä mutta tappaa kaikki itiöt (sohvat,kirjat, kipit, kipot ihan kaikki voi sen jälkeen siirtää heti pois kämpästä uuteen ja homeitiöt ei leviä kamojen mukana). Suosittelen. Se otsoni ei siis ole mikään kemiallinen myrkky että ei sillai myrkyllinen mutta koska se korvaa ilman hapen nii tietenkin hengitettynä myrkyllistä. Kannattaa etukäteen perehtyä vaikka netistä tuohon otsonointiin.

Jos muutatte pois niin tilaa otsonointi joltain siivousfirmalta teidän tavaroihin. Se on laite joka laitetaan suljettuun tilaan esim teillä yhteen huoneeseen ja sinne kaikki otsonoitavat/puhdistettavat tavarat ja se vapauttaa huoneilmaan otsonia. Otsoni on toki hengitettynä myrkyllistä mutta tappaa kaikki itiöt (sohvat,kirjat, kipit, kipot ihan kaikki voi sen jälkeen siirtää heti pois kämpästä uuteen ja homeitiöt ei leviä kamojen mukana). Suosittelen. Se otsoni ei siis ole mikään kemiallinen myrkky että ei sillai myrkyllinen mutta koska se korvaa ilman hapen nii tietenkin hengitettynä myrkyllistä. Kannattaa etukäteen perehtyä vaikka netistä tuohon otsonointiin.

Kiitti neuvosta, en ole aiemmin kuullutkaan tuommoisesta!! Kuulostaa hyvältä!

Friida, tsemppiä synnytykseen!

Tiitu, tämä vauva on käännetty jo kahdesti. Ainakin minulla se on ollut todella helppoa, kestikin alle kaksi minuuttia. Mukava päästä aina kurkkaamaan vauvaa. Ainoa huono puoli on ollut se, ettei vauva juuri pysy siinä paikoilleen. Ehkä nyt on joku vähän edes oikeaan suuntaan. Perjantaina käännetään taas, jos on kääntynyt väärinpäin.

Miten se kääntäminen tapahtuu?! On siitä ollut puhetta kyllä neuvolassa, mutta mielelläni kuulisin miten se on sinulle tehty? Sitä odotan kyllä eniten, että kääntämisen ansiosta päästään näkemään pikkuinen huomenna!! [emoji813]

Miten se kääntäminen tapahtuu?! On siitä ollut puhetta kyllä neuvolassa, mutta mielelläni kuulisin miten se on sinulle tehty? Sitä odotan kyllä eniten, että kääntämisen ansiosta päästään näkemään pikkuinen huomenna!! [emoji813]
Ensin lääkäri ultrasi ihan normaalisti. Sitten siitä vatsan päältä käsillä auttoi vauvan oikeaan asentoon. Vatsan päällä oli runsaasti geeliä, joten lääkärin kädet luistivat hyvin. Toisen käden laittoi vauvan jalkojen/pepun kohdalle ja toisella auttoi pään oikeaan suuntaan.

Kävin tänään normaalissa ultrassa, meillä niitä nyt tiheään on kun kaksoset ja kaikkea ylimäärästä ollut. Siellä selvis et olis koko eroa tullut n.500g jouduinki siitä käyrille hetkeksi että sai vauvojen sykkeet katsottua. Niissä ei häikkää ja muutenki ultrauksen aikana liikkuivat ja olivat todella virkeitä. Voivat siis hyvin vaikka toinen nyt vähän pieni oli. Toinen n.2,3kg ja toinen 1,8kg (vaikka kaks viikkoa sitten toinen lääkäri sai kooksi 1,9kg). Viimeks olivat molemmat perätilassa mutta nyt a oli taas kääntynyt ja pää laskeutunut ja jo ihan valmiina tulossa. Sormille olin auki supistukset saaneet siis jtn aikaiseksi. Jälleen kyseli että olenko harkinnut alatiesynnytystä mutta en sitä nyt haluaisi kun esikosta tuli kaikenlaista vaikka ihan hyvin syntyi mutta tuli siit muuta hämminkiä ja jouduin synnytyksen jälkeen leikkaukseen. Eli kohdallani mahdollista leikkaus vaikkei estettä toistaiseksi olisi alatiesynnytykselle.
Torstaina klo 8 ultraan (ellei mitään ilmene ennen kovia kipuja tai liikkeiden heikkenemistä) siellä sitten mahdollisesti onkin edessä leikkaus samana päivänä ellei tilanne kokojen puolesta parempaan päin. Hivenen pelottaa..
rv 34+5

Ensin lääkäri ultrasi ihan normaalisti. Sitten siitä vatsan päältä käsillä auttoi vauvan oikeaan asentoon. Vatsan päällä oli runsaasti geeliä, joten lääkärin kädet luistivat hyvin. Toisen käden laittoi vauvan jalkojen/pepun kohdalle ja toisella auttoi pään oikeaan suuntaan.

Pitää vielä kysyä, missä asennossa vauva oli sinulla, kun rupesivat kääntämään? Meidän pikkuinen on silleen, että pää ja jalat on tyyliin vierekkäin, ja peppu on sit tuolla alhaalla. Et on niinku ihan U-asennossa!!

Mun vauvalla tuntuu olevan taas väärä suunta :D se on tän päivää köllötelly peppu melkei mun kainalossa <3 ja koko aja punkee vaa korkeemmalle.. vessassa käynti,ja varsinkin pyyhkiminen, alkaa olla hankalaa ku tuo vauva on tosiaa nii korkeella oikeella ja tunkee vastaan..

Kovasti se on taas riehunu tuola masussa,olin varma aamulla et nyt tuli pikkupeppuun mustelma ku se iski peppusa täysiä pöydän reunaan..mut veikkaan et äitin masunahka kärsi eniten..

Tänää on maha ollu iha kummallinen,välil pyöräyttää sillee et tuntuu et ehtiikö vessaan ollenkaa,sit ku sinne juoksee nopeesti ni joutuu kuitenki tekemää iha kunnolla työtä et saa jotai aikaseks.. mut hitto että on raivostuttavaa.. mut jospa tää vaikka enteilis jotain.. vaikkei mulla vielä kiire oo(hirvittää), mies ois lähössä jo vaikka ens yönä synnyttää..

Rv 36+4

Mmmaria, toivotaan ettei kokoero kasva pienokaisilla! Meillä oli aikanaan painot 2,4 ja 2,9 kg, minä olin pienempi. Isompi a-vauva eli siskoni joutui olemaan pitempään sairaalassa. Me synnyttiin noin kk etuajassa sektiolla a:n sydänäänet olivat heikentyneet ja homma hoidettiin hopulla. Mutta olen jo mummo-ikäinen periaatteessa, eli kaikki on varmaan sen jälkeen muuttunut :)! Pääsin kotiin 10 päivän ikäisenä.

Nempsu, mulla on tänään maha toiminut niin ku normaaleilla ihmisillä, kävi mielessä että kumpa enteilis jotakin! (Puoli vuotta ollut ummessa)
Meillä on seuraava polikontrolli nyt ylihuomenna keskiviikkona .. Ja osteopaatti on kans varattuna.
Tsemppiä kaikille vauvantekomatkalla!!
Katjusha rv. 36+4

Kiitti neuvosta, en ole aiemmin kuullutkaan tuommoisesta!! Kuulostaa hyvältä!

Meinasin myös vinkata samasta, tolla menetelmällä poistetaan esim. röökinhaju tai kuolleen ihmisen käry kämpistä. Mun mielestä se ei oo edes hirveän kallista, kun ne tuo vaan sellaisen puhaltimen (näyttää musta ihan savukoneelta) pöhisemään päiväksi ja that's it.

Hitto, oli eri neuvolatäti tänään ja se heti huomautti, että aika paljon on paino noussut parilla viimeisellä kerralla.. toisaalta, tää täti (eli siis mua jonkun verran nuorempi tyttö) kokeili, onko vauva laskeutunut (ei kuulema järin ole lantiossa liikkumatilaa enää päällä eli on) ja kysyi ekaa kertaa, oonko saanut mitään koko arviota. Ei sit kuitenkaan uskaltanut mitään muuta sanoa kuin ettei kovin isolta vaikuta..

On muuten ihan erilainen olo, kun on kulmat ja ripset tikiksessä. Ihan kuin olisi ihminen pitkästä aikaa. Ja siis mitään ylimääräistä ei laitettu, pelkkä värjäys ja muotoilu. :joyful: Lauantaina valmistujaisjuhliin laittautuessakin olin ihan ihmeissäni, että kyllä sieltä pieruverkkareiden alta vaan sitten vielä kuoriutuu aivan hyvännäköinen mama, joka ei todellakaan näytä siltä, että painoa olisi tullut aivan jäätävästi lisää.

Meinaan kyllä vielä hemmotella heti kun synnytyksen jälkeen kykenen itseäni kasvo- ja jalkahoidoilla, olo on sellaisen jälkeen kuin uudestisyntynyt. Ja kyllä meinaan jatkossa käydä kerran kuussa laittamassa myös kulmat ja ripset, se kun ei maksa kuin pari kymppiä, niin sen verran saa varmaan äiti-ihminenkin panostaa itseensä.

Oi voi, nythän niitä vauvoja alkaa putkahtelemaan! Just katselin, ettei kuitenkaan ihan hirveän hätäisiä vauvoja ole ollut, vaikka jossain vaiheessa monella tuntui olevan h-hetki käsillä. Outoa ajatella, että täällä mäkin vaan makaan sohvannurkassa ja syön suklaata vaikka lähtö voi tulla ihan koska tahansa. :wideyed:

Mulla on huomenna pelkopolikäynti ja ultra ja tuntuu et pää lyö ihan tyhjää! En muista enää yhtään, mitä kysellä tai muuta. Toivon et viimestään sit keskustelutilanteessa ne kysymykset nousee esille ja saisin mahdollisimman hyvää tukea :)

Ilyana, mulla ihan samalla tavalla hassu olo siitä, että nyt lepposasti sohvalla, mut milloin vaan voi alkaa tapahtua! Ja nyt rupes kuumottaa monen vuoden jälkeen käydä kulmat ja ripset värjäämässä ;)

Rv 36+3

Ihanasti alkanut tapahtumaan jo ja pikkuisia tulemaan! Tsemppiä kaikille, joilla suunniteltuja sektioita tulossa tai muuten tuntemuksia, että jotain on tapahtunassa.

Itse kävin tänään neuvolassa ja täti siellä kertoi, että mitä äitiyspolin lääkäri oli kirjoittanut viime keskiviikon käynnistä.. siellä luki, että kohdunkaula 4,5cm. Kuulemma yleensä se on 4cm, että onko minulla sitten erikoispitkä. :D Varmaan ei ole hetkeen tapahtumassa mitään synnytystä täällä suunnalla. Ei kyllä ihan vielä saisikaan tulla. :)

Winnie huomenna 34+0.

Eea, todellakin käyt. Ensinnäkin tuolla ainakin se penkki oli niin ergonomisesti muotoiltu, että ekaa kertaa moneen kuukauteen ei tuntunut missään koko vartalossa epämukavalta. Se oli siis sellainen, jossa pylly oli vähän alempana kuin pää ja jalat. Hyvä, etten pyytänyt heti perään aikaa kasvohoidolle. :happy:

Paljon onnea Pikkumyy, Frida ja Nuunuäippä :Heartred

Täällä on ollu vauvalla ihme möyrintää viimeiset pari tuntia. Ihan kuin olisi tukemassa päätä alaspäin. Pientä menkkamaista jomotusta myös alavatsalla. Ja supistuksia tullut vielä normaalia enemmän.
Pahoinvointi onneks on vähentynyt ja ruokakin tänään maistunut :)

Kriisi nro 8526272!! Äsken tunsin kaksi kertaa niin lamauttavan viiltävää kipua kohdunsuulla että oliko ne nyt niitä sukkapuikkokipuja? Kestivät ehkä sekunnin kerrallaan. Olivat kyllä kamalia että taidan perua koko synnytyksen. Ja join vielä aamulla ensimmäistä kertaa vadelmanlehtiteetä!

Rv 36+2

Kriisi nro 8526272!! Äsken tunsin kaksi kertaa niin lamauttavan viiltävää kipua kohdunsuulla että oliko ne nyt niitä sukkapuikkokipuja? Kestivät ehkä sekunnin kerrallaan. Olivat kyllä kamalia että taidan perua koko synnytyksen. Ja join vielä aamulla ensimmäistä kertaa vadelmanlehtiteetä!

Rv 36+2

Mulla on ollut lieviä tommosia paitsi tänään niin kipeitä että irvistää piti ja ottaa keittiön pöydästä tukea. Todella inhottavia. Jonkun aikaa meni niin että joka askeleella "tuikkas" ja kovaa.
Mie oon nyt vissii viikon ajan sitä teetä juonut, lähinnä vaan kokeeksi ja koska se on hyvää. Mut on myös kipuilut vahvistunu.
Ja joo, tänään ollu niin paljon kovia kipuja että mietin miekin miten taas synnytyksen kestän. Alkaa se alkuraskauden rauhallinen suhtautuminen synnytykseen muuttua peloksi.

Takaisin