La marraskuu 2016

Minäkin saan kyllä karkit alas mutta vähän ajan päästä huomaa et mikä virhe se olikaan, ihan hirveä olo tulee vaikka vaan muutaman söis :sick009
Viimeyönä näin unta et synnytin jo nyt, olin tosin "jo" viikolla 18. Ihan terve ja täysaikasen kokonen tyttö tuli paitsi et se osas jo puhua ja seisoa.. :D Sanoin vaan miehelle että jännä miten paljon näin pieniki jo ymmärtää ja mietin sitä et ku ei olla kauheen monelle ees ehitty kertoa raskaudesta nii nyt pitää laittaa jo ilmotusta et tyttö tuli :D

Missä asennossa te muut nukutte? Onko joku asento erityisen huone/parempi kuin toinen? Rupesin miettimään, että mulla oli esikoisesta mahdotonta olla selällää tiettyjen raskausviikkojen jälkeen, koska tuli niin huono olo. Meinasin esim. ultrassa/sykkeiden kuuntelussa aina pyörtyä..

Nyt sit oon varonu selällää oloa, koska se tuntuu luonnottomalta, vaikka mitään oireita ei itselle (ainakaan vielä) tulekaan. Lähinnä mietityttää vaan, että jos siinä asennossa ei ole verenkierron kannalta parasta olla.

Googlettelin ja löysin esim. tämmösen: http://www.terve.fi/raskaus-ja-odotus/oletko-raskaana-valta-selallaan-nukkumista

Joku oli kirjottanu jossaki keskustelussa, et Jenkeissä ei suositella selällää nukkumista raskaana ollessa ollenkaan.

Muokattu viimeksi:
Käytkö Sylvia KOKSissa ultrassa? Ei, ei, ei minä en kyllä kestä jos niin kauan joutuu odottamaan.
Mitenkä kauan se niskaturvotus näkyy sillä vauvalla? Olen elänyt siinä käsityksessä, että ultra pitää tehdä joidenkin tiettyjen viikkojen sisällä, että se näkyy. Mitkäs ne viikot ovat? Tai sitten muistan ihan omiani. Meidän kaupungin nettisivuilla luki muistaakseni, että rv12-13 ultrataan. Toivotaan ettei sentään mene sinne rv14 puolelle :sorry: Viikot on tässä vaiheessa niin pitkiä aikoja.
Joo, KOKS:ssa. Mäkin luulin että se nt-mittaus pitää olla ennen kuin 12 viikkoa on täynnä, mutta olisko tää nyt näin siksi että verikoe otetaan jo aiemmin. Kun muistaakseni viimeksi sen ultran yhteydessä vasta oli verikoe. Jos se olikin sen verikokeen takia että seulonnat piti olla tiettyyn viikkoon mennessä? No voihan olla että sieltä tulee piankin se aika ultraan, mutta tässä kohtaa vaan kaikki odottelu ja epätietoisuus on liikaa...:sad001

Täällä kans näkee ihan hölmöjä unia..viime viikon yöt oli jotain ihme säätöä kokoajan sit ku osasin sen sanoiksi pukea miehelle loppu ne unet...nyt näin muuten vaan ihan hölmöjä unia..mies nauroi ku aamulla soittelin sille et on sullakin unet :laughing001 saa nähä mitä sitä päivä unilla sit näkee :happy090..nyt meinaa huonoa oloa nostaa jos ei syö tarpeeksi tiheään..aamu kuudelta piti jogurtti käyä nakkaan naamaan ja silti 8lta kaamee nälkä ja taas alkaa oleen nälkä...kait se pitää tänään vääntää ittensä taas kauppaan et on yö helppoa yö syömistä..

Missä asennossa te muut nukutte? Rupesin miettimään, että mulla oli esikoisesta mahdotonta olla selällää tiettyjen raskausviikkojen jälkeen, koska tuli niin huono olo. Meinasin esim. ultrassa/sykkeiden kuuntelussa aina pyörtyä..

Nyt sit oon varonu selällää oloa, koska se tuntuu luonnottomalta, vaikka mitään oireita ei itselle (ainakaan vielä) tulekaan. Pelottaa vaan, että siinä asennossa ei vauva saa tarpeeksi happea. Googlettelin ja löysin esim. tämmösen: http://www.terve.fi/raskaus-ja-odotus/oletko-raskaana-valta-selallaan-nukkumista

Onkohan niin, että koko raskausaika olis parempi nukkua muuten ku selällää, vaikka sitä ei suositellakkaa Suomessa?? Joku oli kirjottanu jossaki keskustelussa, et Jenkeissä ei suositella selällää nukkumista raskaana ollessa ollenkaan.
Pakko tähän kommentoida, mä oon kyllä ymmärtänyt että tuota selällään oloa piti välttää loppupuolella vasta ja sekin lähinnä oman olon vuoksi, kun vauva on jo iso ja painaa ja selällään olo voi tuntua siksi huonolle. Mutta tässä vaiheessa en kyllä usko että selällään olo voisi haitata verenkiertoa ja se vauvakin taitaa olla vielä näillä viikoilla aika pieni...:) Ei mikään hirveän iso tutkimusaineisto mun mielestä tuossa tutkimuksessa...

Tonttu92, kuvailisin mun pahoinvointia sellasena pahana krapulana. Kokoajan oksettaa... Tänään ollut sellainen päivä. Koko päivän oon vaan nukkunut ja maannut, kun en kertakaikkiaan jaksa tehdä mitään. Väsyttää ja oksettaa.. :(

Ensimmäinen raskaus niin mua ihan totta ihmetyttää että voiko näin alussa olla tämmösiä oloja vai voiko johtua jostakin muusta? Tää on ihan hirveetä... Oon ihan lamaantunut :(
Kyllä todellakin voi! Mä oksensin viime raskaudessa ensimmäiset neljä kuukautta, eikä ollut mitään aamupahoinvointia vaan 24/7 ja jos en oksentanut niin oli muuten yökötys olo koko ajan.

Nyt on ollut vähän helpompi, yököttää kyllä lähes koko ajan ja väsyttää tajuttoman paljon, mutta nyt ei ole ainakaan vielä jatkuvaa oksentelua ollut.

Mä nukun kyljellään ja jo nyt tässä vaiheessa otin käyttöön sellaisen pitkän koko vartalo tyynyn jonka päälle voin heittää toisen jalan. Saan sillä tavalla paljon paremmin unta, kun vatsalla on tilaa röhnöttää :D nyt kun turvottaa ja etoo ni tuo on ollut loistava unen saantiin. Aiempaan raskauteen ostin sen loppu vaiheessa kun en jaksanut enää pelleillä pienten tyynyjen kanssa.

Mä nukun missä asennossa tahansa, selällään nukkumista kehotettiin välttää esikoisen aikaan joskus puolen välin jälkeen, tekee ainakin mulle pahoinvointia sekä pitemmän päälle saattaa tehdä vauvalle hapenpuutetta. Mutta tosiaan se oli joko puolen välin aikaan tai ihan lopussa. Meillä Keski-Suomessa on ainakin vielä tuo np-ultra noin rv12 paikkeilla. En oo kuullu, että täällä ois kukaan käyny rv 13 jälkeen.

Joo no jospa täälläkin sitten pääsis jo aiemmin kuin 14 viikolla, jos tuuri käy...

Vielä mä olen nukkunut ihan missä asennossa vaan. Eihän vauva ole vasta kuin hyvä jos sentin kokoinen niin sen kannalta ei vielä ole väliä miten nukkuu. Kyljellään yleensä nukun aina ja aiemmissa raskauksissa jossain loppupuolella olen ottanut tyynyn avuksi. En mä vielä itseäni miellä niin raskaaksi että nukkumista yms tämä tila haittaisi. Fyysisesti olen aina aika helpolla päässyt, lähinnä harkkasupistukset on olleet ärsyttäviä kun niitä on jostain rv20 alkaen ruvennut ilmenemään.

Varmastikin toi nukkumisasia liittyy loppuraskauteen. Silloin ei varmaan tee edes mieli maata selällään.
Tänään oli ensimmäinen käynti kätilön luona. Oli mukava kokemus. Täällä on kovin maalaisjärkinen lähestymistapa: ainakin puoliväliin raskautta voi tehdä kaikkea oman olon ja jaksamisen puitteissa. Edes ratsastusta ei tyrmätty, vaan saa jatkaa jos se itestä tuntuu hyvältä :). Ruokavalioon toki tuli ohjeita, mutta siinäkin terveellä järjellä pääsee pitkälle. Ainut harmi juttu on ensimmäisen ultra, joka tarjotaan vasta viikoilla 18-19. Ja se on ainut, jos kaikki on ok. Toki rahalla saa ja hevosella pääsee, eli yksityisellä voi käydä tekemässä aikaisempia ultria. Riskiseulonta terveyskeskuksen puolesta järjestetään vko 10-12, jos niin haluaa (ja maksaa).
Nyt vain mahan kasvua odotellessa :D

Täällä oon taas joutunu alkaa pitää täytettä kyljellä nukkuessa mahan alla. Koko aika pieni tunne vatsalla ja mukavempi olo, kun täytettä löytyy :)

Siis ei kai sitä Np ultra saisi tehdä enää viikolla 14?
Ja entä jos viikot ei pidäkään paikkaansa. Aika hurjalta kuulostaa jos menee noin pitkälle.

Siis ei kai sitä Np ultra saisi tehdä enää viikolla 14?
Ja entä jos viikot ei pidäkään paikkaansa. Aika hurjalta kuulostaa jos menee noin pitkälle.

Tarkoititko minun kommenttiani? Ilmeisesti täällä Ruotsissa niskapoimua ei mitata ellei äiti niin halua. Tuo 10-12 vkolla tehtävä extra-ultra olisi juuri sitä varten.

Nyt on alkanu pahoinvoinnit. Ainut mikä menee alas on raikkaat hedelmät kuten appelsiini. Mut niillä ei pitkälle pötkitä.
Aamusta ihan ok olo jaksaa lenkillekin lähteä mut sit totaali veto pois ja sänkyyn maate kera pahoinvoinnin.
Rv 7+2

Morango, tarkoitin salmaan pohdintaa siitä jos Np ultra menee viikon 14 puolelle

Nyt on alkanu pahoinvoinnit. Ainut mikä menee alas on raikkaat hedelmät kuten appelsiini. Mut niillä ei pitkälle pötkitä.
Aamusta ihan ok olo jaksaa lenkillekin lähteä mut sit totaali veto pois ja sänkyyn maate kera pahoinvoinnin.
Rv 7+2
Mulla oli sama juttu esikoisen aikaan, alko se kauhee oksentelu 6+2 ja loppu joskus puolen välin jälkeen. Raikkaat hedelmät, näkkäri ja kylmä vesi oli mun ruokavalio ton aikaa. Ihan kauhee olo... Toivottavasti nyt ei tuu samanlaisena.

Takaisin