La marraskuu 2016

Meidän perheessä kukaan ei kuulu kirkkoon eikä tule kuulumaankaan lähitulevaisuudessa. Mä olen ateisti, minkä takia olen aikoinani eronnut kirkosta. Koen, että kirkkoon kuuluminen edellyttäisi sitä uskoa eikä minkä perinteen tms takia sinne pitäisi kuulua. Lapsilla on kuitenkin uskonnon vapaus eli jos haluavat mennä rippikouluun esimerkiksi niin toki saavat aikanaan mennä. Mua aikoinaan taas ahdisti se, että en saanut jo 15-vuotiaana lupaa vanhemmilta erota kirkosta. Yhteisöjä on muitakin kuin uskonnolliset yhteisöt ja uskon, että kun lapsen itsetunto on vahva niin ei koe mitään hirvittävää kriisiä siitä, että suurin osa tekee eri tavalla. Mutta mä olenkin aina ollut oman tieni kulkija, koulussa kaverit esimerkiksi valitsi valinnaisia aineita sen mukaan että pääsevät kavereiden kanssa samoille tunneille kun mä taas valitsin sen mukaan mikä mua kiinnosti ja saatoin siis olla tuntemattomien seurassa siellä valinnaisissa aineissa. En ole koskaan ollut mikään laumasielu. Tähän mennessä meidän lapset eivät ainakaan ole jääneet mistään paitsi vaikka eivät kirkkoon kuulukaan, nykypäivänä kuitenkin yhä useampi on kirkkoon kuulumaton.

Muokattu viimeksi:
Ellukkainen, mäkään en ole laumasielu. Valinnaiset samalla tavalla valittu kuin sullakin. Ja toisaalta mä olen aina ollut kiinnostunut uusista ihmisistä ja uusista tavoista nähdä ja kokea maailmaa. Siksi olen mennyt ennemmin tilanteisiin ja tapahtumiin joissa tiedän tapaavani uusia ihmisiä ja vieläpä erilaisia kuin minä. Erilaisuus on yksi kauneimmista asioista! Ja vaikka yhdessä oleminen ja tekeminen on tärkeää, niin jokaisen meistä on hyvä oppia ja osata olla myös oma itsensä, yksilö, erilainen kuin muut ja silti (ja ehkä juuri siksi) yhtä tärkeä ja merkityksellinen kuin muutkin.

Mä en koe, että nykyään jää ulkopuoliseksi vaikka ei rippileirille menisikään. Nykyään sille on onneksi vaihtoehtoja, kuten prometheusleiri. Suurissa kaupungeissa on runsaasti kirkkoon kuulumattomia ja niille vaihtoehtoehtoja, joten en näe tossa riparille menemättömyydessä mitään ongelmaa. Tietysti ymmärrän hyvin, että pienemmillä paikkakunnilla valinnanvaraa ei niin ole ja silloin tota ulkopuolisuuden riskiä enemmän on. Noi erilaiset seurakunnan aktiviteetit on kyllä mielestäni oikein hyvä juttu. Mäkin olen muuten laulanut lapsena seurakunnan lapsikuorossa.

Niin joo, ja meilläkin lapset saavat vapaasti liittyä kirkkoon ja mennä riparille niin halutessaan.

Meillä mies ei kuulu kirkkoon ja itsekin aion erota,kunhan viimeinenkin lapsi on kastettu. Lapset saavat itse tulevaisuudessa päättää haluavatko kuulua kirkkoon vai erota siitä. Lapsillani on jokaisella vain kaksi kummia ja monella lapsella sama kummi,koska niin harva meille läheisistä ihmisistä kuuluu kirkkoon,enkä näe järkeä siinä että ottaisimme kummiksi jonkun vain siksi että kuuluu kirkkoon ja ei kuitenkaan tulisi olemaan lapsen elämässä juuri ollenkaan. Kastejuhla on meillä ollut aina pieni ja lyhyt kestoinen,mikä on aiheuttanut näreyttä isäni puolen sukulaisissa. Minulle on tärkeintä,että lapsi saa rakkautta ja tuntee itsensä rakastetuksi. Ei sellainen lapsi tai perhe ole yhtään "huonompi" jossa lasta ei ole kastettu tai vanhemmat kuulu kirkkoon,kuin kastettu ja kirkkoon kuuluva perhe.

Pääasia, että jokainen perhe voi vapaasti tehdä, niin kuin omalle kohdalle tuntuu luontevalta. Teennäisyys muiden vuoksi on outoa, kaikissa tilanteissa.
Kastejuhlasta ollaan sen verran päätetty, että siellä tarjoillaan Tarhurin marjakeittoa. Se nalle on niin söpö siinä mainoksessa, kun mainitsee, että ristiäisissäkin tätä voi tarjoilla :) Luultavasti itkeä vollotan koko päivän, kun asia on itselle niin kovin herkkä.

Kiitos tsempeistä Laalaa :) Ite heräsin jo ja tyttö ilmeisesti edelleen nukkuu. Yöllä kun kävin vessassa, ni ahdisti kovasti ja oli ikävä. Vähänkö halin, ku nähää <3

Kirkkoasiaan. Mä oon tullu uskoon/antanu elämäni Jeesukselle 2010 ja silloin eronnu kirkosta. Olin jonku aikaa ilman et nimi oli virallisesti missään uskonnollisen yhteisön papereissa. Sitten kun olin tarpeeksi kauan pohtinu ja kulkenu nykyisessä srk:ssa, ni liityin siihen.

Oon silti käyny evl.srk. tapahtumissa ja kurssilla yms. Kirkkoon kuuluminen ja henk. koht. usko on mullekin eri asiat. Suhde Jumalaan on se, mikä on omaa sydäntä lähellä ja oon kokenu, et varsinkin lapsen saannin jälkeen on ollu tosi tärkeetä, että se "seurakunta" on todella siellä, missä Jeesuksen nimessä kokoonnutaan:) Meillä on esim. neljän naisen solu, joiden kanssa voidaan vapaa-ajalla nähdä ja ollaan kaikki uskossa ja pienten lasten äitejä. Srk tilaisuudesta ei saa samaa antia ja tässä elämän tilanteessa ei semmoisiin osallistuminen on helpointa ja usein aika työlästä.

Mulle itelle oli ihan selvää, että lapsi ei tuu automaattisesti kuulumaan mihinkään, eikä häntä kasteta vauvana. Kävin aikuiskasteella 2011 ja siinä viimeistään tiesin, miten toimitaan, jos tulee lapsia..

Heti, jos lapsi kokee haluavansa kasteelle, ni toki tuemme häntä siinä :)

Rv 26+6

Kiitos vastauksistanne!
Tämä asia nyt oikeasti vähän ahdistaa ja stressaa minua. Eilen, kun otin kirkosta eroamisen puheeksi, ni mies vaan naurahti ja totesi, että eiköhän tämä keskustelu voida jättää tähän :wideyed: No, ei todellakaan voida!!! Luulenpa vaan, että tässä on nyt kyse lähinnä siitä, että hän miettii mitä hänen sukunsa sanoo.

Tuosta rippikouluasiasta vielä. Minähän en lapsena kuulunut kirkkoon, mutta menin rippikouluun ja tulin samalla liittyneeksi kirkkoon. Kyllähän lapsi voi jo siinä vaiheessa itse päättää mitä tahtoo. En ole koskaan tuntenut itseäni ulkopuoliseksi kirkkoon kuulumattomuuden suhteen.

Plääh... Hirveästi haluttaisi lähteä Ikeaan, mutta olo vielä lievästi flunssainen ja olisi varmasti järkevintä yrittää lepäillä eikä lähteä tonne sateeseen riehumaan. Ei malttas kun sormia syyhyää ja menojalkaa vipattaa... :p

Me lähdetään varmaan Ruotsissa pyörähtämään siinä uudessa kauppakeskuksessa ja mietin, että mitähän sieltä kannattais vauvalle hankkia, mitä ei saa Suomesta tai olisi halvempaa. :D

Mielenkiintoista keskustelua käyty kirkkoasioissa. :)

Itse erosin kirkosta ollessani 18-vuotias. Liityin takaisin esikon ollessa 2-vuotias ja hänet silloin kastettiinkin ev.lut. seurakuntaan. Ryhdyin silloin miettimään omaa lapsuutta/nuoruutta kuinka pienellä paikkakunnalla kiusattiin jopa uskonnollisesti erilaisia lapsia. Kaupungissa oli helpompaa asua ns. uskonnottomana lapsen kanssa, koska niissä se uskontojen ja elämännäkemyksien kirjo oli laajempaa ja kouluissa tarjonta sen mukaan ja tosiaan vaihtoehtoja oli riparin rinnalle. Mutta pienelle paikkakunnalle muuttaessa mietin, että lasteni takia liityn kirkkoon etteivät he jää sosiaalisesti ulkopuolelle ja kiusatuksi asian suhteen. Riparin käymisestä ei ole haittaa ja lapsi saa itse päättää myöhemmin näistä asioista. Sinänsä nämä uskonasiat ovat minulle itselleni yhdentekeviä, eikä tule enää mietittyä että haluanko itse henk.koht. kuulua kirkkoon vai en. Ehkä katsantokantani on lähinnä "mikä vain voi olla mahdollista". :D

Meillä mies kuuluu kans näihin "kyllähän tässä ehtii"-porukkaan. Olen hänelle lähetellyt linkkejä, näyttänyt erilaisia kuvia tarvittavista hankinnoista eikä mihinkään ole tullut mitään kommentointia. Niinpä olen omiin nimiin hankkinut jo turvakaukalon ja eilen laitoin yhden sitterin tilaukseen (vaikka mies aikoo kuulemma hakea naapurista jonkun 30 vuotta vanhan sitterin ja vähä jäi pelko että mitähän sieltä vaan tulee, kun meille tuotiin miehen sukulaisen toimesta kävelytuolikin joka on 70-luvulta). Olen sen verran turhautunut kyselemiseen että olen päättänyt tehdä hankinnat yksin. Miehellä ei ole siihen enää sanottavaa sitten kun tavara on hankittuna. ;) Eikä se haittaa vaikka tekisin yksin hankinnat kun mies kuitenkin kustantaa keittiörempan joka toivottavasti toteutuu tänä syksynä. Kyllä hän näemmä saa vipinää hoitaa jonku asian sitten kun ryhdyn itse muualta kyselemään ja hoitamaan hommaa josta olen ensin päivätolkulla jankannut. :D Että ehkä teidänkin kannattaa vaan rohkeasti kattoa hankinnat ja sanoa ukkokullalle, että nyt mennään hakemaan vaunut tms. Muuten saattaa jäädä asiat sinne synnytyksen jälkeen, kun mies tajuaa että siinä se lapsi nyt on eikä sille ole mitään kuljetusvälineitä tai muutakaan hankittuna ja hakee paniikissa sen ekan tavaran minkä käsiinsä saa.

Oli kans pakko mitata vyötärö kun muutkin oli. 97cm tällä hetkellä. Lähtötilanteesta ei hajuakaan. Roimasti sitä on lisää tullut sen tiedän Rv 28+5

MAGNESIUMASIAA!

Nyt te kaikki jotka syötte magnesiumia lisäksi! Syön siis nyt vitamiineja joka sisältää 180mg magnesiumia ja 5mg B6-vitamiinia. Nyt ilmenneiden suonenvetojen ja levottomien jalkojen takia marssin apteekkiin hakemaan lisämagnesiumia. No apteekkari oli ihan pihalla saanko syödä sitä raskauden aikana, saati miten paljon. Antoi sitten purkin jossa on magnesiumia 150mg ja B6-vitamiinia 3mg. Sanoi vielä että uskallanko ottaa purkin vai en. Sanoin että tänne vaan, mutta nyt haluaisin tietää onko määrät liian suuria? Eli vuorokaudessa magnesiumia tulisi 330mg ja B6-vitamiinia 8mg. Muistan kun aiheesta keskusteltiin mutta se keskustelu taitaa olla niin kaukana etten jaksa selata taemmaksi. Tässä vielä purnukka mitä sain:
magnecit60-200.jpg

Varpahat, magnesiumista tulevat vaivat on mahan sekaisuus ja alhainen verenpaine, jos syö liikaa. Eli niin pitkään kun ei ole maha sekaisin, on kaikki hyvin. Apteekin magnesiumeusta suurin osa on sitä oksidia, jota ei pysty ottamaan niin isoja määriä, että sillä saisi suonenvetoja kuriin.

B6 vitamiinia suositellaan 50mg terapeuttisessa käytössä raskausaikana. Ei siis Suomessa, vaan ulkomailla.

Just terkan kanssa puhuin tuosta magnesiumista ja terkallakaan ei ollut kunnolla tietoa. Sanoi, että mä tunnun tuntevan paremmin tuon magnesiumin käytön raskausaikana kuin se. Suomessa suositukset on todella pienet. Koska asioita ei ole tutkittu. Tienestihän se on lääkeyhtiöille, että jos ihmiset saadaan syömään lääkkeitä sen sijaan, että syötäisiin mineraaleja, jotka pystyy korjaamaan sairauden esiasteita tai jopa helpottamaan sairauden oireita :D .

Varpahat Mä syön magnesiumsitraattia 150mg päivässä. Ai niin ja raskausmonivitamiinissa, jota syön myös sitä on 180mg. Eli sitä tulee päivässä siis 330mg. Mulle se määrä sopiva. Jos enemmän otti niin tosiaan meni vatsa sekaisin.

Huh, pahuksen flunssa. Järki voitti ja jäin kotiin lepäilemään. Tosin pakko tietysti poikaa viedä ja hakea koulusta. Olen puristanut valkosipulinkynsiä hulluna leivän päälle ja lipittänyt marjateetä hunajalla höystettynä. :coffee2

Muokattu viimeksi:
Takaisin