Vaikka
ErykahB tuossa kirjoitteli, että kannattaa tarkkaan miettiä etukäteen, mitä synnytykseltä haluaa, niin täytyy kyllä sanoa, että olen eri mieltä.
Itse olen normaalisti liiankin suunnitelmallinen ja inhoan spontaaniutta. Jostain syystä en kuitenkaan esikoisen synnytystä suunnitellut yhtään,
en mitenkään. Kävin yhdessä synnytysvalmennuksessa, mutta sekin tuntui niin hassulta etukäteisvalmistautumiselta ja hölmöjen videoiden katsomiselta, etten jatkanut siellä käyntiä.
Menin siis synnyttämään sillä mielellä, että kaikki menee omalla painollaan, ja kätilöt ja lääkärit tietävät mitä tehdä ja jos jokin menee vikaan, niin apu on lähellä. Otin kaiken vastaan ns. avoimin mielin ja näin jälkikäteenkin olen sitä mieltä, että mikään ei mennyt huonosti (vaikka joku muu olisi samanlaisessa synnytyksessä ollut kauhuissaan tai vähintäänkin traumatisoitunut). Minä sain tarpeen mukaan ja paljon kipulääkkeitä (varmaan kaikki mahdolliset eli ilokaasut, epiduraalit 2 x, jotain Oxynormia...), kätilöt ehtivät vaihtua piiiiitkässä synnytyksessä monta kertaa, ponnistusvaihe oli pitkä, oli uhka imukupista, sykkeet laskivat, minä meinasin pyörtyä useasti jne. jne. Mutta koska en suunnitellut liiaksi, minulla ei tullut minkäänlaisia odotuksia, eikä siten myöskään pettymyksiä ja olin loppujen lopuksi oikein tyytyväinen kokemukseen, koska lopputuloksena oli terve vauva ja suhteellisen hyvävointinen äiti.
Minusta ei kannata oikeasti tehdä etukäteen päätöstä siitä, ettei esim. ota yhtään kivunlievitystä. Se supistus- ja ponnistuskipu - varsinkin jos siitä ei oikeasti ole kokemusta - voi olla lamaannuttava ja väsyttävä. Kenenkään kruunu ei ole sen kirkkaampi, vaikka olisi kuinka luomuna synnyttänyt. Tässä(kin) asiassa äiti-ihmiset vaan tuppaavat taputtelemaan itseään selkään ikään kuin luomusynnytys tai synnytys ilman tikkejä alapäässä olisi parempi suoritus kuin joku toinen. Mutta ei se niin mene. Mielestäni äidin ja lapsen hyvinvointi ovat tärkeimpiä kriteerejä ja joskus vaan jotkut tarvitsevat enemmän kivunlievitystä kuin toiset ja joskus vaan repeää öljyämisestä huolimatta ja joskus synnytys menee sektioon.
Nojoo, nämä on vähän sellaisia maku- ja mielipideasioita