Minä kyllä suosittelen, että rattaissa katsoo enemmän sitä omaa tarvetta kuin rattaiden hintaa. Jos jotain tähän ikään mennessä olen oppinut, niin sen, että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. Ei siis kannata mennä hinta-asia edellä. vaan ennemminkin laatu ja tarpeet edellä. Tietty, jos vaunut muuten on mieluisat, niin sitten hyvä ja itselle sopiva hinta on vaan plussaa. Mutta monesti nuo "megahalvat" (joillaisiksi lasken about 200 € yhdistelmäsetin) eivät ole sieltä laadukkaimmasta päästä tai sitten niihin ei saa varaosia/vaihtorenkaita/lisätarvikkeita tai niissä on joku muu pielessä. Just sayin'

Ja vielä pointtina sekin, että jos on tarkoitus pitää vaunuja useammalla kuin yhdellä lapsella, niin laatu korostuu entisestään. Nämä on toisaalta sellaisia makuasioita. Jotkut tykkää ajaa Skodalla, jotkut BMW:llä, joillekin se on ihan sama, kunhan auto kulkee eteenpäin ja siinä on renkaat
Noihin huoliin liittyen samaistun kyllä täysin teidän esikoisten odottajien tuntemuksiin. Nyt kun itse odottelen jo toista, olen jo rauhallisemmalla mielellä ja osaan ehkä paremmin varautua niihin negatiivisiinkin tuntemuksiin. Kyllä ne synnytyksen jälkeiset baby bluesit tuntui hurjalta. Mietin, että mihin sitä oikein joutui ja tätäkö tämä on ja enkö enää ikinä saa omaa aikaa ja olen kotiini sidottu orja. Ja sitten vielä päälle kaikki sukulaiset ja lapselliset kaverit "neuvomassa" tai muuten vaan kommentoimassa. Vähemmästäkin tulee paskamutsi-fiilikset! Mutta aika pian huomasin, että opin tuntemaan omaa lasta ja hänen tarpeitaan ja samalla sain itseluottamusta siitä, että MINÄ tiedän, mikä on parasta MINUN lapselleni. Ja että teen niinkuin MINUSTA tuntuu hyvältä ja että lapsella on hyvä olla ja että lapsi on tyytyväinen. Se toi valtavasti luottamusta omaan tekemiseen. Eli minun ei tarvitse tehdä niinkuin äitini teki tai miten kaveri koki oman lapsensa kanssa hyväksi. Myöskään kätilöjen neuvoja ei kannata kuunnella kuin piru raamattua (esim. 3 h syöttöväleistä tai muista, jos on siis normaalipainoinen ja täysiaikainen lapsi. Tietysti poikkeustilanteet ovat asia erikseen!)
Vauvastani on kasvanut kiltti, puhelias ja empaattinen taapero ja itse on onnellinen siitä, etten hukkunut neuvotulvaan ja kadottanut itseäni. Kannattaa siis luottaa vaistoihin, eikä liikaa muiden mielipiteisiin tai lukea liikaa kasvatusoppaita. Onnellisella äidillä on onnellisia lapsia - tai ainakin onnellisempia kuin jos äiti olisi stressaava ja ahdistunut. Helpommin sanottu kuin tehty, tiedän, mutta kannatta pyrkiä tekemään asiat itselle miellyttävällä tavalla, niin välttää edes osan siitä paineesta, joka tuoreeseen äitiin kohdistuu jo ennen kuin lapsi on edes syntynyt
Muista, että juuri sinä olet paras äiti omalle lapsellesi!