La marraskuu 2016

Kriiseilen täällä nyt muutakin, pari päivää ollut kurkku kipeä ja nyt on illasta ollut alaselkäkin. Hirveä palelu ja mittari näytti nyt 37.39. Pähkäilen taas miten korkealle annan kuumeen nousta ennen kuin on pakko ottaa lääke. Nyt raskausaikana keskilämpötila on ollut 37.0

Varpahat, yli 38 kuume ei sais raskaana olevilla nousta.

Mä pystyn vielä toistaiseksi nukkumaan ihan missä asennossa vaan, maha muokkautuu sen verran tarvittaessa. Selälläänkään ei oo huono nukkua, kun siitäkin on varoiteltu.

Mä pystyn kans mahallani/kyljellään nukkumaan vielä :) Kunnolla mahallani en ole oikeastaan koskaan nukkunutkaan..

rv 15+3

Minä täälä pähkäilen että onkohan raskaana ihan sallittavaa mennä uimaan luonnonveteen? Voiko kylmä vesi aiheuttaa esim supistuksia tai jopa synnytyksen käynnistymisen :s ja tosiaan kun tätä maitoakin jo tulee niin mietin että voikohan rinta tulehtua/ paleltua? Auttakaa tietämätöntä :o

Pikkumyy 19+2

Harmittaa, kun ostin tänään kolmen hedelmän mehua ja siinä on appelsiinia joukossa enkä muistanut, että appelsiinimehu on närästänyt mulla ihan alkuraskaudesta asti. :( Nyt kärsin sit ihanasta närästyksestä loppuillan...

rv 15+3

En osaa Pikkumyy siitä sanoo voiko aiheuttaa supistuksia kylmä vesi, miksi ei jos oikein kylmässä pitkään on kun siinähän se kohtu kramppaa missä muutkin lihakset (?) mut en usko et kovin helpolla supistuksia saa aikaan. Uimista vasta siinä vaiheessa vältettävä jos on supistellu ja kohdunsuulla tapahtunu muutoksia, sillon on tulehdusriski olemassa. Loppu raskaudestahan saattaa tulla uintikielto tästä syystä. Rintatulehdusriski on sitten kun alkaa pakkaset lähenee, hyvin suojattava maitoa tuottavat rinnat kylmemmillä. Jossai tunturipurossa en raskaana ja maitorintojen kanssa kävis :grin mut joku 15-20 asteinen tavallinen järvi ok.

Minä täälä pähkäilen että onkohan raskaana ihan sallittavaa mennä uimaan luonnonveteen? Voiko kylmä vesi aiheuttaa esim supistuksia tai jopa synnytyksen käynnistymisen :s ja tosiaan kun tätä maitoakin jo tulee niin mietin että voikohan rinta tulehtua/ paleltua? Auttakaa tietämätöntä :eek:

Pikkumyy 19+2

En usko, että siitä on mitään haittaa tai sitä olisi missään kielletty. Viime raskaudessa sain hiiva-/emätintulehduksen oman uintireissun jälkeen. Voi toki johtua muustakin, mutta koska tuli sen jälkeen niin yhdistän sen siihen. Silti jos vaan mahdollisuus tulee ja tarkenee niin varmasti aion mennä uimaan tänä kesänäkin :)

Mä löysin henkkamaukasta kivan tuulta pitävän takin. Edellisessä raskaudessa en ostanut mitään masuvaatteita, ja pukeuduin isäni ja mieheni kuteisiin kuudennesta kuusta lähtien. Nyt kuitenkin ajattelin pitää naisellisuuden rippeistä kiinni ja hankkia jotain sopivampaa vanhojen pieruverkkareiden tilalle :D oliko täällä muita joilla on pieni rinnanympärys, mutta isot tissit? Mun perus G65 on jo käynyt pieneksi kooksi, ja kauhulla mietin mistä löydän sopivia... Mä nautin kyllä tästä keskiraskaudesta. Vaikka paino on noussut, energiaa on enemmän ja kroppa tuntuu ihan kivalta tehdä kaikkea, tosin kömpelöys on jo nyt lisääntynyt. Tuntuuko teillä muilla sellaista?

Oon tosi höppänä kolmannen odottaja, mutta mua stressaa nyt ihan hirveesti kun liikkeitä en vieläkään tunne. Kakkosesta olin jo jonkun aikaa tuntenut tässä vaiheessa. Neuvolalääkäri on ke, eli sinne asti kärvistellään... Kurjaa lukea teidän juttuja, kun tuntuu, että monet teistä jo liikkeitä huomaa. Heti tulee semmoinen olo, että jotain on vialla :'(

18+3

Jotenkin tää alakulo ja tunne, ettei edes olis raskaana on vähän hillinny tänne palstallekin kirjottelua. Jotenkii vieläkii tuntuu, ettei edes olis raskaana kun ei juurikaan tunnu siltä ja toisaalta johtuu siitäkin kun en ole tästä vielä oikeestaan kellekään kertonu niin ei ole päässy siitä puhumaankaan. Kahdelle työkaverille ainoastaan oon kertonut eikä heidänkään kanssa suuremmin olla siitä puhuttu. Jotenkin tuntuu niin epätodelliselta, että tuntuu oudolta puhua siitä.

Juhannuksena tarkoitus kertoa siskoille, joten nyt sitä odotetaan. Ja jos 7.7 rakenneultrassa kaikki hyvin niin sitten varmaan pikku hiljaa tulevalle isosiskollekin kerrotaan :) Toisaalta tekis mieli siskoillekin kertoa vasta sitten, mutta koska ollaan juhannus samassa paikassa niin tätä mahaa tuskin pidetään salassa ;)

Vielä tunti ja sitten ollaankin jo 5 kuulla :D

Vaikka maha ei vielä mikään iso olekaan niin oon itekin huomannu, että välillä on aika kömpelö olo. Mitä se on sitten parin kuukauden päästä? :wink

Kömpelyydestä...

Mä oon jokaisessa aikaisemmassa raskaudessa onnistunut jättämään ison mahani jääkaapinoven väliin. :grin:p

Olen myös viimeisilläni ollessani ajatellut "pujahtavani" jostain kapoisesta rakosesta sivuttain... joka on päättynyt hyvin koomisesti. :grin

Onnistuin vahingossa nukkumaan viime yönä mahallani. Vaikka ei se vauvaa haittaakaan niin oon pyrkinyt sitä nyt välttämään, kun tuntuukin aika epämukavalta. Nyt kuitenkin löytyi hyvä asento. Ja sit joku kävi hurjasti potkimaan. Liekö tuli ahdasta vai mitä :grin
Käännyin sit kyljelleen takas.

Mileim rv 19+0 :Heartred

Nyt uskallan kyllä myöntää että taidan oikeasti tuntea liikkeet! Jos istun kippurassa, tai makaan kyljelläni niin kyllä möyrintä tuntuu. Selällään maatessa tai kävellessä en kyllä tunne mitään. Mutta pakko niiden tuntemusten on olla liikkeitä :)

Rv 17+2

Charm3, ymmärrän sua täysin! Mäkin höppänä kolmannen odottaja oon viime viikot stressannu liikkeiden vähyyttä. Sitä vertaa tätä raskautta ihan liikaa edelliseen raskauteen. Mäkin tunsin edellisessä raskaudessa liikkeet aivan todella hyvin päivittäin ja monta kertaa päivässä tässä vaiheessa. Varmaan mieskin tunsi potkuja jo kun laittoi käden mun vatsalle. Mutta nyt tunnen liikkeitä erittäin harvoin ja ne on hyvin pieniä tuntemuksia. Lääkärineuvolassa lääkäri onnistui rauhoittelemaan mua, mutta silti sen jälkeenkin oon välillä ajatellut, että tällä vauvalla ei ole nyt kaikki ok. Vaikka varmasti on, ja varmasti säkin tunnet pian pientä liikettä. :Heartred

18+4

Kiitos Belle lohdutuksesta :) ! Yritän itsekin ajatella, että todennäköisesti kaikki hyvin, mutta jotenkin omille tunteilleen (ja jatkuvalle panikoinnille :D) ei vaan voi mitään!

Terkalla oli viimeksi neuvolassa todella vaikeaa löytää sydänäänet ja sanoi, että istukka tuntuu olevan tuossa edessä, niin sehän voi niiden vauvan liikkeiden tuntemiseenkin vaikuttaa!

Ja viimeistään nyt on tullut huomattua sekin, ettei se mitään automaattista lohtua ja tietämystä tuo, että on jo kolmatta kertaa tässä tilassa. Kyllä niin erilaista on ainakin tähän asti ollut omalla kohdalla kaikki tällä kierroksella!

Täytyy vaan toivoa, että kaikki hyvin ja liikkeetkin sieltä kohta tuntuvat :)

18+4
(näytetään Belle menevän ihan samoilla viikoilla :))

Täälläkään ei mitään liikkeitä tunnu, joskus ehkä 3 viikkoa sitten tuntu pari kertaa mahallaan siltä et ois voinu olla vauva vaihtamassa asentoa, mutta kun sen jälkeen ei ole tuntunu niin en usko että oli niitä. Oman sykkeen tuntee tyhmästi mahassa ja sitä meinaa kans välillä luulla potkuiksi, mut sit kun se jatkuu tasasena aina vaan niin tajuaa mikä se on.. Ultrassakin vauva on aina ollu (4kertaa ultrattu) paikallaan vähän jalkoja ja käsia saattanu suoristella, mut eipä muuta. Jos rakenneultrassakin sama tilanne nii pakko kyllä jo kysyä onko normaalia kun muut kirjottelee kuinka sielä rudulla on nähty kuperkeikkoja yms :d Ekoissa ultrissa tosin ollu vielä mitään kunnon raajojakaan et ei ihme et ei liikkunu,mut ei myöhemminkään ole pyöriskelly, ehkä meille on tulossa vaan rauhallinen lapsi, mikä ei haittais kyllä yhtään :joyful:
rv18+6

Iltapäiviä!

Täällä totutellaan lomalla oloon. Perjantaina oli rankka päivä, kun aamulla herätys kuudelta töihin ja töissä kamala kiire ja sieltä suoraan autolla parin tunnin reissu Helsinkiin, jossa oltiin kuuntelemassa Deep Purplea ja Uriah Heepiä. Yöllä vasta yhen aikoihin nukkumaan ja viikonloppu menikin oikeastaan siitä toipuessa. Ei ole jaksanut pistää tikkua ristiin minkään kotityön suhteen ja vieläkin iskee armoton väsymys, kun vaan ajattelee vaikkapa tiskikoneen tyhjennystä tai täyttöä. :wacky: Noh, huomenna lähden mökille muutamaksi päiväksi ja ehkä sen jälkeen alkaa taas tämä kotiarki rullaamaan. Työt siis loppuivat perjantaina ja uusista hommista ei ole tällä haavaa tietoa. Tosin yhtä juttua pitäisi kotona tehdä, josta maksetaan ihan palkkaakin. Mutta ajattelin nyt ensin hiukan lomailla.

Täälläkin yhä vaan epätodelliset fiilikset tän raskauden kanssa. Toissapäivänä täytyi kuunnella vauvan sykkeitä, kun pelkäsin, että saanut slaagin konsertissa, jossa bassot ja rummut tuntui luissa ja ytimissä. Ensin en löytänyt kuin omaa sykettä useammasta kohtaa, mikä sikäli hassua, kun en aiemmin ole tota omaa sykettä kuullut, no mutta lopulta löytyi toinen, selvästi omaa sykettä nopeampi syke, huh, eli siellä siltä osin kaikki kunnossa. :happy:

Oon ihmetellyt, miksei mulle ole iskenyt mitään shoppailumaniaa tän vauvan suhteen, mut mietin sit, et ehkä se johtuu siitä, et tää ei ole enää esikoinen, jolloin tuntui, et se odotus jotenkin realisoitui, kun teki hankintoja. Aluksi luulin, et tää johtuu siitä, ettei vielä uskalla hankkia mitään, mut nyt luulen, et tää tosiaan onkin tota, ettei tarvitse enää kanavoida sitä odotusta ja jännitystä johonkin tollaseen ostospuuhasteluun, mikä tuntui esikoisen kohdalla suunnilleen ainoalta asialta mikä piti järjissään ja konkretisoi asiaa. Nyt vaikka onkin epätodelliset fiilikset niin jotenkin aika menee tässä muutenkin ja mies kai onnistunut iskemään muhun jonkun panikoi rahasta moodin, koska tuntuu, et pitää säästää ja säästää ja ei suunnilleen uskalla ostaa mitään. Meillä onkin iso rahareikä tässä tulossa, olisi tullut ilman tätä vauvaakin, kun pitää ostaa uusi auto syksyllä. Tosi hyvä, että tämä raskaus sattui tähän, et tulee sitten ostettua riittävän iso auto, eikä niin et oltais ehitty jo hommata uusi auto ja sitten pian huomata, et eihän tää ole riittävän iso, kun meitä on kohta viisi. Meillä on myös aika paljon kavereita, joilla nyt sellaisia 1-4v. lapsia, joilta varmasti tullaan saamaan edullisesti jotain, pinnasänky meillä onkin, mun pojan vanha, joten eipä sitä ihan kamalasti ole asioita mitä hommata. Yhdistelmävaunut haluaisin mielellään uutena, tai sitten jos noilla kavereilla on jotkut hyvät ja omaan makuun niin nekin kelpaa. Sitten vielä turvakaukalo autoon on must, muuten on vähän sellanen olo nyt noiden hankintojen kanssa, et eipä sitä mitään erityisempiä tarvi. Sukulaisilta tulee varmasti jotain leikkimattoa ja vaatetta tms. Ekan lapsen kanssa oli niin, ettei ollut kuin mun suku ja kaverit, kun mies oli muuttanut tänne briteistä, eikä sillä ollut erityisemmin sukuakaan elossa. Mut nyt on myös miehen suku ja kaverit, joilta varmasti tulee jotain, vaikka en toki niiden toivossa tässä elä ja oleta, et jotain pitäisi tulla.

Tuntuu kyllä, et aika kiitää. Nyt kesäkuu jo puolessa välissä! Kohta on jo syksy! Ehtisi ja osaisi nyt kunnolla nauttia tästä kesästä. Mua muuten hiukan huolettaa toi pitkä ja pimeä talvi sitten vauvan kanssa. Muutenkin aika marraskuusta helmikuuhun sellaista raskasta tarpomista, mitä joulu hiukan piristää. Toisaalta, ehkä sitä sit helpompi möllöttää vaan pimeydessä väsyneenä, eikä ole "pakko" lähteä ulos lämpöön ja aurinkoon reippaille vaunulenkeille. Ehkä sitä sitten keväällä ja kesällä sitten jaksaakin jo paremmin. Tai sitten ei. :confused:

Sori kauhee romaani. Mä en vaan osaa kirjoittaa lyhyesti ja ytimekkäästi. :shy:

Takaisin