La Helmikuu 2016

Niin sulla oli Kk kans. Mulle tuli toi lääkäri just samalle päivälle. En tiedä, onko kääntely suunnitelmissa mutta vielähän tässä kerkee itsekseenkin kääntyä. Enkä sitäkään, millanen politiikka täällä on synnytystavan suhteen näissä tapauksissa. Yksi täällä synnyttänyt tuttu ainakin sektioitiin suunnitellusti perätilan takia, mutta kai se on aina tapauskohtaista. En ole saanut kokoarviota, mutta kätilön käsikopelon mukaan ei olisi mikään erityisen suuri.

Täälläkin oltiin neuvolassa tänään ja vauva pötköttää edelleen poikittain. Kolmen viikon päästä seuraava neuvola ja sit kuulemma olis hyvä et olis jo kääntynyt! Lääkäri ja synnytystapa arvio vasta 5.2 ja sillon olis jo vk 37:o mäkin haluisin tietää minkäkokonen vauva nyt on mut ei ilmeisesti mitää kokoarvioita oo tulossakaa :(

Mulle tuli tänää tunne et terkkari vasta tänää tajus kuin pitkällä raskaus jo on ja tuliki kiire järjestää lääkäriaika :o ajat menee niin äkkiä ja lääkäri paikalla vaan kerran viikos.
Varuiks kysyin saanko mennä kylpylään ku on sellanen uueks vuoreks varattu ja onneks ei oo estettä <3 poreallas vaa kiellettiin mut kait pärjään ilmanki.
Esitin muuten synnärillekki toiveeks et voisin avautumisvaiheen olla ammeessa ku jotenki tuntuu et se vois auttaa kipuihin ym.

Sain lähetteen lääkärille ja siellä äsken ultrattiin kaikki oli muuten hyvin pikkusella mutta kohdunkaula oli liian lyhyt ja vauvan pää tuntu jo alakautta.. Määrättiin nyt lepoa ja varoteltiin että vauva voi tulla pian. Nyt sitten enemmän kontrolleja.. Viikkoja 32+5 ja ensimmäinen tulossa. :rolleyes:

Bb, ilmesesti ku lämmin seisova vesi ni on aika ihanteellinen pöpöille. Tai ei terkkari kieltäny sitä mut ei suositellu ettei tuu mitää tulehuksia. Paulinah, ny vaan makoilua ja rentoutusta eikä mitää nosteluja. Hyvät viikot kuitenki jo mut sais se kait hetken viel pysyä sisäl :)

Mulla paulinah sama tilanne. Kopsaan tänne tuon tekstin salaiselta puolelta:

Ei taas mee tää miun raskaus niinku strömsössä! Tänään 31+1 ja tultiin siihen ylim. ultraan ja lääkäri katto vauvaa ja virtauksia, kaikki hyvin ja kokoarvio 1900g. :) Mut sit! Tunnustelivat sen kohdunsuun ja kattovat sitäki ultralla ku eilen ei se lääkäri saanu selkoa siitä. Tilanne oli se, et kanava lyhentyny parissa viikossa 4 cm -> 2 cm, kohdunsuu pehmeä ja kanava auki niin et sormi kuulemma holahtaa sisään helposti! Ja nyt sitten kirjottelen täältä synnytysvuodeosastolta, jonne mut määrättiin vuodelepoon X-ajaksi. Lääkäri sanoi et kannattaa asennoitua, et voi hyvin olla et pitää vaik 3 viikkoa maata täällä. Aivan järkyttävä shokki ku viimeksikään ei ollu mainittavia muutoksia tapahtunut ja nyt näin "radikaalia".. Kuulemma just sinne vk 34 ku päästään nii vois päästä kotiin et eivät enää estele synnytystä. Sain jo yhden tabletin supistusten estolääkettä Nifanginia. Toivon et ei tartteis ihan sitä 3 viikkoa täällä sairaalassa olla, mut parempi asennoitua niin et ei ihan hetikään kotiin pääse. Voi prkl sanon minä. :( nyt jo ikävä tyttöä ja miestä enkä oo ollu ku pari tuntia erossa :D tietty ku tietää et täällä nyt vaan pitää olla ja mies on yksin kotona tytön kaa nii tuntuu vaan niin pahalta vaikka tälle ei mitään voikaan! :(

Ja vauvan pää tuntuu siis todella alhaalla, lääkäri tunsi sormilla sen..

Täällä kans enää 1.6 cm vauva oli jo 2kiloo ja enään ei kuulemma anneta lääkkeitä estääkseen :eek:

Miulla ne vielä sanoivat et antavat estolääkettä jos supistelee, mut jos nyt oikein kunnolla lähtis synnytys käyntiin nii sit saa syntyä, kun on jo sen verran hyvät viikot. Ihan hassulta tuntuu maata vaan ku en tällä hetkellä ole edes mitenkään kivulias. Vessassa ja suihkussa saa itsenäisesti käydä, mut en saa käydä edes käytävällä hakemassa ruokia.

Toi vuodelepo on ollu mun pahin pelko.. työkaveri joutu maata 8vkoa ja serkku 4 vkoa. Toiv teijän ei tartte nii kauaa maata, varsinkaan sairaalas

Mun kohdunsuuta ei oo paljo kukaan vilkuillu tässä pitkiin aikoihin ihan mielenkiinnolla odotan onko nää supparit yms. tuntemukset tehnyt mitään tuolla alakerrassa :S

Raskausmyrkytys!! miten todetaan ja saadaan varmistus onko semmonen??
eilen neuvolassa oli verenpaineet koholla 139/84, ei oo ikinä ollu vielä noin korkeet, mitattiin toisen kerran ja molemmat paineet näytti vielä isompaa lukua. ei th kommentoinu mitenkään, sano vaan et loppua kohden nousee. Sit pissassa oli proteiinia, ei oo ikinä ollu tähän mennessä, siihenkään ei sanonu mitään. Lisäksi mua on nyt kaksi viikkoa väsyttäny törkeesti ja alkanu oksettaa ja päätä särkee, päätäkään ei oo tässä raskaudessa särkeny kuin alussa sillon kesällä. Ja oon huomannu että mua sattuu vasemmanpuoleiseen kylkeen. Sf mitta oli kasvanu 1cm kahden viikon aikana, eli nyt 31cm. Viikot nyt 33+2. Seuraava neuvola on kahden viikon päästä. Ootanko sinne asti vai yritänkö saada ylimääräisen käynnin vaikka ens maanantaihin että katotaan paineet ja pissa uudestaan? Vai mistä se raskausmyrkytys todetaan?

Ja lääkärikäynneistä, mulla on ollu yks ainoa neuvolalääkäri rv 27 jossa teki sisätutkimuksen, kohdunsuuta 3cm silloin. Nyt ei tule ollenkaan lääkäriä enään, eikä sisätutkimuksia. Mun mielestä todella typerää. Mua ainaki supistelee ihan säännöllisesti ja th eilen kokeili missä vauva on, olis nyt pää alaspäin, pää syvällä lantioluiden välissä ja siltä kyllä tuntuukin tuolla alapäässä, ihan ku joku tulis pois sieltä kokoajan painaa niin prkeleesti! Kokoarvio on mulla 35+5 rv ja pelkopoli, saas nähä tekevätkö samalla sisätutkimuksen ku ultraa vauvaa..

Eikö nui paineet oo vielä suht hyvät? Alapaine ei ainakaa oo liian korkee. Saaks jostain mittaria lainaks? Jos kotona mittailis. Paljonko sitä proteiinia oli? Onks sul turvotusta? Jos mietityttää yhtään ni kannattaa soittaa aikasemmin eikä oottaa kahen viikon päähän. Ooks töissä viel vai lomalla?

Jospa paulinah ja mpop vauvat viihtyisi vielä jonkun viikon masussa! Kurja kun joudutte vuodelepoon, mutta pitää ajatella että ne viikot on lyhyt aika koko elämästä. Tsemppiä!

Mulla ei kauheesti ees kokoarviota kiinnosta kuulla, kun tuntuvat kuitenkin heittävän monesti niin paljon lopullisesta koosta. Turhaan murehtisin jos isoa vauvaa veikattaisi, kun uloshan se on sieltä saatava tavalla tai toisella. Eikä pelkkä painoarvio kerro mitään, isompikin vauva voi olla pitkä ja siten solakampi punnerrettava.

Nliee en osaa rm- sanoa mitään muuta kuin toivottavasti ei ole sitä! Mutta jos oikein on oireita niin kannattaahan se vaatia lisäselvityksiä :)

Mut laitettiin äitiyspolille pelkästää sen takia, kun proteiini oli +2 nii outoo, ettei sulle santtu mitää Nliee :wideyed: ja kaikki noi oireet on mun käsittääkseni raskausyrkytysoireita? Onko vauva liikkunu normaalisti? Ja marinellahilla oli kans hyvät kysymykset...

Verenpaineita pitäs mun käsittääkseni mitata kotona/missä voi jos nousee. Mulla oli pelkästään paineet omaan tasoon korkeat (155/105) eikä protskuja pissassa ni sain viikon päähän eli siis huomiselle kontrollin ja joka päivä piti mitata paineet kolmesti kotona että nouseeko ja jos niin heti soittoa joko nla:n tai suoraan äippäpolille mut paineet on ollu ihan mun tasoon normaalit (+-120/80) ni en oo huolestunu niistä. Ja mitä tulee tohon kokoarvioon ni meillä ainakin täällä pelkopolin yhteydessä tehtävässä kokoarviossa tehdään myös sisätutkimus jossa mahdollisesti herkistellään paikkoja että synnytys lähtis käyntiin mahollisesti.

Turvotusta mulla on, varsinki aamuisin, käsissä ja jalkoihin tulee, huomaa ku sukan reunasta jää painauma, vaikkei tiukka sukanvarsi ees olis. Vauva on liikkuunu mun mielestä tänään ihan normaalisti, tänään ehkä jopa enemmän.. Neuvolakortissa lukee vaan h+ proteiinin kohalla. Th sen aina mittaa kun jätän näytteen, sano vaan pelkästään sen et pissa oli tummaa,voi johtua siitä.en tiiä saisinko neuvolasta, ei sanonu mitään että pitäis seurata nyt useemmin. Seuraavan ajanki ois vasta antanu 3vkon päähän, mut sanoin et en halua niin kauaks näin loppuvaiheessa. mä en oo ite perehtyny noihi verenpaineisii mitä pitäis olla, vertas vaan edellisiin ja tuumas että katotaa kahen viikon päästä uudestaan. Lomalla mä onneksi nyt oon jo.

Kannattaa olla yhteydessä neuvolaan jos joku asia mietityttää. Ja olikohan että jos verenpaine nousee omaan lähtötasoon verraten 10-15 yksikköä? Niin se on kohonnut liikaa? Ihanne verenpaine on 120/60 käsittääkseni. Ja jos on yli 140/90 niin on jo mahdollisesti raskausmyrkytykseen viittaavaa. Niin ja sit toi kokoarvio kun tehdään ni meillä sen tekee ainakin lääkäri joten jos ei muuten katsoisi sisätilannetta niin kannattaa varmaan sanoa että huolettaa tai haluat että se tarkistetaan ni eiköhän se tehdä sitten. :)

Mäki muistelin et raja oli joku 140/90 joutuu ainaki seurantaan sit. Kumma kyl et terkkari oli vähän 'hälläväliä'-tyyppinen.. onneks oot ny lomalla, lepäät ny vaa mahd paljon.

Takaisin