La Helmikuu 2016

En edes tiiä miltä ajalta saan palkkaa ni vaikee tehä mitää muutoksia ym.

Ootko KVTESsin piirissä? Jos oot niin sitten saat 72 arkipäivältä palkkaa eli noin 3 kuukaudelta. Kelan laskurissa pystyy laskemaan ne tarkat päivätkin miltä sitä saa, jos tietää tuon päivien määrän vaan.

Oon ktvessis. Missä sellanen laskuri on :o en oo nähny sellasta. Meijän palkanlaskijaki on vähä pihalla näistä asioista ;)

Ahdistavaa miten monella on rahan kanssa ongelmia. Itsellä tilanne ei onneksi noin paha että parilla satasella tarttee pärjätä, mutta eipä näilläkään tuloilla juhlita. Itse saan maaliskuun jälkeen äippärahaa noin 1000€/kk ja siitä viedään vielä verot. Siitä kun otetaan asunto- ja autovelka niin jää 250€. Ei paljoa juhlita.

No tää nyt oli tiiossa, et tammikuussa ei tuu rahaa mutta että nyt ei tiiä ees että missä vaiheessa helmikuuta tulee. Ja tässä on vuoden aikana kerenny tottua siihen, et tuloja tulee kuukaudessa yhteensä lapsilisien kans n. 380e siitä ku on maksanu pakolliset menot kuussa, niin on jääny n.30e kuukaudessa rahaa tilille. :D Tosin on ollu sit säästöjä et niitä on sit käytetty lisänä

KVTESsistä löytyy tieto tuosta äitiysvapaan palkallisesta osuudesta http://flash.kuntatyonantajat.fi/kvtes-2014-2016/html/#121/z
En tiiä meneekö tuo linkki suoraan siihen sivulle eli sivu 121 (Luku V, perhevapaat, 8§ 1mom.)

http://www.kela.fi/aitiysraha Tuolta sivulta löytyy oikealta puolelta laatikko, jossa otsikkona "Koska äitiysvapaalle?" ja siinä on sitten laskuri. Siellä laskurissa voi sitten erikseen vielä laskea sen 72 päivää, että mistä alkaa ja mistä loppuu.

Kylläpä tässä tähän kuuhun mennessä on aina pärjänny mut kyl tää saikku ja äp lomalle siirtyminen ois pitäny jotenkin ennakoida :S nyt sit on vähän omaakin tyhmyyttä ihan sotkussa kaikki. :/ mut ei auta itkut markkinoilla. Pakko mennä sillä mitä on.

KVTESsistä löytyy tieto tuosta äitiysvapaan palkallisesta osuudesta http://flash.kuntatyonantajat.fi/kvtes-2014-2016/html/#121/z
En tiiä meneekö tuo linkki suoraan siihen sivulle eli sivu 121 (Luku V, perhevapaat, 8§ 1mom.)

http://www.kela.fi/aitiysraha Tuolta sivulta löytyy oikealta puolelta laatikko, jossa otsikkona "Koska äitiysvapaalle?" ja siinä on sitten laskuri. Siellä laskurissa voi sitten erikseen vielä laskea sen 72 päivää, että mistä alkaa ja mistä loppuu.

Kiitti! Mä en oo ollenkaan hokannu tota työnantajan palkka-osiota. Nyt oon taas vähä viisaampi! :)

Kelalta oli tällänen viesti tullu...

Hei

Hallitus on esittänyt muutoksia päivärahojen määrään vaikuttaviin tulorajoihin ja korvausprosenttiin. Muutoksia koskevan hallituksen esityksen käsittely on eduskunnassa vielä kesken. Tämä vuoksi vuotta 2016 koskevia päivärahahakemuksia ei voida vielä käsitellä Kelassa.

Ensi vuotta koskevia päivärahahakemuksia aletaan ratkaista heti, kun lainmuutos on vahvistettu. Kela pyrkii tekemään ratkaisut niin nopeasti kuin mahdollista.

Oi voi.. Milloinkahan ne saavat sen päätöksen sitten aikaiseksi? Parhaimmassa tapauksessa meidän perheelle tulee peräti 201,55€/kk rahaa (lapsilisä).. Siitä pitäis sitten maksaa ~600€ lainanlyhennyksiä ja jostain pitäis saada ruokaanki rahaa.. Mulla pitäs alkaa äitiysloma 19.01.2016 ja ensimmäinen maksuhan tästä menee sinne helmikuun loppupuolelle ja miehen ois tarkotus jäädä heti meidän pojista isyyslomalle kun syntyvät, mutta jos hallitus ei ole siihen mennessä saanut päätöstä aikaiseksi, niin eihän meille tule mistään rahaa! Mies on nimittäin nyt isyyslomalla nuorimmaisesta ja ollaan laskettu, et pojat ehtis syntyä ennenkuin se loppuu, eli väliin ei tule sitten työpäiviä mistä saisi palkkaa.. Niin ja hallitushan on joululomalla! Ties milloin palaavat takaisin töihin..... Voi apua!

Ihan perseestä, kun tää pitäis olla ihana asia, että saa lapsen/lapsia ja nyt pitää sitten murehtia ja stressata jotain tällasta!!! Oi voi... Ei sais stressata.. Se ei oo hyväks nyt raskaana - eikä kyl muutenkaan.. Oi voi sanon vielä kerran!

Jep, jep! Niin se hurahti elämäni ensimmäinen äitiyslomapäivä. Joulun jo tässä treenannut vapaalla olemista ja nyt sitten päästiin kunnon vapaille. Välillä vaan ärsyttää suunnattomasti tämä oma kykenemättömyys tehdä asioita, joita ennen raskautta on voinu tehdä sujuvasti. Vauhti hidastuu, liikkeet jäykistyy ja pääkin meinnaa temppuilla. En tiedä teistä muista, mutta minulla ainakin meinaa välillä ajatukset mennä ihan liian vakaviksi. Kelaan asioita ihan liikaa, revin stressiä pienistäkin asioista, pelkään että vauvalla ei olekaan kaikki kunnossa... Välillä vois sanoa että ahdistaa ja ihan kunnolla pelko vauvan hyvinvoinnista. Liikkeet ja hikat kyllä tuntuvat välillä ihan normaalisti, mutta auta armias jos on pikkuisenkin pidempi väli ettei liikettä tunnu. Heti mielikuvitus on valloillaan. Liiaksi saakka! En kuitenkaan haluais juosta joka hipsaukselta neuvolaan kinuamaan ultra tai sairaalaan käyrille pääsyä. Miten ihmeellä sitä saisi päänsä käännettyä optimistisempaan suuntaan?

Onneks tuli kuumotuksissa hankittua doppleri sillon alkuraskauden aikaa.. se on pari kertaa "pelastanu" hetket, kun on ollu tavattoman hiljasta masussa..

Minulla alkaa huomenna äitiysloma :) ei se tästä muuten eroa mitenkään mut tulot nousee monta sataa euroa. Ensimmäinen maksu tosin Kelasta tulee vasta helmikuun alussa.

Minulla on onnensi sikäli hyvä tilanne et mies on töissä ja tienaa ihan mukavasti. Tiukkaa se silti on aina lapsiperheessä ja siihen on vain totuttava. Lainojen maksuista ja laskuista sen verran et kannattaa vain soitella ja sopia maksut myöhemmäksi. Lainanhan saa tarvittaessa myös koroille kun on reippaasti pankkiin yhteydessä ja selittää tilanteen.

Tsemppiä toverit. Kyllä kaikesta selvitään kunhan ei luovuta. ♡

Mulla eilen illalla heräs huoli, ettei herra B:llä ole kaikki hyvin.. Kaikki liikkeet tuntuu vaan toisella puolen vatsaa.. Voihan se olla niinkin, että molempien peput on juuri siinä kohtaa vierekkäin, eikä siksi siinä tunnu mitään liikkeitä..

Noh, tämä huoli tuli mun uniinkin jonka seurauksena näin unta, että synnytys käynnistyi ja kun päästiin miehen kanssa synnärille, niin mut ultrattiin ja nukutettiin samantien. Kun heräsin nukutuksesta, oli mieheni toisen naisen ja poikamme kanssa sylitysten ihailemassa poikaamme. Pojalla oli kokoa 11kg ja toista poikaa ei näkynyt missään. Kysyin heiltä, missä poika on ja he sanoivat, että hän ei selvinnyt. Myöhemmin törmäsin johonkin ihan ihme tyyppiin, jolla oli ämpäri, vettä ja letku ja hän kysyi haluaisinko nähdä paljonko toinen lapsemme painoi. Vastasin kyllä, jonka jälkeen hän alkoi laskea vettä ämpäriin. Ensin hän laski sen 11kg vettä ja sanoi A vauvan painaneen sen verran. Sitten hän laski hieman päälle 3kg vettä ja sanoi B vauvan painaneen sen verran. Hän sanoi myös, että B vauva olisi ollut tyttö...

Mistä ihmeestä näitä unia oikein tulee?!?!

Huiski, mulla on melkeen yhtä mielenkiintosia unia ko sulla :) tosin mun unessa ei kuolku vauva mut mies oli löytäny toisen naisen sillä aikaa ku ite oon raskaana ja yhtäkkiä mun koiraki oli laihtunu monta kiloa (meillä on 6kg perhoskoira) :) kiva aamulla herätä siihen et itkee sen takii ku miehellä on toinen nainen :P

Tänää oltu lääkärillä ultrassa ja kokoarvio tällä hetkellä 2,2 kg, eli keskikäyrällä mennään :D alussa painoarvioks saatii 2,6 kg että en sit tiiä mitä tulevan pitää :) tänää viikkoja 33+4

Täälä kans käyty tänää neuvolas. Ei mitäön erikoista ollu, vauva lilluu pää alaspäin ja syke oli hyvä. Mun paino on noussu ny kaikenkaikkiaan 8kg, ei tarttia enää paljoa nousta.. lääkärineuvola on vasta 4 vkon päästä, ja sillon ois viikkoja 37..myöhäselle menee :/

Mul ois huomenna neuvolan kontrolli ja ens tiistaina ois toi kokoarvio/lääkäri.. siis onko siitä pelkopolikäynnistä jo menny 2 viikkoa... vastahan sovittiin että kolmen viikon päästä kokoarvio ja nyt siihen ei oo enää kun viikko :o kääks.

Mullakin neuvolakäynti ja sieltä löytyi pikkuinen istuma-asentoon kääntyneenä. Tätä olin vähän epäillytkin, kun potkut oli muuttaneet paikkaa normaalista. Nyt on sitten parin vkon päästä uusi neuvola ja jos yhä perätilassa, seuraavan viikon lääkäri vaihdetaan äitiyspolille. Olikos täällä muita perätilallisia ja mitä teille on sanottu synnytystavasta?
Lisäksi oli sokerit koholla (ehkä eiliset herkut..) ja pienen sykekin ensin, mutta johtui varmaan siitä asentotunnustelusta.

Huiski, kaikenlaisia tosi outoja unia nähdään täälläkin, myös synnytyksestä. Ja toisesta naisesta.

Täällä on kans perätilassa. Ja sen lisäksi vielä tosi iso kokoinen. Sektiosta on ollut puhetta ja aika sairaalalääkärille olis 19.1 eli viikolla 37. Mun kohdalla ei yritetä kääntää kun kohdussa on sellainen nuora...

Meilläkin neuvolalääkäri vaata 19.11 ja sillon viikkoja 35+4 ja siellä vasta tehdään lähete sairaalaan ultraan synnytystapa arvioon kun tuli tuo radi. Mutta mahtaako siihen ultraan sitten enää ehtiä :o

Kiitos selvityksistä mun Kela asiassa :)

Outoja unia täälläkin ja normi vuorokauden unimäärä 3-4 tuntia. Miten sitä oikein pärjääkin näin vähällä unella :)

Jäin opiskelusta lomalle jo viikko sitten ja siitä suoraan jään kotiin. Kelalle ilmoitettu 15.1 ja tammikuussa ei ole mitään tuloja kun soittivat ilmoittivat että ei saa vajaasta kuukaudesta äippärahaa eikä opintotukeakaan puolesta kuusta.. onneksi mies töissä mutta vähän pelottaa kun tilillä pari sataa :/ pitääpi kipittää pankkiin juttelemaan lainalyhennys siirrosta myöhemmälle...

Takaisin