La Helmikuu 2016

Mulla on kans huomenna neuvola ja kaikki nää joulukilot :) No huihai, ei tässä ole lenkille ehtinyt. Tuntuu kyllä hassulta, että vain neljä neuvolaa (+ ultrat) ollu ja sit synnyttään... No, kai niitä lopussa vielä tulee.
Eilen oli huolipäivä, kun tuntui että liikettä oli vähän. Onneksi illalla sitten alko jymistys.
En kyl enää tiedä, kuin päin tuolla ollaan, mutta liikettä on enemmän tuntunut alhaalla viime aikoina.
Unet jäi taas viime yönä muutamaan vaivaiset tuntiin esikoisen heräilyn takia. No, onneksi ei ole ihmeempää menoa.

Mulla tänään neuvola iltapäivällä, vähän tässä kotona jo kävin puntarilla, mutta hämmästyksekseni painoa ei ole tullut oikeastaan yhtään edelliseen neuvolaan nähden (15.12). Pisti vaan miettimään että onko tässä vaiheessa raskautta normaalia kun painoa ei ole tullut!? :o

Oli mullakin notkahdusta painossa tässä jossain vaiheessa, kun piti radin takia olla tarkempi syömisissä, mutta nyt tuntuu tulleen sitten vähän enemmänkin painoa parin viikon aikana, kun on ollut tää ihana joulu tässä sotkemassa ruokarytmejä.

Kyllä se vauva siellä silti kasvaa ja ottaa sun kehosta tarvitsemansa ravinnot.

Huomenna neuvola 30 min ajalla. Ei kai siellä mtn ihmeitä tehdä. Mua kiinnostaisi kyllä tietää minkä kokoinen pikkuiseni jo on. Maha on ihan hillitön, mutta turvotusta mulle tulee kyllä muutenkin herkästi.. mulla on nyt viikot 31+0. Musta tuntuu et jalat on alaspäin, sen verran kipakat monotukset tuli illalla "alakertaan" päin :O

Pitänee se verokortti asia selvittää..

Voiskos joku nyt vääntää rautalangasta kiitos :D
Kelan sivuilta otettu seuraava teksti:
"
Kelan käyttämät ennakonpidätysprosentit, jos et hanki muutosverokorttia
  • Jos saat vain äitiys- tai vanhempainrahaa tai kotihoidontukea, Kelan käyttämä kaavamainen veroprosentti on yleensä palkan prosentti. Prosentti on kuitenkin aina vähintään 25 %."

Eli jos en anna niille tuota verokorttia niin ottavatko tuon 25%mukaan? Vai katsovatko siis suoraan niistä tiedoista mitkä saavat verottajalta kun äitiys ja vanheimpainraha päätöksissä lukee edelleen että "odottaa tietoja verottajalta"
Niin pitääkö sitä korttia mihinkään sitten loppupeleissä viedä? Jos ottavat sen suoraan itse?

Kun tilanne minulla on se että lopetin työt 02.2015 ja lähdin opiskelemaan. Tuethan siis saan vuoden 2014 mukaan jolloin olin töissä ja sain ihan hyvää palkkaa. Nyt tuli uusi verokortti missä laskettu ilmeisesti opintotuen mukaan ja prosentti on 5. Mutta eihän se varmaankaan riitä? Enkä ikinä ymmärrä noista laskureista mitään... Ärsytttttttäääääää.... :/
Tajuaako kukaan tästä mitään.... :D

Seide, jos et laske muutosverokorttia niin sitten perivät 25 % veroa. Muutosverokortilla prosenttia voi saada pienennettyä. Mä just laskin itselle muutosverokortin ja sain prosentiksi 20.

Seide: Sun ei tarvitse viedä/lähettää sun verokorttia Kelaan. Ne ottaa automaattisesti tuon 25%, sun ei siis tarvitse tehdä mitään. JOS haluat tehdä muutosverokortin etuutta (äitiyspäivä/vanhempainrahaa) varten niin mene verotoimiston sivuille, kirjaudu pankkitunnuksilla ja laske mitä saisit etuuksia ensi vuonna. Silloin verotoimisto toimittaa suoraan Kelalle muutosverokortin ja silloin myös tuo veroprosentti on mahdollisesti pienempi kuin 25%.

Oliko yhtään selkeää, vai vieläkö joku arveluttaa?

Suosittelen myös soittamaan kelalle jos siellä jotain "odotellaan" koska useimmiten sieltä puuttuu jotain eikä sulle ilmota kukaan että pitääkö sun ite asialle jotain tehdä.. nimimerkillä miljoona kertaa hermoni menettänyt kyseisen puljun toimintaan..

Kuinka nuo etuudet laskee ens vuodelle ku ei tiijä mitä saa? Mä niin vihaan nuita paperihommia, pää ei kestä yhtään niitä.

Pakko melkee mennä käymään kelas, tulee hulluks nuitten asioitten kans. En edes tiiä miltä ajalta saan palkkaa ni vaikee tehä mitää muutoksia ym. Helpommalla pääsis ku antais vaa olla, kait ne sit joskus saa takas :)

Kelalta oli tällänen viesti tullu...

Hei

Hallitus on esittänyt muutoksia päivärahojen määrään vaikuttaviin tulorajoihin ja korvausprosenttiin. Muutoksia koskevan hallituksen esityksen käsittely on eduskunnassa vielä kesken. Tämä vuoksi vuotta 2016 koskevia päivärahahakemuksia ei voida vielä käsitellä Kelassa.

Ensi vuotta koskevia päivärahahakemuksia aletaan ratkaista heti, kun lainmuutos on vahvistettu. Kela pyrkii tekemään ratkaisut niin nopeasti kuin mahdollista.

Mjööh.. mulla kun tosiaan ennen äippälomaa tuli sairaslomien kautta siirryttyä äplomalle.. ja tein sairaspäivärahahakemuksen kun pomo kertoi että meni yli sen ajan että palkkaa maksetaan.. noh nyt on sit tosiaan nii et kelakin päätti ettei mun saikkulaput kelpaa vaan jouduin toimittaa sinne sairaskertomukset.. ja no oottelen tässä päätöstä että millähän maksais ensi kuun vuokran kun palkkanauhassa näkyi että mulle maksettavaa palkkaa jäi ennen sairaspäivärahaa130€..
Voin kertoa että hitusen ahdistaa kun laskuja ois oottelemassa esim. pelkopolikäynnit yms. vauvan vakuutuslaskun eka erä puhumattakaan vuokrasta..ja mulla on rahaa tulossa 130€.. eipä taas huonompaan saumaan voi asiat mennä näin.. tosiaan soskukaan tuskin paljon auttaa kun laskeevat mun isän joululahjarahan tuloksi (joka sekin meni silkkaan elämiseen ja laskuihin) tuskin tulee sieltäkään paljon apuja.. vähän sellanen olo että en haluu koko lasta tuoda tähän tilanteeseen... ja la ois ihan kohta.. mulla alkaa vasta tammikuun lopulta rullaamaan nuo äippärahat ni nyt ollaan kuukausi ihan suossa tässä.. tekis mieli vaan itkeä aivot taas pellolle kun ei mikään onnistu..

Tiiän miltä tuntuu. Mä saan tammikuussa tasan vaan sen päälle 90e lapsilisää. Ja kun noita päätöksiä.ei tuu niin en ees tiiä millon helmikuussa sit saa ees ekat äippärahat. Joten sitäpä ootellessä

:/ kyllä ottaa päähän.. vauvallekin olis vielä muutama juttu hommattava.. :'( tuo kelakin on vaan ihmisiä kiusaamaan tehty kun ei ikinä kelpaa mikään sinne..

Tsemppiä nassuressu!

No äläpä. Onneks meillä sentään on esikoisen jäljiltä tavaraa ja vaatetta. Tosin tää nyt on tyttö luultavimmin, et ihan ylettömiä määriä ei niitä neutraaleja vaaatteita ollu. Mutta alkuun päästään. Esikoiselle piti myös ostaa nyt alesta uus toppapuku.
Onneksi miehen saikku loppuu ja ens viikolla lähtee osasairauspäivärahalla töihin. Seki raukka saanu vaan kelan saikkurahaa niin on kyllä saanu tarkkaan miettiä hommaamisia.

Tsemppiä myös sinne beneathbeautiful

No mullai on mies työtön kun ei tunnu töitä löytyvän.. hänen koko kukkaro tyhjenee vuokraan ja elareihin ja no se pieni mitätön penni mitä jää niin no sekin on jo mennyt ennenku ehtii ajatella.. jospa sitä tästä vielä nousuun pääsisi pian.. jos jotain hyvää yrittää tässä nähdä niin ainakin mies on 100% tukena kokoajan ja sit vauvankin kanssa. Toivottavasti tosin löytäisi töitä niin ei tartteis itse palata äp-lomalta suoraan töihin.. olis haaveena jäädä kotiin vauvan kans edes vähän pidempään.

Ja mä vaa valitam jostain typeristä veroasioista :/..Kelat ja sossut on kyl niin ärsyttäviä laitoksia. Koskaan ei mukamas oo paperit kunnossa. Eikä rahaa saa kummastakaan ku aina keksitään jotain syitä/selityksiä. Bb, toi saikkujuttu kelan+työnantajan kans on tuttua, mulle on käyny kerran samoin, toki asuin sillon yksin et vähä eri tilanne oli mitä sulla nyt. Toiv miehes löytää töitä. Ja toiv sekä nassuressun et bb:n asiat järjestyy^^

Mä soitin tänään verotoimistoon ja kun se laski palkkatulolle (äitiysloman eka kolme kk ja lomarahat) ja kelan tuille prosentit niin MOLEMPIIN VAIN 16% :schocked028 mä oon ihan pihalla! Miten voi muka olla niin vähän? Toki mulla ollu suht pienet tulot ja asuntolainan korot vissiin vähän laskee mut silti...? En ymmärrä!

Mä soitin tänään verotoimistoon ja kun se laski palkkatulolle (äitiysloman eka kolme kk ja lomarahat) ja kelan tuille prosentit niin MOLEMPIIN VAIN 16% :schocked028 mä oon ihan pihalla! Miten voi muka olla niin vähän? Toki mulla ollu suht pienet tulot ja asuntolainan korot vissiin vähän laskee mut silti...? En ymmärrä!

Mä laskin ite tänä vero.fi:ssä ja sain saman tuloksen! Sen takia en ymmärräkkä enää yhtää mitään :D mulla on pienet tulot mutta ei mitää lainoja tms

Takaisin