La Helmikuu 2016

Rahalla saa ja hevosella pääsee. Minä kävin yksityisellä pari kuukautta sitten, kun julkiselta ei tipu kuin ne kaksi ultraa. Nyt meinasin taas kysyä, pääsisikö ultraan, ja jos ei pääse, niin yksityiselle. Millä ihmeellä muka voivat arvioida synnytystapaa, jos eivät ultraa? Käsikopelollako lääkärin on tarkoitus arvioida sikiön koko muka? Hah.

Käsikopelolla juu. Mulla on vielä yks ultra 15.1. Ja sillon viikkoja jotain 36+

mulla ultrataan radin takia 4:n viikon välein, lopussa tarvittaessa useamminkin. Onneks näin, muuten oisin ollu viimeks 22.9. ultrassa!!! 12.1. ois seuraava ultra <3 :)

ylihuomenna on seuraava neuvola. Saa nähä onko paino noussu paljonkin nyt jouluna... :/

Rahalla saa ja hevosella pääsee. Minä kävin yksityisellä pari kuukautta sitten, kun julkiselta ei tipu kuin ne kaksi ultraa. Nyt meinasin taas kysyä, pääsisikö ultraan, ja jos ei pääse, niin yksityiselle. Millä ihmeellä muka voivat arvioida synnytystapaa, jos eivät ultraa? Käsikopelollako lääkärin on tarkoitus arvioida sikiön koko muka? Hah.
Monesti käsikopelolla osuu paremmin kokoarvio kuin ultralla...mutta ultralla saa varmuuden napanuorasta, asennosta yms.

Mulla on lääkäri ultrannu nyt parin viikon välein 3-4 kertaa, kun se totes että kohdunsuu on pehmeä. Tarkastuksia ollu siis marraskuun puolesta välistä 2-2,5 viikon välein ja joka kerralla on ultrannu. Kokoarviota en oo saanu, mut lääkäri on vaan katsonu pikaisesti miten päin vauva masussa köllii ja onko lapsiveden määrä ok. Pää alaspäin on ollu jo ainakin siitä marraskuusta asti.

Synnytystapa-arviossa lääkäri tekee sisätutkimuksen ja vähän heiluttelee sormiaan sisällä. Näin hän testaa missä synnyttäjän lantion luut menee ja samalla mallaa vatsan päältä nyrkillä, että mahtuuko syntymään alakautta. Ei siis tunge nyrkkiä sisään, niinkuin jossain virheellisesti pelotellaan. En oo ainakaa ite kuullu, et ultralla arvioitais synnytystapaa..

Itse tein muutosverokortin etuuksia varten netissä ja siellä ei ollut edes vaihtoehtoa, että kortin saisi kotiin vaan lähettävät suoraan Kelalle. Sain omaksi prosentikseni 16,5%

Meillä ei synnytystapa-arviossa tehä muuta ku ultrataan ja sisätutkimus. Ultralla mittaa pään ympärystä ja muita mittoja ottaa.

Kyllä muakin mietityttää välillä, että miten vauva voi masussa. Kun puoliväliin raskautta oli niitä vuotoja, niin sitä pelkäs koko ajan, että ne aiheuttaa jotain infektioo tai muuta (keskenmenoriskistäkin peloteltiin). Nyt sitten miettinyt sitä seulonnan matalaa papp-a-arvoa, että mitä jos siinä istukan toiminnassa on joku pielessä ja sitten kun on tää radikin, niin senkin takia miettii, että miten se vaikuttaa vauvaan ja myös minuun. Viime ultrassa todettiin, että kasvu hieman notkahtanut keskikäyrältä, niin sekin tietysti hiukan huolettaa. Välillä taas hiljaisempana päivänä, kun liikkeitä vähemmän miettii, että onko vauvalla nyt sitten kaikki hyvin. Tuntuu, että jos vaan haluais, niin vois olla koko ajan ihan huolissaan...

Mullaki ylihuomena, tai no huomena oikeestaan, neuvola ja on varmasti paino ihanasti noussu joulun aikana.. suunnittelin niin et käyn kyl lenkillä sit mut tietty se flunssa iski het ku ressi laukes, ni ei oo paljoo urheiltu :/ nyt ei saa nukuttua ku on kurkku niin kipee..

Kyllä täälläkin huolettaa vauvan vointi välillä.. mut onneks pieni aina jaksaa muistutella että täällä ollaan :)
Marinellahi, täällä ois kans joku "flunssa" kai tuloillaan.. ei ois pitäny jouluna käydä mun vanhempien luona kun siellä oli siskon uusi mies karmeessa flunssassa... ei tosiaankaan hyvä sauma tulla kipeeksi näin loppuraskaudessa... :(

Sitähän pääsee synnärille ainakin tosiaan ultrattavaksi jos huoli on kova.

Ei oo tosiaankaan kivaa olla flunssassa.. Jospa tää menis kohta ohi!

Mäki toivon et tää menis suht helposti ohi. On jo kaks kertaa syksyllä ollu pieni flunssa.
Tääläki vauva hikottelee ja liikkuu suht paljon, yöt vieläki nukkuu samalla ko minäki :)
Varmaan kaikkia äitejä huolettaa vauvan kasvu ym, ja huoli lisääntyy syntymän jälkeen mut äitit/tulevat äitit on sellasia. jos kovasti huolettaa ni ehkä kannattaa satsata ja käyjä yksityisellä ultrassa.

Täälläkin välillä stressaillaan vauvan voinnista vaikka mahassa liikuskellaanki ahkerasti.
Vauvan vaatteiden pesua en oo vielä raaskinu alottaa, ne on niin pehmosia ja pelkään et ne venahtaa tai menettää pehmosuutensa jo ekassa pesussa :D

Huiski, miten tuo suolihuuhtelu toteutetaan. Ostatko apteekista siihen jotain vermeitä?

En, ihan vaan käsisuihkusta tai suihkusta se suihkupää irti ja vettä perään.. En siis tunge sitä letkua sisäpuolelle! Laitan sen verran kovalle hanan, että vesi menee suoleen ilmankin. Kyllä sen sitten tuntee kun sitä vettä on siellä tarpeeksi. Sitten antaa olla hetken ja vessa kyllä kutsuu hyvinkin nopeasti! Hetken voi olla myös maha vähän kipeä, mut menee kyllä äkkiä ohi!

Mulla tuli viime yönä jossain vaiheessa menkkamaista jomotusta mahaan ja meinasin lähteä hakemaan Panadolia. Sitten aloin muistella, että mulla oli vuosi tai pari sitten divertikuloosi eli jonkinlainen paksusuolen tulehdus, kun oli vatsa toiminut liian huonosti. Aattelin, että se kipu vois olla vähän samantyyppistä kuin silloin oli. Täytyy seurata tilannetta... Siihen tarvittiin sitten ihan antibiootit, kun crp nousi korkeelle ja hiukan nousi kuumekin ja vatsakipuja oli siis myös.

Takaisin