La. Elokuussa, pikkukakkosen odottajia ;)

Hyviä ja helpottavia uutisiahan nuo kuitenkin on. On nyt tiedossa ja tarkkailussa ja asiaan osaa itsekin valmistua.
Toki sitä toivoo että mitään ei olisi, mutta onneksi nykyään saadaan korjattua leikkauksilla paljon :)

Tsemppiä loppuraskauteen :Heartred
 
Kiitoksia :) Häämatka 29.4 ni josko viimestää siellä Barcelonan lämmössä unohtaisi hetkeks kaiken stressaavaa :)
 
Kuulostaa ihanalta ja varmasti tekee hyvää kaiken stressin keskellä!
Ihanaa ja ennenkaikkea rentouttavaa matkaa :)
 
Minskuu: ihania uutisia :) Ja hyvä, että seurataan ja suunnitellaan.

Mullekin tupsahti aika erikoislääkärille ultraan ennen vappua. Nähdään taas pieni möhkäle :Heartpink Tämä ylimääräinen käynti johtuu nyt siitä verenvuodosta, jota ei onneksi ole keskiviikko aamun jälkeen tullut.

Ostin muuten tukivyön ja voin kyllä suositella lämpimästi, jos joku sitä on miettinyt. Paineen tunne alamahassa väheni välittömästi ja kävelystä tuli heti paljon helpompaa. Vaikka ei tämä mun maha nyt mitenkään normaalia isompi ole, mutta ihan selvästi "roikkuu" helpommin ja varhaisemmassa vaiheessa kuin esikoiselta. Silloin en miettinyt koko vyön hankintaa. Nyt oli pakko, kun töissä istuminen alkoi välillä olla yhtä tuskaa. Varsinkin kun perehdytän mun sijaista ja istun välillä kovalla ja huonolla tuolilla.
 
Huomenta!

Rupesin kyselemään että onko muilla ollut havaittavissa esikoisen "ripustautumista" nyt raskauden aikana?
Meillä on esikoinen muuttunut täysin äitin tytöksi. Esimerkiksi viime yönä kipusi taas viereen nukkumaan. No yritin siinä aikani jotenkin mahtua olemaan ( 160 cm sänky ja kolme henkilöä + vauvamaha, ei hyvä yhdistelmä ). Lähdin sitten alakertaan kun arvelin syödä ja siirtyä nukkumaan sohvalle. Ei mennyt kuin pari minuuttia kun neiti tuli perässä alas ja vaati päästä nukkumaan sohvalle äitin viereen. Isi ei kelvannut vaikka oli yläkerrassa sängyssä nukkumassa. Ja tosiaan tyttö siis havahtuu unesta samantien kun minä liikun yläkerran makuuhuoneesta pois - tämä tapahtuu joka kerta.

Tämä nyt oli vaan esimerkki, muutakin on ollut. Jotenkin vaan miettii että tunteeko tyttö olonsa jotenkin "uhatuksi" nyt kun perheeseen uusi jäsen tulossa....
 
Meillä sama juttu. Poika 3 v ei juuri muuta haluakkaa ku äiti äiti äiti äiti! Aikasemmin ollut täysin isin poika, nyt ei kelpaa mihinkään kun vain minä. Aika rankkaa välillä :D varsinkin jos on esim supistuksia tai selkä kränää ja samaan aikaa pitäs kaakao laittaa tai kakkaa mennä pesee ni sit olenkin sanonut että nyt pitää isin kelvata. Ja onse onneks alkanu kelpaamaankin taas. :)
 
Meil onneks poika on jo päässyt suurimmaks osaks yli tosta äiti-liimautumisesta.. tosin onkin jo sen 6v.. suunnillee vuosi sitten nukkui vielä yöt mun vieressä,ku oltii kahellee,mut uuden miehen myötä rupes nukkuu omas sängyssä.. muutenkin se on niin omatoiminen ja reipas,et oikein itkettää,se lähtee eskariin syksyllä..
 
Meillä on ihan sama äiti-ripustaumisilmiö!! :) Tyttö on nyt 1v 10kk ja ääääiiiti on kaikkeen maailman paras ja isi ei saa pusuja mutta äiti saa niin monta kun vaan tahtoo.. Hän tuntuu olevan tosi innoissaan pussailemaan ja paijaamaan pikkuveliä masun läpi ja haluaa auttaa kun laitetaan pikkkuvelin pyykkejä mutta ehkä on kyllä havaittavissa myös mustasukkaisuutta! Voi reppaanaa jos tuntee että on uhattuna :Heartred
 
Mun esikoinen on kohta 1v1kk ja pitää mahaani rymyämisalustana. Yrittää tehdä syöksyjä sen päälle ja välillä ihan tahallaan rymyää mahan yli vaikka loivempiakin ylityskohtia olisi. :) mitenkähän villiksi tää touhu vielä muuttuu :)
 
Esikoinen 1v5kk halailee ja pussailee huutelee ääiiitii..ja jos en heti oo noussu niin kantaa vaatteekki sänkyyn sitte huutaa äääiiiitttiii! ❤
 
Käyttekö jotenkin läpi vauvan tuloa esikoisen kanssa? Mä lopetin pääsiäisenä esikoisen imetyksen (nyt 2v 2kk) ja esimerkiks siitä ollaan puhuttu, että kun vauva tulee,se saa tissimaitoa,kun se ei voi muuta syödä. Poika olis vielä halunnu itse jatkaa maitolinjalla, mut maito rupes loppuun varmaankin raskauden myötä. Esikoinen ehdotteli vielä pitkään maidon antamista hänelle, ja nyt käy läpi tätä "kun vauva tulee,se saa".. Oon myös ottanu välillä vauvanukkee viereen leikkiin ja pyytäny lasta esim. auttamaan sen vaatteiden vaihdossa. Vaatteita poika hakee nukelle innolla ja kerran ehdotti vaippaakin,mutta jossain vaiheessa haluu sitten viedä nuken pois. Esikoinen on tosiaan nimenny tulokkaamme ja sitä työnimeä käytetään. Koitan ottaa vauvaa meidän puheisiin mukaan.
 
Kyllä meillä esikoinen kyselee koko ajan että koskas se vauva sieltä syntyy? Joko vauva syntyy nyt? Miksi vauva ei voi syntyä nyt? :D

Itselläni on viime elokuussa syntynyt kummityttö jonka kautta meidänkin esikoinen varmaan osaltaan käsittelee tätä uuden vauvan tuloa, vaikkakin on välillä aika mustasukkainen tälle kummitytölleni - joten saa nähdä miten käy sitten kun yksi vauva asuu meillä ihan kokonaan :rolleyes:

Paljon käy omia tavaroitaan läpi ja on sanonut että mitkä sitten jää vauvan leluiksi ja jos joku vaate jää hänelle pieneksi niin toteaa että tämä on sitten vauvalle sopiva. Mukana on ollut järjestelemässä vauvan vaatteita ja tavaroita ja kyllä varmaan joka päivä jollain tapaa tulee puheeksi vauvan syntymä. Itseäni ehkä eniten jännittää juurikin tuo mustasukkaisuus ja sitten toisaalta myös se liika innokkuus että esikoinen haluaa nostella vauvaa syliin jne. Siinä pitää olla silmät selässäkin että ei sitten ole liian innokas :)
 
Meillä esikoinen on vuoden vanha, joten eipä hänen kanssa olla asiaa pohdittu. Jännittää vähän mitä tästä tulee, mut uskon ja toivon et kaikki menee hyvin.
 
Meiän kymmenkuisella ei luonnollisesti oo hajuakaan siitä mitä on tulossa :wink täytyy tällä viikolla siirtää poika omaan huoneeseen nukkumaan niin ei tuu kaikki sitten kerralla.
 
Tuo nukkumajärjestely mua myös kiinnostaa, miten kukakin toteuttaa? Me nukutaan isossa sängyssä perhepedissä, viikot kahestaan pojan kanssa ja viikonloppusin kolmistaan iskän kanssa. Esikoisella on muutaman kuukauden ollu oma sänky kiinni isossa sängyssä. Siellä se käy nukkumassa pieniä pätkiä, pari kertaa on vasta aamulla mönkiny viereen. Mä oon aatellu, että rehaan vielä pinnasängyn makkariin. Vauva sais alottaa yönsä siellä ja sitte jäis ekalta syötöltä viereen. Täytyy vaan pysyä itse vauvan ja vanhemman lapsen välissä. Esikoinen ei enää nykyään mahottomasti pyöri. No, saapi nähä kuinka käy, lasten turvallisuus tietty pidetään etusijalla, jos tuntuu et perhepeti ei toimi, täytyy yrittää muuta.
 
Meillä myös eniten mietityttää tuo mustasukkaisuus. Poika ei ole vielä mitään negatiivisuuksia sanonut tulevasta pikkuveikasta ja odottaa kovasti, että pääsee kaikkea sille opettamaan, mutta todellisuus jää sitten nähtäväksi.

Olen sillain puolihuolimattomasti pidellyt toisia 3v lapsia ja pieniä vauvoja sylissä ja jos poika on siihen tullut, niin aina painottanut, että kaikille lapsille on tilaa äitin sylissä. Lopputulos on kyllä turhan usein ollut 3x3vuotias ja siihen tuo 30viikkoinen maha, niin vaatinut hieman keskittymistä, ettei aivan tuskaiselta vaikuta!

Kaikista vaatteista mitkä jää pojalle pieneksi puhutaan, "jokohan tämän voisi laittaa pikkuveikalle?" ja samoin myös leluista ja tavaroista. Kirppiksillä kun kierrellään, niin poika haluaisi ostaa kaikkea pikkuveikalle, mutta pakkohan tuota on hieman tuputella :)

Poika nukkunut jostain 4-6kk lähtien omassa huoneessa, eli nukkumisten kanssa ei ole kuin tuo mustis-ongelma, jos ei tykkää kun pikkunen saa nukkua isin ja äitin huoneessa. Tarkoitus olisi siirtää myös nuorempi poikien huoneeseen heti kun yösyötöt jää pois ja pystyy sen 8h nukkumaan isompaa häiritsemättä.
 
Meillä on esikoisen huone heti meidän makuuhuoneen vieressä. Edes ovea ei ole välissä, oviaukko vain :) Siellä on hänellä oma sänky mutta aika monesti aamuyöstä tahtoo vielä viereen kavuta.... Nyt viime aikoina tosin vähemmän. Olisiko huomannut että on parempi nukkua omassa isossa sängyssä kuin ahtaasti äitin + mahan ja isin vieressä.

Ollaan käyty keskustelua siitä että vauvan sänky tulee meidän makuuhuoneeseen kun vauva heräilee paljon yöllä.

Saa sitten nähdä miten se todellisuus menee :D
 
Meillä puhutaan päivittäin kyllä pikkuvelistä :happy: Tyttö kyselee myös että milloin syntyy ja myös ehdottaa että jos huomenna syntyisi :grin:grin

Minua arveluttaa eniten tuo nukkumisasia... Tyttö siirtyi 7kk iässä omaan huoneeseen ja nukkui 1,5vuotiaaksi täydellisesti yönsä (11-13h yhteen putkeen) mutta nyt on alkanut heräillä äitiä huutaen öisin... :confused: Lisäksi pitäisi saada vielä siirrettyä hänet pinniksestä isojen tyttöjen sänkyyn että saadaan pinnis vauvalle ja se arveluttaa että tuleeko siitä sitten mustasukkaiseksi kun hänen oma sänkynsä annetaan vauvalle.. On kyllä siitä yhdessä useasti puhuttu että vauva tarvitsee reunat ettei putoa ja hän jo isona tyttönä osaa nukkua ilman laitoja:happy:
 
Takaisin
Top