Lähenevä synnytys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja lumin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Syyskuun puolessa välissä jouduin kerran käymään synnytysvastaanotossa tarkistuksessa sen yöllisen jättipitkän (45min) ja kipeän supistuksen takia. Siellä, kun istuskelin odottamassa omaa vuoroani käytävässä, missä oli paljon muitakin ihmisiä, oma mies ja monen synnyttävän naisen mies/saattaja sillä välin, kun nainen on käyrillä viereisessä tilassa, niin ehti aika hyvin nähdä, miten homma etenee.

Synnyttämään tulevat vaappuivat siihen käytävään, josta on iso oviaukko kätilöiden huoneeseen, missä verhojen takana on sänkyjä ja naisia siellä rivissä käyrillä ja muissa toimenpiteissä. Siinä oviaukossa kovaan ääneen kätilöt kyselevät tiedot, onko menny vedet vai supistusten takiako tulevat, milloin supistukset alkaneet tai vedet menneet, kuinka usein supistaa, onko kakka tullut monta kertaa, otatko suolihuuhtelun jne...Ei mitään yksityisyydensuojaa.

Sitten siellä verhon takana hoitavat hommat ja selittävät, että nyt sitten pidät sisällä pari minuuttia. Kaikki puhe kuuluu käytävään, ja kohta ne naiset vaappuvat siihen käytävään ja painelevat vessaan. Nice... Mä kyllä arvostaisin yksityisyyttä noissa puuhissa, mutta voihan se olla, että ei siinä tilanteessa enää paljon kiinnosta kuuleeko joku kuinka hienosti lörisee pönttöön. (Kaverini sanoi, että kannattaa sitten olla ihan varma, että istuu kunnolla ennenkuin rentouttaa, ettei tapahdu kakkakatastrofia tai -räjähdystä siellä vessassa...[:D])

[:D][:D] Siis tää on ihan korvaamaton tää palsta, kun ei tosiaankaan kävis mielen vieressäkään kysyä kauan sitten synnyttäneiltä tai ei koskaan synnyttäneiltä kavereilta tällaisia juttuja!! Ja on sekin hyvä puoli tässä, että eritteiden yms ja toimenpiteiden kuvaileminen ei tunnu niin oudolta/nololta/tms kun ne voi vaan kirjottaa, eikä tarvii ääneen sanoa [;)]

Mulla on vatsa toiminut ihan suht normaalisti, tosin nykyään käyn isolla hädällä ainakin 2 kertaa päivässä, joskus useamminkin. Ja sillon ku pitää mennä, niin sit pitää tosiaan JUOSTA! Juuri ja juuri keittiöstä ehdin vessaan asti, vaikkei edes mitenkään kuralla oo. Pissalla tietty hyppään ihan jatkuvasti... Nyt vielä enemmän ku aiemmin, kun tää vauva on selvästi nyt alempana kuin ennen. Mulla kans lirahtelee jotain pikkuhousuihin ja oon siksi joutunut jo kauemman aikaa pitämään pikkuhousunsuojia, mutta oon kyllä ollu sitä mieltä, että se on sitä valkovuotoa. Voiskohan se olla sit kuitenkin jo lapsivettäkin...? Pääskynen: mä oon kans harkinnut vaippojen testaamista, vaikkei virtsankarkailua ookaan ollut [:D][;)]

Pajunkissa, kiinnitin samaan huomiota, kun kävin kesällä ä-polilla ultrattavana. Lähinnä itelle siinä käytävällä odotellessa tuli sellanen olo, että pitäskö mun mennä jonnekin kauemmas tai ruveta kuuntelee musiikkia. Ei sitä tosiaan varmaan niin välitä sitten itse siinä tilanteessa, mutta yleensä jos on ihan normi lääkärissä, niin ei paljon huvittais oireitaan siellä kaiken kansan kuullen selvittää. Raskaus on tietysti muutenkin ihan kaikkien asia, mahan kasvu, lasketut ajat jne. kuuluu ihan kaikille ihmisille, niin miksipäs ei sitä synnytyksenkin kulkua kävisi läpi yhdessä kaikkien kanssa [:D] Seuraavan kerran kun tuntemattomat utelee jotain, niin pitänee varmaan avata keskustelu noista eritteistä [;)]

Kyllä toi mun erite näytti kuitenkin loppujen lopuksi imeytyvän tohon paperiin, ei kastunut housut siis. Eli valkovuotoa se vain oli. Blaah. Jos ei ois noin tuulinen ilma, vois lähteä lenkille. Vaikka, jos se synnytys ei ole alkaakseen, niin tuskinpa "urheilustakaan" olisi hyötyä.

No niin, nyt alkoi supistukset tuntua reisissä... aiemmilla kerroilla se on tiennyt aika pikaista menoa, mutta nyt tällä kertaa en usko vauvan syntymän ennen kuin pää on ulkona. Johan minä olen tässä pari kuukautta elänyt siinä valmiudessa, että voi tulla koska tahansa, mutta niin vain alkaa muu porukka poksua ympäriltä ja minä pysyn yhtenä kiusallanikin, että saan teitä piinata kaiken maailman ennusmerkeillä, jotka eivät johda mihinkään. (kyllä tämän joudun viimeistään uudenvuoden paikkeilla ulospukkaamaan oli miten oli...)

Hmm,tuota alapään ajelua on kyllä ollut ihan vielä 2000-luvullakin..Tai ainakin tiedän muutamia joille tehty tämä esim vuonna 2003..
Eikä niissä kivuissa varmaan kiinnosta kuunteleeko joku niitä ääniä[:D] Ja ihan normaali asiahan se on..

Mulla oli kunnon mummo-olo sillon heräämössä leikkauksen jälkeen,kun mua käänneltiin sängyssä,juotettiin ja pestiin..En voinut tehdä mitään itse..Jos halusin juotavaa niin piti pyytää aina hoitaja juottamaan[&:]
Ja se peseminen,toiset pesee alapään ja vaihtaa siteen yms[&:] Se oli jotain ihan kamalaa kun joutu makaamaan sängyllä alasti ja kaks hoitajaa pesee..Ja onpahan muutama mieshoitajakin nähny mun alapään kun on tota haavaa käyny hoidattamassa[:D] Kerran oli jopa sellanen tosi nuori poika päivystyksessä hoitajana ja mietin hetken että pyydänkö naishoitajan,mutta olin kokenu jo niin paljon että oli ihan sama [:D]

Siis mun on nyt ihan pakko nolata itseni täällä ja kysyä tyhmin kysymys ikinä mutta ihan oikeesti mä kysyn silti tosissani joten jos joku pystyy vastaan niin thanks... eli jos sulle tungetaan ruutalla persiiseen lämmintä vettä niin miten ihmeessä sä pystyt pidätteleen sitä samalla kun pungerrat ensin siitä tutkimuspöydältä alas ja sit vielä kävelet jonkun käytävän päässä olevalle vessalle?? Ja kaikki kattomassa siinä rivissä niin tota ihan oikeesti, eikö kellään oo muka ne tuotteet levähtänyt jo siinä matkalle? Ja oletko sä siinä puolipukeissa, ilmeisesti? Vähän nolo oikeesti, ei minkään muun mutta kun siellä on niitten toisten miehet/naiset paikalla...

Ja haluan painottaa että mua ei kiinnosta mitkään nolot äänet tai keskustelujen kuulemiset mutta kyllä se nyt nolottaa jos paskoo kaikkien edessä käytävälle!!! APUA!! [:D][:'(][:)][:(][:o]

Ang1: tuosta asiasta mulla ei ole käytännön kokemusta, mutta uskoisin, että normaalit pidätystoiminnot jeesaa sen matkan ajan...

Mystis: Ei todellakaan kuulosta mieltä ylentävältä kokemukselta. [&:] Onneksi ne kuitenkin on hoitoalan ammattilaisia, jotka tekee tuollaista työtä rutiinilla. Heille siinä ei ole mitään kummallista. Ymmärrän kyllä täysin, että siinä tilanteessa on itsellä ollut aika tylsä olo. Mites muuten, ei kai tuo "täysi hoitaminen" ole normaali käytäntö sektion jälkeen?? Siis liittyikö tuo sinulla nimenomaa siihen, että olit myrkytyksen takia niin huonossa kunnossa?

meemi: Joo siis olin niin huonossa kunnossa etten pystyny ku käsiä liikuttamaan..Ja mussa oli kiinni verenpainemittaria,monenmoista tippaa,happiviikset,rinnassa lätkät,sormessa se juttu(mikä nyt onkaan),katetri ja olikohan vielä jotain muuta..Oon ollu kuulemma aika karun näkönen,tai ainakin mies sano ettei ollu mikään kaunis näky ku oli kaikenlaista piuhaa ja letkua..Ja mun haava oli tosissaan siis aivan jumalattoman kipeä! Hoitajat oli onneks tosi mukavia ja onneks on tollasia ihmisiä jotka pystyy tekemään tollasta! 

Ang1: Joo ei aavistustakaan, miten se mönjä siellä pysyi kun vessaan menin, mutta käytävälle ei levähtänyt... jotenkin mystisesti sen pystyi sisällä pitämään. Minulle tuo spruutattiin huoneessa siinä verhon takana ja sitten lykkäsi sängyllä käytävälle - eli olin pystyssä sen aikaa, kun hyppäsin sängyltä vessaan. Päällä oli sairaalan pitkä paita, eli sen verran siinä oli pukeissaan ettei tarvinnut ihan pakarat vilkkuen siinä juosta.

Ajelusta, kyllä minullakin silloin on vähän karvoja ajeltu, kun on tikkejä pantu, mutta koko alapäätä ei koskaan (ei edes muinaisella 1990-luvulla, jolloin sain esikoiseni.)

Mulla on jotenkin mystisesti karvankasvu alapäässä hidastunut ihan merkittävästi raskauden aikana. On vissiin siirtynyt tuonne maha-alueelle [:D] Yritin kuitenkin eilen hiukan siistiä samalla kun ajelin säärikarvat. Onneksi tosiaan ei ole kauheasti kasvanut, oli aika mahdoton tehtävä [:D] Sääret sentään vielä meni jotenkuten.

Seuraavaan postaukseen lupaan kirjoittaa jostain muusta kuin karvoista tai eritteistä [:-]

Mä olen päättänyt että pistän miehen ajeleen alapääni tässä joku päivä ettei ole ihan ruokottomassa kunnossa.. vaikka pitkään olin sitä mieltä että ihan sama millä karvotuksella menee. Mutta nyt olen kuullut siitäkin juttua että helpompi pitää puhtaana kun on ajeltuna. (Voi jessus, en tosiaan tämmösiä juttelis missään muualla ja täällä tulee puhuttua tuosta vaan....[:D])

Puetaanko siinä taysin vastaanotossa heti sairaalavaatteet? Onkohan niillä edes mun kokoja, ei nimittäin mitään hennoin tapaus tässä kyseessä.. tai sit  niillä on mutta se on mulla metrin liian pitkä kolttu..

Tänään lääkärin kanssa puhuttiin puhelimessa ja hän oli sitä mieltä, että rv:lla 38 käynnistetään synnytys jos ei itse käynnistyy ennen sitä.. syy tähän on lapsivesi ja myös mun synnytyspelko joka on viime aikana vaivanut mua ja paljon [:(] eli ensi viikolla pääsen pelon puolelle käymään ja siellä sovitaan käynnistys pv..joskus itsenäisyys pv jälk varmaan käynnistetään sitten! Laskettu pv oli tosiaan 17pv..

herran jestas että mä oon urpo. mulla on nyt jotain mahakipuja, menkkamaisia ja polttavia. Onko nää nyt sit supistuksia vai suuttuko
masuasukk, kun imuroin. Tää noviisius täs hommas on kyllä hilppasen rasittavaa [:@]
taselle tsemit, mua kans pelottaa ihan törkeesti [:(]

Fearsome: kiitos..samoin sinullekin..[;)]
Nuo menkkamaiset kivut ovat kyllä mielestäni supistuksia [:)] Ja sinullekin voimia pelon kanssa..se on ikävä juttu [:(]

Yötä.. [:)]
Anteeks kun huutelen vieraisiin pöytiin.. heh[:D][:D][:D] Olen tuolta syyskuisista.

Sen verran ajattelin tarinoida että siinä tilanteessa kun synnytys on käynnissä niin se suolen tyhjennys on yksi pienimmistä murheista.[:'(][8D][:D][:)] Itsekiin ensisynnyttäjänä pelkäsin että mitä tapahtuu, mutta päätin rohkaista mieleni ja tein vaan kaiken mitä kätilöt sanoivat. Kaikki meni hyvin ja sain hyvät kivunlievitykset.[:)]
Kaikesta siitä kivusta ja kärsimyksestä sain maailman parhaan palkinnon! Pienen ja terveen tyttösen.[:)][:)][:)]
Mielestäni Tays oli paikkana hyvä ja henkilökunta osaavaa ja erittäin ymmärtäväistä ja mukavaa.
Jos siellä sairaalassa jokin epäilyttää ja mietityttää niin kysykää rohkeasti, sillä sitä varten siellä on ammattitaitoista henkilökuntaa jotka auttavat.[:)]

Kovasti onnea matkaan teille kaikille!!!![:)][:)][:)][:)]
Ja mukavaa joulun odotusta![:)]

^Juuri noinkin ja aika hyvin se kyllä tyhjenee ihan itsellään siinä alkuvaiheessa jo... Kuitenkin täytyy kertoa yksi hölmö juttu viime kerrasta, kesken ponnistusvaiheen minulta tuli ilmaa suolesta ja ihan tyhmänähän siinä sitten oli lakata ponnistamasta, kun eihän moinen ole soveliasta. Kätilö tuskin huomasi koko asiaa, mutta itse siinä tunsi kuitenkin ja joku kummma häveliäisyys iski päälle. Yleensä kun olen tuossa vaiheessa ajatellut, että tulkoon vaikka mitä, kunhan tästä äkkiä pääsee poies.

Joo ja todellakin, vaikka olen kolme lasta taysissa synnyttänyt niin tuon synnytysvastaanoton kanssa olen sikäli varsin noviisi, että vain kerran minut on viety sieltä suoraan saliin - keskosen tullessa maailmaan ja silloinkin se oli sellaista kiitoa, että... Kyllä kuitenkin ainakin sillä kertaa minut siinä pantiin paareilta sairaalasänkyyn ja omat vaatteet säkkiin ja sairaalapaita päälle. Muuta ei ehtinytkään, kun sitten vain peitto muuten päälle ja pika pikaa saliin ponnistamaan. Ehkä tällä kertaa ehtii käytäntöä tutkia paremmin, kun tämä raskaus nyt muutenkin näkyy taas kerran kulkevan omia latujaan ja olevan sittenkin aika lailla edellisistä poikkeava.

Tase, hienoa, että olet saanut tuon käynnistysasian sovittua, minua kyllä hirvittää se, että jahka tässä tosi synnytys tulee eteen niin miten sinne Tampereelle ehdin ja minun kun pitäisi vielä saada se antibiootti suoneen sen Streptokokin takia. Miten se sinun bakteerisi, onko Jyväskylässä tapana antaa tuohon jotakin? Minua hieman jännittää myös se, mahtaako vauva joutua tuon streptoni takia osastolle antibioottihoitoon.

Kun täällä nyt on näitä eriteasioita vaihdettu estottomasti, niin kannan oman korteni kekoon keskustelussa [:D]
Eilen en meinannut ehtiä vessaan. Ihan järkyttävää! Ei mitään mahavaivoja ole ollut ja yhtäkkiä tuli vaan sellanen, että nyt vessaan ja vatta aivan kuralla. Tuli sellanen olo, että nytkö alan synnyttää. Eikös se suoli usein tyhjenny ennen synnytystä ihan itsestäänkin? No eipä tässä mitään synnytetä kuitenkaan vielä, tuskin pitkään aikaan [:D] Se oli vaan joku niin sanottu kertapieraisu.. [:'(]

^Tuttu tunne... Noita on tässäkin raskaudessa ehtinyt olla jo kerran jos toisenkin, kuitenkaan minnekään synnyttämään ei vieläkään ole tarvinnut mennä.

JA toisia eritteitä, nyt tänään on tullut suht runsaasti sellaista venyvää limaa, olisiko taas sitten limatulppaa, kun ei tuota oikein mihinkään osaa yhdistää. Minulla on aiemmillakin kerroilla se tulppa tullut pikkuhiljaa eikä kertarysäyksellä...

Takaisin