Läheisille kertominen

Kerroimme molempien vanhemmille ja minun sisaruksilleni melko pian plussan jälkeen. Minulle oli juuri tarjottu uutta työtä, joten tarvitsin henkistä tukea "Mitä-mä-nyt-oikein-teen??" -panikointiin. 😅 Muutenkin heille oli kiva kertoa ilosta, koska tiesivät lapsen olevan toiveissa. ❤️

Tulevalle työnantajalle kertominen jännittääkin sitten PALJON. Ajattelin kertoa varhaisultran jälkeen jo ennen kuin työsuhde alkaa. Näin he voivat ottaa tulevan perhevapaani huomioon töideni suunnittelussa ja raskausajan kummallisuudet kuten koeajan poissaolot kesken päivän (=neuvolakäynnit) ja väsymys saavat selityksen. Jännittäähän se olla raskaana töissä uudessa työpaikassa koeajalla. 🙈 Katsotaan, pystynkö olemaan töissä kesään saakka vai jatkuuko koeaika vielä äitiysloman jälkeen. 😅

@Hansuuu mulle ollaan kans varmaan tässä parhaillaan kirjoittamassa määräaikaista reilun 2v työsopimusta, johon sisältyisi maastotöitä ja matkoja kesällä/syksyllä :facepalm: Tuttu lähiesimieheni kyllä tietää yhdestä aiemmasta keskenmenostanikin, mutta kun meidän onnistumishistoria näissä nyt on mitä on, luulen että tällä kertaa yritän sinnitellä ainakin nt-ultraan asti ennen kuin otan raskausasian puheeksi.

Tavallaan tekisi mieli odottaa jopa rakenneultraan, kun tuntuu että vasta niillä main uskaltaa ehkä alkaa luottaa siihen että vauva on meille oikeasti tulossa. Mutta hommien hoitumisen kannalta olisi hyvä jos sijaisella olisi erityisosaamista, joten en halua laittaa esihenkilöäni tilanteeseen jossa kerron mahdollisesti edessä olevasta vanhempainvapaasta hirveän myöhään. Eihän niitä rekryjä kovin aikaisin pysty tekemään, mutta ehtii ainakin rahoituskuviot miettiä valmiiksi ennen rakenneultraa.

Työnantajalle kertomista en ollut edes ajatellut. Olen juuri aloittanut uudessa virassa (joskin ollut jo 8v keikkalaisena ko. firmassa) että varmaan on ta innoissaan uutisesta. Olen siis osittain töissä jo kun puoliso jäi pitämään vanhempainvapaitaan. Alunperin oli tarkoitus tässä talven ja kevään aikana pitää yksittäisiä palkattomia viikkoja ja olla vanhempainvapaalla mutta taidankin nyt tehdä niin että olen töissä mahd. paljon/pitkään ja säästelen nykyisen kuopuksen päivät sillai että saan olla syksystä alkaen 1,5v kotona.

Tää uus työ vaati sen että "piti" aloittaa työt jo nyt vaikka kuopus on vielä vauva. Edellisestä virasta olen vanhempainvapaalla ja hoitovapaalla, sivutoimilupa löytyy ja tämä on kaikille osapuolille ok.

Jouduin jo kertomaan töissä, että saan sijaisen perjantain neuvolakäynnin ajaksi. Toisaalta koska otin edellisistä keskenmenoista pari päivää sairauslomaa, työnantaja tietää muutenkin yrityksestä. Hassua, että hän tietää ja oma äitini ei vielä. Muillekin kerron töissä varmaan jo nt-ultran jälkeen kunhan olen läheisille kertonut ensin.

Mä kerroin kans ensimmäisen varhaisultran jälkeen jo esimiehelle. Sanoinkin, että on vielä tosi alussa, mutta saavat tietää kuitenkin kävi miten kävi. Viime keväänä sain työpaikalta tosi hyvin tukea keskenmenon jälkeen ja kun nyt kerroin hr-päällikölle iloiset uutiset, niin oli enemmän innoissaan kun oma äiti. 😅 tiedostan myös ettei mulle sijaisen löytyminen välttämättä käy ihan käden käänteessä, niin heillä on ennakkotieto ja pystyvät ja vähän tekemään ajatustyötä asian kanssa, ennen kun tää on isommin töissä julkista.

Muokattu viimeksi:
@Seikkailija Luulen myös ettei osa sukulaisistani ole kovin innoissaan. Osa on todella ura-keskeisiä ja jotkut jopa lapsivihaisia.

Miehen lapsi huomasi jo joulun pyhinä että olin "outo", väsynyt ja en ottanut sitä yhtä skumppalasillista muiden aikuisten kanssa. Tarkkaavainen lapsi ollut aina :Two-hearts:. Nyt tosin harmittaa kun miehen hankala ex on alkanut puhumaan kylillä, että olen raskaana...

@Mangojugurtti @Hedi88 @Hansuuu @KaraMamma88 @Yrttiteetä tekisi mieli
Olen määräaikaisilla sopimuksilla ja tuo työnantajalle kertominen pelottaa. Minut tunnetaan kyllä hyvin firmassa, mutta olen nyt jatkokouluttautumassa enkä valmistu vielä ennen lapsen syntymää eli en saa vakkarisopimusta vielä aikoihin. Pelottaa reaktiot ja kuinka jatkuu. Olen miesvaltaisella alalla... Kannattaako ensin kertoa HR:lle? Vai olla varuiksi liittoon yhteydessä?

@Mangojugurtti @Hedi88 @Hansuuu @KaraMamma88 @Yrttiteetä tekisi mieli
Olen määräaikaisilla sopimuksilla ja tuo työnantajalle kertominen pelottaa. Minut tunnetaan kyllä hyvin firmassa, mutta olen nyt jatkokouluttautumassa enkä valmistu vielä ennen lapsen syntymää eli en saa vakkarisopimusta vielä aikoihin. Pelottaa reaktiot ja kuinka jatkuu. Olen miesvaltaisella alalla... Kannattaako ensin kertoa HR:lle? Vai olla varuiksi liittoon yhteydessä?
Mä olen kans miesvaltaisella alalla töissä melko isossa yrityksessä. Ymmärrän täysin, et miks pelottaa kertoa asiaa. Eihän tuossa ole mitään perusteita, ettetkö jatkoa saisi vanhempainvapaan jälkeen. Kertoisin ehkä kuitenkin ensin esimiehelle ja sitten HR:lle. Ja jos yhtään tuntuu siltä, niin sitten liittoon yhteyttä. Itse kuitenkin tiedät parhaiten missä järjestyksessä teidän yrityksessä nuo asiat "kuuluu" ilmoittaa. 😊

@adrenalina en osaa oikein sanoa. Olen itse vakituisessa virassa niin eivät pääse minusta eroon 🤣 Siksi ajattelin, että ihan sama mitä tietävät. Ehkä kertoisin esihenkilölle kuitenkin ensin ja ottaisin muita mukaan vasta, jos näyttää tulevan ongelmia. Voihan olla, että kaikki sujuu hyvin 😊

@Yrttiteetä tekisi mieli Mä menin työhaastattelussa kertomaan, miten arvostan avointa viestintää puolin ja toisin. Koska työpaikka ja sen ihmiset ovat itselleni ihan uusia, ajattelin, että parempi jatkaa kehumallani linjalla. Mulla menee kertominen n. viikolle 10, joten ollaan sentään eka kolmanneksen loppupuolelle.

Ensimmäisessä raskaudessa olin vakityössä ja oli vielä korona-ajan etätyöt. Silloin asemani työpaikalla oli niin "vakaa", että kerroin töissä vasta rakenneultran jälkeen. Nyt avoimuuden mainostus, molemminpuolinen tutustuminen ja koeaika ovat johtamassa siihen, että kerron jo ennen työsuhteen alkua mutta kuitenkin niin, että työsopimus on allekirjoitettu.

@adrenalina Minä laitoin jo etukäteen liitolle viestiä ja kysyin neuvoja omaan tilanteeseeni ja onko sudenkuoppia, joita kannattaisi varoa. Jos kaipaat asiantuntijan neuvoja, niin voithan toki kysyä liitolta, miten kertomisessa kannattaisi edetä. 😊 Liitolta kysyminen rauhoitti omaa mieltäni, toivottavasti sinäkin saisit sieltä tukea. ❤️ Määräaikaisuuksiin liittyy kyllä ihan oma jännityskertoimensa.

@adrenalina en tiedä milloin sun määräaikaisuus on loppumassa (jo ennen vanhempainvapaata, vanhempainvapaan aikana tai joskus myöhemmin) mutta lähtökohtaisesti määräaikaisen sopimuksen jatkoa on tarjottava sinulle, mikäli ko. työtä on edelleen saatavilla. Eri juttu on sitten jos rooli /työ katoaa kotonaan organisaatiosta. Eivät silloin voi siis palkata siihen ketään muutakaan tilalle. Sinulle voidaan kuitenkin palkata perhevapaan ajalle sijainen, mutta uutta määräaikaista sopimusta on lähtökohtaisesti tarjottava sinulle, vaikka olisit perhevapaalla. Kuten @Hansuuu sanoi, liitot tarjoavat kullanarvoista apua vaikeisiin tilanteisiin. Kassoissa taitaa olla suppeammat lakipalvelut, mutta kannattaa nekin tsekata.

@Ness kiitos. Minulle on alustavasti puhuttu että sopparia jatkettaisiin projektin loppuun asti (elokuun loppu), mutta toistaiseksi sopimus on kirjoitettu vain toukokuun alkuun. Töitä olisi, mutta liitostakin sanottiin (soitin tänään), että helposti tällä alalla yritys keksii jonkun tekosyyn miksi sopimusta ei jatketa. Pitää vain katsoa miten käy. Koitan nauttia kuitenkin tästä ajasta miettimättä liikaa tätä työasiaa. En malta odottaa ettei tarvitse enää salailla ja pääsen jakamaan uutiset läheisten kanssa:Smiling Face With Smiling Eyes:

@adrenalina en oikein osaa sanoa. Ehkä kertoisin ensin työnantajalle (en tiedä onko hr vai lähiesihenkilö oikea osoite, mutta molemmat varmaan käy) olettaen ettei näinä aikoina pitäisi tulla ongelmia, mutta mulla ei ole kovin realistista että tämä paikka tulisi vakinaistumaan joten tilanne on ehkä vähemmän kuumottava kuin sinulla. (Mut palkataan tiettyyn projektiin, jonka kokonaiskesto onneksi kattaisi riittävästi myös äitiysloman jälkeistä aikaa niin että toivoisin ettei työsuhteeni kokonaiskesto lyhenisi... ainakaan sen enempää kuin mitä projektin budjetista kuluu, kun tilalleni palkataan joku hoitamaan hommat joita ei voi lykätä). Jos tuntuu turvallisemmalta kysyä ensin liitosta vinkkejä asiasta viestimiseen, ei siitä varmasti haittaakaan ole.

Muokattu viimeksi:
Takaisin