Läheisille kertominen

Kerroimme molempien vanhemmille ja minun sisaruksilleni melko pian plussan jälkeen. Minulle oli juuri tarjottu uutta työtä, joten tarvitsin henkistä tukea "Mitä-mä-nyt-oikein-teen??" -panikointiin. 😅 Muutenkin heille oli kiva kertoa ilosta, koska tiesivät lapsen olevan toiveissa. ❤️

Tulevalle työnantajalle kertominen jännittääkin sitten PALJON. Ajattelin kertoa varhaisultran jälkeen jo ennen kuin työsuhde alkaa. Näin he voivat ottaa tulevan perhevapaani huomioon töideni suunnittelussa ja raskausajan kummallisuudet kuten koeajan poissaolot kesken päivän (=neuvolakäynnit) ja väsymys saavat selityksen. Jännittäähän se olla raskaana töissä uudessa työpaikassa koeajalla. 🙈 Katsotaan, pystynkö olemaan töissä kesään saakka vai jatkuuko koeaika vielä äitiysloman jälkeen. 😅

@Hansuuu mulle ollaan kans varmaan tässä parhaillaan kirjoittamassa määräaikaista reilun 2v työsopimusta, johon sisältyisi maastotöitä ja matkoja kesällä/syksyllä :facepalm: Tuttu lähiesimieheni kyllä tietää yhdestä aiemmasta keskenmenostanikin, mutta kun meidän onnistumishistoria näissä nyt on mitä on, luulen että tällä kertaa yritän sinnitellä ainakin nt-ultraan asti ennen kuin otan raskausasian puheeksi.

Tavallaan tekisi mieli odottaa jopa rakenneultraan, kun tuntuu että vasta niillä main uskaltaa ehkä alkaa luottaa siihen että vauva on meille oikeasti tulossa. Mutta hommien hoitumisen kannalta olisi hyvä jos sijaisella olisi erityisosaamista, joten en halua laittaa esihenkilöäni tilanteeseen jossa kerron mahdollisesti edessä olevasta vanhempainvapaasta hirveän myöhään. Eihän niitä rekryjä kovin aikaisin pysty tekemään, mutta ehtii ainakin rahoituskuviot miettiä valmiiksi ennen rakenneultraa.

Työnantajalle kertomista en ollut edes ajatellut. Olen juuri aloittanut uudessa virassa (joskin ollut jo 8v keikkalaisena ko. firmassa) että varmaan on ta innoissaan uutisesta. Olen siis osittain töissä jo kun puoliso jäi pitämään vanhempainvapaitaan. Alunperin oli tarkoitus tässä talven ja kevään aikana pitää yksittäisiä palkattomia viikkoja ja olla vanhempainvapaalla mutta taidankin nyt tehdä niin että olen töissä mahd. paljon/pitkään ja säästelen nykyisen kuopuksen päivät sillai että saan olla syksystä alkaen 1,5v kotona.

Tää uus työ vaati sen että "piti" aloittaa työt jo nyt vaikka kuopus on vielä vauva. Edellisestä virasta olen vanhempainvapaalla ja hoitovapaalla, sivutoimilupa löytyy ja tämä on kaikille osapuolille ok.

Jouduin jo kertomaan töissä, että saan sijaisen perjantain neuvolakäynnin ajaksi. Toisaalta koska otin edellisistä keskenmenoista pari päivää sairauslomaa, työnantaja tietää muutenkin yrityksestä. Hassua, että hän tietää ja oma äitini ei vielä. Muillekin kerron töissä varmaan jo nt-ultran jälkeen kunhan olen läheisille kertonut ensin.

Takaisin