Läheisille kertominen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hannie_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Hannie_

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Tammikuiset 2025
Milloin aiotte kertoa läheisille raskaudesta? Me ei miehen kanssa olla vielä uskallettu kertoa kenellekään, ensimmäinen raskaus kyseessä ja kaikki tuntuu niin epävarmalta vielä näin alussa. Samaan aikaan olo on vähän yksinäinen kaiken tunnemyrskyn keskellä. Onneksi löytyi tämä sivusto, niin täältä varmasti saa vertaistukea!

Olen kertonut yrityksesä kavereille ja samoin plussasta. Viime kierroksella kerroin tokan keskenmenon jälkeen omalle äidille prosessista. Nyt en tiedä mitä teen, toisaalta on kiva kun on ihmisä kenelle puhua jos raskaus ei onnistu. Toisaalta taas tulee olo, että läheiset sitten herkästi alkaa kyselemään esim keskenmenon jälkeen, onko uutta plussaa tullut jne. Toivotaan, että ei tällä kertaa keskenmenoja ole 😊

Tämä kesäkuinen olisi meidän toinen lapsi. Ei olla puolison kanssa päätetty, milloin kerrotaan läheisille, kavereille, töissä jne... Voi olla, että varhaisultran jälkeen kertoisin parille läheiselle ystävälle, jotka tietävät myös yrittämisestä. Ja nt-ultran jälkeen sitten muulle perheelle ehkä. Työpaikalla kerron vasta rakenneultran jälkeen tai jos vatsa alkaa näkyä aiemmin.

Me ollaan päätetty ettei kerrota yhtä poikkeusta lukuunottamatta raskaudesta ennen 12 viikkoa. Tää päätös tuntu kyllä paremmalta ennen raskautta ku tekis mieli kertoa jo nyt kaikille 😆 Mies vieläpä meinas et odotettas jouluun asti niin et tieto ois sit tuleville isovanhemmille lahja. Saa nähä maltanko olla niin pitkään kertomatta.

Parhaalle ystävälle kerroin heti aamulla, ja miehelle vasta illalla 😂 tuleville kummeille ehkä nt-ultran jälkeen ja sukulaisille jouluna tai sen jälkeen. Esikoisesta kerrottiin jouluna, tätä tekisi mieli vielä enemmän piilotella 😂 eniten siksi etten jjjjjaksa sitä hössöttämistä 🙈

Heti kerroin muutamalle ystävälle tänään, vaikka onkin vasta 3+6 😄❤️ Anopille ja appiukolle pakko kertoa ens viikolla ku muuten ihmettelevät miks en siellä juo kahvia enää 😄 Omalle äitille kerron vasta myöhemmin.

Me ollaan nyt mietitty, että jos varhaisultrassa on kaikki hyvin, niin voitais isänpäiväviikonloppuna kertoa molempien vanhemmille! Mun omat vanhemmat on aikanaan kertoneet äidin isälle silloin ja he osti onnittelukortin jossa luki ”Ukille” ja sen välissä oli ultrakuva. Ois hauska noudattaa samaa perinnettä! :D Ystäville vois myös kertoa sit marras-/joulukuussa sitä mukaa kun nähdään ja on pikkujouluja yms muita pirskeitä tiedossa, missä oma juomattomuus varmasti herättäisi kysymyksiä. Tai sit pitää keksiä joku tosi hyvä tekosyy! 😅

Mä esikoista oottaessa kävin marraskuulla kaveriporukan mökkiviikonloppu-pikkujoulut. Mulla oli pari holitonta mukana, joista yhden taisin ekana iltana näön vuoksi siemailla ja muuten kuljin joku muki tai lasi vain kädessä 😅 yks tarkkahoksottiminen kaveri aavisti että nyt menee pelkkää limpparia entisellä juhlijalla, antoi merkitsevän naurahduksen ja kerroin hänelle sit illalla että oikein arvattu. Toinen tiesikin etukäteen jo asiasta. Muut ei ainakaan myöntäneet ole ikinä 😂 oli hauskaa pidellä "salaisuutta" tuollaisissa kemuissa 😄 työpaikan pikkujouluilta pääsin liukenemaan sillä verukkeella ruoan jälkeen, että ajan vielä yötä vasten kotiin autolla 🤭

Mä esikoista oottaessa kävin marraskuulla kaveriporukan mökkiviikonloppu-pikkujoulut. Mulla oli pari holitonta mukana, joista yhden taisin ekana iltana näön vuoksi siemailla ja muuten kuljin joku muki tai lasi vain kädessä 😅 yks tarkkahoksottiminen kaveri aavisti että nyt menee pelkkää limpparia entisellä juhlijalla, antoi merkitsevän naurahduksen ja kerroin hänelle sit illalla että oikein arvattu. Toinen tiesikin etukäteen jo asiasta. Muut ei ainakaan myöntäneet ole ikinä 😂 oli hauskaa pidellä "salaisuutta" tuollaisissa kemuissa 😄 työpaikan pikkujouluilta pääsin liukenemaan sillä verukkeella ruoan jälkeen, että ajan vielä yötä vasten kotiin autolla 🤭
Joo mä kanssa mietin, että työpaikan pikkujouluissa ehkä voin mennä sillä varjolla, että oon autolla! Asutaan sen verran landella, että tänne pääsee yöllä tosi huonosti julkisilla ja taksi maksaa yli satasen 😅 Toki nt-ultra pitäis ehtiä olla ennen työpaikan pikkujouluja, niin ehkä jos siellä on kaikki hyvin, vois omalle tiimille töissä sit jo kertoakin 🤔

Joo mä kanssa mietin, että työpaikan pikkujouluissa ehkä voin mennä sillä varjolla, että oon autolla! Asutaan sen verran landella, että tänne pääsee yöllä tosi huonosti julkisilla ja taksi maksaa yli satasen 😅 Toki nt-ultra pitäis ehtiä olla ennen työpaikan pikkujouluja, niin ehkä jos siellä on kaikki hyvin, vois omalle tiimille töissä sit jo kertoakin 🤔
Muistelen että mä kerroin lähimmälle kollegalle raskaudesta siltä varalta, jos tarviin jonkun olemaan juonessa mukana 😅 Ja oliskohan meilläkin ehtinyt se nt-ultra just pari päivää ennen olla, en varmaan olisi muuten kertonut 🤔

Mä kerroin tänään yhelle työkaverille, lähinnä kun aiheesta ennenki juteltu ja olin ihan perseeseen ammuttu karhu 😂 hän tietää vähän taustaa nii ei ole mitenlään hankala kertoa jos menee kesken.

Ensi viikolla ehkä kerron jo esihenkilölle. Lähinnä siltävaralta, että jos menee kesken tai joutuu käymään lääkärissä, ei tarvi siinä kohtaa selitellä ihmeitä vaan sanoa miten asia on

Avaan tähän vielä tarkemmin miks kerron omalle äidille vasta myöhemmin…keskenmenneessä raskaudessa nyt kesällä hän ei edes onnitellut, vaan alkoi vaan valittaa kuinka taas menee selkä sulla huonoon kuntoon ja et nuku kunnolla, jne. 🙄😂
Ei siis huvita hänelle aikaisin kertoa…

Mä kerroin heti parhaalle kaverille, joka ties yrityksestäkin. Omille vanhemmille haluisin kertoo asap kasvotusten, mut voi olla et tänään kuitenki sit kerron puhelimessa kun en malta oottaa 😂 Puoliso on menossa alkuviikosta vanhemmilleen, niin kertoo niille silloin. Sisaruksille kerrotaan myös jo ihan tässä alkuvaiheessa. Muille kavereille ehkä sitte ekan kolmanneksen jälkeen tai jos sopivasti näkee.
Töissä oon aatellu kertoo vasta sit joskus reippaasti kevään puolella, mulla on joustava työaika ja teen etänä, niin kukaan ei pääse päätteleen mitään 😄 Pikkujoulutkin on vasta viikko ennen jouluaattoa, niin en haluu hakee sieltä mitään pöpöä. Niin, ja enhän mä muutenkaan oikeen juo ja työkaverit tietää sen, niin ei tarvis edes keksii mitään tekosyitä 😁

Aviomiehen jälkeen ensimmäinen joka saa tietää on varmaan hammashoitaja, kun ensi torstaina olis puhdistus ja tarkastus (toivottavasti sormet ja muut suussa ei vielä aiheuta yökkimistä!) Ottais siis röntgenkuvat, mutta ne saa jäädä nyt väliin.

Perheelle ja lähimmille ystäville kerrottaisiin ekan kolmanneksen ja NIPTin jälkeen. Töissä kertomista venyttäisin varmaan just ennen tai jälkeen joulun. Mä teen vaan puolittaista työaikaa ja senkin suurimmaksi osaksi kotoa, niin ultrat sun muut hoituu helposti ilman epäilyksiä. Somessa kerrottaisiin vasta syntymän jälkeen.

Olen kertonut parille ystävälle, joiden tukea tarvitsen, jos eteen sattuisi keskenmeno. Oma äiti luultavasti taas kerran arvaa ja aistii. Muille kerrotaan ekan kolmanneksen jälkeen.

Mä kerroin nyt anopille ja omalle äidille, kun satuin eilen näkemään molempia. Molemmat tietää, että historiassa keskenmenoja ja anoppi viimeksi (ei kerrottu kun vasta onnistuneen nt ultran jälkeen) oli kovin harmissaan, että ei ollut tiennyt mitä on meneillään. Sillon (ja vähä vieläkin) mua ärsytti se, nimittäin koin että keskenmenot on niin henkilökohtasia että saan ite valita kelle kerron. Mutta nyt tuli sellanen olo ja tilanne että oli hyvä kertoa

Työkaverille joka on myös paras ystäväni kerroin tällä plussasta kun hän tiesi yrityksestäkin. Meillä on töissä tulossa kaksikin alkoholia sisältävää tapahtumaa 9+ ja 12+ viikoilla niin ainakin ennen tuota jälkimmäistä aion kertoa, mutta ekastakin tapahtumasta on kyllä niin vaikea keksiä tekosyytä miksei maistu et saatan kertoa jo varhaisultran jälkeen🙈

Täällä myös siskot ja kaksi ystävää tietää asiasta, koska ovat tienneet myös yrityksestä ja lapsettomuushoidoista! 😌 Vanhemmille kerrotaan ehkä isänpäivänä jos kaikki sinne asti hyvin 🤞 ja sitten sitä mukaa läheisimmille kun nähdään. Julkisesti ehkä vasta jouluna tai vuoden vaihteessa.

Tänään (5+0) kerrottiin minun isälleni ja siskolle raskaudesta. Muille ja miehen perheelle kerrotaan vähän myöhemmin, ei olla vielä tarkkaa ajankohtaa päätetty.

Tämä mietityttää nyt kovasti millon kerrottaisiin. Saimme siis syyskuussa keskenmenon varhaisilla viikoilla. Tästä ensimmäisestä kerrottiin perheenjäsenille heti kun saatiin positiivinen tulos testistä, mutta nyt toisella kierroksella tekisi mieli pitää tätä vielä alkuun salassa jos kaikki ei menisi tälläkään kerralla hyvin 🥺 Samaan aikaan tekis heti mieli kertoa, koska onhan tämä ihana asia kun heti tärppäsi uudelleen! Tietävät kuitenkin, että jatkoimme heti yrittämistä joten.. On vaikeaa! 🤷‍♀️😅

Takaisin