Lääkkeistä

No mulla ei varsinaisesti ole vakituista lääkitystä, mutta on lievä astmaattinen taipumus. Nyt olen ollut jo viikon ajan flunssassa ja joutunut käyttämään astmalääkkeitä hirveillä annoksilla. En kuitenkaan haluaisi ottaa suun kautta kortisonikuuria, koska siihen sisältyy tiettyjä riskejä. Toki jos se on pakko syödä niin sitten se on pakko syödä, mutta vielä yritän kärvistellä.
 
Mulla on adhd-lääkitys, jota otan enää vaan autokoulun ajotunneille. Lisäks kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkitys ja kevättä kohden ollu koivuallergiaan aina astmalääke- ja kortisonikuurit. Saa nähdä mitä tästäkin keväästä tulee.
 
Mulla on siis melko vahva kipulääkitys ja allergia lääkitys, molemmat jatkuvana. Ei vaan äkkiselauksella löytynyt täältäkään kohtalotovereita ketkä tietäisi miten vaikuttaa seurantaan [emoji85]
 
Mulla menee tällähetkellä reumalääkkeenä biologinen lääke. Uusimpien tutkimusten mukaan raskaana ja imetyksen aikana voi käyttää.. vähän jännittää tää lääkkeiden pistäminen silti [emoji51]
 
Teratologisesta tietopalvelusta saa soittamalla aivan älyttömän hyvää palvelua :)

Itsellä on säännöllisesti beetasalpaaja rytmihäiriöihin ja migreenin estoon. Sitä sais syödä mut koitan kuitenkin pärjätä nyt ilman niin että otan vain niinä päivinä kun urheilen ja suurempi todennäköisyys rytmihäiriö kohtaukseen. Migreenin hoidosta en vielä tiedä... sovin nyt fyssarin kanssa 1,5 vk välein 30min käynnit missä käsitellään niska koska migreenini on lähinnä niskaperäistä.
 
Mulla alkoi raskauden myötä tyroxini ja metformiink. Noin kilpirauhasen vajaatoimintaan ka toinen radin takia.
 
Mulla menee kans thyroxin, kun leikattu kilppari kokonaan pois.

Olikos nyt raskausaikana ihan turvallista käyttää näitä perus kipulääkkeitä? Burana, panadol? Oliko niin että jompikumpi parempi?
Mulla on taas öisin niin pahat leposäryt olkapäässä, että valvottaa tuolta 2-3 eteenpäin, jotain pitäs kokeilla ens yöks ottaa et sais nukuttua.
 
En oo kyllä kokeillu, ei oo kukaan tainnu ikinä sitä edes ehdottaa? Oon siis ravannu fyssareilla jo ties kuin monta vuotta tän vaivan takia. Vanhat rasitusvammat taas kummittelee.
Saapikos tuota akupunktioo tehä raskausaikana vai joutuuko kärvistelee syksyyn?
 
En oo kyllä kokeillu, ei oo kukaan tainnu ikinä sitä edes ehdottaa? Oon siis ravannu fyssareilla jo ties kuin monta vuotta tän vaivan takia. Vanhat rasitusvammat taas kummittelee.
Saapikos tuota akupunktioo tehä raskausaikana vai joutuuko kärvistelee syksyyn?

En ole varma mutta mun mielestä saa käydä akupunktiossa myös raskausaikana. Sitä kannattaa ammattilaiselta kysyä.
 
RASKAUSAKUPUNKTIO

Raskauden aikana akupuntiota voidaan käyttää monenlaisiin vaivoihin. Akupunktio on aina kokonaisvaltainen mielen ja kehon hoito. Akupunktio on turvallista raskausaikana sekä imetyksen aikana. Akupunktiolla stimuloidaan omia parantavia energioita kehossa. Annetaan ikään kuin keholle sysäys paranvien voimien vapaaseen virtaukseen. Akupunktiohoitoon yhdistetään myös hierontaa ja mikäli pelkäät neuloja, voidaan hoito tehdä akupainantana.
 
Panadol on mun käsittääkseni kipulääkkeistä turvallisin, mutta myös Buranaa voi käyttää yksittäisiä annoksia missä vaiheessa raskautta tahansa (HUS:n ohje migreenipotilaille). Buranan tai muiden tulehduskipulääkkeiden toistuvaa käyttöä ei suositella etenkään viimeisellä raskauskolmanneksella, koska saattaa aiheuttaa valtimotiehyen ennenaikaisen sulkeutumisen.
 
Mulla siis menee jatkuvana mm kipulaastari ja pregabalin.. Ahdistaa ajatuskin että voiko tää päättyä hyvin ☹️
 
Parasetamolista oli minusta tehty jo tutkimuksia, ettei se ole kovin viaton lääke missään tilanteessa. Itse en siksi ole käyttänyt sitä enää vuosiin.
 
Mulla siis menee jatkuvana mm kipulaastari ja pregabalin.. Ahdistaa ajatuskin että voiko tää päättyä hyvin ☹️

Oletko konsultoinut oma lääkäriä raskaudesta? Nuohan on sellaisia lääkkeitä, että on hyvä olla heti yhteydessä, että lääkäri voi arvioida lääkkeen hyödyt/haitat. :-)
 
Oon ollu sekä neuvolaan että keskussairaalaan. Toistaiseksi ei ole kukaan ottanut kantaa. Terkkari oli todella töykeä puhelimessa ja nyt en tiedä yhtään mitä tapahtuu vai tapahtuuko.
 
Mulla siis menee jatkuvana mm kipulaastari ja pregabalin.. Ahdistaa ajatuskin että voiko tää päättyä hyvin ☹️

Joo noista kyllä kannattaisi kysyä mahdollisimman pian, ainakin pregabaliini voi olla semmoinen joka pyritään mahdollisesti vaihtamaan. Toisaalta nuo on myös semmoisia, joita ei parane äkisti ja omin päin tauottakaan. Toivottavasti saat jonkun vastaamaan pian!
 
Takaisin
Top