Lääkkeellisen tyhjennyksen kokemuksia!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MariQ
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko sun testi vielä positiivinen vai onko jo haalistumassa/negatiivinen?

Mulla testit on nyt jumiutuneet tuohon haaleaan positiiviseen. Oon testannut uteliaisuutta viikko sitten sekä kolmena edellisenä päivänä putkeen, eikä niissä ole mitään haalenemista keskenään. Toki nyt vasta reilu 2 vkoa ekoista cytotekeistä, että pitäis vaan malttaa varmaan. Mut aika pessimistisesti suhtaudun, mahtaako tämä tästä hoitua muka itsellään enää vai kaavintako on edessä..
Perjantaina tein viimeksi ja oli haalistunut, vois huomenna taas tehä. Vuotohan mulla vaan jatkuu joten jotain siellä vielä on.

Onko sulla kivut jatkunut? Olisiko syytä käydä näytillä? Mulle hoitaja sanoi ainakin, että jos vuoto loppuu ja alkaa kipuineen uudestaan, pitäisi olla yhteydessä.
Menkkajomottelua on vieläkin. Oon ajatellu että kuuluu asiaan kun ei mitään särkylääkkeitä tarvi.

Kävin eilen gynellä chekissä kun muutaman kerran kovia vihlovia kipuja ollut jotka särkylääkkeellä kuitenkin taittuu mutta oma intuitio sanoi että jotain on vialla. Vuoto myös hyvin paljon jo valkovuotoa mutta punertavaa sellaista. Niin siellä oli vielä 4x2cm hematooma näkyvillä kohdussa jumissa joka aiheuttaa supistelua. Sanoi että voi tulla menkkojen kanssa ulos mutta koska aiheuttaa nyt sen että joka päivä joudun särkylääkettä ottamaan niin laittoi lähetteen vielä naikkarille uudelle cytokierrokselle. Toivottavasti selvittäis sillä. Nyt odottelen sieltä soittoa, oli se 1-7 pv kiireellisyyden lähete.

Niin kuunnellaan omaa intuitiota, tuo kotiohje kuitenkin antaa mielestäni sellaisen kuvan että on ok kärsiä 4viikkoa vuodosta ja kivuista vaikka tuon gynen mukaan tää melkeen 3 viikkoa vuotoa alkaa olee jo liikaa ja etenkin kun kipuja on edelleen. 1,5vk sit soitin ekan vihlonnan jälkeen naikkarille ja sanoivat että jos ei oo kuumetta tai pahaa hajua niin oottele vielä. No nyt oottelin ja mielummin maksoin mielenrauhasta ja siitä että pääsee taas vähän eteenpäin.

Minäkin soitin eilen naistenpolille että onko normaalia vuotaa jo neljättä viikkoa ja kipujakin on välillä enemmän ja välillä vähemmän. Ei ole kuulemma normaalia joten huomenna aamulle menen polille tarkastaan tilanteen. Mietin jo tässä itse että onko kohtutulehdus ja peruin hieronnan tältä päivältä. Tänään on kokoajan ollu paineen tunne alamahalla. Saas nähä...

Mulla on nyt vähän helpomman ääripään esimerkki, vaikka en vielä tiedäkään oliko tämä tässä. Tiistaina laitoin 4 kpl cytoja n. 9.30. Siitä puolen tunnin päästä istuin kylppärin lattialla täristen kuumassa suihkussa kun kivut alkoi niin kovina ja yhtäkkiä. Sain mukaan saadun tramalin otettua joka pysyi onneksi juuri ja juuri sisällä (varmaan kiitos aikasemmin otetun pahoinvointilääkkeen) ja sen jälkeen helpotti aika pian. Seuraavat muutama tuntia oli vain menkkamaista jomotusta ja vuodot alkoivat klo 15 maissa. Vuodon määrä oli aika pientä vaikka alkuun tulikin vähän jotain hyytelöklimppejä. Kaikki tuli oikeastaan aina vessassa käydessä. Yhden kerran tuli jotain kudosta (istukka?) mutta ei mitään kalvoja tai muuta mistä oon lukenut. Saman iltana tuli toinen kovempi kipuhuippu, johon panacod onneksi helpotti. Vuodot kuitenkin melkein tyrehtyivät siihen samaan iltaan ja ovat sen jälkeen olleen erittäin niukkoja ja tuntuu jotenkin vaikealta uskoa että tämä olisi ollut tässä, kun kuukautisissakin tuntuu tulevan enemmän. Keskiviikkona olin jo tosi ok, vähän vaan oli menkkatuntemuksia, tänään jatkuu sama. Kysyin tästä HUS:sta/omapolulta ja sain ensi maanantaille kontrolliultran. Kuulemma tulee uudet cytot mukaan sieltä, jos olisi jotain jäljellä. Tässä siis kyse tuulimunaraskaudesta, eli materiaalia kai voisikin olla normaalia vähemmän, mutta kivempi päästä varmistamaan, ettei tarvitse turhaan odotella negatiivista testiä vaan pääsisi eteenpäin.

Täällä nyt sitten imukaavinta tehty polilla. Nyt pitäis olla kohtu tyhjä ja saa jatkaa elämää, toivottavasti 🙏 tulehdukseen viittaavaa ei ollut mutta pientä jännitystä ilmassa kun kohdun nipukassa oli jotain vaaleaa ja kokivat että pitää ottaa papa. Nyt pitää yrittää olla analysoimatta sitä liikaa.

Täällä nyt sitten imukaavinta tehty polilla. Nyt pitäis olla kohtu tyhjä ja saa jatkaa elämää, toivottavasti 🙏 tulehdukseen viittaavaa ei ollut mutta pientä jännitystä ilmassa kun kohdun nipukassa oli jotain vaaleaa ja kokivat että pitää ottaa papa. Nyt pitää yrittää olla analysoimatta sitä liikaa.
Oliko sulla paljon materiaalia vielä jäänyt tulematta? Ja oliko toimenpiteenä millainen? Loppuiko vuodot heti imuun vai jatkuuko vielä?

Mulla tuli tänään 3 vkoa ekoista cytotekeistä.
Edelleen vielä tihkuttelee haaleanpunaista vuotoa satunnaisesti vessakäynneillä. Ei infektion oireita kuitenkaan, että kohtutulehdusta ois syytä epäillä tällä erää. Raskaustestissä tosi hailakka haamu enää, hienosti viikon takaisesta haalistunut entisestään.. nyt vaan pidän peukkuja, että muuttuu negatiiviseksi viikon sisään ”4 vkon määräaikaan” mennessä. Jos ei, niin piti antaa vielä yksi viikko aikaa lisää ja tehdä sitten uusi testi, ennen kuin naistenpolille ottaa yhteyttä jatkosuunnitelmaa varten.

Oliko sulla paljon materiaalia vielä jäänyt tulematta? Ja oliko toimenpiteenä millainen? Loppuiko vuodot heti imuun vai jatkuuko vielä?

2 cm kalvo palanen oli. Paljon tuli kuulemma tavaraa ulos kun tehtiin imu 2 kertaa. Toimenpide oli epämiellyttävä mutta siedettävä puudutteen ansiosta. Sain 2 eri antibioottia sairaalassa toimenpiteen jälkeen kerta-annoksena. Vuotoa tulee vielä ja sanoivat että toimenpiteen jälkeen voi vuotaa vielä muutaman päivän.

Tosi hyvä @Syksynlapsi että sait viimein tyhjennyksen päätökseen kunnolla. Toivottavasti pääset nyt toipumaan nopeasti fyysisesti! 🙏

Ehkä hölmö kysymys, mut voiko noita kalvoja jotenkin missata kun niitä tulee ulos? Oon ymmärtänyt että sellaisia pitäisi olla muodostunut oli kyse tuulimunaraskaudesta tai ei? Tänään on neljäs päivä tyhjennyksestä ja on alusta saakka tullut tosi vähän mitään ulos, vaikka vuodot alkoikin heti ekana päivänä. Viimeiset kolme päivää superniukkaa menkkavuotoa mutta ei oikeastaan tuntemuksia. Tänään on taas tullut vähän enemmän kipuja ja turvotusta mutta ei sen enempää vuotoja ja oon alkanut miettiä että ei varmaan tullut ulos kaikki mitä pitäisi. Mietin että ehkä mä en vaan ylipäätään ymmärrä mitä sieltä pitäisikään tulla ulos 😅

En tiedä muiden osalta, mutta itselläni tuli todella paljon hyytymiä useampana päivänä ja usein myös isojakin palasia. Lisäksi raskauspussi tuli kokonaisena. Sitten tuli yhtenä päivänä sormen mittainen aika paksu ja kovan tuntuinen joku mikä lie kudospalanen, se oli kyllä melko ällöttävä. Eli tavaraa tuli. Viikkoja oli 7+2 kun vuoto alkoi, mutta mennyt kesken 6+2.

Kiitos jakamisesta @Täti-ihminen! Mitään tuohon verrattavaa ei ole tullut omalla kohdalla. No, maanantaina viimeistään selvinnee tilanne ja eivätköhän osaa siellä myös kertoa miten tuulimunaraskaudessa saattaa erota siitä, jos olisi alkio alkanut kehittymään.

Itsellä alkoi spontaanisti ensin lapsiveden menolla, kuin olisi vesi-ilmapallo napsahtanut ja sen jälkeen tuli enemmän ja vähemmän hyytymiä ja vuotoja. Aamun sai miettiä aina, että nouseeko ylös missä vaiheessa ja juoksee vessaan.
Lääkärille vihdoin päästessä putosi riisuessa lattialle varmaan joku 0,5-1dl hyytymät, eli itsellä ainakin aika isoja tuli tuossa.
Lopputulos oli itellä, että hyytymiä tuli ~3.20- 14.15, jolloin kuuleman mukaan syntyi istukka siinä tarkistus ultraa tehdessä.
Tämän jälkeen jälkivuotoa ollut nyt 11. päivä lähtien, ensimmäiset muutama päivä sellaista "normaali menkka määrää" sen jälkeen lähinnä tiputtelua ja pyyhkäisyvuotoa. Välissä ihan pari vuodotonta päivää.

Tosi hyvä @Syksynlapsi että sait viimein tyhjennyksen päätökseen kunnolla. Toivottavasti pääset nyt toipumaan nopeasti fyysisesti! 🙏

Ehkä hölmö kysymys, mut voiko noita kalvoja jotenkin missata kun niitä tulee ulos? Oon ymmärtänyt että sellaisia pitäisi olla muodostunut oli kyse tuulimunaraskaudesta tai ei? Tänään on neljäs päivä tyhjennyksestä ja on alusta saakka tullut tosi vähän mitään ulos, vaikka vuodot alkoikin heti ekana päivänä. Viimeiset kolme päivää superniukkaa menkkavuotoa mutta ei oikeastaan tuntemuksia. Tänään on taas tullut vähän enemmän kipuja ja turvotusta mutta ei sen enempää vuotoja ja oon alkanut miettiä että ei varmaan tullut ulos kaikki mitä pitäisi. Mietin että ehkä mä en vaan ylipäätään ymmärrä mitä sieltä pitäisikään tulla ulos 😅
Sun vuotoilu kuulostaa hyvin pitkälti mun kokemukselta. Ehkä saat lisää cytotekejä polilta maanantaina? Jospa ne vauhdittais materiaalin ulostuloa..

Sun vuotoilu kuulostaa hyvin pitkälti mun kokemukselta. Ehkä saat lisää cytotekejä polilta maanantaina? Jospa ne vauhdittais materiaalin ulostuloa..
Oliko niin että sä sait kerran lisää niitä cytotekejä mutta sen jälkeen oli ohjeena vaan odotella? Luin että tiputtelu jatkuu, mutta kai kivut on loppunut sulla aikaisemmin?

Vähän asian ohi, mutta kuitenkin tavallaan aiheeseen liittyen, just tänään juteltiin kaverin kanssa, miten epäreilua on se kuinka vähän resursseja ”naisten vaivojen” lääketieteelliseen tutkimukseen on laitettu verrattuna miehille relevantteihin aiheisiin ja että on vaan yleisesti hyväksyttyä, että pitää selvitä kipujen kanssa. Yliopiston (miespuolinen) lääkiksen professori oli kuulemma mm. puhunut siitä että kierukoita laitettaessa ei käytetä puudutusta, koska kohdunkaulassa ei ole tuntoa. En tiedä kuinka moni täällä on kierukoita käyttänyt, mutta itse ottaisin aika mielelläni sen puudutuksen siihen hommaan. Tää tuli mieleen siitä, kun mulle toi tiistain tyhjennys(yritys) toi kovimmat kivut mitä oon ikinä kokenut, vaikkakin ne aika nopeesti helpottikin, enkä hirveesti odota sitä että pitäisi toistaa sama. Mieluummin menisin kaavinnalla, jotta homma olisi kerralla selvä eikä tarttisi kokea samaa uudestaan :( Ei ole siis synnytyksiä takana, kuten ehkä alhaisesta kipukynnyksestä käy ilmi 😅

Oliko niin että sä sait kerran lisää niitä cytotekejä mutta sen jälkeen oli ohjeena vaan odotella? Luin että tiputtelu jatkuu, mutta kai kivut on loppunut sulla aikaisemmin?

Vähän asian ohi, mutta kuitenkin tavallaan aiheeseen liittyen, just tänään juteltiin kaverin kanssa, miten epäreilua on se kuinka vähän resursseja ”naisten vaivojen” lääketieteelliseen tutkimukseen on laitettu verrattuna miehille relevantteihin aiheisiin ja että on vaan yleisesti hyväksyttyä, että pitää selvitä kipujen kanssa. Yliopiston (miespuolinen) lääkiksen professori oli kuulemma mm. puhunut siitä että kierukoita laitettaessa ei käytetä puudutusta, koska kohdunkaulassa ei ole tuntoa. En tiedä kuinka moni täällä on kierukoita käyttänyt, mutta itse ottaisin aika mielelläni sen puudutuksen siihen hommaan. Tää tuli mieleen siitä, kun mulle toi tiistain tyhjennys(yritys) toi kovimmat kivut mitä oon ikinä kokenut, vaikkakin ne aika nopeesti helpottikin, enkä hirveesti odota sitä että pitäisi toistaa sama. Mieluummin menisin kaavinnalla, jotta homma olisi kerralla selvä eikä tarttisi kokea samaa uudestaan :( Ei ole siis synnytyksiä takana, kuten ehkä alhaisesta kipukynnyksestä käy ilmi 😅
Sain yhteensä kolmena eri kertana cytoja joista tuo kolmas kerta polilla valvotusti ensin 4 ja sit 2. Se runsas vuoto jäi puuttumaan, mutta erilaisia hyytymiä /materiaalia on tullut ulos..

Mulla alkaa nyt huumori loppua tän keskenmenon kanssa. Luulin että vuodot jäisi kaavintaan, alussa tulikin vaan niukkaa vuotoa ja hetken aikaa ei mitään. Oltiin sitten yhdynnässä kun saatiin pitkästä aikaa miehen kanssa kahden keskistä aikaa ja halut vei mennessään. Nyt kun kaavinnasta on päälle 2 vrk niin kivut palasi ja vessareissuilla pönttö täyttyy kirkkaasta verestä. Onko tämä normaalia kaavinnan jälkeen kun kohtu on todettu tyhjäksi? Mulla siis taustalla myös lääkkeellinen tyhjennys 4 viikkoa sitten. Pelottaa omat olemattomat rautavarastot 😥 pelottaa myös tulehdus vaikka sainkin ne antibiootit.

@Syksynlapsi voi ei, sulla on kyllä pitkittynyt tää ihan kohtuuttomasti. :( Sanottiinko kaavinnan yhteydessä mitä odottaa toipumisen osalta tai mikä vuotaminen nyt vielä olis normaalia? Toivottavasti hellittäis nopeasti, eikä vaadi enempää osastoreissuja.

Takaisin