Lääkkeellisen tyhjennyksen kokemuksia!

Sen verta vielä kertaan, että minäkin olen tuolla viestissäni tosiaan kirjoittanut että se istukka kehittyy kaikista raskauksissa. En ole arvailija, kiitos vain taas haukkumisesta 😞

Sinä vain halusit tarttua yhteen sanaan joka on tosiaan ollut mitä todennäköisimmin vain ylimääräinen

Nyt minä hiljenen ja jos joku tästä asiasta haluaa keskustelua jatkaa niin se on okei. Minä en vain enää jaksa ja viitsi muutenkaan tänne enää kirjoittaa mitään kun yhdestä vääränlaisesta sanasta hyökätään päälle.
 
Minulla jäi kyllä myös sellainen mielikuva tästä, että sinä @Geysira halusit vain satuttaa näillä kommentoineilla, etkä keskustella rakentavasti asiasta. Joskus kirjoituksiin eksyy näitä typoja, joita voi kyllä korjata, mutta senkin voi tehdä asiallisesti eikä lyttäämällä toista ihmistä.

Tsemppiä @Fiufau 💜 Minä koen, ettei alkuperäisessä kommentissasi ollut missään nimessä tarkoitus loukata ketään. Enkä itsekkään enää jatkaisi keskustelua 😊
 
Hei,
Turha kai tästä on enää vääntää, kun selvästi väärinkäsityksiä ollut. Toisinaan kärpäsestä tulee härkänen, kuten jo sanottu. Toivomme foorumilla ystävällisyyttä muita kohtaan.

Aurinkoista viikonloppua kaikille!

Terveisin Bella Swan, moderaattori
 
Hei!

Muistuttaisin vielä parista asiasta ylläpidon toimesta.

Vaikka olisi jostain asiasta eri mieltä tai mitä hyvänsä, henkilökohtaisuuksiin ei mennä. Yritetäänhän myös ymmärtää toisiamme. Väärinymmärryksiä tietenkin aina tulee, mutta ei jäädä niihin roikkumaan.

Muistuttaisin myös, ettei lähtökohtaisesti täällä kukaan ole asiantuntija. Toki joukossa voi olla alan jos toisenkin asiantuntijoita, mutta kun lukee jonkun viestiä sitä ei kannata tulkita täysin varmana ja tutkittuna totuutena. Kukin täällä juttelee omien tietojensa, kokemustensa ja muistikuviensa mukaan eikä viesteissä tarvitse olla kaikki samalla tasolla kuin tietoa tarjoavassa artikkelissa. Tietenkään kukaan ei tarjoituksella valehtele tai näin voimme ainakin olettaa, mutta emme myöskään voi olettaa esim. lääketieteellisissä asioissa samanlaista tietämystä kuin lääkäriltä. Foorumille kirjoittaessa ei myöskään ole välttämätöntä aina oikolukea viestejänsä. Näin saa toimia, jos se tuntuu mukavalta, mutta se ei ole välttämätöntä.

Jatketaan siis keskustelua hyvässä hengessä. Täällä saattaa menetyksen jälkeen olla yhdellä jos toisellakin tunteet pinnassa ja pienikin asia voi tuntua isolta, mutta kun pyritään olemaan ystävällisiä ja ymmärtämään niistä päästään varmasti yli. ❤️

Terveisin
Vargynja, admin
 
Itse olen just tällä hetkellä sairaalassa suorittamassa lääkkeellistä tyhjennystä. Kävin tiistaina nt-ultrassa (viikko 12 oli menossa), jossa sitten yllätykseksi näkyikin vain pelkkä sikiöpussi. Eli oli tuulimunaraskaus. Kyllähän se kovasti harmitti, vaikka osaan kyllä käsitellä tätä asiaa siltä kantilta, että siellä ei mitään missään vaiheessa ole ollutkaan. Nyt tosiaan täällä makoilen, tabletit laitettu jo. Ihanaa, että ihmiset jakaa omia kokemuksiaan, saa vähän perspektiiviä mitä odottaa.
 
Itse olen just tällä hetkellä sairaalassa suorittamassa lääkkeellistä tyhjennystä. Kävin tiistaina nt-ultrassa (viikko 12 oli menossa), jossa sitten yllätykseksi näkyikin vain pelkkä sikiöpussi. Eli oli tuulimunaraskaus. Kyllähän se kovasti harmitti, vaikka osaan kyllä käsitellä tätä asiaa siltä kantilta, että siellä ei mitään missään vaiheessa ole ollutkaan. Nyt tosiaan täällä makoilen, tabletit laitettu jo. Ihanaa, että ihmiset jakaa omia kokemuksiaan, saa vähän perspektiiviä mitä odottaa.
Otan osaa suruun! 💔 Kyllä silti menettää paljon, vaikka olisi tuulimunaraskaus. Sitä on yhtäläinen oikeus surra. Toivottavasti tyhjennys sujui niin hyvin kuin mahdollista !
 
Minäkin kirjoittelen tänne kokemuksiani, jos joku lukee ennen ensimmäistä lääkkeellistä tyhjennystään:

Ensinnäkin: Kaikki sujuu useimmiten hyvin. Minulla on hoidettu useampi keskenmeno lääkkeellisesti ja kohtu on tyhjentynyt aina onnistuneesti, vaikka se on jännittänyt kovasti. Kierto on palautunut 4-5 viikon sisällä.

Ensimmäisellä kerralla kivut yllättivät, joten älä epäröi ottaa saamiesi ohjeiden mukaan kipulääkitystä. Minulla auttoi myös lämpö alaselälle, esimerkiksi lämmin suihku ja kauratyyny.

Tyhjennyspäiväksi kannattaa varata veden lisäksi sokeripitoista juotavaa ja esim. suklaata tai muuta herkkua. Lisäksi helppoa syötävää. Kannattaa syödä, vaikka ei olisi juuri ruokahalua.

Pahimman vuodon ajan olen istunut suihkun lattialla, jottei tarvitse vaihtaa koko ajan sidettä. Kylpyhuoneeseen olen laittanut valmiiksi juotavaa, pientä energiapitoista välipalaa ja tarpeeksi pyyhkeitä.

Voimia, jos sinulla on pian tyhjennys edessä. ❤️
 
Lisäisin vielä, että jos yhtään tuntuu, että kivut ovat kovia eikä panadol ja burana auta, on täysin ok mennä päivystykseen saamaan tehokkaampia kipulääkkeitä. Joillain tyhjennys menee helposti, toisilla ei, eikä voi ajatella, että kaikilla olisi samanlaiset kivut.

Lisäksi jos on runsas vuoto ja alkaa huimata, ja sydän sykkii korvissa aina kun nousee pystyyn, on mahdollista että verta on vuotanut sen verran runsaasti, että päivystys on oikea paikka jatkaa tyhjennystä. Eli ei kannata ajatella, että tyhjennys pitää pärjätä kotona miedoilla lääkkeillä kun niin moni muukin pärjää -- ihan tuurista riippuu, sujuuko kaikki helposti vai vaikeimman kautta.

Päivystykseen lähteminen ei ole mikään henkilökohtainen epäonnistuminen tai merkki huonommuudesta, vaan osalla tulee komplikaatioita, joissa tarvitaan lääketieteen apua.
 
Ja tyhjennyksen voi myös pyytää tehtäväksi osastolla, jos niin toivoo. Itse toimin näin, vaikka se menikin lopulta hyvin. Mutta koskaan ei voi tietää miten tulee sujumaan ja samalla ihmisellä voi yhdellä kertaa mennä hyvin ja toisella kertaa huonosti, jos tämän ikävän asian joutuu läpikäymään usemman kerran :red-heart:
 
Hei,

En tiedä mihin muuallekaan kirjoittaisin kun mistään ei saa apua/vertaistukea raskausviikkojen vähäisyyden takia.

Mulla on tänään 6+0-6+2, vähän epäselvää koska myöhäinen ovulaatio. Plussasin 11.11 eli ei tässä kauaa ole fiilistelty raskautta. Alavatsakivut ja tuhruttelu viittaa kuitenkin vahvasti siihen, että keskenmeno käynnissä/käynnistymässä. Kunnon vuotoa ei ole. Taustalla yksi keskenmeno jossa vuoto oli selkeää. Mitenköhän kauan voi odottaa että menee yksityiselle kun ei kipuja? Julkiselle eivät nimittäin ota vastaan. Olen jo asennoitunut että tyhjennykseen tarvitaan apuja. Lääkkeissä pelottaa kivut, vuodon määrä ja se että tie vie kaavintaan lopulta.
 
Tyhjennys juuri meneillään. Tuulimuna 8+2. Toissapäivänä polilla annettiin Mifegyne, tänä aamuna klo 7 aikaan sitten 4kpl Cytoteccia emättimeen (+ Burana & Panadol). Kipu alkoi käytännössä heti. Lievä vuoto n. 30min päästä. Tunnin jälkeen tuli jo reilusti verta ja epämääräisiä palasia / hyytymiä. Parisen tuntia sattui niin, ettei voinut kuin olla kippuralla ja vaikeroida. Kolmen tunnin jälkeen 2kpl Cytoteccia lisää kielen alle (ja kipulääkkeitä) ja kivut alkoi taas. Todella vuolas vuoto jatkunut nyt jo yht. 7,5h. Odottelen, josko kohta loppuisi / lievenisi tai kivut ainakin helpottaisi. Minulla kipuun auttanut lämmin pullo vatsalla, kehon liikuttaminen, heiluttelu ja asentojen vaihtelu, lämmin suihku ja alaselkähieronta. Kyllä tästä selviää, vaikkei mukavaa puuhaa olekaan. Tsemppiä kaikille, jotka joutuvat saman kokemaan.

Edit: Lisäyksenä, että rajuin vaihe kesti minulla lopulta kaikkiaan n. 8-9 tuntia. Sitten vuoto niukkeni ja kivut lievenivät. Yritin itse googlata tästä tietoa, mutten löytänyt, niin tässä jollekin vastaisuuden varalle tiedoksi. Ilmeisesti kuitenkin on yksilöllistä, kuinka kauan vuotaa ja sattuu.
 
Muokattu viimeksi:
Täällä eilen saatu Mifegyne sairaalalla ja huomenna aamusta pitäis laittaa Cytoteccia emättimeen ja siitä 8tunti ja loput 4 Cytoteccia. Hurjasti jännittää, miten oma keho reagoi lääkkeisiin. Huomenna pitäis niin paljon joulujuttuja valmistella🫠
Mulla täysin sama kohtalo 😭 Pelottaa huominen lääkkeiden otto ja kivut sekä pääseekö viettää minkäänlaista joulua edes tämän takia 😢 Tsemppiä sulle huomiseen ❤️
 
Mulla täysin sama kohtalo 😭 Pelottaa huominen lääkkeiden otto ja kivut sekä pääseekö viettää minkäänlaista joulua edes tämän takia 😢 Tsemppiä sulle huomiseen ❤️
Ymmärrän pelon ❤️ Toivottavasti kaikki menisi niin hyvin ja rauhallisesti kuin se tällaisessa tilanteessa on mahdollista ❤️ Itse pelkäsin kipuja myös kovin, mutta olikin lopulta helppo ja suht kivuton lääkkeellinen tyhjennys. Se on mahdollista! ❤️🫶
 
Täällä eilen saatu Mifegyne sairaalalla ja huomenna aamusta pitäis laittaa Cytoteccia emättimeen ja siitä 8tunti ja loput 4 Cytoteccia. Hurjasti jännittää, miten oma keho reagoi lääkkeisiin. Huomenna pitäis niin paljon joulujuttuja valmistella🫠
Voimia sinullekin vaikeaan tilanteeseen! ❤️
 
Nyt jaksan kirjoittaa kokemukseni. Mulla alkoi jo ke ekan lääkkeen jälkeen illalla alavatsakivut ja vähän kuukautisia lievempi vuoto. Sama jatkui torstaina. Perjantaina alkoi heti aamulla menkkoja vastaava vuoto, siitä noin tunti ja tunsin että nyt tuli isompi hyytymä (alkio?) ja runsaammin verta. Tän jälkeen tuli pöntöllä jonkun verran lisää verta ja pienempiä hyytymiä. Nämä siis kaikki ennen cytotecin ottamista. Otin ne silti (suun kautta) mutta niistä ei tullut vuotoja eikä kipuja. Pe illan ja la vuodin vähemmän kuin normi menkoissa, sen jälkeen pientä tiputtelua joka loppui eilen. Pärjäsin kivun ja vuodon kanssa hyvin eli kaikin puolin ”helppo” kokemus fyysisesti, henkinen puoli onkin sitten toinen juttu.
 
Kauanko teillä on kestänyt vuoto tyhjennyksen jälkeen? Minulla nyt 3,5 viikkoa tyhjennyksestä. Vuoto hiipui jo ja sitten loppui kertaalleen ja oli kokonaan poissa pari päivää. Nyt vuoto alkoi uudelleen, sellaista ihan kirkasta verta tulee runsaasti. Onkohan tämä normaalia vai pitääkö olla huolissaan…?
 
Kauanko teillä on kestänyt vuoto tyhjennyksen jälkeen? Minulla nyt 3,5 viikkoa tyhjennyksestä. Vuoto hiipui jo ja sitten loppui kertaalleen ja oli kokonaan poissa pari päivää. Nyt vuoto alkoi uudelleen, sellaista ihan kirkasta verta tulee runsaasti. Onkohan tämä normaalia vai pitääkö olla huolissaan…?
Olisin yhteydessä sua hoitaneeseen tahoon kun kerta runsastui niin paljon. Ettei vaan ole jäänyt jotain kohtuun. Kovasti voimia. ❤️‍🩹
 
Mulla oli just eilen tällainen tarina koettavana ...rv 8+6


Klo 7.50 olin jo odottamassa, klo 8 ilmoittauduin ja 8.30 mut noudettiin huoneeseen.
Tippaa ei taaskaan saanu kukaan muu ku narkkari laitettua,vaati aika monta pistosta,mutta no pientähän se oli kaiken eessä. 9. 30 vasta ekat 4 cytoa nassuun. Samalla kippauksella meni panacod ja primperan (pahoinvointilääke) Sit vaan jäin siihen istuksimaan ja juttelemaan aivan hurmaavan 66v huonekaverini kanssa, joka oli harvinaisen valoinen ihminen,ja oli mielenkiintoista jutella hänen kanssa, joka asui liki erakon elämää jossain pirkanmaan perämettässä. Respect!!

Kätilö kävi tämän tästä kysymässä vointia, ja kysyi joko on portatiivilla käyny. No en kun ei ollu tuntunu et tarvis. No hän sit antoi mulle toisen satsin cytotecii (2 tabua noin 4 tuntii ekan jälkeen) ja kun olin ne ottanu, niin ajattelin et käyä ny vaikkei tuntunutkaan.No kun ylös nousin niin jo vain alkoi pulputa ja ulos pötkähti nyrkin kokoinen veripaakku- ties paljonko sitä verta oli vuotanu ja se oli hyytyny kohtuun kun "teillä monisynnyttäjillä tuo kohtu venyy niin helposti ja kerää sen veren sisään" Cool.

No sit alkoi ne napit jo sattuu mahaan eli supistuksii, kävin vähän useemmin pöntöllä ja veriklimppei sai aikaan. Sit mulle kävi ekan kerran se ikävä juttu eli olin siin hääränny ylhäällä,siivoillu vessaa omista sotkuistani ja ollu seisomassa kun tuskanhiki puski päälle ja maailma alkoi keikkua. Vähän aiemmin siinä oli just käyny ihan perushoitaja joka sanoikin että ootko huono vointinen,kai se näki hikitipan nenässä ja kalpeuden naamassa... No kätilö tuli parahiksi kun mä hoipertelin viime hetkillä maate, mittas paineet... 104/50...vouuuhh.. vähän säikähdin. Eiku elpymään siinä,en pyörtyny mutta ei paljosta vaille.itan tittirii oli olo.

Siitä sit elpyilin ja varmaan jo puolen tunnin päästä sama uusiksi. Alla oli jo suht kipeet krampit ja tuskanhiki päässä ja paineet ei noussu enää yli 120:een. Verta oli siis menny jo sen verran. Mut tän jälkeen kun pääsin ylös ja vessaan niin ne supistukset vimein oli irrottanu raskausmateriaalin, eli portatiiviin lumpsahti sitten harmaata kalvoo ja istukkaa jne. SEn jälkeen kivut loppu ku seinään, myös vuoto loppui tosi nopsaan taii siis hiipui tosi niukaksi. Ihan ku synnytys, siinäkin mulla loppuu kivut siihen kun kohtu tyhjenee. No totesin itsekin asian että no siellä se pesä nyt on joka kasvoi jonkun viikon sisälläni.En tuntenut mitään muuta ku helpotusta.

Sain vielä 2 cytotecii, jotka ei enää tehny muuta ku nipisteli kohtua takaisin kuosiinsa.

Olokin alkoi korjaantua aika hyvin. Onneksi mulle oli arkarreltu se tippa heti alkuun käteen, sillä saivat ringerillä nostatettuu mun painetta ja nesteytettyy kun se vuoto oli melkoista.

Pääsin kotiin 21.45 .Koska asun niin lähel sairaalaa. 14 tuntii siis kesti mun sairaalaseikkailu- samassa ajassa ois synnyttäny 2 vauvaa :wink

hb jäi 117

Nyt aamulla eilisestä muistuttaa vaan päänsärky ja side housuissa. Vuoto on tosi vähäistä.
Kurja kokemus sullakin.😪
 
Takaisin
Top