Kuulumisia :))

Nipsu: mahtavia öitä alettu teillä nukkua! :D Meilläki on parhaina öinä menny nyt niin, että heppu herää vasta 7-7.30 maidolle. Ja menee siis 21-22 nukkumaan. Toisinaan joutuu vielä muutamia kertoja yössä taputtelemaan heppua takasin uneen, ja joskus heppu herää jo neljältä vaatimaan maitoa.. :P Mutta ihanaa silti, että saahaan jo paremmin nukkua!!

Meiän täyty laskea pinnasängyn pohja alas ja laittaa laita paikalleen. E on oppinu nousemaan seisomaan, joten ei puhettakaan, että ois pitäny pohjan ylhäällä, no way...!

Me oltiin viikko reissussa sukulaisia morjestamassa. E oppi viikossa 5 uutta taitoa!:D Pinsettiotteen, konttaamisen, huonekaluja pitkin kävelemisen, istumaan nousemisen makuuasennosta ja taputtamisen. Ihan tässä ihmeissäni vierestä seuraan tätä huimaa kehitystä.:)) Kohta tuo varmaan jo kävelee, tukien menee jo niin mallikkaasti ja intoa kävellä ON... Kengät jalassaki menee jo sujuvasti. Pitkään tassuteltiinkin ilman kenkiä. Ja nytkin kyllä vain satunnaisesti laitetaan ne jalkaan, enimmäkseen saa tassutella paljain jaloin, niin jalat vahvistuu ja kehittyy kävelemiseen paremmin.=)

Kävin sikiöseulontojen verikokeissaki tänään. Nyt oottelen sit kutsua nt-ultraan, jaiks!!!^^,

Ainii joo, imetys loppu juhannuksena, jos en muistanu sitä mainita vielä... Maito ei enää riittäny. Ja ymmärtäähän sen, kun ei oo tahtonu tulla syömisestä mitään. Tai siis oon pahoinvoinnilta syöny mitä sattuu alas menemään. Ja kuites vauva vie elimistöstä ensisijaisesti kaiken tarvitsemansa. Mut ihan hyvä näin, tulihan tuota ihanaista reilu 8kk imetettyä.:) Eikä se oo ollu moksiskaan imetyksen loppumisesta.
Nyt ei enää onneksi oo ollu pahoinvointia, sitä oli kyllä yllättävän vähän tällä kertaa!! Sellasta lievää etovaa oloa on aamuisin ja niskajumin takia vähän hontelo olo välillä noin muuten, mutta I-HA-NAA, että ei oo sitä oksetusta!!! Viimeksi se kesti rv 15-16 asti. Nyt sitä riitti alle 2vka...:P nam.

No muttamutta, poika koittaa kammeta syliin, joten on luovutettava tän kirjoittamisen suhteen.....;)
 
hoplaa !

meillä oli viikko sitten rakenneultra, kaikki hyvin ja hienosti, hyvin hienosti ! sukupuolen tiesi äiti jo etukäteen, vai liekö vaan vahva toive.
rv 22 alko tänään ja eilee illalla sanoin ukolle, et vasthan mä tein testin.. niiiiin nopeesti menee kaikki tää kun touhottaa ton pienemmän kanssa.

tuplat on ostettu ja pinnis, jotaa kantohässäkkää toivoisin kans et jää käsiä isommallekin vauvalle.

ihana lukee mitä kaikkee teillä muilla opitaan, me opetellaan just käden laittamist otsan päälle, "voi eiii" ;)
 
Onnittelut mirr hyvistä ultrakuulumisista!
Uskallatko paljastaa kumpi tulee...?;)
Mie odottelen edelleen kutsua np-ultraan, nyt on jo 12+0 eikä aikaa ole kuulunut! Luulis, että sen jo postittais tai soittais, koska vajaan 2vk päästä ultrauksen pitäis olla tehty. Jos sikiö sattuiskin olemaan isompi, kuin on aiemmin ajateltu niin voip jäähä niskaturvotus pian aikaa mittaamatta. Jos eivät perjantaihin mennessä ota yhteyttä niin soitan ite sinne äippäpolille kyllä.....>:/
Seerumiseulonta tehtiin jo viikko sitte.
 
Pikku kirjoitustauko, kun on niin paljon kaikkea toutuamista... Tehään vähän remppaa tuolla pihan puolella ja muutenkin aika vilistää kauheeta kyytiä ohi.
Meilläkin loppu imetys pari viikkoa sitten. Sieltä 6kk asti vähentelin kerta/päivä niin et viiminen kuukausi mentiin pelkällä yöimetyksellä (vaihettiin siis imetys tuttipulloon). Noh, sitte yhtenä aamuyönä poitsu halusi näyttää, miten hieno uusi hammas hänellä on ja siihen loppu ne imetykset. Kahdella alahampaalla hän ei vielä nakertanu mua kauheesti, mut nyt on sitten vastakappale yläpuolella, ni johan tuntuu! Nyt on jääny kokonaan se yösyöminenkin pois, silti mä aamulla aina hypään pojan huoneessa klo 4-6 kattomassa et mikä sillä on kun ei oo heränny kertaakaan yöllä. Taitaa jäädä meillä ryömiminen tosiaan kokonaan väliin, nyt menee jo polvi mahan alle siihen malliin et ihan kohta poika varmaan huomaa et "tässähän pääsee eteenpäin"!

Mitäs muuta... Täällä tuntuu koko suku odottavan meiltä uutta vauvauutista, mut olen sanonu kaikille ihan suoraan ettei semmosta ole nyt kertoa. Yritystä toki on, mut vasta eka yrityskierto takana eikä napannut.

mirr: mä suosittelen lä'mpimästi Manducan kantoreppua. Hommasin semmosen ennen juhannusta, kun tuumin et sen kanssa poikaa olis helppo kuskata veneestä pois ja takas. Hyvin toimii, käytiin myös kävelyllä niin et jäpikkä oli repussa ja nukahti sinne, kun ei ollu vaunuja mukana. Siinä on sellanen lisäpussukka, minkä avulla sinne saa pienemmän vauvan sopimaan tukevammin, niin toimii sitte kun se sutraava joskus meillekin tulee. Toivottavasti :)
 
Hei! Meidän poika on juuri 9kk. On edelleen tosi rauhallinen. Aika terveenä on ollut, yksi viisi päivää kestänyt (korkea) kuume oli... Silloin käytin lääkärissäkin, mutta ei onneksi löytynyt korvatulehdusta tai jotain muuta.  Liikkuu ryömimällä. Kovasti pörisee leikkitraktorien yms. kanssa. Sanoo muutamia tavuja/ jopa sanoja. Syömisen suhteen on kauhean nirso, vain tietyt ruoat kelpaa.. Saa vielä maitona vain äidinmaitoa. Kasvaa hyvin. Taitaa pitää alkaa taas imuria liikuttelemaan, kun poika nukkuu nyt ulkona. Oon pitänyt vaunut vaunuina. Siellä mahtuu vielä hyvin nukkumaan, kun koppa on niin tilava. Meillä on sitten erikseen vähän kevyemmät rattaat, joilla lähdetään kävelyille. Minua vaivaa vähän vauvakuume!
 
Moikat pitkästä aikaa.
Tämä mamma on nyt ollu 2,5vkoa töissä.. meinaa olla väsyttävää ku ipanalla on nyt flunssa ja 4h yöunilla pitäis jaksaa olla 8h töissä. Mies on siis nyt isäkuukaudella ja ti 4.9 alkaa hoitovapaa ja mies on senki meillä kotona aina tammikuun loppuun.. jatkoa suunnitellaan sitte (jos oikeen ärsyttää työt saatan olla helmikuun ite kotona ja sitte jatkuis osittaisella).

Meillä poika oppi kesällä kävelemään tukea vasten, kiipelee (jos silmä välttää) portaita yläkertaan, taputtaa, vilkuttaa.. ja nyt on kovasti sanoja tulossa.. ei vielä mitään ymmärrettävää mut selittää kauheesti.
Jos pyytää pusua, antaa jos haluaa antaa.. tulee luokse kun sanoo "tuu äitille", tuutko syliin saa kädet nousemaan ylös.. jos kutsun koiraa osaa heti katsoa koiran pedille päin = tietää et ketä kutsun.. heippa saa aikaan vilkutuksen.

Sormiruokailu on nyt se IN juttu. Aina pitää saada syödä ite tai tulee kiukku. Yleensä sitte annan ite syödä jotain (hedelmä, leipä, tomaatti tms) ja välillä syydän ruokaa suuhun. :)

Kun ajattelee kuinka nopeesti aika on menny, niin itelläki reilun 6kk kuluttua on jo se aika et alettais toista vauvelia "työstämään".. nopeesti menee aika. Mut nyt alkaa oma vartalo olla siinä kuosissa et on ite taas tyytyväinen. Minä himoliikkujaki saanu hyvin sovitettua nyt työt, ipanan ja liikunnan.

Hauskaa syksyn jatkoa kaikille ja onnellista odotusta kaikille odottaville!
 
Heips!

Täällä pikkumies otti taas kauhean harppauksen taidoissa ja kehityksessä. Noin kk sitten hän viikonlopun ajan seuraili, miten serkkutyttö osasi hienosti kontata ja sitten kotiin tullessa kaveri vaan lähti konttaamaan. Vähän semmonen "kyllä mä nyt tän osaan, en vaan oo ennen viittiny näyttää" :) Noh, nyt sitten parin viime päivän aikana on siirrytty semmoseen konttauksen ja kävelyn sekamuotoon, eli poika nousee "karhukävely"asentoon ja ottaa muutaman askeleen ja sitten taas kontataaan. Semmoista päätöntä kohellustahan tuo välillä tuntuu olevan.

Puhumista meillä ei vielä harrasteta, vaikka asiaa tuntuu olevan KOKO ajan ja paljon. Hämmästelin 10kk neuvolassa ääneen, miten poika ei vielä oikein osaa käyttää hampaitaan ruuan pureskelemiseen: ruuan palaset holahtavat purematta alas. Jos antoi käteen leivän, hän repi siitä ison palan ja yritti niellä sellaisenaan, ei tietty onnistunut. Neuvolatädillä ei ollut antaa mitään kikkaa siihen muuta kuin harjoittelu, joten samana päivänä annoin taas leivän pojalle kouraan ja kas! Siitä hän vaan alkoin nakertamaan pienempiä paloja ja pureskeli ihan kunnolla.

Äiskällä on edessä töihinpaluu kuukauden päästä. Jännittää jo, mitä siitä tulee kun sitten on tätä kotilomailua takana vuosi ja 2 viikkoa. Poika menee päiväkotiin, hänen puolesta en jäänitä. M on niin rento ja lupsakka ettei ole vielä kertaakaan vierastanut. Niin tyytyväinen, touhukas ja sopeutuvainen poju pärjää, niin äiskä ainakin uskoo.
 
Jaahas jaahas, kiva kuulla miten muut kehittyy :)

Meillä tytöllä 10 kk neuvolassa painoa 9620 ja 71,8

alkoi ihan vähän ennen 10 kuukautta ottamaan askelia ja nyt tepastelee ja konttaa.Näillä mennään.
Huumori on löytynyt ja tiettyjen laulujen mukaan osaa jo pantomiimina mennä.
Ihan hilkulla on että osaa taputtaa käsiä yhteen.Osaa sanoa Tap tap.
Ei. pudistaa päätään ja  nyökkää.

Ollaan puuroon ja ruokaan laitettu jo oikeeta maitoa, raejuustoa saanut ja jugurttia

laatikot nyhtää auki ja leikkii ihan kivoja aikoja itsekseen tai siskojen kanssa ;)


mukavaa syksyä kaikille jotka nyt sattuu tänne enään eksymään ;)
 
Vähän kuulumisia tännekkin. :)
10kk neuvolassa pituutta oli 76,5cm ja painoa n.9,5kg. Ens kuussa sitte 1-vuotis neuvola.
Meillä tyttö lähti n. viikko sitten kävelemään, neiti nyt  11kk. Menoa siis riittää ja koko ajan saa juosta perässä. Sanoja ei vielä selvästi tule, muuta ku äittä (äiti) ja mamma (maito), iskä tulee vällillä, mutta en nyt muista miten sanoo sen. 
Täällä myös "ei", pudistaa päätään ja "kyllä" nyökkää. Myös olehyvä ja kiitos tulee nyökkäyksenä. :D
Taputtelu ja tanssiminen on kivaa, rakastaa musiikkia ja autossakin rupee kitisemään, jos ei musiikkia kuuulu kun lähetään liikkeelle. :)
Ollaan nyt yritetty siirtyä kotiruokaan kokonaan jo parin kuukauden, kun ei noi 8kk purkki ruuat neidille kelpaa, mutta vielä jonki verta syö 6kk purkkiruokia, esim. jos ollaan kyläilemässä tai ei oo ruoka valmis ja neiti alkaa väsymään.
 
Täällä E kans kävelee jo kymmenenkin askelta kerrallaan, mutta on vielä vähän epävarma omasta osaamisestaan, että lysähtää aina polvilleen.;) Kykyjä siis löytyy, mutta uskallus on vielä hakusessa. Itse kyllä jo lähteekin tepsuttelemaan huonekalun luota eli ei siihenkään tarvita enää apukäsiä.:D
Muutamia sanoja tulee, on tullu jo 8kk iästä asti, mutta ihan selkeesti jää puhumisen harjoittelu ns. jalan alle;) Kävely on nyt niin pop, ettei ehdi reenata sanoja. Osaa sanoa "isi (kuulostaa "sssssi"), "äiti / ääti", "tissa" (tai "ssssssa" =eli kissa), "mamamamamamama" aletaan hokea kun on nälkä tai jano... jne.
Taputtaa (8kk jo), tänään ekaa kertaa näin että koitti HYPPIÄ ite:D, osaa osoittaa esim. äidin / E:n suu / nenä, lamppu, kissa...jne. Kiipeilee sohville ja nojatuoleihin, syöttötuoliinkin pääsee ihan päälle asti, muttei osaa kääntyä siellä ylhäällä niin että pääsis istumaan asti. Kirjoja ollaan opittu lukemaan nätisti, siis myös sellaisia joissa on paperiset sivut (joskus silti innostutaan repimään......), ja Tupperwaren palikkapallolla on kiva leikkiä, poika osaa jo käännellä palikoita ja välillä osaa ihan itse tuupata palikan pallon sisälle, kun äiti näyttää mihin koloon palikka pitää laittaa.=)
Oon alkanu E:n täytettyä 11kk antamaan päivittäin lehmänmaitoa korvikkeen lisäksi ja masu on ottanu maidon hyvin vastaan. Nyt syödään viimesiä kotitekoisia soseita. Kun ne pakastimesta loppuu niin poika siirtyy lopullisesti kotiruokaan. Aika pitkälti heppuli jo syökin kotiruokaa, tykkää ihan hirveästi! Viime viikolla sai maistaa kiinalaistakin ruokaa ja sehän uppos kuin mummo suohon!:D Kanski ollaan maisteltu jo paljon kaupan 1v ruokia (oon vihdoin saanu pojan syömään myös niitä kaupan lihasosehässäköitä esim. kyläillessä, aiemmin ei suostunu sit millään syömään niitä).

Reilun parin viikon päästä on yks vee neuvola, jee! Pääsee ottamaan mitat, koska mulla ei oo hajuakaan pojan tämän hetkisistä pituus- ja leveysasteista...:P Mut tulee ne rokotukset, njäh...

Mulla itellä on huomenna äippäneuvola, 22+5.:) Neiti liikuskelee masussa ahkerasti ja liikkeet tuntuu aivan mielettömän selkeästi, kun istukka ei oo eessä vaimentamassa. Sain muuten kuvattua videolle masun muljahduksia!:D Eka kertaa kokeilin ja heti onnistu! E:n touhuja kun yritti kuvata niin nassikka lopetti leikit heti kun äiti vaan ajatteliki kameran kaivamista esiin... No kyllä tääkin rauhottui sit pari potkunäytettä annettuaan. Täytyis vaan koittaa ottaa uutta videopätkää...:)
4D-ultrassaki käytiin, siellä varmistui tyttölupaus. Se oli tosi ihana kokemus kaikkineen!!<3 Huomenna saan muuten KELAn paperit eteenpäin laitettavaksi, jeii!! Saa pistää äitiysavustushakemuksen vetämään, sit pääsee shoppailemaan tytylle vaatteita.:))
 
Minkä verran kerrallaan ootte antanu tavallista maitoa? Kun me kokeiltiin jossain vaiheessa (n.10kk aikoihin) laittaa tilkka maitoa puuron joukkoon siinä keittovaiheessa, mut sillon meni vielä maha vähän löysälle siitä ni neuvolan suosituksesta sitten lopetettiin se. Nyt oon suunnilleen kuukauden ajan laittanu melkein kaikkiin lounas- ja päivällisateroihin raejuustoa ja puuroihin jugurttia, jugurttia myös välipalaks hedelmäsoseen kanssa. Maha kestää hyvin, joten ehkä sitä oikeeta maitoakin vois taas yrittää.

Meillä noi kotiruuat on jääny aika vähälle huomiolle, kun jostain syystä se haarukalla mössätty ruoka aiheutti aina kakistelua, vaikka kaupan saman karkeusasteen soseet meni hyvin. Kaikki makaronilaatikosta lähtien tartti sitten heittää sauvasekottimen kautta pojalle. Mut nyt tänään pasta ja jauhelihakastike menikin hyvin alas, jee :)

Kävelemään ei oo vielä lähtenyt, paitsi käsistä taluttaessa ottaa muutaman askeleen. Sitten aina innostuu niin paljon et menee jalat sekasin ja koittaa hyppiä tasajalkaa ja kaikkea. Hurjan kuulloista tuo Alissan E:n kiipeily, meillä ei viel (onneks) semmosta oo keksitty. Kahdet rappuset löytyy sisältä ni kauhulla odotan et millon se keksii ne...

10kk mitat oli muuten 78cm ja 11,5kg, melkonen mötikkä :D Tänään käytiin päiväkodissa taas tutustumassa, vielä torstaina tehdään pikavisiitti ja sitten maanantaina onkin tosi kyseessä. Mä täällä nyyhkien oon nimikoinu pojan vaatteita ja tehny ostoslistaa, et mitä vielä pitää hankkia päivistä varten. Järjettömän nopeesti on tää vuosi menny! Vastahan sitä odotteli et kunnon supistukset alkais ja ihan hetki sitten tuo otus oli semmonen pieni paikallaan sätkivä pötkylä :') *sniif*
 
Hei!

En ookkaan tänne juurikaan kirjoitellut.. Meidän poika syntyi siis 19.10.2011. :)

Me ollaan alettu sekoittaa korviketta ja tavallista maitoa keskenään ja tuntuu, että masu ois sitä ihan hyvin sietänyt. Ootteko antanut tavallista jogurttia vai niitä vauvoille tarkoitettuja?
Meillä on se ongelma, että ite tehtyä ruokaa ei vesseli meinaa oikein syödä :o EHkä se karkeus sen tekee... Ollaan annettu vielä pillttejä, tulee vaan jotenkin huono oma-tunto kun niitä syöttää.

Täällä otetaan muutamia askelia ja sitten tullaan syliin turvaan, jos oon vastassa :) Kun oltiin käymässä miehen isän luona niin poika päätti kavuta rappusia ylös, enhän mä osannu arvata, että se sen jo osaa kun meillä ei niitä ole :D Sanoja ei oikein vielä oo tullut, muuta kun joitain pieniä tavuja.

Mua niin inhottaa viedä poika päiväkotiin, mutta pakko se on ensi kuussa kun miehen lomailut loppuu. Onneksi ekalla viikolla ei tarvitse olla kuin 3 päivää, jotain hyvää tässä, että meillä on molemmilla 3-vuorotyö. Kauhulla ootan, että nähdäänkä miehen kanssa toisiamme enää ollenkaan, jos vuorot menee pahasti ristiin. :( 

Ja joo, vuosi on mennyt niin nopeesti! :o Mulle on ruvennu tulemaan vauvakuume.. En vain tiedä viitsiikö vielä toista yrittää. Meillä on tässä omakotitalon kattominen vaiheessa ja töitäkin pitäis hetki tehdä, että ois rahaa.. Mutta kun tämä kuume.... ;) 
 
Mä aloin kans 10kk alkaen antaa jogurttia (tavallista maustamatonta jogua, turkkilaista tai venäläistä). Välillä sekotan sitä soseeseen, mut meillä heppu syö onnessaan sitä sellaisenaankin ilman mitään makuaineita.:) Ja samaan aikaan aloin tehä puuron toisinaan maitoon. Muutenkin tuli nuo hapanmaitojutut aika vahvasti heti kuvioihin, ja hyvin on masu kestänyt.
Ekat lehmänmaitokokeilut tuli sit reilussa 10kk iässä, siis sillai et lorautin tilkan korvikkeen joukkoon tai annoin pienen pienen määrän pelkkää lehmänmaitoa. Aluksi tuntui, että masu vähän reagoi siihen maitoon, joten pidin pienen tauon. Sit nyt 11kk täyttyessä aloin taas antaa lehmänmaitoa ja vähän enempi ja nyt masu kestää sen.:) Eli nyt on menty jo aika 50-50 lehmänmaidolla ja korvikkeella. Päätin jo, että käytetään pois nuo pari litraa korviketta mitä kaapissa on ja sit se on goodbye, siirrytään lopullisesti lehmänmaitoon. Siinä kohtaa alkaakin olla se yks vee täys.:)
Oon ollu huomaavinani, että tuo korvike kyllä hieman paremmin vielä uppoaa, kun on hiukkasen makeaa... Mut esim. ekaks aamulla kun antaa lehmänmaitoa tai vaik saunan jälkeen isoon janoon niin lehmänmaitokin menee, että humpsista vain.:)
Paljonko teillä menee maitoa / vrk suunnilleen? Saatteko uppoamaan sen suositellun 6dl (jonkun ruokavalionlaajennuskaavion mukaan ainakin suositeltiin tuota kuutta desiä, en oo neuvolasta saanu mitään ohjetta...:O ) Meillä ei kyllä mee, harvat päivät on kun menee! Ehkä reilu 4dl menee joka päivä vähintään. Mut oon sit aatellu, et kerta ruoka maistuu muuten hyvin ja poika on kuites aika jässikkä niin ei kait tuo sit haittaa?

Heheeeei, meiän poika kiipes justiinsa ekaa kertaa ite syöttötuoliin ihan ISTUMAAN!!! :D On kyllä kieppunu siinä reunalla usein ja kiipeilly, mutta perille ei ollu aiemmin päässy.;) Nyt se yrittää päästä sit pois, täytynee käydä auttamassa......

E on alkanu kävellä entistä reippaammin! On ottanu jo reilut kakskytkin askelta yhtä soittoa ja lähtee jo usein itse tallustamaan.:)) Aattelin nyt sit vihdoin merkata neuvolakorttiinkin, et kävelee ilman tukea, kun näyttää sen jo hyvin hallitsevan.

Meillä on viikonloppuna 5v hääpäivä ja lähetään appivanhempien kans Pärnuun 4tähden kylpylään.:)) Ihanaa päässä vähän lomalle, vaikka vain kaheksi vrk:ksikin.
 
Maitoa menee noin 7 d ainakin päivässä, + mitä muuta ruokaa sitten missä on kermaa,maitoa.Hyvin syö.

Ootteko antaneet millaisia mausteita?

Eilen maustoin jauhelihan makaronilaatikkoon musta ja mauste pippurilla,yrteillä paprikamausteella,mutten tietty suolalla.Kasvisosekeittoon laitan esim jotain tuorejuustoa,niissä kyllä on jonkinverran suolaa :(
Meni hyvin alas eikä tullut oireita.
Yks juttu mikä mua ihmetyttää että leipää saa antaa (jossa on suolaa) mutta muuten ei saa alle vuoden ikäiselle antaa.Outo juttu !


 
Mua on kans toi suola ihmetyttäny. Kun ruokaan ei saa laittaa suolaa mut kuitenkin esim raejuustoa jopa suositellaan annettavaks ku totutellaan maitoon. Sehän on tosi suolasta!

Mä käytän mausteita aika reilusti ja laitan pojankin ruokaan yhtä paljon ja samat mausteet ku aikuistenkin. Kaupan purkkiruokiinkin lisään usein ennen lämmitystä jotain mausteita kun ei ne kauheesti miltään muuten maistu.

Mä tutkailin yhtenä päivänä noita jugurttiasioita ku mietin et oonko vaan jotenkin turhan hysteerinen sokerin suhteen kun syötän pojalle välipalaks maustamatonta jugurttia+hedelmäsosetta. Sitte kun tutkailin kaupassa noita lasten jugurtteja ni niissähän on hirveet määrät sokeria, siis kaikissa kidius yms lapsille suunnatuissakin! Parin kaupan valikoimien perusteella pirkan jugurteissa oli vähiten, "vaan" 11g/100g. Päädyin sitte lopulta ostamaan vaan bulgarianjugua ja sosetta, jätetään ne sokerit vielä vaik mamma sitä koittaakin tuputtaa...
 
Mie oon aika rohkeesti lisäilly mausteita pojan ruokiin, kun tuntuu tykkäävän.:) Ihan chilistä lähtien oon laittanu. Kiinalaistakin ruokaa pääs tässä taannoin maistelemaan niin tykkäs ihan hirveästi!:D
Nyt kun poika syö jo aika pitkälti samaa ruokaa kuin mekin niin en kyllä tee pojalle omaa suolatonta satsia erikseen vaan saa syödä samoilla suolamäärillä meiän kans. Ja hyvän tähen, vauvathan kelluu 9,5kk lapsivedessä, jossa on suolaa ja sitä hörppivät, joten kyllähän lapsen elimistö ja munuaiset vähän suolaa kestää!:D Johtuukohan toi "hysteerisyys" suolan käytön suosituksissa siitä, että yleisesti suolaa käytetään aika paljon ja yritetään sit ehkäistä sitä, ettei lapsia tönkkösuolata, heh...:P Maalaisjärki kai tässäki.
Joskus kylässä tms. poika on saanu maiskutella myös esim. grillattua makkaraa, joka on suolaista, mut katotaan sit tietty, että saa myös juodakseen tarpeeksi eikä saakaan suolaisempia "herkkuja" kuin ihan satunnaisesti. :)
Valmiiksi maustetuissa jogurteissa on joo ihan himona sokeria.:O Siks en ite syö niitä kuin satunnaisesti ja pojallekin syötän mieluummin maustamatonta ab:tä, kun kerran uppoaa, lataan sit välillä just sosetta sekaan niin saa vaihtelua makuun. Nyt kokeilin ekaa kertaa niitä Jogolinon 12kk- rahkoja, poika tykkäs.:)) En tullu tsekanneeksi, että onko niissä paljon sokeria, mutta vaikuttivat aika kesyiltä, et oisko niissä sit vähän sama tyyli kuin soseissakin hmmm...
 
Mäkin oon maustamatonta jogurttia välillä yrittänyt antaa, mutta ei tahdo mennä alas. Nyt oon antanut niitä Jogolinoja (oisko jotain 10kk) ja niissä näköjään lukee et sokeroimaton.

Teettekö puuron hiutaleista vai ostatteko niitä jauheita? Meillä E ei meinaa ollenkaan syödä oikeen kunnon kaurapuuroa niin joutuu vieläkin käyttää niitä jauhepuuroja.. Ovat vaan niin kalliitta, että mieluummin jo tekis hiutaleista..

Meilläkin jäljellä yksi litra korviketta ja sitten ois tarkoitus siirtyä ihan lehmänmaitoon kokonaan.
Muakin huolestuttaa tuo maidon juonti. Meilläkään ei pikkumies tahdo juoda sitä suositusten mukaista määrää vuorokaudessa. Ennen oli niin, että joi vain yöllä maidot, tai pääasiassa. Päivällä ei mennyt kuin 1 pullollinen jos sitäkään.
Puurot pakko tehdä vieläkin maitoon. Nyt kun yö syönnit on loppunut niin jää vähän alle sen suosituksen. Eikä voi kyllä aatellakaan vielä et tekis puurot veteen. Oon jo miettinyt kalkkitabletteja, kun ne neuvolasta niistä puhu, että jos ei ala juomaan tarpeeksi...Maitoa menee nyt ehkä 5 dl, että ei se kuitenkaan paljoa alle jää.

Voi kuinka voi päästä syöttötuoliin ite :D Meillä on kyl sen mallinen, että ois varmaan tosi hankalaa.. :) Mutta kyllä saa koko ajan olla silmät selässä tuon vintiön kanssa.. Joka paikkaan kyllä pitää ittensä tunkea :D

Meilläkin pikkuhiljaa tulee pitempiä kävelypätkiä :)

Voi kun ois ihanaa päästä johonki lomailemaan. Mutta alotin uudessa työpaikassa ja seuraava kunnon loma onkin vasta kesällä! Mutta pakko kyllä pitää palkatonta, ei muuten kyllä jaksa....

Mäkin oon laittanut oikeestaan aika samanlaisia mausteita mitä mekin käytetään. Ehkä vähän vähemmän vain kuin tavallisesti. Oliko nois leivissäkin et piti kattoa että niissä on joku 0.9% suolaa vai mitä niistä on jossain sanottu.. Mä kyl oon antanut aikalailla samoja leipiä mitä mekin syödään, paitsi ruisleipää.

Lastenhoidostakin on kyllä tullut niin ohjeistettua että huh huh... Kai sitä omaa maalaisjärkeä voi kuitenkin käyttää :D Toki ymmärrän sen että asioita on tutkittu paremmin kuin ennen, mutta silti..

 
Meil on nyt syöty ehkä 90%:sesti niitä jauhepuuroja. Pitkään syötiin jo tavallista kaura- /KaRupuuroa, mut pojalla tökkäs puurot jossain vaiheessa pariksi viikoksi, suostui sit alkaa syömään noita jauhejuttuja (niissä on niin kivoja makujaki:) Ei tarvi sekotella soseita puuron sekaan kun on valmiiksi eri makuja). Silloin tällöin oon laittanu kyllä tavallistaki puuroa, mutta on niin helppoa tehä jauheesta kun siitä tulee heti syöntilämpöistä.;) Tavallista puuroa saa jäähdytellä ja sit ainakin mulla käy usein niin, että se puuro jämähtää tönköksi jäähtyessään, eikä sellasta paksua tököttiä oo kiva syödä.

Ootteko antanu mitään smoothie-juttuja? Mie oon reissuun ostanu pojalle niitä Mehukatin hedelmäjuttuja, jotka on sellasessa tetrassa, josta voi suoraan imeä sen soseen.:) Niissä ei oo lisättyä sokeria ja lisäaineita, joten oon aatellu, että ovat ihan päteviä. Ja hyvin ovat maistuneet. Näppäriä ottaa tienpäälle mukaan, kun vievät vähemmän tilaa ja ovat kevyempiäkin kuin hedelmäsosepurkit.:P

Paljonkos teidän muksuilla on hampaita??
Meillä on 9kk asti ollu kaheksan hammasta. Poskihampaita on tehty siitä saakka ja hieman vasta yhen hampaan reuna pilkistää. Kulmurit taitaa kans tehä tuloaan, ainakin jos oon oikein tulkinnu...:O Hirmu aikainen tekemään hampaansa tuo meiän poika, tuntuu ainaki. Ja osaa olla aika huumorintajuton huonoimpina päivinä kun ikenet on kipeät.:/ Heräileeki välillä yöllä kitisemään ja luulen, että se johtuu noista hampaista... Ei oo helppoa olla pieni.:P
 
Joo no vähän sama juttu. Se jauhe on kyllä helppoa, varsinkin kun piti korvikkeeseen tehdä, enää ei :) En tiiä mikä siinä sitten on kun se ei niin maistu.

En oo antanut, voishan niitäkin kokeilla, varmasti käteviä.
Meidän pojalla on nyt 6 hammasta, kaksia seuraavia vissiin tekemässä kun välillä meinaa olla niin levotonta meininkiä yöllä ja kiukkuisempi. Mutta nyt on ollut niin ihanaa kun poika on nukkunut ensimmäisen kerran öitä KOKONAAN! :) Muuten heräili aina 2-4 kertaan yössä. Yömaito lopetettiin vasta tuossa kuukausi sitten, kun ei päivällä maitoa huolinut. Nyt onneksi juo.
 
kukkuu kaikille !
mulla jäi taas alkuinnostuksen jälkeen kaikki kirjottelu, oon vaan lueskellu teidän kuulumisia täällä. meillä 4vkoa laskettuun aikaan, maha on ollu jo pitkään isompi kun likasta oli koskaan, sepä kiristeleepi pikkusen pinnaa. tysä täytti 1v, piakkoin kävelee kunhan vaan uskaltaa, päivistä vaan kiinni koska uskaltaa ottaa enemmän kun muutaman askeleen :)
syö pelkästään samaa ruokaa kun mekin, jos en muista tehä seuraavalle päivälle sapuskaa valmiiks niin aamupv syö kaupan purkkiruokaa mutt pyrin välttämään sitä kun ei niitä kökköjä oikeen vieläkään saa syötyä oksentamatta, ja luuuuuulempa ett saa meidän 'oikeesta' ruuasta enempi energiaa, juo kevytmaitoa ja aika reteesti oon joka ruuan päälle antannu vanukkaankin, paino vaan tippuu käyrällä, nyt -15. nyt jos ei ala paino nousee nii en tiiä enää mitä tehä :D kaks h välein kuitenkin syö. 
tyttö siirtyi jo turvaistuimeenkin niin vauva pääsee kaukaloon eikä tarvi ostaa toista. mielipiteitä kaipaisin kaukaloon laitettavasta lämpöpussukasta.. kuvittelen pääseväni helpommalla ulkovaatteiden pukemisessa jos kylään ollaan menossa, kauppareissut tietty eri asia, mutt onko siis näin ? pitääkö lämpösenä yht hyvin kun vois kuvitella sen tilalle haalarin ?
 
Takaisin
Top