Kuulumisia :))

Rosalina

Foorumin legenda
Kesäkuunmammat 2015
Tänne vois halutessaan kirjoitella kuulumisia ja vauva-arjen touhuja...jos täällä nyt sitten on ees montaa kirjoittelijaa.;)

Mutta mirr teiän kuulumiset kiinnostaa! Teilläkö mennään jo eteenpäin, jee!!=) Meilläki yritetään ja hieman kyllä päästäänkin, kaikkiin muihin suuntiin päästään kyllä kääntyilemään komeesti ja sitä kautta liikutaan paljon. Kovasti poika vetää jalkoja masun alle ja kyntää nenällä maata, liekö sitä sorttiä joka lähtee saman tien konttaamaan.emoticon
Hampaita on kaks, juuri tässä viikon-kahen sisällä puhjenneet. Odottelen, että tekeekö ylöskin heti perään palikoita, kun ainakin yläikenet sillä tuntuu kovin kutiavan..
Meillä pottaillaankin jo..! Kaikki kakat tehdään kotona ollessa pottaan.emoticon Vaippojen suhteen kestoilen niin paljon kuin jaksan, mutta oon ollu itelleni tosi armollinen ja kertiksiäkin menee. Yöt kertistelen nyt suosiolla jo senkin takia, että meiän poitsu on malli mäyräkoira: pitkä selkä, lyhyet jalat. Toisin sanoen yöpuvut kinnaa haaroista jo kertisvaipallakin, mutta lahkeet on pitkät. Eikä viitti kokoa isompaa yöpukua laittaa, koska sitten hihat ja lahkeet roikkuu.emoticon Vetoketjut ja saumat venyy ja paukkuu, jos yrittääkin asentaa yöksi kestovaipan (meillä pitäis yöllä olla sisävaippa+villikset, ne on kokeilemalla todettu ainoaksi riittäväksi pitävyydeltään).

Vihdoin viimein päästiin yösyötöistä eroon!! Aamulla seiskan-kasin pintaan on tarvinu syöttää, mutta yhen tissillisen jälkeen heppuli jatkaa taas uniaan.:) Mutta noin niinko muuten täällä nukutaan tällä hetkellä niin perin levottomasti. Hampaiden tulo + liikkumisen harjoittelu syö unia ihan tosissaan, heppu heräilee tuon tuostaki.emoticon
 
HipHei!

Pitkästä aikaa tulin täällä käymään,( facen ryhmässä siis lähinnä tulee nykyään vaan oltua ) ja ihana kuulla mitä "vanhoille tutuille", Alissa23 ja Mirr, teille kuuluu :) Onnea Mirr uudesta raskaudesta!
Täytyykin täällä käydä tästä lähin lukemassa teidän kuulumisia :)

Ihanaa odotusta sulle Mirr ja iloista kesän odotusta kaikille emoticon
 
byää, mie suunnilleen pillitän tääl, ihanaa päästä juttelee vanhojen tuttujen kans !

miekin oon ostannu potan, kokeilu jäi kahteen päivään kun likka toisena päivänä vetäs siin ihan hirveet raivarit. miten alotit sen ja muutenkin, kerro kaikki, vinkit ois kivoja. vaik en aatellu pitää ton asian kans kiirettä, kuiten esim ens kesän puoltoist vuotias et alkaisko sillon ihan yrittää vai kantsiiko jo nyt yrittää venyttää hermoja :D

ja sä siis vielä imetät ! vau. mä oon kade. meill loppu joskus joulu-tammikuun vaihteessa ja nyt oon miettin luovutinko liian helposti.. vaiks neuvolas kyl sanottiin et turha morkkistella, ihan sama mistä se lapsi ruokansa saa, mutt silti.

eteenpäin mennään siis kyllä, istumista ei kyllä näytä vielä ees harkitsevan, tai siis sitä ett itte viittis alkaa ees yrittää.

käyttekö missään kerhoissa tai muissa aktiviteeteissa päivisin ? äippälomakin loppuu kohta, ootko menossa takasin töihin ?

ja kiitos kaiza onnitteluista, joskus käy mielessä et mitä tuli tehtyä kun mulle ei oo suotu mitään superhermoja, tai välil tuntuu et hermoja lainkaan, mut onneks on avulias ja ymmärtävä mies :)
 
Meiän pottailu alko sillai, kun panin merkille, että poikaa puistattaa kun sitä alkaa kakattaa. Kerran 5kk iässä sit kiikutin pojan äkkiä pytyn päälle kakalle (pidin sen jalkoja masua vasten, omat kädet pojan takareisiä vasten. Vähän niinkö miten lapsia pissitetään esim. ulkona, jos täytyy vaik automatkalla päästä pissalle eikä pääse huussiin. ) Aloin tehä sitä sit useammin, kun sujui hyvin ja viikon jälkeen ostin potan. Poitsu tykkäs heti istua potalla. Nyttemmin sit kakitaan kotona ollessa kaikki kakat pottaan. Ja heppulia alkaa aina kakittaa kun syödään/juuri syömisen jälkeen, joten merkkejä on helppo tarkkailla. :) Heppu joko puistattelee tai sit alkaa selvästi keskittyä ja vähän "ponnistella". Sit kovasti kehutaan, kun on kakat tai pisut tullu pottaan.=)

Imetän vielä. Oli kyllä melkoista taistelua kolme ensimmäistä kuukautta!! Mutta imettäminen oli mulle sellanen elinikäinen "unelma", koin sen tosi tärkeäksi ja palavasti halusin onnistua niin jaksoin piiskata itteäni. Mutta oli se hurjaa...:O Hirvästi oli vastoinkäymisiä. Monet kerrat itkin ja vannoin paiskaavani hanskat tiskiin, mut ei sit luonto antanu periksi vaan yritin yritin.
Noh, liki 6kk sitten olinkin imetyksessä kiinni (mulla on edelleen pienet rinnat > maitoannokset on pieniä). Jouduin imettämään tunnin välein, joten en montaa hetkeä ollu pojasta erossa puoleen vuoteen. En kyllä toisaalta kadu, se oli loppupeleissä niin lyhyt aika, mutta jälkeenpäin aateltuna tultu melkoiselta suoritukselta kyllä... Nyt mennään osittaisimetyksellä niin, että ennen kiinteitä imetän. Huomattavasti on kyllä imetyskerrat vähentyny + poitsu ei suostu läheskään joka kerta syömään ees molempia tissejä yhtä aikaa, tyhjentää vain toisen.

Se on kyl totta, että ei kannata tuntea itteään huonoksi äidiksi, jos imetys ei onnistu. Mutta väistämättä se herättää tunteita ja harmittaakin. Mie olisin kyllä ollu äärimmäisen katkera, jos imetys ei ois onnistunu.:/ Joten ymmärrän sun ajatuksen hyvin. Onneksi lapsen kasvu ja terveys ei silti ole siitä imetyksestä kiinni, ehkä se on vaan ennemminkin äidin tappio sitten, kun haluaisi kokea sen imetyksen.
Hienoa, kun kuitenkin yritit etkä ihan heti lopettanut!!!!:)

Kuin teillä nukutaan? Käytin pojan tänään lääkärillä, sillä on tulehus molemmissa korvissa. Ja sen takia se on valvottanu meitä lohduttomalla itkulla, johon ei mikään auta. Kyseessä on siis lähes oireeton korvatulehus. Heppu on päiväsaikaan suht normaali itsensä, hieman kiukkuinen ollut eikä ruoka ole maistunut kunnolla, mutta muuten ei ole kipeän oloinen. Yöllä on hieman tukkoinen ja hengitys rohisee. Nii ja päivällä on haronu korviaan. Tästä päättelin, ettei kaikki oo ihan ok ja onneksi sit käytin pojan lääkärillä niin saatiin antibioottikuuri. Josko pian alkais yöt sujua. Nyt kun ei siis tarvi öisin juuri syötelläkään. Ennen kipeäksi tuloa E heräs kolmesti yössä syömään eikä muuten juur heräilly, se oli jo aika luksusta.:) Kun on koko puol vuotta saatu aika tiheeseen öisin heräillä syöttämään, 4-5 kertaa useimmiten. Alkaa olla ihan hitusen tätä univelkaa...................

Me ollaan kovia kulkemaan, useampana päivänä viikossa ollaan jossaki liikkeellä, mutta ei kyllä käyä kerhoissa tms. Ainoostaan kerran kk:ssa on synnytysvalmennusryhmän vauvamiitinki, jossa on käyty.:)

Mie aion jäähä pojan kans hoitovapaalle kotiin. Eipä mulla ees oo työpaikkaa, johon palata. :D Ja rahatilanne antaa hoitovapaalle hyvin myöten. Ollaan muutenkin ukkelin kans molemmat sitä mieltä, että lapsen on hyvä saada olla kotona.

Kaiza, terkkuja fb-ryhmään!!!!:) Kuulin, että siellä on uusia plussia.;) <3 Mitäpä teiän neitille kuuluu?<3
 
lilla käy nukkumaan 2030-2130 ja herää kerran tai kaks yössä syömään, usein puol 2 paikkeil ja sit aamusella 6, tai jos aamusyönti jää väliin, herää puol kasin maissa eikä sit käy enää unille, vaan puuron jälkeen touhuillaan hetki ja sit ulos nukkumaan. nyt ollu muutamana yönä sitä et herää parin tunnin jälkeen kun päikkäreiltä, ja hirvee huuto, että tekemistä mulle nyt !! yks yö klo 24 ilmotti et nyt leikitään, puolisentoista tuntii oltiin sit olkkarissa ja neiti nukahti. mä olin etukäteen pelänny kaikkii tommosia valvomisia kun uni aina maistunnu itelle hyvin, mut kai täs on tottun jo kaikkeen ettei oo läheskää niin väsy päivisin ku mitä oli esim sillon ku oli työelämässä.. jännä.

mua on vähä loukannu kun monet on saattannu kysyy nyt kun kerrottu uuesta vauvasta et 'oho, oliko vahinko kun noin nopeesti'.. onneks ite tietää mitä tekee..

me oltiin tytön kans viikolla jo ulkona terassilla viltin päällä kun oli niin lämmintä, ihanaa. mä en oo ikin osannu olla yksin ulkona niin nytkun tuon kans voi alkaa touhuilee nii jos tulis lähettyy vähä enempi uloskin :)
 
Iiik, täällähän on vanhoja tuttuja!!! Katselin et oon viimeks joulukuussa kirjautunu sisään... Vautsi, Alissan poitsu on jo niin etevä et ootte päässy pottahommiin :) meil ollaan edelleen ihan vaan kertisvaipoilla, just vaihdettiin housuvaippoihin (mainoksen uhri...). Imetyskin jatkuu edelleen, tosin äiti ja tissit ei oo ollenkaan niin kova juttu enää. Imetyskertoja meil on ehkä 3-4 vuorokaudessa (jesta miten vähän, nyt vasta tajusin kun aloin oikein laskea!) eli klo 04, 07, 11 ja 15 suunnilleen. Kauas on siis tultu siitä kun joskus märisin fb-ryhmässä sitä 16krt/vrk imetystä. Iltaisin annan puuron jälkeen maitoa pullosta kun se tuli tavaks ennen iltapuuroa, poju nukkuu paremmin purkkimaidolla. Mitäs muuta... Töihin menoa en oo vielä edes ajatellu, vaik tää loma loppuu heinäkuussa. Me tähdätään semmoseen "juhannusvahinkoon" ;D kovasti kaikki aina varottelee et seuraava raskaus alkaa helposti, joten peukut pystyyn et niin todella käy. (sori kun tää teksti tulee näin tyhmästi yhteen pötköön ilman kappalejakoja, vaikka semmoseen tähän teinkin. Nimim. en-osaa-käyttää-uutta-kannettavaani :D) Meillä ei vielä eteenpäin päästä, kaikkiin muihin suuntiin kyllä! Poika kierii hetkessä jonnekin nojatuolin alle ja taaksepäin pääsee hiukan kun työntää käsillään. Eli kovin moneks hetkeksi ei voi jättää enää yksin. Meillä onneks näkee esim keittiöstä ruokaa tehdessä hyvin olkkariin ni ei tarvii ihan koko ajan olla kädestä pitämässä kiinni. Täälläkin kärsittiin jo eka korvatulehdus :( oli onneks vaan toisessa korvassa. Mut harmittaa kun en vienyt poikaa aikasemmin lääkäriin; sille nousi perjantaina kuume, samoin sunnuntaina. Mut koska oli muuten ihan reipas oma ittensä ja koska sunnuntaiaamuna bogasin ekan hampaan suusta, laitoin pienen kuumeen hampaiden piikkiin. Tyhmä minä. Maanantaina sitten olikin aamusta asti kuumetta ja iltapäivällä se pomppas jo yli 39 ja vasta sitten menin lääkäriin. Ab- kuuri oli hassun lyhyt, vaan 5 vrk, miten pitkä kuuri teillä oli Alissa? No, nyt se on kuitenkin syöty ja tuhellus on pois. Kiukuttelu tosin jatkuu hetkittäin kun on ylös oikealle tulos yks hammas. Mut nyt alkaa kuuluu sellasta ähinää itkuhäyttimest et on ilmeisesti aamupäikkärit vetästy. ONNEA UUSISTA PLUSSISTA! Ja kertokaahan terkkuja fb-ryhmän mammasille <3 >
 
Moi Nipsu!!!! Mahtavaa ko täällä onkin tuttuja edelleen!:D Kiva kuulla teistäki!!<3
Meillä oli kans 5vrk se antibiootti, tosi lyhyt minustaki?? Mut kait se sit tehoaa, ainaki poitsu on oma ittensä.:P
Tosin öisin heräillään edelleen vähän turhan tiheään enkä oo keksiny millä sen sais loppumaan, melkein kaikkea on kokeiltu... Nyt ollaan vähän kahen vaiheilla, että imetänkö yöllä vai en.. Poitsu kärttäis kyllä, että pitäis saaha tissiä yöllä, mutta mie olisin jo valmis lopettamaan yösyötöt, kun saa muutenkin valvoa ihan tarpeeksi. emoticon

E lähti viime viikolla kunnolla ryömimään. :) Nyt se on innoissaan siitä touhusta, "hei JEE, mähän pääsen liikkumaan!!" :DD
Turvaistuinkin ostettiin jo, kun poitsu kasvoi kuupasta pihalle. BeSafe Izi Combi lähti matkaan (ilman isofixiä, turkoosi-musta).
Oijoi, Nipsu, pikkukakkonen....!!!:))
Mulla ois kans haave, että saatais kevätvauva, jotenka täytyis ajoittaa loppukesään/alkusyksyyn. Toooosin ei nyt olla vielä kunnolla aiheesta puhuttu, katotaan nyt...;) Kun nuo valvomiset kuiten vielä rasittaa elämää aika lailla, joten ois aika villiä tehä heti toinen perään. Mut hei: mieluummin valvon vaik 3v kahen kanssa, kuin viis vuotta yhen kans kerrallaan;)
Miten teillä muuten syödään, meneekö paljon kiinteitä?Meiän ruokailut on suunnilleen... aamupuuro (puolikas Muksu-tetra (saatiin isot kasat noita Muksun puuroja yhestä remontoitavasta kaupasta, ne ois joutanu roskiin vaikka niissä oli päiväystä kun Muksu samaan aikaan uudisti pakkauksensa)), joskus 13 aikoihin kasvislihasose (ite tehtyä, 2 palaa kasvista ja 1 lihaa), sit 15 pintaan hedelmäsose (valmissose), 18 pintaan taas lihakasvissose (3 kasviskuutiota ja 1 lihaa) ja viel iltapuuro (tavallista puuroa noin puol desiä + puolisen purkkia Muksua). Maidot siis suurimmaksi osaksi tissistä. Joskus annan kasvislihasoseen tai puuron päälle nokkiksesta korviketta ruokajuomaksi tai sit ihan vettä. :) Ja maistellaan kaikennäköistä siin ohella, maissinaksuja, porkkanatikkuja (småfolkin), rusinoita, kurkkua, tomaattia, marjoja, kuivaa ruisleipää jne. Nii ja kasvislihasoseeseen laitan silloin tällöin makaronia, riisiä, couscousta tms. :)

Jaaha, täytyy lähteä puurottamaan pikkumies, venähti tänään nää aamutouhut hieman.... :DD
 
Aaah, äidin oma hetki, kun vauva on yöunilla eikä mies ole viel tullu töistä kotiin. emoticon

Syömisistä: päivä alkaa täl hetkel suunnilleen klo 7 maidolla ja klo 8 puuro. Puuro on ihan tavallisista kaurahiutaleista, jotka jauhan melkeinpä jauhoksi tehosekottimessa. Keitän puuroo silleen et 1dl korviketta ja 1dl vettä, 2rkl puurohiutalejauhoa. Joskus heitän joukkoon pakastimesta omena-päärynäsosekuution, ni jäähtyy vähän nopeemmin. Sitte puuron jälkeen kaveri touhuilee max 2,5 h ja sammuu sitte aamupäikkäreille, joskus sitä ennen joudaan tissimaidot. sitte 11-12 aikaan (riippuen aamun heräämisestä ja aamupäikkäreistä) syödään kasvissose ja maitoa. Sit pari tuntia päikkäreitä, sen jälkeen hedelmäsose ja maitoa. Ja 16.30-17 välillä kasvislihasose ja maito, ja illalla klo 20 iltapuuro, samanlainen ku aamullakin. Ja tosiaan se iltamaito pullosta. Iltapäivällä jossain välissä vielä pikaunet ettei tuu liian väsy ennen iltapuuroa.

Tosin tällä hetkellä on muodissa semmonen muuten-vaan-kiukuttelu. Kuumetta ei oo eikä mikään muutenkaan pitäis olla huonosti, joten varmaan sinne suuhun niitä leegoja vaan tulee lisää.
Mekään ei olla käyty missään kerhoissa, mut just viime viikolla aattelin et täl viikolla mennään perjantaina. En vaan muista nyt et onko sillon MLL:n homma vai seurakunnan juttu. Jos on jälkimmäinen ja jos siellä lauletaan virsiä tms. ni on eka ja viiminen kerta.

Yöunista: mä odotin et iltapuuron jälkeen unta riittäis jotenkin automaattisesti pidempään mut eihän se ihan niin menny. Poika heräs edelleen vaan 2 tunnin välein, tottumuksesta. Jos mä menin hyssyttelemään hiljakseks ni huuto ylty ihan hysteeriseks, ressukka jotenkin hätäänty ku äiti oli vieressä mut tissiä ei tullukaan. Sitte parina iltana tehtiin niin et kun poika heräs ni isi kävi peittelemässä hänet uudestaan ja piti hetken kädestä ja sitte tuli hiljasta. Parin illan jälkeen pikkumies ei enää herännyt 2 tunnin välein vaan sitte, kun tuli oikeesti nälkä, eli n. klo 02-03. Ja toinen yösyöttö sitten klo 04-06. Ja nyt kun on alotettu lihansyönti, poika jätti ite ton ekan syötön pois, herää vaan kerran aamuyöstä ja sillon tissitellään.

Nyt vaan kun oppis ite pois tosta kahden tunnin välein heräämisestä. Sitä kun puolisen vuotta harrasti ni edelleen herään ja käyn kattomassa ettei poika oo kääntyny pahaan asentoon sängyssä tai käyn ite vessas tai juomas tai jotain. Viime viikonloppuna nukuin oikeestaan ekan kerran 4 tuntia heräämättä.

Täytyy myöntää, et olen ite yllättyny siitä, miten helppoa tää vauva-arki on ollu. Jotenkin kuvittelin et nukkumaanmenot ja kiinteiden syömiset yms olis kauheeta taistelua, mut meil on menny kaikki niin hyvin et pelottaa ihan, mitä se pikkukakkonen tuo tullessaan. Tottakai välillä nukkumaanmeno, imetys, syöminen jne on ollu ongelmallisia, mut aika kultaa muistot ja nyt aateltuna imetyskin suju alusta asti hyvin. Nimim. 3 rintatulehdusta takana...

mirr: tollanen on tosi typerää et ihmiset kysyy suoraan et "ai nyt jo toinen, kävikö vahinko?" Meiltä ei näin tietty vielä oo kyselty mut jos joku kysyy ni multa loppuu hyvä huumori just siihen paikkaan.
 
Ai joo, munkin piti mirr kommentoida tota, kun toiset arvostelee nopeaa uudelleen raskautumista. IHAN VAMMASTA TOUHUA!! Kyllähän lapset voi tehä nopeastiki peräkkäin, mitäs sitte?? Mitä se muille kuuluu. Tosi loukkaavaa tulla tuolla tavalla syyttämään edesvastuuttomaksi.  MUR!

Nipsu, keitäksie sen puuron siinä vesimaitoseoksessa? Aattelin vaan, että eihän sen korvikkeen keittämistä suositella ko siitä häviää kaikki ravintoaineet...:O Jos keittää puuron veteen -vaikka vähän paksumman- ja laimentaa sitte korvikkeella ni säästyy arvokkaat ravintoaineet sitte mukana..:) Ja sillai ei tarvi erikseen niin paljon jäähdytellä kun se viileä korvike jäähyttää sitä samalla.

Meillä hyväksyttiin TUTTI viime yönä ensimmäistä kertaa ja sen voimin nukuttiin melko hyvin! Koko elinaikanaan ei E oo tuttia suostunu syömään, mutta nyt se tyydyttää ylimääräisen tissillä-roikkumis-halun.Yllätyin kyllä pahan päiväisesti, kun kokeilin antaa illalla tutin ko heppu ei millään tahtonu laittaa nukkumaan (kärtti tissiä...) ja se kelpaski... :D oispa nyt jatkuva suuntaus, että alkais nuo yöt rauhottua..!!!:))
 
hirveen moni ei meillä ees vielä tiedä et on toinen tulossa, pari kaveria ja sukulaisia lähinnä, et saa nähä millasia ihmettelyjä vielä tulossa : D

meill juodaan aamumaito 7-8 välillä ja sit puuro, missä hedelmä-tai marjasosetta 9 jälkeen, mut jos menee herääminen myöhempää ni noustaa ylös heti ja otetaan puuro, ja hörpitään maitoa samalla.
sit unien jälkeen 12-14 lihasose ja jälkkäriks marjaa tai hedelmää ja sit maito ennen unia. jaa iltapäivällä joskus 16-18 otetaan kasvissosetta, neuvola kyl sano viimeks et vois alkaa jo kaks liha-ateriaa, ja maitoa.
ja sitte iltapuuro 19-20 ja ku alkaa känkkää unta niin maitoo.
ja maitoo muutenkin tonne väleihin, päivistä riippuu miten ottaa.
-10% käyrää siis mennää painossa, on menny koko aika, mut en tiedä miten muuttaisin ruokailuja, rypsiöljyä lisätään joka ruokaan eikä oo mitään pienen neitin annoksia, vaan reiluja. teen itte neitin ruuat, paitsi hedelmäsoseet ostan kaupasta. jotenkin vastenmielistä etenkin kasvis-ja lihasoseiden syöttäminen, jos ei viel ole huono olo ollu päivällä ni tulee viimeistään siitä ku kattoo sit mössöö, hyi yök. jos mä saisin päättää ni syöttäisin vaan hedelmää ja marjaa päivisin ja ukko sais iltasin syöttää lihat :D

meillä meni viime viikkoo asti niin et likka meni 21 unille, heräs 23 tai 24 maidolle, ja uudelleen 04. sit ukko yks ilta päätti et tekee viel reilumman satsin puuroo, ja kappas, siitä lähtien meillä nyt yöunet 21-08, ilman syömistä :) tosin tosi vaihtelevaa ollu muutenkin toi nukkuminen, mut uskoisin et toi puuro nyt riittää sit pitää nälän pois ja josko tästä jäis meille rytmiä, niin voisin alkaa miettimään sitä omaan huoneeseen siirtämistä.
nukkuuko teillä vielä samassa huoneessa ?
tytöllä on kyl tutti suussa yöt, et sitä joutus lähtee laittaa suuhun toisee huoneesee, mut kun puurosatsi suureni, niin tutti-heräilytkin väheni, ja toisinaan löytää ite tutin ja laittaa suuhun.
mietin vaan kun meillä kissoja, niin ollaan nukuttu makkarin ovi kii, ettei ne ryminällää herätä, ett kuulenko vauvan heräämistä ovien läpi, ja jos en kuule nii ehtiikö herätä kunnolla sen takia etten ollu valmiina laittaas tuttii, vai alottaisko itkuhälyllä sitte ...

sormiruokailua ois tarkotus alotella näil näppäimil, tai omalla lusikalla, kumpi nyt alkaa sujumaan sit paremmin tai tuntuu tytöstä mieluisimmalta. mieluummin ehkä niin et tyttö yrittää itse samalla, kun mä syötän, eikä niin et yrittää eka ite ja sit sen jälkeen vasta syöttäisin..

täälläkin on ollu tosi helppoa elämää vauvan kanssa, mikä vauva muuten, sehän on jo 7kk ;<
onneks tyttö on perinny isänsä hermot, mä oon sanonkii et kun ootin tuota, nii olin niin rauhallinen enkä ukollekaa tainu oikee ikinä suuttuu mistää, eli siis täysin päinvastanen ku mitä yleensä, nii tyttökin on rauhallinen ja ilonen.
ja nyt kun stressaan joka asiaa ja oon koko aika ihan mökömökö ja perkele jumalauta, nii tää lapsi on varmaan just samanlainen :D
toisinaan päivisin miettii et huhhuh, ens vuon kummitytön ikänen ja oman mukulan ikänen täällä, tässä talossa, eikä niistä voi toista palauttaa äitilleen, o-ou, mut sitt aina lohdutan itteeni, et mul ei oo sitt enää pahoinvointia eikä tämmöstä raskausväsymystä..

miten teillä on tehty hampaita ? huudolla vai ilman, kuinka kauan ..?
 
Mun on vaikea tarkkaan sanoa, miten poika "oireili" hampaidentulosta, koska oli ollu kipeänä just sitä ennen ja oli vielä sellainen toipilasvaihe menossa. Mut silloin heräiltiin yöllä usein itkemään. Annoin iltasin ja joskus yöllä vielä uuden annoksen Buranaa/Panadol supon, koska tiesin, että kipua on joko hampaasta tai sit vielä flunssapipi vaivaa. Lääkkeen avulla nukku vähän paremmin. Päivällä ei ollu mitenkään huomattavan erilaista, esim ei kiukutellu tms. :)
Ikeniä kyllä hierottiin useamman kuukauden ajan ennen kuin nuo legot sit vihdoin puhkes. Silti tuli jotenkin "yllättäen" nuo hampaat; satuin vain kurkkaamaan pojan suuhun tyyliin "no-ei-siellä-kuitenkaan-mitään-ole" ja kas, ikenestä paistoikin pieni railo, josta hammas oli tunkemassa!:D

Voi DAMN, viime yön ei huolittu tuttia ollenkaan!!! Petti mun teoria taas.... :/ Blaah, milloin me saadaan alkaa nukkua ees KOHTUULLISIA öitä???!! Vaikka neljä heräämistä yössä ois ihan ok, mut 5-10 kertaa kun käsketään sängystä ylös jo kuudetta vai seittemättä viikkoa ni ei tee gutaa...:(
Eikä tunnu auttavan, vaikka kuinka ison iltapuuron syöttää..
 
Alissa: oon tähän asti keittäny sen korvikkeen (alussa tein pelkkään korvikkeeseen, nyt siis 50/50 maitoa ja vettä) ku neuvolassa erikseen suositeltiin sitä. Nyt ku tosta sanoit ni oli pakko vielä googlata valmistajan sivut ja niinhän siellä tosiaan sanotaan, et keittämistä ei suositella. Blääh, taas hyvä neuvo... No, nyt ollaan parina iltana syöty vesikaurapuuroa ja edelleen on niin hyvää et pitäis jollain suppilolla kaataa puuroa pojalle suujun ettei ehdi tulla huuto lusikoiden välillä. Kiitos siis tästä valistuksesta, meil vähenee korvikkeen käyttö kertaheitolla ainakin puoleen ku ei tarvii puuroon sitä sotkee niin paljon

Meil poitsu nukkuu jo omas huonees. Kun tuli 5 kk täyteen ja saatiin neuvolasta puurolupa, siirrettiin M heti omaan huoneeseen. Aateltiin, et se on kaikille helpompaa niin: 1) pojalla oli sillon menossa kova touhuvaihe, kääntyili ja puhisi niin paljon unissaankin ja kun yöunipätkät pidenty puuron myötä, ni mä en olis samas huonees saanu kuitenkaan mitään sen enempää nukuttua. 2) aateltiin myös et mitä aikasemmin siirto tapahtuu, sitä vähemmän siitä tulee pojalle mitään "vierotusoireita". Hän ei tuntunu mitenkään reagoivan huoneen vaihtoon.
Mä pidin aluks itkuhälytintä yöpöydällä, mut sitte muutaman viikon jälkeen totesin, ettei sitä tarvita. M ei ikinä itke kauheen kovaäänisesti eikä yöllä edes varsinaisesti itke nälkäänsä, pitää vaan semmosta yninää ja ähinää. Ja silti mä kyllä herään siihen nälkäininään, vaikka meijän makkarin ja pojan huoneen ovet on kiinni. Se on ihan viereinen huone. Mut oman mielenrauhan takia se itkari siinä yöpöydällä alussa oli.

Täällä oltiin kans flunssassa samaan aikaan ku ekat hampaat tuli läpi, joten niistä on vaikee sanoa, mikä kitinä oli flunssaa ja mikä hampaita. Mut nyt poika on parina iltana ollu oikeen todella ärtsy ja kovasti toivon, et se johtuu hampaista. Kuolaa tulee litrakaupalla ja koko ajan pitää järsiä jotain. Kun M istu keittiön pöydän ääressä oottamassa ruokaa ja kädessä ollu purulelu putos, ni tyynen rauhallisesti hän siirty järsimään pöydän reunaa. Jos mihinkään muuhun ei yllä, ni omat sukat on aina mukavat nakertaa. Iltasin peiton reuna on läpimärkä, kun jäystää sitä.

Ootteko mitään unikoulua harkinnu ton yöheräilyn suhteen? Mä en mihinkään huudatusunikouluun pystyis varmaan ikinä, mut se toimi kyllä tosi hyvin meillä et isi käy peittelemässä ja silittämässä päätä/vatsaa/kättä, kun poika heräs 2 tunnin välein. Kun eihän se lapsi voi nälkäänsä itkeä parin tunnin päästä, jos on syönyt iltapuuroa ja -maitoa...?


 
No hyvä ko tuli neuvo tarpeeseen.:D Se on aina positiivista, jos ei tarvi tuhlata niin paljon rahaa korvikkeisiin, ne on melkos tyyriitä(;

Ennen kuin E tuli kipäksi niin unikoulutin sen jo pois tissille nukahtamisesta ja opetin nukahtamaan omaan sänkyynsä (Pehmeä matka höyhensaarille-kirjan avulla). Päästiinkin jo 3x syöttö/yö + ei muita heräilyitä-rytmiin, mutta tuo kipeäksi tulo pisti pakan sekasin.. Nyt vasta on päässy uudestaan unikouluttamaan (tassuttelua ja semmosta, mutta ei huudatusta. Tai no välillä kun E yöllä herää ja kiukkuaa tissille eikä millään rauhoitu niin sit on annettu jonkin aikaa itkeäki, kun se on sellasta turhaa kiukkuamista. Useimmiten on sitten nukahtanu melkosen pian, kun on saanu hetken huutaa ja on huomannu ettei tehoa. Mutta varsinaista huudatusunikoulua ei olla käyty.)
Viime yö meni jostain syystä hyvin, heräs vain 3 kertaa. Mut joku sitä nyt vielä härnää kun se heräilee yleensä niin usein. Ehkä sille on jääny "päälle" se kipeänä oloajan heräilyrytmi vaan, eikä siksi osaa nukahtaa ite uuestaan kun yöllä herää...? Edistystä on jo pikkuhiljaa onneksi taas tapahtunu, mutta hitaasti... Monenlaista on kokeiltu, muttei oikein mikään oo tehonnu.
Mekin tässä välissä jo siirrettiin heppu omaan huoneeseensa nukkumaan, mutta meniköhän se niinpäin että pian siirron jälkeen heppu tuli sit kipeäksi. Joten siirrettiin sänky jossain vaiheessa takas omaan huoneeseen. Ja jotenkin mulle tuli sellainen tutina, että heppu vähän ressaantu siitä eestaas siirtelystä. Nukkui kyllä hyvin siellä omassa huoneessaan, muttei sit enää meiän huoneessa. Tai sit se vaan oikeasti nukkuis paremmin omassa rauhassa. Siihen en usko, että se nukkuis omassa huoneessaan paremmin siksi, ettei äidin tuoksu ole siellä, koska siinä huoneessa, jossa E nukkui erillään, on kaikki mun vaatteet ja niissä varmasti on mun tuoksu (ja se on pieni huone).

Jaaha, jäpikkä "lukee" itekseen kirjaa (lue: repii sivut ja yrittä syödä ne). Väliin siis...;)
 
Nyyh, mä paketoin just turvakaukalon kaikki lisäpehmusteet paikoilleen ja selkäosan lyhyeks. Se on nyt pikkuvauvamoodissa odottamassa seuraavaa käyttäjää ja M sai tänään isojen poikien turvaistuimen. Snif, mun pikkuvauva....emoticon

SOSEISTA: millasia soseita te teette? Teettekö jääpalamuottiin yhden kasviksen tai lihan soseita vai teettekö valmiita sekotuksia? Ja jos pakastatte ni miten, minkä verran kerrallaan? Mä kaipaisin vähän inspiraatioo, et mitä vois tuolle jäpikälle vielä syöttää. Tähän mennessä on syöty perunaa, porkkanaa, bataattia, kesäkurpitsaa, kukkakaalia ja maissia sekä kanaa ja nautaa. Annokset on jo niin isoja, et laitan normi pakastepurkin pohjalle n. 3 rkl yhtä soselajia, pakastan, siirrän saman lajin soseet yhteen isoon purkkiin ja sit sekottelen sulatettaessa. Esim yks osa perunaa, 1 porkkanaa ja sitte lihakuutio (n. 1-2rkl). Tost tulee semmonen n 1dl liha-kasvissosetta ja perään sit vielä hedelmäsosetta.
Mut siis tuo pakastepurkkihässäkkä aiheuttaa kamalasti tiskiä ja vaatii ison pakastimen ni oisko teil jotain vinkkiviitosta tähän?

Alissa: Iltapuuroa odotellessa M tutustui Prinsessa-kirjakerhon mainokseen. Ei ilmeisesti kiinnostanut, kun mainos on nyt pienenä kuolasena silppuna keittiön lattialla...

Viikonloppuja kaikille
 
Samma här, jätkä matkustaa jo turvaistuimessa. HUI! Vastahan se synty...!!!emoticon  Minkämerkkinen istuin teillä on, Nipsu? :)

Mie teen soseet just tuollain "maku kerrallaan". Oon tehny bataattia, palsternakkaa, kesäkurpitsaa, porkkanaa, maissia, kukka- ja parsakaalia, kanaa, possua, nautaa, lohta ja kalkkunaa (viimettäin laitoin bataatin sekaan pakastesipulikuutioita hieman makua antamaan!). Oon soseuttanu kasvikset sauvasekottimella, mutta viimeisimmän satsin survoin ihan vaan "käsin" jollain vatkaimella ja hyvin muussaantu (täytys ostaa perunasurvin, sellasta ei meiltä löydy). Nii joo perunaakin oon tehny, mutta sen syötän mieluummin tuoreeltaan, en pakasta.:) Lihat pistän hienoksi blenderillä. Paitsi lohen, se menee tarpeeksi hienoksi jo muottiin laittaessa. Pakastan soseet ja lihat jääpalamuoteissa. Kasvista laitan aina täyden muotillisen (=siis yhden kolon laitan aina täyteen asti), lihaa vain reilun puol muotillista. Lihan vielä painelen sinne tiiviisti kertakäyttömuovikäsineet kädessäni, tulee tiiviitä palikoita, jotka ei murene, kun siirtää jäätyneet palat pusseihin. Niin, eli kun palat on jäätyneet niin irrottelen ne ja laitan pakastepusseihin, jokainen maku omaan pussiinsa.:) Sieltä sit yhdistelen sopivia mixejä mieleni mukaan. Se on minusta kätevää, ei tuu kauheesti tiskiä!=) Ja jääpalamuotit on TOSI helppo puhdistaa sillai, että laittaa tiskiveden altaaseen ja antaa muottien siellä liota jonkin aikaa -> vähän näyttää harjaa niin puhdasta tulee. Ei tarvi joka koloa harjailla huolella erikseen.=)

Meil menee 2-3 kasvispalaa ja 1 lihakuutio aterialla. Sit iltapäivällä menee välipalaksi purkillinen hedelmä-/marjasosetta. Nyt oon kokeillu kerran tehä ite omenasosetta (mausteena kanelia) ja kerran päärynäkarpalotäysjyväsosetta (mausteena vaniljasokeria hitusen. Laitoin keittäessä sekaan hienonnettuja kaurahiutaleita, matkin Hipp:in hedelmätäysjyväsosetta=).


Joko teiän vauvoille on tullu luomia (tai onko ollu syntyessään (voiko olla??))? Huomasin pari viikkoa sit meiän heppulin käsivarressa ensimmäisen pienen luomen.:) hih..

Kauheeta, ko toi on nyt innostunu ryömimään, ni saa olla koko ajan vahtimassa! Täytyis ostaa suojatulppia töpseleihin jne, pelottaa että jätkä menee nuolasemaan jatkojohdon pistorasiaa tms...:(( Täytyy nostella kaikki johdot ylös ja varmistaa ettei se saa vedettyä niitä alas. Ja muutenkin varmistella kodin turvallisuutta.
Heppu on monta kertaa jo levitelly pestyt tyhjät pilttipurkit pitkin lattiaa (säilytyksessä muovikassissa roska-peltiämpärin vieressä). Niitä on hauskaa paukutella lattiaan ja pyöritellä pitkin poikin.:D Ovat sentään sen verran vahvaa tekoa, että oon uskaltanu antaa sen leikkiä niillä, tietty niin, että vahtaan sen touhuja.
Kertaalleen heppu tunki suunsa täyteen jäkälää, jota se sai irroteltua polttopuutelineestä (kuivasista havupuunoksista kyhätty, siinä on paikoitellen jäkälää kiinni). 8/ KÄÄK! Isäntä ei huomannu vahtia puhelimeen puhuessaan. Mie sitte kauhialla vauhilla sain ruveta kaivelemaan pojan suuta tyhjäksi, kun ilmaannuin paikalle. emoticon

Täytynee syventyä Suomi-Venäjä peliin, kun E:kin nukkuu päikkäreitä.
 
Ainii, se mun piti vielä sanomani tuosta soseiden valmistuksesta, että mieluiten höyrytän kasvikset (höyrykattilassa = alla tavallinen kattila ja päällä matalampi kattila, jonka pohjassa on reikiä, ja alemman kattilan pohjalle vettä kiehumaan) kypsiksi. Mut esim. pakastemaissit keitän -en oo kyllä kokeillu höryttää- kun niissä on aika sitkeä se kuori. Täytys koittaa kyllä mielenkiinnosta, että onnistuisko niiden höyryttäminen...emoticon
Lihat keitän, lohen paistan uunissa.
 
upee päivä !! neiti nukkuu ulkona lyhkähihasessa ja pöksyissä, on mulla vaunujen suojakuomu siinä viel päällä. mut oli aika homma saaha nukahtamaan kun on tottun et on vaatetta ja makuupussia ja vaiks mitä :) aurinkorasvan kun muistaisin ostaa neitille.

mä pakastan minigrip-pusseihin ruuat, 3-4 lajia/pussi ja sötkötän ne valmiiks.
viimeks neuvola sano et on hyvä pysyy viel porkkana - peruna linjal ja siihen hiljakseen lisäillä, mut menee meill jo bataattia, maissia, pinaattia, kesäkurpitsaa, kukkakaalia ainakin kasviksista, ja sitten liha, kala ja kana. vielä ku muistais et lapsil ois hyvä se kaks kalapäivää viikossa.. viimeks laitoin sipulia porkkanan ja bataatin keitinveteen, ja muistaakseen kaikkii ruokiin laitoin persiljaa. must tuntuu et neiti on tykän enempi ja mustakin se jo maistuu ja tuoksuu enempi oikeelle ruualle.
oon laittan pusseihin saman verta kun menis piltti-purkilliseen.

JA KUN MÄ MENIN KEHUMAAN ETT MEIL NUKUTAAN YÖT ILMAN SYÖNTIÄ... ei nukuta enää :D viime yökin oli superrauhaton, tuttia koko aika suuhun ja taidettiin syödäkin kolmen paikkeilla. ei sillä ett se haittais, mut ei kannata näköjään mitään sanoa ääneen.
 
Eiks pinaatti oo "kiellettyjen" ruoka-aineiden listalla vauvojen kohdalla (suuren nitraattipitoisuuden vuoksi)? emoticon
Tai tietty, jos aattelee maalaisjärjellä niin miksei voi joskus antaa sitäkin, kun ei syötä liikaa.
Minen kyllä uskalla vielä toviin kokeilla sitä.

Meille ei oo kauheesti puhuttu neuvolassa noista kiinteistä. Tai no "luvat" on aina annettu, et mitä saa milloinkin alkaa syöttää noin päällisin puolin (eli kasvikset -> viljat ja liha jne.). Oon rohkeasti kokeillu monennäköistä makua, ei oo tullu mitään allergioita ja kaikki maistuu.:) Ja ollaan annettu pojan maistaa omilta lautasiltakin esim. salaattia ja sellasta, kun se on kovin kiinnostunu ruoasta, kun me syödään -vaikka se olis ite just syöny. :D Niin tulee poitsulle mukavia kokemuksia ruoasta ja mauista.=)

Täälki muuten jäpikkä on nukkunu päiksyt päivävaatteisillaan, itse asiassa jo jonnin aikaa, kun on lämmintä pidelly.:) Makuupussi on kelin mukaan ollu auki/kiinni, mutta jalkapeitettäkään ei oo ollu vaunuissa enää muutamaan päivään. Pipo on ollu kelistä riippuen, mutta esim. tänään ei sitäkään tarttenu ko oli yli 20 lämmintä.:P

Ihanaa ko tulee kesä!!<3 Saapi heppu nukkua vaikka vaippasillaan kesäkuumalla, ko virittää hyttysverkon kunnolla suojaksi, ettei itikat käy ilkeiksi!:D

Täällä muutes on kukkunu KÄKI jo viime viikolla, tänään kukkusti taas!!! ^^,
 
Kauheen harvoin sitä enää tähän koneen ääreen ehtii..emoticon

Alissa: meil tuli Recaron Young Sport- istuin. Iskä on automiehiä, siksi piti saada rallipenkki pojalle... Ja onhan ne hyvin pärjänny testeissäkin ja ihan näppärä käyttää.

Meil ei vieläkään ryömitä eteenpäin, mut pakki on löytyny kyl parin päivän sisällä oikein tosissaan. Viime viikolla poika työnsi itteään käsillä taaksepäin hitaasti, mut nyt menee jo tosi vauhdilla. Harmi vaan ettei hän osaa hyödyntää sitä, ei tajua liikkuvansa. Aamulla juur peruutti nojatuolin jalkaa päin ja sit tuli huuto, kun ei päässy enää liikkumaan. Ja kun joku lelu on vaikka kolme senttiä liian kaukana ni hän työntää itteään vielä kauemmas ja kiukuttelee kun ei yllä leluun emoticon

Tääl oli eilen tosi lämmin, oltiin pihalla hetki ihan vaan body+housut päällä. Päiväunille laitoin pipon päähän, mut sitte oli tukka ihan märkä. Mistä tulikin mieleeni, et ton jätkän pitäis mennä parturiin. Sillä on semmonen pitkä "tupsu" päälaella ja se tulee jo silmiin ja korviin, ni oon miettiny et sitä pitäis varmaan vähän lyhentää. En vaan oo mitään kotiparturointia koskaan harrastanut ni en tiiä uskaltaako sitä ite saksia.

mirr: meillä kävi ihan sama, et kun menin ääneen mainostamaan et herätään vaan kerran syömään, ni eikös seuraavat kolme yötä herätty klo 2 ja 5 tissille. Ja sitte edellisyönä taas nukuttiinkin klo 20.30-6.30, syöttö ja klo 8.30 heräs. Olin ihan sekasin koko päivän ku nukuin itekin niin kauan..

Mä en oo noita mausteita vielä kauheesti kokeillu, tilliä oon laittanu muutaman kerran johonkin. Pitääpä varmaan alkaa niitä vähän treenaamaan, kuitenkin syödään ite aika maustettua sapuskaa.

Meil on täl hetkel nää päivärytmit vähän sekasin. Tänään noustiin ylös jo 6.30 eli tuntia aikasemmin ku yleensä ja nyt jäpikkä on jo toisilla påäikkäreillä (klo 10.50). Ja ennen aamupäikkärit oli hyvinkin tarkasti 45 min, mut nyt ne on välil 30min, välil 1,5h. Ja varsinaisille päiväunille mennään välillä klo 11 ja toisinaan vasta klo 14. Se on varmaan toi liikkuminen ja hampaat yhdessä kun toisaalta väsyttää ja toisaalta sit ei malta nukkua kunnolla.

Kauheesti oli jotain mieles mitä piti selittää mut ne nyt jo unohtu.. Noh, toiste sitten :)
 
Semmoinen vielä, et ootteko antanu jotain raasteita vielä puputettavaksi? Mä annoin just omenaa, raastoin ihan hienoks ja hyvin kelpas :) nyt tosin aloin miettii et saako vielä antaa "raakana" mitään. Tuskinpa yks kerta ainakaan haittaa..
 
Takaisin
Top