Itse olen vasta odottamassa ensimmäistäni, ja kaikki on ollut helpompaa kuin mitä olen aina ennakkoon pelännyt: raskautuminen, pahoinvointi, mielialat, ...
Niin paljon olen kuullut negatiivista, että olen varautunut aina pahimpaan. Synnytyksestä odotan vaikeaa, ja koska itse kärsin aikanaan hankalasta koliikista ja muutenkin huusin yöt kahteen vuoteen asti, olen varma että saatan olla väsynyt, masentunut äiti. Ja toivon, että jos näin on, uskallan valittaa ja tarvittaessa hakea apua.
Sen sijaan huomaan, että kun ihmiset valittavat kaikenlaisia oireitaan, minäkin valitan, oikein etsin jotain pientä, kun tuntuu että muuten asiat menee ärsyttävänkin (?) hyvin. Toisaalta välillä tämä harmituksen aihe saattaa oikeasti harmittaa, mutta pärjäisin aivan hyvin mainitsematta asiaa ääneen. No, ainakaan asiat eivät kasaannu mieleen kun sanon sen heti, enkä pyrikään olemaan marttyyri (mitä en missään nimessä halua olla). En halua märehtiä asioita, mutta joskus teen sitäkin.
Tuntuu siltä, että ihmiset jotka valittavat tai suuttuvat jonkun toisen valituksista tai onnesta, ovat itse onnettomia ja menettäneet asiaan suhteellisuudentajunsa. Joidenkin toivoisi saavansa oma elämänsä järjestykseen ennen lasten hankintaa, jos suhtautuminen lapsiin on lähes vihamielistä, toisilla saattaa suru lapsettomuudesta jättää kaiken muun onnen elämässä varjoonsa.
Ei ole täysin tavatonta sekään, että vuosien yrittämisen jälkeen saatu lapsi saa kaiken, mitä haluaa. Onneksi suurin osa toimii järkevän rakastavasti ja kypsästi.
Menipä sivuraiteille. Enkä osaa tiivistää ajatuksiani.