kummit

Meillä ei ole kyllä mitään hajua kummeista kun kaikki on käyetty jo :grin
Pitänee lähetä uusintakierrokselle.. :wideyed:
 
Me ei vielä tiedetä pidetäänkö nimiäiset vai kastejuhla mutta joka tapauksessa se tapahtuu kotona. Minä siis en kuulu kirkkoon ja mies taas kuuluu, saa nähdä mihin päädytään..
 
Muokattu viimeksi:
Eilen keskusteltiin ensimmäistä kertaa asiasta oikeasti. Lapsella on 3 tätiä/enoa, joista 2 ei edes kuulu kirkkoon ja kolmatta ei paljoa kummiudet kiinnosta. Niinpä omista kummeistamme (juuri niitä vanhempien sisaruksia ja heidän puolisoitaan) poiketen aletaan kallistua siihen että lapsella on kummina jotkut muut läheiset aikuiset ihmiset. Meidän sisarukset ovat mukana hänen elämässään joka tapauksessa.
Mutta ketkä niiksi kummeiksi valikoituvat, ovat vielä mysteeri. Kolme lienee luku ja kiva olisi että siihen kolmeen mahtuisi ainakin yksi kummitäti että -setä.
 
Meille odotetaan neljättä ja esikoisen kohdalla päätettiin että ei sukulaisia (molemilla isot perheet), kun jos ei pystytä pyytää kaikkia tulevaisuudessa kummeiksi. No, olis voitu

Kaikilla lapsilla neljä kummia ja todettu hyväksi. Mahtuu vähän huonompiakin joukkoon...

On ollut jännä huomata, että voi olla ihana ystävä, mutta kummina etäinen. Meillä.on jokaisella lapsella yksi kummi jota ollaan nimen omaan ajateltu ns lapsen frendiksi eli ei erityisen läheinen meille, mutta huippu lasten kanssa ja se on kyllä toiminut. Pitävät yhteyttä tosi aktiivisesti.

Kummit on kyllä parhaimillaan huippuja, joten niitä kannattaa kyllä miettiä tarkkaan!
 
Meillä on esikoisella neljä kummia, kaikki meidän kavereita. Koko ajan oli ajatuksena tehdä kaksi lasta, mutta nyt ollaan tajuttu, että lähes kaikki potentiaaliset kummit on käytetty! Sisaruksia ei haluta kummeiksi, ettei käy niin että tädit/sedät/enot suosii toista lasta enemmän ku toista kummiuden varjolla. Nyt on mielessä kaksi joita pyydetään, mutta toiset kaksi onkin vaikeempi keksiä!
 
Meillä on esikoisella neljä kummia, kaikki meidän kavereita. Koko ajan oli ajatuksena tehdä kaksi lasta, mutta nyt ollaan tajuttu, että lähes kaikki potentiaaliset kummit on käytetty! Sisaruksia ei haluta kummeiksi, ettei käy niin että tädit/sedät/enot suosii toista lasta enemmän ku toista kummiuden varjolla. Nyt on mielessä kaksi joita pyydetään, mutta toiset kaksi onkin vaikeempi keksiä!

Toi on muuten hankalaa tuossa sukulaiskummeissa... Meillä esikoisella molempien siskot kummeina ja nyt ei tokalle riitä täti/setä kummeja :/
Ennemmin mietin kyllä että kakkonen tulee "suosituksi" kun tädit varmaan muistaa kakkostakin mutta kakkosen kummit välttämättä ei esikoista jos ei muuta sukulaisuutta ole... Eli jouluna vaikka esikoinen saisi 2 lahjaa ja kuopus 4 lahjaa:eek:
Mä olen itse siskoni esikoisen kummi ja silti molemmille lapsille annan tasapuolisesti lahjoja... ainut poikkeus että rippikorun ostin kummitytölle kun taas toinen varmaan saa aikanaan pienemmän rippilahjan.
Niin tätä oon nyt murehtinu kummiasiassa :sad001
 
Me ei olla itseasiassa yhtään uskallettu miettiä miehen kanssa näitä kummijuttuja, kun sen verran pelkään, että menee kesken. Mutta yksi ehdokas itselläni on, sillä hän on paras ystäväni ja häntä mietin aikoinaan kummiksi meidän esikoiselle. Esikoisella on neljä kummia ja minä ja mies molemmat saatiin valita kaksi kummia ja itse valitsin mun veljen ja hänen vaimonsa. Valinta oli sinäänsä helppo, sillä olen heidän poikansa kummi ja heillä kummallakaan ei ollut aiempaa kummilasta. Itselläni kun on neljä sisarusta, mutta kaikilla muilla oli jo kummilapset, niin valinta oli siltäkin kannalta helppo. :)
 
Itsellä on isän sisko ja sen mies kummeina ja äitini ja isän kaveri pariskunta kummeina..
Täti ja sen mies ostaa minulle ja Siskolle lahjat minulle ehkä kallimman tai kaksi..
Toisista kummeista en ole kuullut mitään yli 10vuoteen

Siskolla on äitini veli ja sen vaimo kummeina ja isän veli ja sen ex nainen kummeina..
Sama homma enon kanssa.. Sisko saa ehkä kalliimman tai kaksi..
Toisilta ei juuri mitään eikä pidä juuri yhteyttä


Itse oon miettiny josko ottaisi pelkästään sukulaisia kummeiksi josko olisi enemmän mukana
Mutta toisaalta voi ne sukulaisetkin pitää välimatkaa ja hiljaiseloa..
 
Kummeja ei tarvii miettiä kun ei kuuluta kirkkoon, löytyminen vois ollakin caikeeta jos pitäs olla, mutta nimiä oon jo alkanu pyöritellä mielessä :grin
 
Ei olla vielä puhuttu aiheesta, varmaan tulee kummit kun esikoisellakin on, täytyy myöhemmin miettiä ajatuksen kanssa.
 
Me ollaan kumpikin ortodokseja niin mun ja miehen sisarukset on melkein käytettävä 1/lapsi kummeiksi, kun ainakin sylikummin kuuluisi olla ortodoksi, eikä niitä kaveripiiristä juuri löydy :D musta tulikin 1.5 vuotta sitten pikkuserkkuni sylikummi kun meinasi ortodoksit loppua kesken :) pitää säästellä näitä sisaruksia jos lapsia tulee vaikka 3 että jokaiselle riittäis ortodoksikummi!
 
Esikoista odottaessa kauhean vaikea saada päätetyksi kummeja. Toisaalta ei tekisi mieli tehdä valintaa sisarusten välillä, mutta toisaalta ei valita kaikkiakaan, koska toivottavasti toisellekin lapselle jää kummi myös sisaruksista... Hankala juttu, onneksi on aikaa miettiä!
 
Me ollaan jo pohdittu tulevia kummeja aika paljonkin. Todennäköisesti pyydetään läheisiä ystäviä, niin että lapsella olisi yhteensä neljä kummia. Haluan pyytää kummiksi sellaista henkilöä, jota arvostan ja jonka uskon voivan tukea lapseni kasvua. Pidän myös ajatuksesta, että kummeilla on erilaista osaamista,vahvuuksia, kiinnostuksen kohteita ja ehkä myös erilaiset koulutus/työstatukset. Sukulaisia en halua pyytää, sillä enot ja tädit tulevat kuulumaan tiiviisti lapsen elämään pyytämättäkin. Vaikeaa tämä valitseminen on kyllä. Emme kuulu mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaan, joten kummien uskonnollisilla katsomuksilla ei siinä mielessä ole merkitystä.
 
Meillä on niin että kuulutaan kyllä miehen kanssa molemmat kirkkoon, mutta kun ei uskota jumalaan kuitenkaan (kirkkoon kuulutaan nykyään pitkälti sen vuoksi kun ollaan itse kummeja joillekin lapsille ja tuntuisi ikävältä erota kirkosta ja tavallaan myös heidän kummiudesta) niin ollaan vähän ajateltu että lasta ei kasteta. Nimi kerrotaan joka tapauksessa heti kun lapsi syntyy, niin on tehneet siskonikin, vaikka heidän lapsillaan ollutkin sitten myöhemmin ristiäiset. Vähän mietin, että jos ei kasteta niin ei ehkä sitten pidettäisi nimiäisiä (ainakaan sillä nimellä kun lapsen nimikin on jo kerrottu) eikä välttämättä otettaisi ketään "kummeiksikaan". Läheisiä aikuisia tulee lapselle olemaan kuitenkin joka tapauksessa paljon meidän sisaruksista ja ystävistä :) Mutta pitää nyt vielä vähän miettiä...
 
Kummeja ei olla vielä mietitty, mutta eiköhän noita mahda jostain löytyä kun itsellekki on matkan varrella siunaantunut 5 kummipoikaa, joten täytyy pistää mietintämyssy päähän :woot:
 
Joko alkaa kummit oleen selvillä vesillä?

Me löydettiin 4 kummia.. 3 joiden kanssa ollaan tekemisissä mutta mua vaan mietityttää se 1 koska en ole sen kanssa ollu paljoa tekemisissä.. En ennen raskautta enkä sen aikana.
Mies haluaa hänet kyllä kummiksi. Itse en tyrmännyt heti mutta mun mielestä olisi ihan kiva jos oltaisiin enemmänkin tekemisissä..
 
Takaisin
Top