kummit

Vaikea valinta. Esikoisella on 4 kummia, ystäväpariskunta ja mun ja miehen parhaat ystävät. Nyt jo mun paras ystävä alkaa hieman etääntyä... ikävä huomata. Luultavasti pyydetään mun kahta ystävää ja miehen yhtä ystävää. Mulla on useampi sisarus ja miehellä yksi, sovittiin että ei pyydetä heitä. Itse pidän ajatuksesta että on erikseen kummit ja tädit/sedät/enot. Varsinkin kun mun kaikkia sisaruksia tuskin pyydettäisiinkään kummeiksi.
 
Esikoisen kummeina on minun vanha ystävä ja miehen eno. Uuden tulokkaan kummeiksi tulisi miehen sisko ja minun toinen kaveri. Omaa siskoani en halua kummiksi, koska hän asuu saksassa ja ei olla niin paljoa tekemisissä. Haluan kuitenkin kummin, joka on läsnä. Vaikeaa kyllä löytää kummeja, kun todella moi on eronnut kirkosta. Itse kyllä haluan ristiäiset! En ole uskovainen, mutta kirkkohäät ja ristiäiset ovat must :)
 
Mä asuin lapsuuteni ulkomailla ja kummisetä oli Suomessa ja kummitäti ensin Suomessa mutta sitten teki opettajan töitä ympäri maailmaa ja asettui Tanskaan. Minulle kummit olivat ehkä hieman etäisiä arjessa mutta sit aina nähdessä oli tosi hienoa. Ja muutamia rakkaimpia lapsuus ja rippilahjat tulleet kummeilta. Kummitäti lähetti hienon napakoru kun 15veenä otin lävistyksen. Silloin ajattelin että onpas makea kummi :cool: Kummeja varmasti monenlaisia, itse en vaihtaisi :)
 
Mulla itellä oli aika surkeat kummit, joten todella toivon että omat valinnat osuisi nappiin... Mikään ei ollut kurjempaa lapsena kuin ikävältä kummitädiltä saadut haukut ja epämieluisat synttärilahjat yms joka vuosi.
 
Meillä mietittiin että miehen serkku tulee sylikummiksi ja mun sisko sekä hyvä ystävä joiden lapsien kummi itse olen olisi kummeja. Tässä suunnitelmia tehty jo pitkälle ensi syksyyn pelkän plussa testin tiedoin ja huomenna vasta saa tietää onko siellä todellisuudessa ketään, mikä innokkuus:wacky::laughing021
 
  • Tykkään
Reaktiot: iLa
Mäki rakastan suunnittelua :joyful:
Paperista kalenteria käytän tosi ahkerasti :) Oon merkannu sinne jo ens vuodellekin koska pitää pensaat leikata yms...:shy: En sais varmaan mitään tehtyä enkä ois missään ajoissa jollei kalenterissa lukisi!!!!
Ja tuplarattaita oon tutkinu jo monta kuukautta... Ja lista jo tehty hankinnoista vauvalle... Kummeja tosin oon vasta ihan vähän uskaltanu aatella kun uskon että joku ratkaisu vaan alkaa tuntua oikealta sitten kun asia on ajankohtainen :) Esikoisenki kohdalla ratkesi kummipohdinnat aika itsestään vaikka alkuraskaudessa tuntui vaikealta päättää.
 
Täällä kans ahkera suunnittelija. Tässä saikulla ollessa tein jopa plänin mitä kaikkea tarvitaan vauvaa varten. Minä mietin meillä yleensä kaiken ja mies haluaa elää päivän kerrallaan. Nytkin joululahjojen suunnittelun alotin elokuussa kaikille joille pystyin ja lahjat olikin marraskuussa hankittuna. Mies omille kummilapsilleen ei ole vieläkään päättänyt lahjoja..
 
Toi on kyllä tuttua miehillä... Miä oon jo suunnitellu häissä pöytäjärjestelyt, kuka istuu missäkin, häät vasta 2018 :D
 
Noora92. Mie en oo ihan noin pitkälle päässy.. Ruoat oon kyllä suunnitellut valmiiksi meidän häihin vaikka miehelle olen uhonnut etten koskaan mene naimisiin :wink
 
Hei, mites se kun ystävä on ortodoksi?? itse olemme ev lut.. onko hänen mahdollista olla meidän lapsen kummina.
 
Hei, mites se kun ystävä on ortodoksi?? itse olemme ev lut.. onko hänen mahdollista olla meidän lapsen kummina.

Noukin tällaista tietoa netistä: "Vähintään kahden kummin tulee olla (a) evankelis-luterilaista uskoa tunnustavan kirkon (b) konfirmoituja jäsenä. Sen jälkeen kun kastettavalla on kaksi luterilaista konfirmoitua kummina, kummina voi lisäksi olla muun kirkon tai kristillisen yhdyskunnan jäsen, mikäli tämä yhdyskunta hyväksyy luterilaisen kirkon kasteen." ja "Kaikki vanhat kristilliset kirkot ja uskonpuhdistuksessa syntyneet kirkot yleensä hyväksyvät luterilaisen kirkon kasteen. Näitä ovat katolinen ja ortodoksinen kirkko, sekä anglikaaniset ja reformoidut kirkot. Katolinen kirkko on esittänyt jäsenilleen toiveen, että he eivät toimisi muiden kirkkojen jäsenten kummina."
 
Ja vaikka ei kuulu kirkkoon, niin voi toimia kummina. Ainoa ero on, että kummi ei saa papilta sitä paperia, sen voi saada jotenkii eritavalla. Ystävä kertoi kun toimii kummina, mutta ei kuulu kirkkoon. Pappi oli sanonut, että jos haluaa kummiudesta todistuksen, se tulee hakea itse jotakin kautta... Mutta tällä lapsella on 2 muutakin kummia, jotka kuuluvta kirkkoon.
 
Joo, kummitodistuksen voi tilata tai tehdä vaikka itse! :) Me ei kuuluta kirkkoon, niin esikoisen nimiäisiin tilasin itse todistukset.
 
Meillä onki hankala tää kummiasia kun kaikki olemassa olevat ystävät ja sisarukset on jo kummeja. Virallisia kummeja ei tietty oo kukaan kun kuulutaan vapaakirkkoon.
 
Meillä tulee kummeiksi miehen ystävä ja kaksi minun ystävääni, mahdollisesti minun veljenikin. Tiedän, että on aika monta kummia :) Kun ei ole tulossa kolmatta lasta, niin on tosi vaikeaa jättää joku pois!
 
Meillä on aikamoinen kummiongelma. Ei periaatteesaa edes tarvita kummeja, kun ei kuuluta kirkkoon, mutta esikoisellakin on kummit ja haluan, että myös toisella on. Ja kummit puhuvatkin itsestään kummeina vaikka eivät virallisia olekaan.

Suurin ongelma tässä on mun sisko, joka on tiennyt meidän vauvahaaveista ja tietää nyt plussastakin. Hän puhuu koko ajan, että "tehkää mulle kummityttö". Hänellä on siis useampi kummipoika ja haluaisi kovasti kummitytön jonka kuulemma aikoo helliä piloille. En ole siis missään vaiheessa pyytänyt häntä kummiksi tälle tokalle enkä tiedä haluanko pyytääkään, ettei tosiaan käy niin, että hän hellii ihan peloille ja esikoinen (poika) jää täysin vaille kummin huomiota.

Ja toinen ongelma onkin se, etten tiedä ketä pyydämme kummiksi tälle toiselle. Kaikki kolme varteenotettavaa ovat jo esikoisen kummeja. Meillä ei ole niin läheisiä ystäviä, joita haluaisin pyytää kummiksi ja muut sukulaisetkin tuntuu kovin etäisiltä. Onko tyhmää jos molemmilla lapsilla on samat kummit?
 
Meillä on aikamoinen kummiongelma. Ei periaatteesaa edes tarvita kummeja, kun ei kuuluta kirkkoon, mutta esikoisellakin on kummit ja haluan, että myös toisella on. Ja kummit puhuvatkin itsestään kummeina vaikka eivät virallisia olekaan.

Suurin ongelma tässä on mun sisko, joka on tiennyt meidän vauvahaaveista ja tietää nyt plussastakin. Hän puhuu koko ajan, että "tehkää mulle kummityttö". Hänellä on siis useampi kummipoika ja haluaisi kovasti kummitytön jonka kuulemma aikoo helliä piloille. En ole siis missään vaiheessa pyytänyt häntä kummiksi tälle tokalle enkä tiedä haluanko pyytääkään, ettei tosiaan käy niin, että hän hellii ihan peloille ja esikoinen (poika) jää täysin vaille kummin huomiota.

Ja toinen ongelma onkin se, etten tiedä ketä pyydämme kummiksi tälle toiselle. Kaikki kolme varteenotettavaa ovat jo esikoisen kummeja. Meillä ei ole niin läheisiä ystäviä, joita haluaisin pyytää kummiksi ja muut sukulaisetkin tuntuu kovin etäisiltä. Onko tyhmää jos molemmilla lapsilla on samat kummit?

Oon kuullut että ois aika yleistäkin samat kummit :)
Tuntuu se mustakin tavallaan oudolta... mutta sitten kun ajatukseen tottuu niin miksi ei.
 
Meilläkään ei ole vielä hajua ketä pyydetään kummeiksi. Muutetaan kuun lopussa toiselle paikkakunnallekin niin vaikea tietää kuka pitää yhteyttä ja kuka ei. No ehkä asia selviää ennen ristiäisiä ☺
 
Takaisin
Top