Kummit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Marilin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me ei kuuluta kirkkoon, mutta "kummeja" tai oikeastaan aikuisia ystäviä esikoisella on neljä. Seuraavalle varmaankin neljä aikuista halutaan. Me pyydettiin sellaiset henkilöt esikolle, jotka tukevat meidän arvoja, mutta ovat kuitenkin erilaisia ihmisiä kuin me, jotta he voivat tuoda uusia asioita lapsemme elämään.
Varmasti asiaa mietitään tarkemmin sitten kun vauva on syntynyt.

Mullakaan ei ole sellaista ystävää tai sisarusta jonka haluaisin pyytää kummiksi, isännällä on parikin vaihtoehtoa. Toisaalta, koko kummiasia on vielä mietteillä koska meillä vietetään vain nimiäiset, eli lasta ei liitetä mihinkään uskontoon. Näin ollen tietysti voi vielä miettiä pyydetäänkökään ketään lapselle ns. kummeiksi. Kummeja tulee kuitenkin maksimissaan 2, enempää ei todellakaan tarvita. Ite olen parinkin lapsen yksi kummi seitsemän muun joukossa, enkä oikein ymmärrä mikä järki tälläisessä on. Ilmeisesti se on vaan lapsen vanhempien halu kerätä kaikki kaverit lapsensa kummeiksi, tai ei vain osata valita niistä paria. Ite ajattelen että kummi on henkilö, jonka toivon kulkevan aikuisena lapsen elämässä mukana. Olevan esimerkki, turva ja ystävä lapselle, ystävä myös vanhemmille. Sukupuolella ei ole mitään merkitystä.

Mutta tuosta, että voiko olla kummi vaikkei kuulu kirkkoon, niin voi. Riippuu papista joka kastaa lapsen. Itse sain omasta kummiudestani myös kummikirjan, enkä siis kuulu kirkkoon. Toisenlaisiakin tarinoita olen kuullut.

Mullakaan ei ole sellaista ystävää tai sisarusta jonka haluaisin pyytää kummiksi, isännällä on parikin vaihtoehtoa. Toisaalta, koko kummiasia on vielä mietteillä koska meillä vietetään vain nimiäiset, eli lasta ei liitetä mihinkään uskontoon. Näin ollen tietysti voi vielä miettiä pyydetäänkökään ketään lapselle ns. kummeiksi. Kummeja tulee kuitenkin maksimissaan 2, enempää ei todellakaan tarvita. Ite olen parinkin lapsen yksi kummi seitsemän muun joukossa, enkä oikein ymmärrä mikä järki tälläisessä on. Ilmeisesti se on vaan lapsen vanhempien halu kerätä kaikki kaverit lapsensa kummeiksi, tai ei vain osata valita niistä paria. Ite ajattelen että kummi on henkilö, jonka toivon kulkevan aikuisena lapsen elämässä mukana. Olevan esimerkki, turva ja ystävä lapselle, ystävä myös vanhemmille. Sukupuolella ei ole mitään merkitystä.

Mutta tuosta, että voiko olla kummi vaikkei kuulu kirkkoon, niin voi. Riippuu papista joka kastaa lapsen. Itse sain omasta kummiudestani myös kummikirjan, enkä siis kuulu kirkkoon. Toisenlaisiakin tarinoita olen kuullut.

Niin, voi olla kummi ja saada kummikirjan vaikket kuulu kirkkoon, mutta niihin "virallisiin" kummeihin (siis kirkon mukaan virallisiin) ei lasketa kirkkoon kuulumattomia. Se pappikaan ei sitä päätä vaikka haluiskin... Meidän käymissä ristiäisissä pappi olis enemmän kuin mielellään laittanut virallisiksi kummeiksi myös kirkkoon kuulumattomat, mutta kun ei voi niin ei voi.

Meillä esikolla on viis kummia ja tälle toisellekin on ajateltu pyytää saman verran. :) Mukavahan se muksullekin on, että on useampi aikuinen tukemassa ja auttamassa aina tarpeen mukaan. Toki jokainen tekee niin kuin itse tahtoo. :)

Ei olla ees mietitty.. tai ehkä mie vähä mutta miehen kanssa ei olla puhuttu. Sisarukset on molemmilta jo "käytetty".. muutama uus ystävä on viime vuosina tullu, ehkä heistä joku tai jotku..

Meille tulee joko 4 tai viisi kummia, joista neljältä kysytty jo! ☺ ja miehen parhaasta ystävästä tulee sylikummi

Meille tulee 3 kummia, mun puolelta veli ja hänen vaimonsa, miehen puolelta ei olla päätetty vielä :) itse kysyin jo alustavasti veljen vaimolta.
Meillä siis ensimmäinen tuloillaan, ehdokkaita on onneksi useampia.

Mä olen miettinyt kummeja tosi paljon ja tuntuu tosi vaikealta päättää! Mies on kysynyt jo kahta kaveriaan jotka myös miehiä ja minä haluan oman veljen ja sit oliski jo kolme miestä :D Hups! Omista tyttökavereista en osaa päättää.:(

Meidän lapselle tulee miehen sisko, mun sisko miehineen ja mun hyvä ystävä kummiksi. :)

Mukava kun yksi stressi on vähempänä. Olen nimittäin muutamana yönä nähnyt unia ristiäisistä ja se on pistänyt mietityttämään miten kaikki edes mahtuisi meille :/ Aikaisin se rupeaa asiat vaivaamaan :D

Me juteltiin juuri yksi päivä kummeista ja päädyttiin mun siskoon ja hänen mieheensä (toinen virallinen ja toinen epävirallinen) sekä meidän hyvään ystäväpariskuntaan.

Harvemmin nähdään kasvotusten etäisyyden takia niin lauantaina juuri kysyttiin siskolta ja hänen mieheltä. Suostuivat heti :) heillä ei vielä ainakaan yhtään kummilasta, joten meidän esikoisesta tulee heidän ensimmäinen.

Meille tärkeää että ovat meille läheisiä ja hyviä roolimalleja.

Minä en ole ristiäisiä vielä ehtinyt ajattelemaankaan jotenkin niin ole loppuraskauden sumussa ettei ajatus kulje mihinkään asiaan. Meillä tosin kummit on valittu jo ennen kun raskaaksikaan tultiin miehen veli vaimoineen tulee kummeiksi, mekin olemme heidän lapsen kummeja ja ollaan tosi tiiviisti yhdessä. Myös minun yksi hyvä ystävä tulee jonka kanssa jo 15- veenä sovittiin että ollaan toistemme lastemme kummeja sekä miehen hyvä ystävä.

Meillä tuli puheeksi kun veljen pojalla oli ristiäiset lauantaina. Sitä ennen sit mietittiin että mites meillä

Takaisin