Kummit

Marilin

Oman äänensä löytänyt
Oottekos jo miettinyt kummeja tai pyytänytkin jo pikkuselle kummeja? Meillä esikoinen tulossa ja mietin tässä, että missä vaiheessa yleensä pyydetään? Omalta puoleltani olen päättänyt jo 2 ja toinen näistä tietää, koska ollaan aikaa sitten sovittu, että ollaan toistemme lasten kummeja. Isän puolelta tulee myös kaksi, mutta ne on isän mietinnässä.
 
Me ollaan pyydetty jo mun veljeä ja ultran jälkeen pyydetään mun hyvää ystävää :) Esikoisesta kans kummit pyydettiin jo raskausaikana. Jotku tykkää pyytää vasta syntymän jälkeen, meille oli luonnollisempaa näin :)
 
Meillä on vielä mietinnässä kummit. Kai ne ehdokkaat olisi hyvä olla selvilä ennen lapsen syntymää, mutta ajateltiin tosiaan pyytää vasta kun lapsi on syntynyt.
 
Meillä on vähän ongelmia kun tarkoitus olis, että tämä olis viimeinen lapsi, niin nyt pitäisi sitten miettiä kaikki joita haluaa kummeiksi ylipäätään. :wink
Ja lisäksi niiiin moni lähipiiristä ei kuulu enää kirkkoon...
Yksi lapsuusajan kaveri varmasti toivoisi pääsevänsä kummiksi, mutta hänellä on jonkin verran psyykkisiä ongelmia ja muuta sellaista pientä ja niiden vuoksi hän on jossain määrin rasittavaa seuraa, joten en oikein ole varma haluaisinko hänet kummiksi. Sukulaisia olisi useampia, joita voisi pyytää, mutta heistä niiin monilla on jo monenmonta kummilasta ja kun he kuuluvat lapsen elämään joka tapauksessa, niin en oikein tiedä haluaisinko heitäkään.
Muutama kummi on jo aika varma, mutta aika monta vielä ihan pohdinnan alla. :)
 
Mä pyysin kummit jo plussatessa :) kaks kummitätiä parhaista ystävistä, mies saa sit halutessaan lisätä kummisedät joukkoon.
 
Meillä on kaikilla kolme kummia. Tytöllä kaksi naista ja mies ja pojalla kaksi miestä ja nainen. Niin tulee nytkin. Eli kun sukupuoli selviää niin pyydetään sitten. Vaihtoehdot on jo tiedossa.
 
Täällä taas ongelma..ei ketään ketä pyytää. Onko pakko olla kummit? Menee nimenantojuhlaan mun puolesta jos jokin kummi velvoite. Oishan se kiva jos edes yhdet sais molemmille, mutta tyhjästä vaikea nyhjästä
 
Me ei aateltu pyytää ketään, eikä ole asiaa edes mietitty vielä sen kummemmin. Eiköhän kuitenkin molempien sisarukset kummeiksi pääse.
 
Täällä taas ongelma..ei ketään ketä pyytää. Onko pakko olla kummit? Menee nimenantojuhlaan mun puolesta jos jokin kummi velvoite. Oishan se kiva jos edes yhdet sais molemmille, mutta tyhjästä vaikea nyhjästä

Äkkigooglauksella löytyi yhden seurakunnan sivuilta, että vähintään 2 pitäisi olla, ja kirkkoherran tms erillisellä luvalla yksi riittäisi. En tiedä, onko sitten srk-kohtaista vaihtelua, vai kaikissa näin...
 
Meillä loppuu vaihtoehdot kesken, kun kahdelle pitäisi kummit keksiä :wink. Esikoisella on neljä kummia, mutta kaksosille ei melko varmasti niin montaa tule.
 
Oma sisko ei kuulu kirkkoon ja miehellä kaksi sisarta koista toinen jo lapsellemme kummina. Toista vois pyytää, mutta uupuis vielä 3 kummia..ystäviä ei ole, molemmilla harrastus tuttuja..miehelläni on vielä vanhemmat elossa. Äitinsä on ev.lut mutta isä ortodoksi..voiko isovanhempaa pyytää?
 
En oo ikinä kuullu isovanhemmasta kummina, mut miks ei. Mä oon ortodoksi, ja näillä näkymin kastetaan lapsi ort kirkkoon. Tulee yks ort kummi ja yks lut.
 
Onko teillä Katjuliini sit millainen tukiverkosto? Kun kaksoset ja vanhemmat lapset? :/ Kannattaa muistaa pyytää apua, ettei väsy...
 
☺ meinasin lapsen sisarusta. (Ikäeroa sen verran) ei oikein muita nyt olis...
 
Susamama, mä olen mun pikkuveljen (tai jos ihan tarkkoja ollaaan, niin velipuolen) kummi :), meilläkin ikäeroa se 16 vuotta.
 
☺ meinasin lapsen sisarusta. (Ikäeroa sen verran) ei oikein muita nyt olis...

Mä sanoisin mutu-tuntumalla, että niin ei käy, mutta googlailematta en uskalla vannoa varmaksi. Muistelisin vaan lukeneeni joskus, että sisko tai veli ei voi olla kummi.
 
Minä en kuulu kirkkoon ja silti mulla on 3 kummilasta. :)
Yhdestä sain myös sen kummitodistuksen. Että on vaan kiinni seurakunnasta ja siitä että haluaako uskonnollisin syin kummin vai ei.
 
Takaisin
Top