Kotiutumis kuulumisia

hannaka

Keskustelujen kuninkuusravaaja
Tammimammat 2017
Elomammat 2018
Maalisäidit 2020
Alettaisko keräilemään tähän niitä kuulumisia miten vauvan kanssa se elämä on alkanut menemään kotona ja ehdottomasti jaellaan myös vinkkejä toisillemme :)
 
Mulla onkin pyöriny mielessä kysyä mitäs sitten ku vaavit on maailmassa, ni jatketaanko tällä sivulla kirjottelua vai hyytyykö ryhmä ja ihmiset jatkaa jossai muualla. Olis kiva kuulla teidän kuulumisia raskausajan jälkeenkin.
 
Mua ainakin kiinnostais tietää ihan vauvojen uni- ja syömisrytmistä, miten imetys on lähteny (toki sille on oma keskustelukin), miten sisarukset ovat reagoineet tulokkaaseen yms :)
 
Meillä syödään n. 3 tunnin välein, välillä pitää herättää syömään, välillä jompikumpi herää itse. Syynä tiuhaan syömiseen on keskosuus ( syntyivät rv 36+4) ja molempien painon lasku.

Isosisko on kiinnostunut ja innoissaan älä, mutta uhmaa meitä vanhempia. Syynä lienee se, että kotiuduttiin vasta tänään 10 pv sairaalajakson jälkeen. Mieskin oli meidän kanssamme sairaalassa viimeiset 3 yötä.

Pääsin sentään käymään kotona viimeisinä päivinä muutaman tunnin ajan per päivä.
 
Meillä syödään n. 3 tunnin välein, välillä pitää herättää syömään, välillä jompikumpi herää itse. Syynä tiuhaan syömiseen on keskosuus ( syntyivät rv 36+4) ja molempien painon lasku.

Isosisko on kiinnostunut ja innoissaan älä, mutta uhmaa meitä vanhempia. Syynä lienee se, että kotiuduttiin vasta tänään 10 pv sairaalajakson jälkeen. Mieskin oli meidän kanssamme sairaalassa viimeiset 3 yötä.

Pääsin sentään käymään kotona viimeisinä päivinä muutaman tunnin ajan per päivä.

Kiva kuulla teijän kuulumisia:)

Jaksaako pikkuset olla jo hereillä muuten lyhyitä tai pitkiä aikoja, vai ollaanko hereillä syömisen ajan ja sit takas untenmaille? :)
 
Täällä herätellään edelleen 3h välein syömään (koska pieni syntymäpaino ja ennenaikasuus 36+1) ja on nyt reipastunu syömään 15-20min kerralla ja lisämaitoa saa enää ihan harvoin (ja sekin on kyl omaa) :) keltasuutta ollu ja kerran käytiin valossakin.. nyt toivon ettei tarvii enää valoon palata ja arvot pysyy matalana :)
 
Jaksaako pikkuset olla jo hereillä muuten lyhyitä tai pitkiä aikoja, vai ollaanko hereillä syömisen ajan ja sit takas untenmaille? :)

Meillä poika nyt 10 päivän ikäinen, välillä jaksaa seurustella jonkun aikaa mutta enimmäkseen nukkuu. Ei kitise juuri muuta kuin nälkää ja kun on syönyt yleensä nukahtaa. Nyt jo saattaa nukkua päivällä parikin tuntia putkeen, rinnalla on tänään päivällä ollut useita kertoja noin 10 minuutista tuntiin. Yöllä on nyt nukkunut 3-4 tuntia kunnes herää syömään, sit vähän vaihdellen heräilee syömään pitkin aamuyötä ja aamua mut hyvin ollaan toistaseks nukuttu melko myöhäänkin. Silti itsellä ei oo aamulla kovin levännyt olo kun en oo näin ekan lapsen kohdalla tottunut katkonaisiin yöuniin vielä.
 
Meillä 6 vrk ikäinen. Poju on pieni, vaan 2606g syntyessään. Koon 50 vaatteet on isoja, eikä mul niitä ollutkaan ku muutama.

Poju on tyytyväinen, itkee nälkää. Syö kerralla 30min - 3h... nukkuu 1-3 h.. Aika säännöllistä tämä elämä.. Jonkin verran seurustelee. Mies kylvetti eilen kotona ekan kerran ja hyvin meni. Torstaina on neuvolatäti tulossa käymään.

Mä sain kipeän noidannuolen niskaan kylkiasennossa imettämisestä ja nyt on täytynyt yöllä soveltaa asentoja, kun on tuo istuminen vielä vähän haastavaa synnytyksen jäljiltä. Muutenkin poju ottaa huonosti kiinni tissistä makuulla niin ehkä se ei oo meiät juttu.
 
Mä sain kipeän noidannuolen niskaan kylkiasennossa imettämisestä ja nyt on täytynyt yöllä soveltaa asentoja, kun on tuo istuminen vielä vähän haastavaa synnytyksen jäljiltä. Muutenkin poju ottaa huonosti kiinni tissistä makuulla niin ehkä se ei oo meiät juttu.

Meillä esikoinen oli myös pieni ja makuulla imettäminen alkoi sujua vasta vähän vanhempana. Pääasia, että löytyy joku hyvä asento teille molemmille. Huolehdi omasta ergomiastasi myös :)
 
Meidän pikkuneidillä tulee huomenna neljä viikkoa täyteen. Ensimmäiset viikot olivat tosi rankkoja kun ravasin ensin katsomassa vauvaa vauvateholla ja sitten kun tyttökin pääsi kotiin, ravattiin sairaalassa milloin missäkin tutkimuksessa. Nyt ollaan sitten pari viime viikkoa saatu elää normaalimpaa kotielämää.
 
Kiva kuulla teijän kuulumisia:)

Jaksaako pikkuset olla jo hereillä muuten lyhyitä tai pitkiä aikoja, vai ollaanko hereillä syömisen ajan ja sit takas untenmaille? :)

Meillä ollaan välillä (etenkin tyttö, joka on ollut muutenkin pirteämpi) hereillä tunnin, kaksi. Tänään käytiin ensimmäistä kertaa kylvyssä, se uuvutti ihan täysin. Mutta pääosin syödään ja nukutaan :) Nyt ollaan siis 12 päiväisiä, RV 38+2. :)
 
Näitä teijän kuulumisia lukiessa tulee vaan kovempi hinku saada oma pikkunenkin jo maailmaan :) :Heartred ihana kuulla että kaikilla on lähteny arki sujumaan !
 
Näitä teijän kuulumisia lukiessa tulee vaan kovempi hinku saada oma pikkunenkin jo maailmaan :) :Heartred ihana kuulla että kaikilla on lähteny arki sujumaan !

Samat on fiilikset täälläkin... Tää on taas päivä jolloin on niin kova vauvaikävä et huhhuh. Samalla en jaksa ees ajatella synnytystä kun yritän blokata sen jonnekin taka-alalle ja toivoa et menis vaik unessa nää hetket synnytykseen asti.
Mut on ihanaa et kaikilla lähtenyt pikkuhiljaa alkuvaikeuksien jälkeen arki rullaamaan! On varmasti ihania ja suuria muutoksia aiempiin rutiineihin tullut!
 
Me tosiaan tultiin lauantaina kotiin, kun vauva oli vajaa 2vrk. Pikkuhiljaa alkaa ikää olla siis 5 vrk.
Poika on aikamoinen tissiposki ja minä hänen kävelevä ihmistuttinsa.
Siinä olikin alkuun pientä kipuilua, kun maito nousi kunnolla vasta viime yönä. Järki sanoi koko ajan, että ei pidä stressata maidon noususta, mutta hormoonit ja väsymys meinasivat välistä saada vähän epätoivoa valtaan.
Meidän pojalla oli tosi tiukka kielijänne, ja sitä jo vähän katkaistiinkin, mutta aika tiukka se on edelleenkin niin siksikin ehkä vähän jännitti tuo imetyksen sujumaan lähtö.
Muutenhan elämä on varsin rytmitöntä, unta ja syömistä vauvan osalta, välillä pieniä pätkiä hereilläkin. Hän on melko tyytyväinen tapaus, jos vaan saa olla rinnalla. Hermot menee ainoastaan hoitopöydällä, vaipanvaihtoa on vihattu jo syntymästä saakka.
Mä häntä mielelläni tuijottelisin tuntikausia, välillä pitäis malttaa kuitenkin nukkua.
 
Täällä neiti täytti eilen jo neljä viikkoa. Hän syntyi 13.12 ja kotiin hän pääsi 21.12. Lastenosastolta haimme hieman potkua uuteen elämään ensin verensokereiden ja sitten bilirubiinin vuoksi. Myös syömistä piti harjoitella ja lopulta kotiuduimmekin nenämahaletkun kanssa kotisairaalaan. Kaikki nämä tyypillisiä keskosille.
Neiti herää itse noin kolmen tunnin välein syömään ja jaksaa nykyään jo vähän seurustellakin. D-vitamiinit aiheuttavat hieman vatsanväänteitä mikä pistää välillä hieman kiukkuamaan. Muuten oikein iloinen ja touhukas pieni prinsessa. La oli oikeasti vasta 16.1., mutta hassua ajatella että neitiä ei vielä olisi. Pakko myöntää, että tuntuu raskauden jääneen ns. vähän "kesken", mutta päivääkään en vaihtaisi. Äidin ja isin elämääkin suurempi rakkaus pakkaus.
 
Täällä neiti täytti eilen jo neljä viikkoa. Hän syntyi 13.12 ja kotiin hän pääsi 21.12. Lastenosastolta haimme hieman potkua uuteen elämään ensin verensokereiden ja sitten bilirubiinin vuoksi. Myös syömistä piti harjoitella ja lopulta kotiuduimmekin nenämahaletkun kanssa kotisairaalaan. Kaikki nämä tyypillisiä keskosille.
Neiti herää itse noin kolmen tunnin välein syömään ja jaksaa nykyään jo vähän seurustellakin. D-vitamiinit aiheuttavat hieman vatsanväänteitä mikä pistää välillä hieman kiukkuamaan. Muuten oikein iloinen ja touhukas pieni prinsessa. La oli oikeasti vasta 16.1., mutta hassua ajatella että neitiä ei vielä olisi. Pakko myöntää, että tuntuu raskauden jääneen ns. vähän "kesken", mutta päivääkään en vaihtaisi. Äidin ja isin elämääkin suurempi rakkaus pakkaus.

Ihana kuulla että nyt kaikki hyvin, vaikka alku taisikin olla hieman hankalaa/ jännittävää aikaa erityisesti teille vanhemmille :) nauttikaa !
 
Meillä esikoinen oli myös pieni ja makuulla imettäminen alkoi sujua vasta vähän vanhempana. Pääasia, että löytyy joku hyvä asento teille molemmille. Huolehdi omasta ergomiastasi myös :)

Ei tullutkaan mieleen et vois johtuu koosta.. sänkykin on niin pehmeä verrattuna siihen sairaalan karmeaan kovaan patjaan mis imetys oli kyl helpompaa.
 
Ei tullutkaan mieleen et vois johtuu koosta.. sänkykin on niin pehmeä verrattuna siihen sairaalan karmeaan kovaan patjaan mis imetys oli kyl helpompaa.

Mä imetin menestyksellä sairaalan sängyllä kyljellään, mutta kotisängyllä ei oikein onnnistu. Päivisin makaan olohuoneen lattialla välillä peiton päällä. Siinä pääsee esikoinenkin vähän silittelemään vauvoja :)
 
Mä imetin menestyksellä sairaalan sängyllä kyljellään, mutta kotisängyllä ei oikein onnnistu. Päivisin makaan olohuoneen lattialla välillä peiton päällä. Siinä pääsee esikoinenkin vähän silittelemään vauvoja :)
Täytyy iteki kokeilla lattiaa jahka mun niska toipuu :)
 
Mulla on kanssa ollut vähän hakemista tuon kyljellään imettämisen kanssa. Jotenkin vasemmalla kyljellä onnistuu, mutta oikealta ei. Ja muutenkin poju ehkä hakeaa oikeasta rinnasta kunnon otetta pidempään. Mutta onneks kuitenkin ote aina löytyy.
 
Takaisin
Top