Kotidoppler

Syyskuisista huhuilen, että vaikka kotidoppleria (tai ultrausta) ei ole todistettu haitalliseksi, sitä ei myöskään ole todistettu turvalliseksi. Myös esim. Jenkeissä kotikäyttöä ei suositella. Säteily voi aiheuttaa kudosten kuumenemista ja pitkäaikainen käyttö ei siksi ole suositeltavaa. Ammattilaisten tekemät ultraukset ovat suhteellisen lyhytaikaisia ja lääketieteellisesti tarpeellisia, mutta kotikäytössä ei voida tietää kuina pitkiä aikoja laitetta käytetään ja kuinka usein. Tässä siis vaan referoin: https://www.fda.gov/ForConsumers/ConsumerUpdates/ucm095508.htm

Pelkoa lietsomatta sanoisin että jos silloin tällöin tarkistaa sydänäänet nopeasti (eli ei luotaa masua tuntia päivittäin) mitään suurempaa riskiä ei varmaan ole. :)
 
Minä uskon tuossa dopplerissa ihan järjen käyttöön, tuskin on vielä haitallista jos silloin tällöin kuuntelee kun eihän tuota nyt koko ajan tule käytettyä :)
 
Jos muutaman sekunnin kuuntelee kerran viikossa, niin sikiö varmasti pystyy korjaamaan mahdolliset aiheutuneet soluvauriot.
 
Mä mainitsin nt ultrassa että olen ostanut tällaisen ja kuullutkin sydänäänet. Kätilö käski olla varovainen, mutta siksi etten luule kuuntelevani sydänääniä vaikka oikeasti kuuntelen esim. istukan ääniä. Mutta sanoi että ole tarkka ja varmasti helpottaa kotona jos tietää kaiken olevan hyvin. Itse ehkä kerran viikossa olen kuunnellut, enkä ainakaan ajatellut useammin kuunnella.
 
Doppler ei ole mikään uus juttu, aika erikoista ettei sitä ole tutkittu sitten tarkemmin jos se on ollut markkinoilla kuluttajille jo toista kymmentä vuotta (tai sitten se on tutkittu, mutta koska nollatutkimus ei kiinnosta ketään niin uutinen ei juuri leviä). Wikin mukaan eka artikkeli aiheesta on 1958, jolloin on ultrattu sikiön sydänääniä, eli aikaahan tässä on kulunut. Vaikka synnyttää useampi koerottasukupolvi ultraäänilaitteiden alla.

Minusta tuo pelottelu kudosten lämpenemisellä menee samaan sarjaan kuin kännyköiden säteilyllä pelottelu; lämpiäähän siinä korva kun puhut puhelimessa.Yhteyttä syöpiin ei vaan ymmärtääkseni ole vahvasti löydetty. Samalla logiikalla pitäisi varoa pitämästä läppäriä raskausmahan päällä, ja ehkä varmuuden vuoksi kännykällä somettaminenkin voisi olla vaarallista.

Ja mitä FDA:n kieltoon tulee, niin heillä on tapana kieltää tai rajoittaa paljonkin terveystuotteita, jotka väärin tulkittuna voisivat johtaa tavallisten ihmisten hermostumiseen (kuten vaikkapa DNA-kotitestit, joista voisi ilmetä perinnöllisiä sairauksia). Dopplerissa on juuri tämä vaara, eipä ne sykkeet aina kuulu vaikka niin toivoisi.
 
Kahden keskenmenon jälkeen hirveä pään vaiva tämä asia. Mistä, millainen, paljonkohan maksaisi yms...
Mietintää, että viikkoja on tämän verran ja neuvola vieressä joten siellä voi käydä hädän tullen kyllä kuuntelemassa.
Potkut tuntuu nyt jo, mutta silti sitä miettii olisiko tarpeellinen asia hankkia :)
 
Mitä dopplereita teillä on? Mä tilasin muutama viikko sitten UnbornHeart Pocket Fetal -dopplerin ja mun mielestä se on ihan p***a. Oon nyt kolmesti kokeillut sillä (noin viikon välein), enkä oo saanut _kuulumaan_ mitään - en edes omaa sykettä. Muutamia kertoja se on väläytellyt (parin sekunnin ajan) puhelimen näytölle isoja lukemia, mutta korviin ei tule muuta kuin kohinaa. Ja sit sitä on ihan saakelin vaikea operoida; toisessa kädessä doppler ja toisessa puhelin, yritä samalla pitää johdot pois edestä ja sit sitä ketun geeliä on jokaikisessä kolossa ja kaikkialla muualla kuin "lukupäätteessä". Että onko joku oikeasti onnistunut käyttämään tota vehjettä? Hermoja menettämättä? Mulla on jossain autotallin kätköissä ainakin 7 vuotta vanha AngelSoundin perus-ei-näytöllinen laite ja se toimi ja oli helppokäyttöinen. Mies saa luvan kaivaa sen esille...
 
Mulla on just se unborn fatal pocket doppler ja se on toiminu vallan hyvin. 8+2 alko kuulua sykkeet, sitä ennen toki kuulin omat suonet myös. Onkohan se sun rikki? Kaikki piuhat varmasti kunnolla kiinni? Oisko sulla toisia kuulokkeita jos kokeilis vaihtaa? Tosi harmillista jos ei toimi :sad001
 
Täällä tosiaan ollut se ihan perus Angelsoundsin doppleri ilman sykenäyttöä. Se on toiminut mielestäni oikein hyvin ja viikolla 8+2 sain ensimmäisen kerran sykkeet kuuluviin. Itselleni doppleri on ollut hyvin tärkeä että voi kuulla vauvan sydämen ja olla luottavaisin mielin :) !
 
Minusta tuo pelottelu kudosten lämpenemisellä menee samaan sarjaan kuin kännyköiden säteilyllä pelottelu; lämpiäähän siinä korva kun puhut puhelimessa.Yhteyttä syöpiin ei vaan ymmärtääkseni ole vahvasti löydetty. Samalla logiikalla pitäisi varoa pitämästä läppäriä raskausmahan päällä, ja ehkä varmuuden vuoksi kännykällä somettaminenkin voisi olla vaarallista.

Kännyköiden käytöllä (säteily, tai siis aallot joilla yhteys on antenneihin, nää on vaihdellut ajan kuluessa)
ja pään alueen syöville (esim. Aivot) on löydetty yhteys. Tämä on todistettu mutta sitä ei yleisesti pidetä kovin suurena riskinä. Nykyään riski on vaikka laitteet parantuneetkin, mutta kun ajatellaan sitä kokonaismäärää laitteita elinympäristössä, esim televisio on nykyään wifin usein yhteydessä jne. Eli kuormaa tulee lopulta aika paljon. Tästä syystä pitäisi miettiä kuinka paljon tällaisia laitteita käytetään ja esim käyttääkö välillä apuvälineitä, kuulokkeita tai esim handsfreetä. Meillä esim laitetaan laitteet aina lentokone asetukselle kun lapset käyttävät iPadia tai puhelinta.
Mä ymmärsin täällä Ruotsissa sen varoituksen tulleen vasta nyt kotidopplereihin jne juuri siitä syystä että on ehditty näkemään mikä vaikutus on ja syystä että monet valmistavat näitä ja ei aina tiedä kuinka turvallisia laitteet ovat, ei kait ole kunnon säännöksiä millaiset laitteet saa olla ja ohjeistusta kuinka niitä voi turvallisesti käyttää. Eli ei kunnon kontrollia. Eli varoitus ihan tarpeen, tää on mun tulkinta. Tottakai laitteella voi olla tarkotuksensa tapauksissa jossa esim rauhoitetaan pelkoja ja hoidetaan omaa mielenterveyttä. Eli en todellakaan tuomitse, kaikki valitsee itse. En myöskään halua pelotella. Nyt on omalla lapsella aivokasvain ja sen synty syytä emme tiedä ja tästä syystä asia on itselle tärkeä.
 
Tuisku12,

Todella surullista kuulla kasvaimesta lapsellasi. Sepä se olisi jos pystyisi määrittelemään että mikä on se mikä tuon aiheuttaa. Minun tuttavapiiristäni kolme on sairastanut aivokasvaimen nuorella iällä, ja se on tosiaan jättänyt heihin jälkensä. Positiivista on ettei se ole aina kuolemantuomio, hoidot ovat kehittyneet kovasti. Lapsena toipuu paremmin ja nopeammin, aivot ovat muotoutuvat. Paranemista ja jaksamista.
 
Mitä dopplereita teillä on? Mä tilasin muutama viikko sitten UnbornHeart Pocket Fetal -dopplerin ja mun mielestä se on ihan p***a. Oon nyt kolmesti kokeillut sillä (noin viikon välein), enkä oo saanut _kuulumaan_ mitään - en edes omaa sykettä. Muutamia kertoja se on väläytellyt (parin sekunnin ajan) puhelimen näytölle isoja lukemia, mutta korviin ei tule muuta kuin kohinaa. Ja sit sitä on ihan saakelin vaikea operoida; toisessa kädessä doppler ja toisessa puhelin, yritä samalla pitää johdot pois edestä ja sit sitä ketun geeliä on jokaikisessä kolossa ja kaikkialla muualla kuin "lukupäätteessä". Että onko joku oikeasti onnistunut käyttämään tota vehjettä? Hermoja menettämättä? Mulla on jossain autotallin kätköissä ainakin 7 vuotta vanha AngelSoundin perus-ei-näytöllinen laite ja se toimi ja oli helppokäyttöinen. Mies saa luvan kaivaa sen esille...

Mulla on kanssa sama eikä oo valittamista. Joka kerta oon vauvan sykkeet löytänyt sillä ja suht helpostikin. Kännykkää en pidä kädessä vaan tossa vieressä sängyllä/sohvalla kun selinmakuulla olen kuunnellut. Geeliä toki on laitteessa muuallakin missä pitäisi jos kovasti joutuu painamaan, mutta eipä se ole vaikuttanut laitteen toimintaan. Mustakin vähän kuulostaa siltä, että sulle on osunut viallinen kappale jos et kerta mitään ääniä sillä löydä..
 
Tarviin miehen apua ton dopplerin kanssa. Sen verran tota läskipoimua tossa päällä että ei onnistu yhellä kädellä pitää sitä ylhäällä ja toisella kädellä yrittää anturia liikutella.
 
Tarviin miehen apua ton dopplerin kanssa. Sen verran tota läskipoimua tossa päällä että ei onnistu yhellä kädellä pitää sitä ylhäällä ja toisella kädellä yrittää anturia liikutella.

Pitäisköhän munkin pyytää apua..? Röllykkää on sen verran reilusti :D
 
Nyt on ollut pari kertaa peräkkäin niin etten ole löytänyt sykkeitä kunnolla. Yritän aina pikaisesti vain kuunnella, enkä monta minuuttia viitsi etsiä. Olen aina löytänyt sykkeet samasta kohtaa, mutta nyt on selvästi vatsa kasvanutkin, joten pikkuisen paikkakin on varmasti muuttunut. Totta kai pelko hieman nostaa päätään, mutta silti luottavaisin mielin. Mies käski heittää hevonkuuseen koko laitteen =D reilun viikon päästä toinen neuvola, jos sielläkään ei löydy niin sitten huolestun. Mutta nyt ehkä harmittaa, että ostin koko laitteen. Puolensa ja puolensa näillä vehkeillä..
 
Eilenkään en kotona saanut dopplerilla mitään kuulumaan, mutta tänään neuvolassa löytyi vahva syke 150+ lukemilla. Vedän siis johtopäätöksen, että ostamani laite on maanantaikappale, enkä enää edes yritä sillä kuunnella.
 
Multa löyty neuvolassa tänään heti syke (154) mutta sitte vauva ui kuulumattomiin karkuun :grin
Eli ei ihme että ei kotivehkeilläkään vielä näillä viikoilla välttämättä mitään kuule.
 
Tosiaan kotona ei meinannut kunnolla löytyä. Neuvolassa kuitenkin löytyi heti. Eli ei kannata pelästyä vaikka olisikin kotona hiljaista.
 
Takaisin
Top