Kotidoppler

Lyydia

Asioista perillä oleva
Heinäkuunmammat 2015
Tammimammat 2018
Ostin Angelsoundsin kotidopplerin ja odotan innolla että kuulen ensimmäiset sydänäänet. Minkälaisia kokemuksia aiemmin raskaana olleilla on kotidopplereista? Ohjeissa luki, että ääniä kannattaa kuunnella vasta viikolla 12, mutta voiko olla mahdollista että niitä kuuluisi jo aiemmin? Tietysti testasin laitetta jo heti kun se tuli, vaikka en uskonutkaan muuta kuulevani kuin oman sykkeen. Ja niinhän siinä kävi. Mutta ainakin vekotin toimii. Nyt 8+0, eli pitäsi vissiin neljä pitkää viikkoa odottaa...
 
Taitaa vaihdella tosi paljon tuo sydänäänien kuuluminen! Ystävälläni kuultiin neuvolassa rv9 ja minulla vasta rv15...Istukan paikka ainakin vaikuttaa äänien kuulumiseen (ja niiden löytöhelppouteen) :)

Tosi kauan saatiin aina neuvolassa etsiä sydänääniä esikoisen kohdalla ja sekottu helposti mun omaan sykkeeseen. Jos mulla ois ollu kotidoppler, oisin varmaan tullu hulluksi :D
 
Mä muistelin et kuulin esikosta kotona rv8+. Todella alhaalta ne kuulu, ihan häpyluun päältä. Neuvolassa osasin sit lääkärille sanoa et hakee alempaa, kun haki aika ylhäältä niit äänii...
 
Mäkin oon miettinyt kotidopplerin hankintaa, tosin taidan saada kaverilta lainaksikin. Tänään tosiaan 8+0, että vielä niitä varmaan saakin odotella... Hitsi, kun ei oo mitään helpotusta tähän alkuraskauteen. :laughing002
 
Mullakin kotona angel sounds kotidoppler, vielä en ole kokeillut, mietityttää laitteen turvallisuus kun pöhkönä menin jotain viestiketjuja lukemaan.. tossa laittern ohjeisss on kyllä että 3 kertaa pvässä voisi käyttää mutta mihin se perustuu? ettei sikiö ressaannu? vai liittyykö siihen muita riskejä?
toisaalta miksi ne myisi laitteita jos ne jotenkin vaarallisia olisi..mitä mieltä olette?
 
Ultraäänen turvallisuudesta on joitakin tutkimuksia. Yleisesti taidetaan lääkäri- ja tutkijapiireissä olla sitä mieltä, että se on suhteellisen turvallinen menetelmä, joskaan ei suositella kuitenkaan ylimääräisiä käyttämään. Kotidopplereita ei moni kai suosittele käyttävän ollenkaan. Esimerkiksi Yhdysvalloissa on käsittääkseni jonkinlaiset 'turvasuositukset' siitä, kuinka usein ultraääntä tulisi sikiönkuvantamiseen käyttää. Muistelisin, että on myös suositeltu, että ultraääntä tulisi käyttää mahdollisimman lyhyitä aikoja, eikä yhtä kohtaa saisi ultrata kovin pitkään ja ultraa käytettäisiin vain ns. lääketieteelliseen tarkoitukseen, ei 'huvin vuoksi' Voin myöhemmin linkittää aiheesta muutaman englanninkielisen tiedeartikkelin, kunhan jaksan ne arkistojen kätköistä kaivaa.

Itselläni ei asiaan ole oikeastaan kantaa, seurasin vain taannoin toisaalla erästä keskustelua aiheesta. Tämä ei nyt ole mikään, että paheksuisin kenenkään kotidopplerin käyttöä. :)
 
Itse en ole osannut huolestua mahdollisista kotidopplerin vaaroista. Kotilaitteet ei kuitenkaan ole niin tehokkaita kuin lääkärissä. Mutta hyvähän tällaisten juttujen kanssa on olla sopivasti epäluuloinen, eikä ihan kaikkea niellä. :) Tarkoitus ei ole tuota vekotinta jatkuvasti käyttää, vaan ajattelin että silloin tällöin on ihanaa vähän kuunnella. Varhaisultra on liian kallista lompakolle, lisäksi pelkään että oikea ultra myöhästyy,kun sen pitäisi olla jouluviikolla, niin toivon että kuulisin äänet joulunaikoihin, jotta voisin kertoa vauvauutiset jouluyllärinä.
 
Miulla on kotidoppler, hommasin edellisessä raskauvessa. Ekan kerran kuulin äänet viikolla 11(laite tuli vasta sillon). Oli se helpottavaa, kun eka ultraki oli vasta 13+2. :)nyt oon yrittäny etiskellä, mutta ei oo vielä onnannu. Nyt viikkoja 8+0.
 
Olen nyt kahdesti kuunnellut, viimeksi taisi olla 8+0 kun kokeilin. Ei ole löytynyt kuin oma syke, mutta jos maanantaina kokeilis taas. Silloin on 9+0. Olen yrittänyt kuunnella ihan joka puolelta, alempaa ja ylempää.
 
Miä kuulin sen kerran 9+1 mutta pari päivää myöhemmin en taas kuullut..turhaa jännitystä :/
 
Miulla viikot 9 täynnä, jospa taas yrittäs kuunnella. Kyllä se on aikamoista ehtimistä näillä viikoilla.. Mutta on se sen arvosta. :)
 
9+5, eikä vieläkään kuulu mitään. :sad001 Hetkeksi sain näytölle luvun 170, mutta nopeasti se katosi. Onkohan noilla luvuilla mitään merkistystä jos mitään ei edes kuulu..
 
Mun mielestä on kai! Mut älkää masentuko, niitähän suositellaan käytettävän vasta rv 12!
 
Lyydia, jos sun oma pulssi ei oo 170 ni vois ajatella et se on kyytiläisen pulssi :)

Yleisestihän paljon riippuu mihin istukka on kiinnittyny (ylös, alas, eteen, taakse) et miten kuuluu. Toki vaikuttaa myös masumatustajan aktiivisuus ja sen hetkinen sijaintipaikka kohdussa.
 
Joo, ei kai tässä vielä kannata masentua. Mutta kyllä mä tirautin pienet itkut miehen olkapäälle ikään kuin " mitä jos se on jo kuollut aikaa sitten, mutta vasta ultrassa huomataan...". Mutta tosiaan, eihän tässä voi muuta kuin odottaa. Jotenkin vaan olettaa että itselleen tapahtuu aina kaikki paha. Aika paljon mieliala vaihtelee, välillä on tosi kova usko että kaikki on hyvin, kunnes alkaa taas liikaa miettimään.
 
Meillä ei neuvolassa viime raskaudessa suostuneet kuuntelemaan, kun vasta tokalla käynnillä, eli ultran jälkeen.

Ostin fb:n kautta itelleni dopplerin, mutta aion käyttää sitä vasta tammikuussa, kun on vkoja jo 15.

Aiheuttais vaan turhaa paniikkia, kun ei kuuluisi ja sillehän ei oikein voisi mitään.
 
Mulla oli eka käynti keskiviikkona ja siellä hoitaja sanoi ettei vielä edes pitäisi kuulua, joten ei lähtenyt yrittämään. Olin silloin kuitenkin jo 9+2. Mutta eihän siihen ultraankaan ole enää kuin 2 viikkoa ja 3 yötä..
 
9+5, eikä vieläkään kuulu mitään. :sad001 Hetkeksi sain näytölle luvun 170, mutta nopeasti se katosi. Onkohan noilla luvuilla mitään merkistystä jos mitään ei edes kuulu..

Todellakin luvuilla on merkitystä! Varhaisultrassa yhdellä ihmisellä ei näkynyt sikiön sydäntä, mutta sai kotona lukuja. Myöhemmin tyhjennykseen mentäessä ultrattiin vielä ja löytyihän sieltä se sydän. Eli oli varhaisultrassa niin aikaisin ettei sykettä vielä löytynyt, mutta kotona sai lukuja. Ennen tyhjennystä meni muutama viikko aikaa ja näkyi sitten jo ultrassakin syke. :)
 
Takaisin
Top