"Kotiäiti, kakkajutut ei kiinnosta." -Ai ei vai? No meitäpä kiinnostaa!

Porkkana toi meille kolmen päivän ummetuksen. Kakkaa tuli semmosia kovahkoja nokareita, tänään päivällä viimeisin jossa oli mukana jo vähän löysää. Ehkä voidaan jo huokaista. Mallasuutetta, öljyä vedessä ja maidossa sekä luumusosetta oli pelissä. Melkoisen rankkaa kakkailla kikkareita useita kertoja vuorokaudessa neidille jolla muuten ulostamisväli 3-4 päivää. Takapuoli on sen näköinenkin...
 
Ai teillä teki porkkana sitä...mä kun aattelin että bataatti vetäis ummelle eikä porkkana, mutta kai sekin on yksilöllistä... Mitä öljyä oot Lilliputtis laittanut veden/maidon joukkoon ja auttaako se ummetukseen? Mä oon luumusoseen lisäks todennut, että ruusunmarja-päärynä on vatsalle hyvää ja lisäks olen pakkasesta sulattanut mustikoita, muussannut ne haarukalla ja vetänyt vieä siivilän läpi.

Tosi inhottavaa on joskus kuulla, kun jätkä äheltää kakkaa ja kun se kakka tulee, niin jostain suolistosta tai jostain kuuluu kauhea krohina ääni. Ilmaa?!
 
Mä oon syöttänyt pojulle alusta asti maitohappobakteereja (sekä gefilus että myöhemmin myös rela) ja ei ole kärsinyt ummetuksesta juuri lainkaan, ei edes nyt kun aloitettiin kiinteät. Ihan pariviikkoisesta n. kuuteen viikkoon asti masun toiminta oli huonoa ennen kuin tajuttiin vaihtaa korvike toiseen. Mutta suosittelen kyllä kaikille noita maitohappobakteereja! Gefilusta ja Relaa voi käyttää yhtäaikaa, antaa toisen aamu- ja toisen iltapäivällä. Niin ja tosi vähän on poju sairastellut, pari lievää nuhayskää koko talvena. Onhan ne tipat kalliita, mutta rahansa arvoisia kyllä.
 
Me jätettiin RelaDropsit pois jo kuukausi sitten :) Ei ole ollut mitään vaikutusta vatsan toimintaan tai ilmavaivoihin. Maha toimii edelleen säännöllisesti vähintään kerran päivässä, jonkin verran pieruja, mutta ei haittaa poikaa!
 
En mäkään tiedä mikä olisi tilanne ilman tippoja kun ei olla kokeiltu, mutta luulen että poju on säästynyt pahemmilta flunssilta ja muilta osittain niiden ansiosta. Itsekin syön noita tabletteina, ja tosi harvoin tulee sairasteltua.
 
Antsku: ihan ruokaöljyä, rypsiä. En tiedä auttoko se olennaisesti, kun oli muitakin konsteja käytössä. Normaalisti neidin vatsa toimii parin tunnin päästä siitä, kun on saanut mallasuutetta - nyt veti kolme satsia...
 
Mä annoin eilen kokeeksi yhden pienen jääpalan maissia kun se kuukausi sitten aiheutti vielä huiman kakkatulvan. No tänään tuli kolmet satsit tavallisen yhden sijaan, joten sama vaikutus taitaa olla edelleen. En uskalla edes ajatella mitä tapahtuisi jos vaavi söisi koko purkillisen...:confused:
 
Vuhuuu, kakka on ruennu menee normaalis! Kylläpä on saanukki taistella luumusoseen ja mallasuutteen kanssa että saa sen kakan irtoomaa! Lienekköhä ruennu massukka kestämmää jo hyvin erilaiset soseet ja mite musta tuntuu että heti kun alettiin syömään lihaa, niin mahakin toimii paremmin?! :-D no ihan sama mitenkä on, kunha kakka tulee eikä oo maha kipiänä! :Heartred
 
Täällä on alkanut tulla kiinteitä pökäleitä pari kertaa päivässä. Ei ole massu kovalla vaan ihan sellaista aikuisten tavaraa. :D
 
Lilliputtis: oletteko antaneet vauvalle vielä porkkanaa kun se viimeksi veti ummetukselle? Me ollaan jätetty porkkana pois ja käytetty bataattia ja kukkakaalia ja maissia ja levolacia. Nyt alkaa normalisoitumaan kakka, ehkä ihan pieniä papanoita tai kikkareita on vielä kiinteän kakan joukossa, mutta parempaan päin huomattavasti. Kakkaaminenkaan ei ole enää kovaa pungertamista vaan vähän vääntää naamaansa punaiseksi ja sit jo nauraa...ja haisee... :)
 
Ei olla kokeiltu porkkanaa sen jälkeen, ja maissi teki saman ummetuksen. Viimeks selvittiin kolmessa päivässä, nyt on kolmas päivä tätä ummetuskertaa menossa... :sad001 Mallasuutetta ja luumusosetta (tuoreesta luumusta) tyttö nyt syönyt, mutta mietin pitäskö tehdä kuivatuista luumuista sose kun se on tujumpaa. Ja meen kans kyl ostaan sitä levolacia, nää ummetukset on ihan peestä... :P Bataattia keitin eilen soseeksi.
 
Meillä ei ole luumut, päärynät tai mitkään auttaneet pitkiin kakkaväleihin 4-6 vrk. Kunnes aloitettiin kaurapuuro. Päivä väliä edelliseen kakkaan. Äiti on tyytyväinen. Aikaista on vielä sanoa, että oikeasti toimisi, mutta toivotaan parasta.
 
Kyllä kuidut tehoo. Puurojen aloituksen jälkeen meidänkin typy kakkaa päivittäin. Se on hyvä kun masu toimii.
 
Me otettiin kans puurot ohjelmaan jo ennen ku likka sai maissia. Silti meni ummelle. Nyt pehmenee jo kakka eikä tyttö huuda kivusta kun pungertaa pihalle. Tänään tuli jo isompi satsi, semmosta tahnaa. Ihanaa ku jossain voi huoletta purkaa näitä kakan koostumuksia, eikä tule tuomituksi :D

Äsken söi kaurapuuroa jossa hiukan luumusosetta ja myöhemmin tänään saa bataattia. Eiköhän se tästä!
 
Meidän neiti sai taas parsakaalia pitkästä aikaa ja edelleen se pistää mahan toimimaan reippaammin, mutta ei vedä ihan ripuliksi niin kuin viimeksi. Nyt vaan kakataan kolmet isot kiinteät kakat kun normaalisti yhdet. Typy kuitenkin on ihan hyväntuulinen.
 
Siis nyt ottaa aivoon tämä meidän uus neuvola!!! Täällä on soittoaika 12-13. Viimeksi oli vaikeuksia saada 6kk neuvola aikaa ja nyt kun oikeasti olisi asiaa ja apua vailla. Niin soittoajalla tulee heti että soititte neuvolaan terveydenhoitaja on tavoitettavissa soittoajalla. No ei näytä olevan tavoitettavissa soittoajalla....

Joten, kysyn apua teiltä. Meillä neitillä selvästi vatsa vaivaa. Eilen piti auttaa että sai ähkittyä kakan tulemaan. Ja useamman päivän kakka on ollut savimaista.
Luumua kokeiltiin, mutta se ei oikein pehmittänyt masua :/ nyt jätin bataatin ja perunan pois ruokavaliosta vähäksi aikaa. Aamu ja iltapuurona menee kaurapuuro että saa kuitua.
Millä muulla voisin pehmittää masua?
 
Mallasuutetta apteekista. Sitä meille suositeltiin neuvolasta, jos tytön vatsantoiminta välit pitenee ja alkaa tyttöä vaivaamaan. Vielä ei ole ollut tarvetta kokeilla.
 
Takaisin
Top