Kosmetiikan käyttö raskausaikana

Meikkien osalta toimin kuten ennen raskauttakin, mutta hiusten värjääminen olen ainakin toistaiseksi jättänyt. Mahdollisesti jotain raitoja sitten, jos oikein pahalta alkaa näyttää.
Suikutettavia juttuja käytän muutenkin tosi vähän, mutta joskus kyllä laitan jotain tuoksua. Hiuksiin en normaalistikaan käytä lakkaa tms.
 
Himppu, en sit kuitenkaan muistanut soittaa sille kampaajalle. Tää taitaa olla nyt sitä raskausdementiaa...
 
Blackpanther: en missään nimessä suosittele synteettisiä ENKÄ luontaisvärejä raskausaikana. Tahdoin vain sanoa (kuten yllätys sanoikin), että synteettisten riskejä on tutkittu kun taas luomuvärejä juurikaan ei. Ja jos saa liittyä pilkunhinkkaajiin niin arsenikki (nykyisin arseeni) on täysin luonnollinen aine.

Ja uusperheellinen: tukkeutuneet verisuonet ei tunnu miltään ja kovien rasvojen mussuttaminen voi hyvinkin saada teidän olon tuntumaan mainiolta. Ne ongelmathan alkaa yleensä vasta +60 iässä, vaikka USA:ssa esim. on jo lapsilla ja armeijaikäisillä todettu ruumiinavauksissa kalkkeutumia verisuonissa. Eli kyllä sitä törkyä alkaa kertyä alusta asti.

Mun suvussa ja lähipiirissä oon nähny sen verran heikkoa elämänlaatua eteisvärinästä, sepelvaltimotaudista, verenpaineesta ja aivoveritulpasta kärsivillä vanhuksilla että se setä, joka lähti suht nuorena ekasta sydänkohtauksesta, vaikuttaa melkeen onnekkaalta... Eli mielestäni ei niin kauheasti kannata takertua siihen, että nyt on olo mainio.

Ja ulkoisesti noista rasvoistahan ei ole haittaa, että antaa mennä vaan.

Tässä erinomaisen informatiivinen kookosrasvaa ja muita rasvoja käsittelevä artikkeli Hesarista noin viikon takaa:
Kookosbuumi valtasi Suomen – Asiantuntija: Toivottavasti suosio ei tästä enää nouse
http://www.hs.fi/ruoka/a1461984914004
 
Muokattu viimeksi:
Ja uusperheellinen: tukkeutuneet verisuonet ei tunnu miltään ja kovien rasvojen mussuttaminen voi hyvinkin saada teidän olon tuntumaan mainiolta. Ne ongelmathan alkaa yleensä vasta +60 iässä, vaikka USA:ssa esim. on jo lapsilla ja armeijaikäisillä todettu ruumiinavauksissa kalkkeutumia verisuonissa. Eli kyllä sitä törkyä alkaa kertyä alusta asti.

Mun suvussa ja lähipiirissä oon nähny sen verran heikkoa elämänlaatua eteisvärinästä, sepelvaltimotaudista, verenpaineesta ja aivoveritulpasta kärsivillä vanhuksilla että se setä, joka lähti suht nuorena ekasta sydänkohtauksesta, vaikuttaa melkeen onnekkaalta... Eli mielestäni ei niin kauheasti kannata takertua siihen, että nyt on olo mainio.

Ja ulkoisesti noista rasvoistahan ei ole haittaa, että antaa mennä vaan.
Sattumalta ne kolesterolit ei kovin helpolla nouse aktiivisesti liikkuvalla ihmisellä :D . En puhu mistään terveyskävelystä mummovauhtia, vaan ihmisestä, joka vetää maasta 1,6 kertaa oman painonsa ja liikkuu yleensä semmoiset 10-15000 askelta päivässä, juoksee, tekee intervalliharjoituksia jne. Niin ja muuten omegoitakin syödään. Kovia rasvoja tarvitaan kehossa riittävään testosteronin tuottoon. Ja ilman riittävää testosteronin tuotantoa ei se rauta nouse maasta. Eri asia on minkä verran niitä sitten käyttää, ei sillä kovalla rasvalla tarvi mällätä. Kookosöljyä käytän yleensä teelusikan tai kaksi päivässä, eli niin hurja määrä, mutta nyt tsh on parempi kuin ikinä VAIKKA olen raskaana.

Kyllähän se kolesteroli helpommin nousee perus-penalla jolle suurin urheilusuoritus on nostaa kaukosäädin ylös ja käydä kerran viikossa sunnuntaikävelyllä. Nuoren, liikkuvan, terveen ihmisen ei tarvitse pelätä sitä kovaakaan rasvaa kuin ruttoa :wink .
 
Itseasiassa ei sitä kolesteroliin nousuakaan tarvitse pelätä.
Vanhemmiten kolesterolin kuuluu nousta.
Kolesterolin tehtävä on suojata soluja.
Kolesterolin nousu on oire jostain muusta. Kehon tarvitsee suojautua. Niinkuin kuume.
Se mitä verisuoniin kertyy on ihan laboratoriotutkimusten mukaan kalkkia.
Ja monet uudet tutkimukset ovat tulleet siihen tulokseen että verisuonisairauksien syypää onkin liika hiilihydraatti.
-on miten on, kun itse jätin margariinit ja prosessoidut öljyt pois vuosia sitten ja aloin syömään oliiviöljyä, voita ja kookosöljyä, kolesteroliarvoni laski, sekä niiden suhteet parani.
Tuolla mielenkiintoinen blogi:
http://biohakkeri.blogspot.fi/2014/09/nain-sinulle-valehdellaan-rasvasta-ja.html?m=1
 
Millaisia hyttyskarkotteita olette käyttäneet nyt raskausaikana? Olen koittanut etsiä jotain mahdollisimman turvallista, mutta kaikesta tuntuu olevan puolesta ja vastaan mielipiteet.
 
En oo kokeillut kun en oo ollut missään, missä ois niin paljon hyttysiä että tarttis... Mut kehuvat, että toimii kun sekoittaa oliiviöljyyn tipan tai pari citronellaöljyä (eteerinen öljy) ja et se ois turvallinen lapsille ja raskaana olevillekin. Meillä on vaan hitosti paarmoja :angry9Saako Niitä kartoitettua Millään???
 
Entäs mitä voi laittaa kutiseviin paukamiin? Mulla on paarma tai muu syönyt akillesjänteestä ja polvitaipeesta ja kutittaa kovasti. Oon laittanut aloe vera-voidetta ja sellaista hydrocortisonin tyylistä (en muista mikä siinä on vaikuttavana aineena), mut en tiedä saisiko sitä rasvaa käyttää raskaana... muttakun kutittaa niin kovasti. Noista on ollut hetken apu, mutta sitten taas kutittaa..
 
Juhannuksena käytin Dermosilin hyttyssuihketta. En edes ajatellut raskauden vaikuttavan... Käytettiin myös sitä Thermacellin (?) hyttyskarkoitinta, ei siinäkään lukenut mitään että raskaana olevien pitäisi pysyä kaukana.

Tänä kesänä näköjään reagoin paljon lievemmin pistoksiin, hyttysen pistot ei kutita just ollenkaan. Mut jos kutittaisi, laittaisin varmaan 0,5% hydrokortisonia. Ohjelapussa lukee, että pienille ihoalueille voi laittaa vähän raskauden aikana.
 
Mäkään en ole uskaltanut suihkutella hyttyssuihketta - mies on suihkuttanut itseensä ja olen sitten ollut hänen lähellä..

Mulle neuvolan th sanoi silloin, kun vatsan iho oli todella kuivana, et voi laittaa hydrokortisonia. En silloin sitä käyttänyt, mutta nyt olen pari kertaa laittanut kutiseviin hyttysenpistoihin (kahteen pieneen näppylään vähäsen).
 
Mää myös käytin tota dermosilin hyttyssuihketta ja meillä paloi se thermacellin hyttyskarkoitin parina iltana. Sisko katto niin ainakaan siinä thermacellin hyttyskarkoittimessa ei lukenut missään et ei suositella käytettäväksi raskaana olevan lähellä, ainut maininta tais olla et ei suositella käytettäväksi eläinten lähellä. Mut muutoin oon käyttänyt ihan perus offia kun oon suihkinut sitä pihalla enkä pahemmin ole sitä henkeen alkanut vetämään, plus oon suihkinut sen vaatteille enkä iholle.

Viime raskaudessa lääkäriltä varmisti niin hydrokortisonia voi käyttää ötökän pistoihin, ihottumaan yms kunhan sitä käyttää vain sen aikaa kun on tarvis ja muistaa pestä kädet jne. Mää laitoin nyt juhannuksena jotain hyttysen puremiin tarkoitettua voidetta, tuoteselosteessa luki et voi käyttää raskauden ja imetyksen aikana, mut siitä ei paljon apua ollut. Eikä myöskään aloe vera-voiteestakaan.
 
Thermacellin vaikuttava aine on d-alletriini. Sama kuin Raidin pistorasiaan laitettavassa, josta Raidin sivuilla sanotaan näin: "Alle 3-vuotiaiden lasten tai raskaana olevien naisten läsnäoloa ei suositella laitteen ollessa päällä.". Jossain Facebookin ryhmässä joku laittoi linkin oikein Thermacellin omille sivuille tai johonkin, missä oli jokin "tuoteseloste", jossa myös oli sama varoitus, mutta jostain syystä en nyt löydä sitä...

(Muok: tämmöisen tiedon löysin. "Raidin matossa on ainetta 0,86g ja ThermaCellissa 2,07g". Toki Raid on tarkoitettu sisätiloihin ja thermacell ulos, mutta silti hirvittää kun aika lähellä sitä thermacelliä pitää mun kokemuksen mukaan olla, että se oikeasti toimii -mulla siis myös on se kun oon marjastamassa ja sienessä käynyt aina sen kanssa... Nyt on "onneks" nuo liitoskivut niin, että taitaa jäädä marjat muutenkin oston varaan, ei tarvi miettiä itikoita).
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos Thermacell -infosta. Mies viime viikolla hankki sellaisen ja nyt ei olisi ollenkaan ilman sitä. Pitääpä sanoa, että saa valita joko minut ja hyttyset, tai olla ihan yksin :grin
Mä voin olla koiran kanssa erikseen. Mä en muutenkaan ole se, joka eniten kärsisi hyttysistä.
Lauantaina istuin miehen vieressä ulkona, sääski tuli meitä kohti, lensi kaaressa mun yli, ja suoraan miehen luo. Miehelle myös tulee isoja patteja jokaisesta pistosta, mulle ei mitään.
 
Juhannuksen alla mietin noita hyttyskarkotteita ja kävin Offin sivuilla mistä löytyi tällainen vastaus: "OFF!-karkotteista ei ole raskaana oleville naisille sen suurempaa vaaraa kuin kemikaaleista yleensä. Nyrkkisääntö on, että raskaana ollessa tulisi välttää kaikenlaisia kemikaaleja sekä iholla että hengitettynä." Eli ei vaaraa ja mutta ei kuitenkaan kannata käyttää o_O no pakko oli vähän myrkkyä suihkia, hermot olis muuten menny! Oli vielä niin lämmin et olis paahtunu pitkähihaisiin vaatteisiin. En oikein usko että satunnaisessa käytössä haittaa on, eri asia varmaan jos joka päivä iholle suihkii...
 
Joo, on se varmaan turvallisempi vaihtoehto suihkaista vaikka vaatteille joskus jotain kuin hengitellä noita kaasun mukana tulevia myrkkyhöyryjä jotka menee sit suoraan verenkiertoon. Mut jos meillä alkaa hyttysiä olemaan kiusaksi asti niin mä testaan kyllä eka noita öljyjä :)
 
Mun ekokosmetologi ei käytä eteerisiä öljyjä raskaana oleville asiakkaille. Nyt en muista perusteluja, mut jotenkin niistä voi olla haittaa.
 
Napu: niistä pitää tietää, mikä sopii ja mikä ei :) Kaikki ei käy raskaana oleville, mutta monet käy. Jotkut voivat aiheuttaa esim. supisteluja ja käyvät vain loppuraskaudesta, jotkut jotain muuta. Mulla on Young Livingin öljyistä jonkinlainen lista olemassa kun kaveri myy niitä. No, sille ne on melkein uskonto, mä suhtaudun varauksellisemmin varsinkin lääkinnässä, mutta just vaikka hyttyskarkotteena -mikä ettei. Se kosmetologi tekee ihan oikein jos ei käytä, koska ilmeisesti ei ole aromaterapeutti/homeopaatti ja tieto ei ehkä riitä. Mutta aromaterapiaa/homeopatiaa kyllä käytetään esim. raskauspahoinvointiin ja synnytyskipuihinkin.
 
Muokattu viimeksi:
Kysäisin tänään neuvolassa noista hyttyskarkotteista. Th suositteli käymään apteekista kysymässä sellaista karkotetta, jota voi käyttää myös lapsille. Sellaisen pitäisi olla turvallista myös raskausaikana.
 
Takaisin
Top