Koska kertoa raskaudesta

Ollaan kerrottu heti alusta perheille ja parille läheiselle ystävälle. Ekaa kertaa ikinä raskaana niin eihän sitä osannu pitää salassa. Nyt tosin alko vähän kaduttaa, kun anoppi niin innoissaan, että oli jo hommannu kyselemättä vauvanrattaat.. Anxious Face With Sweat-Cat With Tears Of Joy
Meilläkin ajoissa vähän tuollaista vikaa. Ekaa kun odotin niin oli hommannut sille mm. sängyn (se raskaus meni kesken). Toista kun aloin odottaa niin olisi halunnut ostaa vaunut yms. omine päineen, ei olla suostuttu tuollaiseen vaan on ite valittu eikä olla tarvittaessa otettu vastaan heidän ostoksia. Vuosien mittaan on homma vähän rauhoittunut, mutta edelleen ostelevat mitä sattuu eivätkä aina kysele että mille ois tarvetta. Meinaatteko ottaa vaunut vastaan vai itse katella?
 
Meilläkin ajoissa vähän tuollaista vikaa. Ekaa kun odotin niin oli hommannut sille mm. sängyn (se raskaus meni kesken). Toista kun aloin odottaa niin olisi halunnut ostaa vaunut yms. omine päineen, ei olla suostuttu tuollaiseen vaan on ite valittu eikä olla tarvittaessa otettu vastaan heidän ostoksia. Vuosien mittaan on homma vähän rauhoittunut, mutta edelleen ostelevat mitä sattuu eivätkä aina kysele että mille ois tarvetta. Meinaatteko ottaa vaunut vastaan vai itse katella?

Voi kamala.. Siellä toinen yli-innokas mummu Anxious Face With Sweat Me katellaan itte jotku. Ne ei ollu yhtään käytännölliset just meidän tilanteeseen valitettavasti.. Onneksi sopi että mummulaan jääpi valmiiksi vaunut ku kylään mennään.
 
Eilen oltiin miehen tädiltä kylässä ja tänöön mennään miehen veljen luo kylään. Pidetään kuitenkin vielä salassa. Nt-ultra 9.12, eli vielä puolitoista viikkoa. Mikäli siellä kaikki hyvin, nii voidaan sit miehen puolen suvulle kertoa ennen joulua. Joulun aikaan sit mun puolen perheelle kasvotusten.
 
Me aiotaan kertoa jouluaattona molempien perheille kasvotusten. Just odottelen nt-ultraan aikaan, mutta th sanoi, että joka tapauksessa ultra on ennen joulua.
Tietääkö muuten joku, onko ultra palkallinen poissaolo?
Täytyy varmaan tes lukaista läpi.. Ei kyllä välttämättä huvittaisi esimiehelle kertoa ennen ultraa, jos sielä ei ookkaan kaikki ihan kohdallaan/ saa huonoja uutisia.
Ennen ei oo tälläsiä joutunut miettimään, kun on ollut eri työpaikassa tai äitiyslomalla.
 
Me aiotaan kertoa jouluaattona molempien perheille kasvotusten. Just odottelen nt-ultraan aikaan, mutta th sanoi, että joka tapauksessa ultra on ennen joulua.
Tietääkö muuten joku, onko ultra palkallinen poissaolo?
Täytyy varmaan tes lukaista läpi.. Ei kyllä välttämättä huvittaisi esimiehelle kertoa ennen ultraa, jos sielä ei ookkaan kaikki ihan kohdallaan/ saa huonoja uutisia.
Ennen ei oo tälläsiä joutunut miettimään, kun on ollut eri työpaikassa tai äitiyslomalla.

En oo ihan varma, mutta musta raskauteen liittyvät pakolliset käynnit on palkallisia, jos niitä ei voi suorittaa työajan ulkopuolella. Esikoisen odotusaikana sain yleensä kaikki käynnit sumplittua niin, että ei tarvinnut olla pois töistä, mutta kerran muistan pyytäneen vapaaksi pari tuntia, kun oli joku sellainen käynti, jota ei muuhun aikaan saanut. Silloin esimies ainakin tulkitsi sen niin, että on palkallinen, vaikka ei sinänsä ollut edes ns pakollinen käynti.
 
Oma äiti kävi eilen yllätysvierailulla, niin esiteltiinkin sitten meidän nt-kuvia. :) Kerrottiin sitten myös muillekin minun lähiperheelle, ja nyt viikonloppuna mennään miehen kotiseuduille niin kerrotaan siellä myös. Anoppi on tosi tunteellinen niin varmaan alkaa itkeä :D.

Kuinka pitkään odotatte että kerrotte töihin?
 
Meinattiin ehkä jouluna kertoa sukulaisille niin voi olla että samalla sitten muutamille kavereille yms.
 
Oma äiti kävi eilen yllätysvierailulla, niin esiteltiinkin sitten meidän nt-kuvia. :) Kerrottiin sitten myös muillekin minun lähiperheelle, ja nyt viikonloppuna mennään miehen kotiseuduille niin kerrotaan siellä myös. Anoppi on tosi tunteellinen niin varmaan alkaa itkeä :D.

Kuinka pitkään odotatte että kerrotte töihin?

Kerron varmaan pomoille ens torstaina, kun tiistaina on ollut nt-ultra. Ja lähimmälle kollegalle joka joutuu mun sijaista sitten aikanaan kattelemaan :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: muille vasta kun alkaa olla vaikea pitää piilossa, ja aikaisintaankin vasta rakenneultran jälkeen.
 
Oma äiti kävi eilen yllätysvierailulla, niin esiteltiinkin sitten meidän nt-kuvia. :) Kerrottiin sitten myös muillekin minun lähiperheelle, ja nyt viikonloppuna mennään miehen kotiseuduille niin kerrotaan siellä myös. Anoppi on tosi tunteellinen niin varmaan alkaa itkeä :D.

Kuinka pitkään odotatte että kerrotte töihin?

Mä kerron töissä varmaan sitten kun vahvistuu millon äitiysloma alkaisi. Voi sen sitten ilmottaa samalla.

Omille vanhemmille ja kavereille kerrotaan lähiaikoina. Tänään oli nt-ultra ja vielä haluan varmuudet seulonnoista ennen kertomista. Jos kaikki ok niissä niin sitten voi huoletta jakaa ilouutiset. (Ja jos tuloksissa on jotain häikkää niin en mieluusti kerro kenellekkään.)
 
Perheelle tosiaan kerrotaan jouluaattona ja tammikuussa lähimmille ystäville. Vasta rakenneultran jälkeen haluaisin kertoa töissä ja muille tutuille. En tosiaan yhtään osaa sanoa, kuinka se vatsan peittely sujuu sinne asti, kun ensimmäinen raskaus kyseessä.

Mulla onnistui "ekassa" (l. ekassa niin pitkälle selvinneessä) raskaudessa hyvin, vaikka oli kesä ja vatsaakin. Uutisten kertomisen jälkeen moni ihmetteli, miten ei ollut huomannut, kun vatsa joo melko iso oli. Haluan kuitenkin uskoa, että (normaalit) ihmiset eivät vahdi toistensa vatsojen kokoa tai ainakaan lauo ei-toivottuja kysymyksiä. Talvella on vielä helpompaa piilotella kasvavaa vatsaa. Toki oma rakenne yms. vaikuttaa ja näin uusintakierroksella vatsa on kyllä jo nyt isohko.
 
Ollaan puolison kanssa suunniteltu kertovamme perheelle ja ystäville raskaudesta ekan seulontaultran jälkeen, joka olisi joulukuun puolivälissä. Sisarelle tuli kuitenkin lipsautettua puhelimessa reilu viikko sitten raskaudesta. Tuntui hirveältä yrittää selitellä, miksi musta ei ole kuulunut mitään. Oon ollut niin pahoinvoiva ja lähinnä kaiken vapaa-ajan maannut hämärässä tai sitten nukkunut aina kun pystynyt, joten yhteydenotot läheisiin on jääneet vähemmälle Confused Face Mutta olihan se valtava helpotus, että sai jakaa ja sai heti tukea. Ensimmäinen raskaus ja kaikki kokemukset on niin uusia.
Sama homma, ajateltiin kertoa vanhemmille nt-ultran jälkeen, jos kaikki hyvin. Kaverit sisaret tietää jo. Kiitollinen, että pystynyt käymään töissä, eräs raskaana oleva ystäväni ei pääse edes ruokakauppaan pahoinvoinniltaan.
 
Oma äiti kävi eilen yllätysvierailulla, niin esiteltiinkin sitten meidän nt-kuvia. :) Kerrottiin sitten myös muillekin minun lähiperheelle, ja nyt viikonloppuna mennään miehen kotiseuduille niin kerrotaan siellä myös. Anoppi on tosi tunteellinen niin varmaan alkaa itkeä :D.

Kuinka pitkään odotatte että kerrotte töihin?

Mä kerroin jo lähimmälle esimiehelle viime viikolla. Sain nt ultraan ajan 16.12, ja se on työajalla, niin siksi kerroin, ettei tarvi turhaa keksiä mitään peitetarinaa. On kuitenkin vaitiolovelvollinen. :smiling-eyes:
Seuraavan kerran sitten varmaan asiasta puhutaan enemmän, kun vien rakenneultran jälkeen todistuksen töihin ja äitiysloman alkamispäivät ym ilmoitan.
 
Eilen oltiin miehen tädiltä kylässä ja tänöön mennään miehen veljen luo kylään. Pidetään kuitenkin vielä salassa. Nt-ultra 9.12, eli vielä puolitoista viikkoa. Mikäli siellä kaikki hyvin, nii voidaan sit miehen puolen suvulle kertoa ennen joulua. Joulun aikaan sit mun puolen perheelle kasvotusten.
Mullakin on nt-ultra huomenna!:smiling-eyes:
 
Kerroin äidilleni pari viikkoa takaperin. Otti ehkä hieman yllättäen ihan hyvin. Normaalisti se on kauhea stressaaja ja katastrofiajattelija ja nyt se vaan oli että aha ja sit antoi mulle kaikki säästämänsä vauvanvaatteet :smiling face with heart-eyes::Smiling Face With Open Mouth: ihanat mummon tekemät takki ja myssyt siellä.

Uudelle pomolle kerroin toissapäivänä kun hyväksyin uuden roolin firman sisällä ja koin että parempi ilmoittaa heti kun on vastuullinen rooli että tietää ajoissa joutuvansa puolen vuoden päästä palkkaamaan sijaisen.
 
Mä suunnittelin kertovani töissä vasta vuoden vaihteen jälkeen, ehkä lähempänä rakenneultran, mutta meillä vaihdetaan töissä työvaatteet ja pukkarissa kaikki kansa pääsee sitten näkemään vaatteiden allekin, joten aika pian alkaisi raskaus varmaan paljastumaan. Kerroin sitten nt-ultra jälkeen esihenkilölle ja omalle lähitiimille. Yksi oli kuulema laittanut jo merkille fyysisen muutoksen ja sen että oon ollut hieman hajamielinen. Päätteli sitten siitä loput :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Me kerrottiin vanhemmille ja mun sisaruksille joskus 7 viikon tienoilla. Pomolle jouduin myös kertomaan käytännön syistä (pahoinvointi) joskus niillä tienoilla. Sitten tietää yksi mun kaveri, mutta ei muut. Nyt onkin sitten se aika, että voi ruveta kertomaan. :smiling-eyes: Töissä vielä vähän "säännöstelen" kenelle kerron ja milloin, mutta muuten ei enää salailla.
 
Kerrottiin joulun aikaan lähipiirille, ennen kun julkisesti kerrotaan, olis tarkoitus että rakenneyltra olis takana. Tietysti jos maha alkaa kovasti kasvamaan nii henkilöille joita näkee kasvotusten säännöllisesti pitää kertoo.
 
Takaisin
Top