Koska kertoa raskaudesta

Lapin tyttö

Vauhtiin päässyt keskustelija
Kesäkuiset 2022
Eli milloin kerrotte raskaudesta läheisille sekä muille? Mulla ongelmana pitää maha piilossa.
 
Itse kerroin jo 5+ viikoilla omalle äidille, sekä parhaalle ystävälle. Jos raskaus ei jatkuisikaan niin koen että siitäkin on sitten helpompi sanoa ja saada tukea.

Palasin esikoisesta juuri osittain takaisin töihin niin siellä varmaan kerron sitten kun eka kolmannes on ohi. Sama varmaan että silloin sitten vapaammin muillekin tutuille ym.

Tietty asiaa varmaan uudestaan harkitaan jos vatsa alkaa nopeasti ja selvästi pyöristyä niin että vaikea peittää jo ennen sitä 14 viikkoa..
 
Mä kerroin vanhemmilleni kun oltiin plussattu. Muille läheisille sitten varmaan tässä joskus kun heitä tapaan. Yleisemmin sitten ehkä ennen puoliväliä tai sitten kun maha alkaa näkyä selkeästi
 
Mä olen kertonut lähimmille kavereille ekasta raskaudesta ja keskenmenosta ja tästäkin alkuvaiheista alkaen. En jaksa sulkea itseeni näin suurta asiaa, katsotaan sitten jos pitää ottaa uusintakierroksia useamman keskenmenon kanssa, sitten voinee olla hiljaisempaa tuo kertominen.

Appivanhemmille kerrotaan jos näkyy ultrassa syke, siitä seuraavana viikonloppuna. Ovat sen verran kaukana ettei viitsitä sitten perästä päin mitään kuvaakaan lähetellä.

Isälle sitten vasta kun on kolmasnnes takana.

Töihin toivon että vasta, että lähempänä "pakollista aikaa". Ihan sen takia että vähän tahdon niiden joutuvan pulaan sen takia että jäisin pois. Sen verran vähän arvostusta työntekijöitä kohtaan on ollut viime aikoina.
 
Tämä raskaus tuli niin yllätyksenä, että itsellänikin menee nyt hetki sulattellessa. Päätettiin, että pidetään vielä omana tietona asia jonkin aikaa.
 
Varmaan varhaisultran jälkeen kerrotaan kaikkein lähimmille. Ensimmäisen kolmanneksen jälkeen aattelin töissä kertoa. Tää on niin ristiriitainen tilanne, kun toisaalta haluaisi kuuluttaa jo ihan kaikille mutta toisaalta on myös aivan ihanaa, että tää raskaus on vaan mun ja miehen välinen salaisuus Brown Heart
 
Toistaiseksi on vain omana ja foorumin tietona. Tuli kuitenkin ”vähän nopeasti” tämä plussaus niin kunhan tässä nyt itse kokee asian todeksi. :D Ensin sitten omille vanhemmille ja parille kaverille. Luulen että yleisesti arjessa tarvii kertoa aika pian kuitenkin, tuntuu että vaatteet menee vaihtoon nopeesti!
 
Voi olla että rv 8 tai vähän sen jälkeen kerrotaan lähimmille, silloin varhaisultra ja eka neuvola :) julkisemmin varmaan NT jälkeen
 
Mä yritän junailla niin, että saisin molemmat lapset hoitoon ja päästäisiin miehen kanssa salaa yhdessä varhaisultraan. Saa nähdä onnistuuko... Beaming Face With Smiling Eyes
 
Haluaisin pitää pitkään salassa, mutta edellisestä raskaudesta on niin vähän aikaa, että tuntuu, että (turvotus)vatsa pullahti heti esiin Alien Monster
 
Haluaisin pitää pitkään salassa, mutta edellisestä raskaudesta on niin vähän aikaa, että tuntuu, että (turvotus)vatsa pullahti heti esiin Alien Monster
Sama mulla. Monta raskautta takana niin mahaa todella turvonnut jo. Lapset jo kysyneet olenko raskaana
 
Kerroin parille parhaalle ystävälle aika lailla heti plussan jälkeen. Tuntui, että tarvitsin miehen lisäksi ystäviä, joiden kanssa iloita, jutella fiiliksistä ja ajatuksista. Samat ihmiset tiesi myös sen että yritetään. Ja jotenkin myös alitajuisesti varaudun siihen, että jos jotain sattuisi, haluaisin, että he tietävät siitä ❤️
 
  • Tykkään
Reaktiot: e90
Useampi keskenmeno takana, joista olen kokenut helpommaksi kertoa lähimmille. Samoin lapsettomuushoidoista ollaan kerrottu, joten enkohän tästäkin kerro lähimmille heti pian, kunhan oma pää vähän rauhoittuu. Muutoin varmaan uskaltautuu puhumaan vasta kun nt-ultra ja mahdollisesti rakenneultrakin takana, kova menettämisen pelkohan tässä läsnä on.
 
Mä en oikeen tiiä miten tekis tällä kertaa. Esikoista odottaessa en uskaltanut kertoa ennen nt-ultraa kenellekään, mutta heti sen jälkeen kerrottiin tuleville isovanhemmille. Muille kerrottiin vasta rakenneultran jälkeen.

Tällä kertaa ehkä haluaisin kertoa lähipiirille vähän aiemmin. On huomattavasti stressittömämpi olo nyt verrattuna ekaan raskauteen niin jotenkin helpompikin olisi kertoa. Saa nähdä :)
 
Mun äidille kerroin jo reilu viikko sitten. Lapsille mies meinas että kerrotaan vasta jouluna Cat With Tears Of JoyCat With Tears Of Joy totesin et luuletko oikeesti et tää maha pysyy piilossa sinne asti ku nyt jo joudun pitää mammahousuja! Tytär (7v) jo viikolla kun tuli koulusta katto mun mahaa.... nyt oon pitäny ihan suosiolla löysiä paitoja. Et varmaan sit kun ekakolmannes ohi/ekasaa ultrassa käyty ni lapsille kerrotaan. Ja varmaan muille vasta sit kun on rakenneultrassa käyty.
 
Varmaan joillekin kavereille kerron tässä ihan parin päivän sisään. Tietävät kuitenkin, että meillä on sisarustoive esikoiselle ollut tässä jo jonkin aikaa, että osaavat varmaksi odottaa kyllä jo tällaisia kuulumisia. Mun perheelle ehkä jos käy kovin ilmeiseksi tässä jo pian (nähdään usein ja jos tulee enemmän oireita niin voi olla vaikea salata) tai sit ehkä varhaisultran jälkeen. Heille ei ole kyllä puhuttu yrittämisestä. Miehen perhe ulkomailla, joten sinne ehkä sit vasta paljon myöhemmin.
 
Perheille päätettiin että olis hyvä aika kertoa jouluna. Parhaalle ystävälle aattelin kertoa varmaan viikon päästä, kun se tietää että me yritetään. Ellei se satu kysymään ennen ni en kyllä siltä pidä salassakaan. Tiedän että hän on mun tukena käy mitä tahansa Beating Heart toiselle super läheiselle, mutta miespuoliselle, kaverille joudun varmaan kertoa marraskuun loppupuolella kun kaveriporukan kokoontuminen ois tulossa silloin ja tarviin ehkä vähän peittelyjeesiä siihen että mun mukissa onki pelkkää limpparia Cat With Tears Of Joy

Töissä aattelin johdolle kertoa joulun jälkeen, että saa kattoa kesäharjottelijan lisäksi tai tilalle vähän pidempää sijaistaBeaming Face With Smiling Eyes toisaalta tekis mieli sanoa tämä asia naispuoliselle esimiestiimin jäsenelle ku pidetään palista sen kans ens viikolla, mut ehkä maltan vielä. Työkavereille varmaan vähän porrastaen, eka samoja hommia tekevälle kollegalle ja sen jälkeen kahdelle muulle omalta toimistolta, tai sitte kaikille muille ku lähikollegalle ni jossain alkuvuoden palaverissa.
 
Takaisin
Top